Sosiaalityöntekijä, kerro työstäsi!

titta_u

Toivoisin sosiaalityöntekijän tehtävissä toimivilta henkilöiltä apua. Harkitsen hakevani yliopistoon lukemaan sosiaalityötä, mutta pelkään käsitykseni työstä olevan turhan ruusuinen - siitäkin huolimatta, että ymmärrän työn olevan raskasta asiakaspalvelua.

Olisin todella kiitollinen, jos voisitte kertoa minulle aidon elämän esimerkkejä työstänne. Kiinnostunut olisin esimerkiksi näistä:
-Kauanko olet toiminut alalla?
- Millaisissa työtehtävissä toimit?
- Onko nykyinen työpaikka juuri sellainen, jonka toivoitkin löytäväsi?
- Onko työ odottamasi kaltaista?
- Mikä sinusta on työssä vaikeinta tai ikävintä?
- Tuntuuko työ edelleen mielekkäältä?
- Oletko kokenut työssäsi uhkaavia tilanteita?
- Oletko ollut lähellä työuupumusta?
- Voitko kuvitella tekeväsi työtä esimerkiksi seuraavat 10 vuotta?

14

8423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieti vielä

      Asiakkaana voin todeta, että kun sossun virkailija on saanut juoksutettua papereiden kanssa useaan otteeseen, kysellyt vielä siinä sivussa mitä mieleen juolahtaa.
      Tämän rumban jälkeen odottelee päätöstä hyvän aikaa. Päätös on kielteinen. Eikö tuon päätöksen olisi voinut tehdä ilman asiakkaan nöyryyttämistä.
      Tuo tuntuu todella pahalta. En hyväksy väkivaltaa, mutta toisaalta ymmärrän, jos ihminen jolla on todella vaikeaa joutuu nöyryytetyksi silloin kun hänen pitäisi saada apua kimpaantuu.

    • KameliJaNeula

      Mä olen hakenut nyt lukemaan sosiaalityötä. Lueskelin materiaalia läpi ja vähän muutakin sosiaalialan aineistoa, niin siellä on hyvinkin seikkaperäisiä kuvauksia juuri asiakkaan kunnioittamisesta ja dialoogista eri tilanteissa. Olin yllättynyt, koska oma kokemukseni lamassa 1992-1996 oli toimeentulotukiasiakkaana aivan erillainen. Se oli sitä, että kävin kuulustelussa ja todistamassa syyttömyyteni tilanteeseeni ja jokainen lasku piti kertoa, miksi on tarvinnut esimerkiksi lääkkeitä juuri nyt, vaikka lääkäri oli ne määrännyt. Minulle myös kerrottiin, että mene vanhempiesi luo syömään, vaikka olin oikeutettu tukeen. Onneksi osasin silloin pitää puoliani.

      Kun peilasin omaa elämänkokemustani (olen 41v) niin ajattelin, että olen nähnyt jo niin monenlaista, että oma pääni kestää ja jaksamiseni lähtee sisäisestä motivaatiosta. Jos olisin 25-30-vuotias, voisin olla erimieltä. Olen äiti ja kohdannut myös lapsiperheiden tukiverkoston heikkouden sosiaalipuolella. Olen tavannut yli satatuhatta asiakasta, osa rikollisia murhaajia, osa huumehörhöjä ja oppinut käsittelemään myös vaikeimpia tapauksia jne. Olen ollut auttamassa kadonneiden etsinnöissä ja avustamassa viranomaisia. 25-vuotiaana ei vielä ollut tätä kokemusta.

      titta_u
      Mulla pyörii ihan samanlaisia ajatuksia ja kysymyksiä päässä. Ala on kuitenkin vaativa. Itselläni on vielä perussairaus, jonka takia stressaaminen on kiellettyä. Mietinkin, että uskaltaiskohan sitä kysyä sossusta, jotta voisko tulla kylään ja kyselemään, miten ovat viihtyneet.

    • titta_u

      Kiitos vastauksistanne. Minun ongelmani (?) on se, että olen perusluonteeltani melko kiltti ihminen. Teen kyllä tälläkin hetkellä haastavaa ihmisläheistä työtä, mutta siitä huolimatta mietin, lytättäisiinkö minut sosiaalityöntekijänä täysin.

