Saksa on aivan kauheeta!

Pluraali

Onko jollain vastaavanlaisia kokemuksia pitkässä saksassa? Lukion ekakurssi meneillään ,ja tuntuu, että olen totaalisesti pudonnut kärryltä.

Sen lisäksi opettaja on sen verran tiukka, että läksyjen tekoon menee päivittäin 1-2 tuntia (pelkästään saksa) Helpottaako myöhemmmin jos nyt alkaisi oikeasti tsemppaamaan?

14

3885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonna

      Sehän on vapaaehtoinen aine lukiossa, miksi siis luet jos se on noin kauheeta.

      • Pluraali

        Jos on jo 5 vuotta lukenut ja saanu jonkinlaisen pohjan saksan kielelle niin miksi jättää tuo taito puolitiehen. En halua, että nuo 5 vuotta ovat menneet hukkaan.


      • lukiolainen
        Pluraali kirjoitti:

        Jos on jo 5 vuotta lukenut ja saanu jonkinlaisen pohjan saksan kielelle niin miksi jättää tuo taito puolitiehen. En halua, että nuo 5 vuotta ovat menneet hukkaan.

        No, eihän se (lukio)opiskelu aina mitään herkkua ole, mutta sitä on vain paiskittava töitä, töitä ja vähän töitä lisää... Kyllä se siitä. Kun, ajattelee että siitä on tulevaisuudessa jotakin hyötyä, niin motivoi vähän.


    • sipsu

      Myös minusta saksa on vaikeaa, mutta nautin sen haasteellisuudesta ja siitä, että huomaan taitojeni kehittyvän siinä paljon nopeammin kuin jossain englannissa, mitä osaan jo tällä hetkellä aika hyvin.

      Muttapakkohan sitä kenenkään ei ole opiskella. Itselleni eka A-saksan kurssi lukiossa oli myös vaikea. Sain siitä 7½, mutta myöhemmin on tullut aina yli ysiä. Oli kait jotain sopeutumisvaikeuksia.

    • kaisa

      Kokemuksesta tiedän, että saksa on vaikea kieli (erityisesti lukiossa a1-kielenä), mutta kun teet läksyt tunnollisesti ja seuraat opetusta, niin eiköhän se ala sujua. Äläkä lannistu vaikka arvosanat ekoilla kursseilla laskisivatkin.

      Tasoero yläasteen ja lukion opetuksen välillä on tosiaan suuri, mutta alkushokin jälkeen helpottaa :)

      • Hennanna

        hei!

        Olen itse nyt lukion kolmannella ja lukenut saksaa viidenneltä asti(siis yli 7 vuotta)!! Varsinkin yläasteella kiinnostus romahti kun tuntui, että koko ajan käydään läpi samoja asioita ja kielioppeja, joita ei tajunnut.
        Kun tulin lukioon, saksanopettaja vaihtui ja saimme todella kannustavan ja mahtavan opettajan, joka ymmärtää kielen vaikeuden ja myös hienouden.
        En ennen ole ajatellut, että tarvitsisin saksan kieltä jossakin, mutta kun olin viime vuonna Nordic openingissa, huomasin, että pääkieli (siis FIS:in!!) oli saksa, ei englanti. Monet osasivat vain saksaa, eivätkä englantia.
        Kannattaa koettaa jaksaa, vaikka heikoilla numeroilla ja vähän ede töitä tekemällä eteen päin, koska se voi jskus palkita!

        