    • 2120000

      En ole sosiaalityöntekijä, mutta käsitykseni mukaan siinä tapaa kokoajan ihmisiä joilla ei mene hyvin. Huonosti voi mennä niin monella eri tapaa. Elämänhallinta voi olla täysin hukassa ja kaikki mahdollinen kaatumassa päälle.
      Välillä saattaa joukkoon eksyä joku jolla menee tilapäisesti heikosti, mutta sitten asiat lähtevät menemään parempaan suuntaan.
      Vähän niin kuin poliisit jotka näkevät vain sen huonon puolen asioista, ei kukaan ole sosiaalityöntekijään yhteydessä mistään kivasta asiasta.

    • Eläke alkamassa

      Vastaan lyhyesti
      - 26 vuotta
      - sain nykyiseen tehtäväni suhteiden kautta
      - en ole tiennyt 17 vuoteen mitä meidän pitäisi tehdä, joten hoidamme vain omia asioitamme. Muutama meistä pyörittää omaa yritystä kaupungin tiloista käsin.
      - vaikeinta on saada aika kulumaan
      - osastollamme kukaan ei tee työtä
      - tilaamme vuosittain konsultilta selvityksen ja raportin tekemisistämme, joka toimitetaan eteenpäin.
      - uhkaavinta on ollut, kun nukahdin tuoliin ja putosin lattialle
      - tekemisen puute uuvuttaa
      - olisi mukavaa tehdä joskus työtä tai edes tietää kuka on johtajamme - se on kaupunki, mutta henkilöä emme tiedä

      • Botinelli

        Olen pitkän linjan (yli 20v.) sosiaalityöntekijänä ja työtä on enemmän kuin ehtii tekemään. Eikö teidän olisi aika työyhteisössä puuttua tilanteeseen, kuulostaa aika kummalliselta, ettei töitä ole, kun usealla sosiaalialan sektorilla työntekijät uupuu työtaakan alle. Myös omien yrityksien pyörittäminen kuulostaa todella huolestuttavalta, toiminta on myös laitonta.


    • Typi

      Ministeri Risikon kokoama ryhmä pohtii tulevaisuuden Suomea. Mitä palveluja yhteiskunnan pitäisi tarjota ja mistä voidaan luopua. Teillä kaikilla on paljon näkemystä suomalaisen yhteiskunnan tilasta, joten käykääpä kirjaamassa omat kommenttinne ryhmälle evästykseksi. Ovat luvannee ottaa huomioon kaiken kansalaisilta saamansa palautteen
      http://bit.ly/12rTMdV

    • Hei Titta. Toivottavasti vielä käyt lukemassa tätä aloittamaasi ketjua.

      Olen vastavalmistunut sosiaalityöntekijä ja YTM. Työkokemusta on karttunut sosiaalitoimistosta, terveyskeskussairaalan vuodeosastolta sekä nyt psykiatrisesta sairaalasta suljetulta osastolta. Työkokemusta on kaikki em. sijaisuudet tähän asti laskettuna kertynyt noin vuosi.

      Ajattelin tuoreena ylioppilaana yliopistoon hakeutuessani, että ei mitään sosiaalityötä minulle ja hain yhteiskuntapolitiikkaan. No, se alkoi vähitellen tympiä ja vaihdoin pääaineen sosiaalityöhön opiskeltuani sitä vasta perusopinnot. En ole katunut! Sosiaalityötä opiskellessani en myöskään ajatellut hakeutuvani sairaalaan, sillä sosiaalitoimiston työ vaikutti mielenkiintoisemmalta, teinhän harjoitteluni siellä.

      Sosiaalitoimiston jälkeen työskentelin kahteen otteeseen tk:n vuodeosastolla. Työ oli paljon monipuolisempaa ja antoisampaa, asiakkaiden tilanteisiin sai paneutua kunnolla ja pääsi tekemään vaikka mitä; kotikäyntejä, jatkohoidon suunnitteluja, yhteistyötä päihdekuntoutukseen, kriminaalihuoltoon, sosiaalitoimeen, asuntoloihin jne. Huomasin päihde- ja mielenterveysasiakkaat mielenkiintoisimmaksi asiakasryhmäksi. Työskentelin sen jälkeen sosiaalitoimistossa, enkä enää viihtynyt siellä yhtä hyvin.

      Tällä hetkellä työskentelen psykiatrisessa sairaalassa, ja työ on erittäin mielekästä. Työyhteisö tukee, asiakkaan tilanteet vaihtelevat ja olen saanut nähdä mitä moninaisempia elämäntilanteita. Yhteistyötä on tehty asuntovälittäjien, kriminaalihuollon, sosiaalitoimen, pankin, Kelan ja tietysti potilaiden omaisten kanssa. Potilaiden asioihin voi paneutua, asioita voi selvittää eikä ole kiire hoitaa asioita tässä ja nyt (paitsi joskus).

      Uhkaavia tilanteita en ole kohdannut, sen sijaan lievää seksuaalista häirintää kylläkin (vihjailuja ulkonäöstäni ja toive, että olisin ilman paitaa).

      Työuupumusta en ole kokenut, tosin olen ollut todella väsynyt nykyisessä työsuhteessani. Se johtuu kuitenkin ennen kaikkea suurista muutoksista ja valmistumisen tuomasta stressin purkautumisesta. Olisin tarvinnut vapaata valmistumisen ja työn alkamisen välillä, jotta olisin saanut levätä. Työuupumuskin on sellainen, että tunnolliset siihen kai sairastuvat helpommin. Jos on palautumiskeinot ja tukiverkostot, eikä ota asioita niin raskaasti, ei varmaankaan uuvu niin helposti.

      Kyllä, ehdottomasti voisin kuvitella tekeväni työtä seuraavat 10 vuotta. Tosin, haluan matkustella välillä, ja vaikka pätevänä sossuna saisin varmasti virankin, niin haluan tehdä pätkiä ja käydä reissaamassa työsuhteiden välillä. Haluan nähdä eri paikkoja, ennen viran vastaanottamista.

      • Tyypillinen päivä voisi olla jotakuinkin seuraavanlainen:

        Aamulla ensimmäinen potilas on jo odottamassa oven takana kun saavuin töihin. Olimme sopineet, että soitamme hänen kotikuntansa sosiaalitoimeen ja kysymme, miten uusi lasku vaikuttaa aiempaan kielteiseen toimeentulotukipäätökseen. Potilaalle luvataan avustusta laskuun ja lähetämme laskun sossuun.

        Soitan yhden potilaan edunvalvojalle ja kerron potilaan sairaalassaolosta, ja tiedustelen, voiko tämä laittaa potilastilille rahaa. Kerron edunvalvojan viestin potilaalle.

        Soitan yhden potilaan ehdonalaisvalvojalle tiedustellakseni, pääseekö tämä potilaan hoitoneuvotteluun.

        Soitan yhden potilaan asioissa rikosseuraamusvirastoon ja ulosottovirastoon ja tiedustelen hänen tuomionsa täytäntöönpanosta. Sama potilas tulee kohta luokseni ja pyytää saada soittaa äidillensä. Soitamme myös hänen sosiaalityöntekijälle kotikunnan sosiaalitoimistoon ja kerromme kuulumiset vankilatuomiosta. Juttelemme potilaan kanssa hänen tilanteestaan ja tulevaisuudestaan.

        Soitin laskutukseen ja tiedustelin kahden potilaan velkasaldoja ja laskutilannetta. Toisen potilaan suuren velkasaldon yhteenveto / tiivistelmä luvattiin lähettää minulle ja toisen potilaan laskun eräpäivää siirrettiin.

        Tapasin potilaan oman turvallisuuteni vuoksi mieshoitajan läsnäollessa ja setvimme hänen isoa perintälaskupinkkaansa. Tulostimme pitkältä ajalta tiliotteita, laadimme toimeentulotukihakemuksen takautuvasti ja lähetimme laskupinon sosiaalitoimeen. Olin soittanut jo aiemmin sossuun ja tiedustellut, kannattaako hakemusta tehdä takautuvasti. Potilaan kanssa meni aika kauan, kun hän ei ymmärtänyt, että hakemuksen tekeminen on hänen etunsa mukaista. Potilaan ja hoitajan poistuttua viimeistelin toimeentulotukihakemuksen, tiedustelin Kelasta samassa puhelussa tämän ja toisen potilaan etuusasioista ja laadin vielä tästä tapaamastani asiakkaasta ilmoituksen maistraattiin, että hän tarvitsee edunvalvojan.

        Soitin paikalliseen vuokrataloyhtiöön, ja kuulin, ettei omaistensa avulla asuntoa sairaalahoidon aikana vaihtava potilas ole tehnyt edellisen asuntonsa irtisanomisilmoitusta. Tulostin planketin netistä, täytimme sen ja faksasin sen firmaan.

        Osallistuin hoitoneuvotteluun, jossa lääkäri, hoitaja, kotipalvelun työntekijä, potilas ja hänen omaisensa keskustelivat hoidosta, suunnitelmista ja sairaudesta. Olin työskennellyt potilaan asioissa paljon ja toin näkemykseni ja yhteistyökuviomme esiin. Kerroin Kelan maksamista etuuksista ja siitä, mitä olimme hakeneet ja mitä voisimme kotiutumisen lähteissä vielä hakea.


        Semmosta sairaalassa.


    • titta_u

      pharae, kiitos vastauksestasi! Työsi kuulostaa kieltämättä kiinnostavalta ja merkitykselliseltä. Mukava myös kuulla, että olet innostunut alastasi. Sairaala työympäristönä voisi olla minustakin mieluisampi kuin esimerkiksi sosiaalitoimisto.

    • Tuleva sossu

      Kuten tästä ketjusta näkee, ei sosiaaliryöntekijä saa paljoakaan kiitosta työstään. Jos kaiken vittuilun kestää, tervetuloa sossuksi.

    • YlpeäSosiaalityöntekijä

      Kiva, että täällä on kommentoimassa muutama sellainen, joka oikeasti tietääkin alasta jotain. Valitettavasti huomaa myös, että monikaan ei tiedä sosiaalityöntekijän työtehtävistä kuin sen, mitä kuulopuheilta ovat kuulleet. Työtehtävät ovat moninaiset ja todellakin sosiaalityöntekijä on myös ihmisen iloissa mukana, eikä vain suruissa. Itse olen työskennellyt lastenosastolla sairaalassa ja siellä perheitä tavataan lähes aina. Kuitenkin lapsen sairastuminen koskettaa aina perheitä ja työ on paljon perheen tukemista. Taloudelliset ongelmat eivät ole läheskään aina edes tapaamisissa mukana. Niissä tapauksissa missä on, perheille neuvotaan ja opastetaan myös kädestä pitäen, mistä voi saada tukea ja ollaan yhteydessä sosiaalitoimistoon. Sairaalassa sosiaalityöntekijä ei ole viranomainen, eli ei tee päätöksiä. Tämä takaa sen, että sosiaalityöntekijänä voit olla ihmisen tuki ja turva ja myös myötävaikuttamassa esim. toimeentulotuen saamiseen, vaikka sairaalan sosiaalityöntekijä ei siitä päätäkään.
      Mitä taas tulee sosiaalitoimistoon niin sosiaalityöntekijä toimii asiakkaan kanssa kumppanina, jossa tarkoitus on auttaa ihmistä elämässä. Pelkät toimeentulotukihakemukset käsittelee pääsääntöisesti etuuskäsittelijä. Sosiaalityöntekijä puolestaan toimii asiakassuunnitelman teossa, eli miten asiakas saisi elämästään sellaisen kuin toivoo.
      Lastensuojelu puolestaan on täysin erilaista mitä suurin osa ihmisistä luulee. Kukaan ei halua hajottaa perhettä. Työ on palveluiden tarjoamista, ohjausta, konkreettista apua ja vasta kun mitään ei ole tehtävissä voi olla kyseessä sijoitus, mutta siinäkin pyritään, että lapsi voisi palata kotiinsa. Ymmärrätte varmasti kaikki, että ihan kaikissa tapauksissa ei lapsi voi asua kotona, jos olosuhteet ovat sen kaltaiset.
      Itse olen työssäni kohdannut paljon iloa ja konkreettista tunnetta siitä, että voi auttaa. Se kiitos ei tosiaan näy mediassa (muutenkin siellä sosiaalityö mielletään yksi yhteen lastensuojelun kanssa vaikka on paljon muutakin), mutta tulee asiakkaiden kautta.

    • TotuusSossuista

      "Millaiset ihmiset sitten hylkäävät köyhien toimeentulotukihakemuksen?
      Kuten Tampereen sosiaalitoimen sosiaalityöntekijät ja etuuskäsittelijät.

      Vain täysin sydämetön, paha, sadistinen, ilkeä, henkisesti sairas, nazi, fasisti ja köyhiä vihaava empatiaamputoitu hirviö voi tehdä niin.

      Kysymys kuuluu, voiko näitä pahoja ja empatiaamputoituja sosiaalityöntekijöitä ja etuuskäsittelijöitä edes ihmisiksi kutsua?

      He kun ovat vihassaan ja sadistisessa halussaan tehdä pahaa köyhille jo luisuneet ihmisyyden tuolle puolen. Heistä on tullut hirviöitä, hirviöitä jotka tappavat saamallaan absoluuttisella vallalla köyhiä työttömiä ja jopa pieniä lapsia nälkään.

      Sosiaalityöntekijät ja etuuskäsittelijät ovat murhaajia ja tappajia ja vieläpä kaikista alhaisimpia ja halveksittavimpia sellaisia. Sillä he lahtaavat köyhiä lapsiperheitä.

      Heidän sairaiden päätöstensä ja valtansa vuoksi moni lapsi joutuu kärsimään.
      Mutta tiedättekö mitä?

      Sosiaalityöntekijät ja etuuskäsittelijät ovat niin henkisesti sairaita tapauksia että he suorastaan nauttivat saadessaan kyykyttää, alistaa ja tappaa nälkään köyhiä.
      Köyhien sortamisesta, alistamisesta ja lahtaamisesta he saavat nautintonsa ja kiksinsä.

      Ja höpöhöpö puheet naisista muka miehiä empaattisempina on syytä lopettaa heti alkuunsa.
      Suurin osa sosiaalityöntekijöistä ja etuuskäsittelijöistä on juuri naisia ja heitä vetää työhön juuri mahdollisuus saada tehdä työssään paljon pahaa juuri niille kaikista heikoimmille ihmisille, meille köyhille.

      He hakeutuvat alalle saadakseen tehdä pahaa ihan laillisesti, heidän toimiaan ja päätöksiään kun ei kukaan voi kyseenalaistaa ja yhdellä hylkäävällä päätöksellä taas yksi köyhä perhe pannaan kärsimään nälkää ja altistumaan sitten heikkoina sairauksille.

      Mikä voisikaan olla helpompi tapa tehdä paljon pahaa ja ihan laillisesti?
      Tuskin mikään."


      http://akisaarikoski3553.blogspot.fi/2016/07/suomi-maa-ilman-sosiaaliturvaa.html

    • Anonyymi

      Se on hirviö, joka hymyilee ja tervehtii kaverillisesti. Sillä on hätäoikeudet puuttua heti lasten pahoinpitelyyn ja se saa toimia psykologina, tuomarina, poliisina ja lääkärinä. Koska kaikki sen ilmoituksen kohteena olevat asiakkaat on todettu muiden sosiaalityöntekijöiden kesken mielenterveysvammaisiksi, niin se vie väkivalloin lapsesi piiloon. Lapsen todellinen hyvä kunto on toissijaista hätätoimenpiteelle. Moraalietiikka, totuus ja terveys ovat sille toissijaisia lasten pahoinpitelylle. Se sekoittaa pelkotilansa pakkopäätöksiin, ja janoaa lisää asiantuntijuuden tunnustusta. Sillä on persoonallisuushäiriö, jossa se ei pysty asettumaan toisen ihmisen asemaan ja käsittää kaiken vastoin tarkoitettua viestiä. Sen periaate on tämä: Vääristele sanoja ja keksi virhetulkintoja, tee pakkotoimenpiteitä. Syitä ei voi tarkistaa, koska päätökset on jo tehty, ja asiakas on sekava tai näyttää hyvältä tekstien kirjoittamisessa. Sen vastustaminen saattaa lapset pahoinpitelylle alttiiksi ja siksi se raivostuttaa sitä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4116
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2179
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1674
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1370
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe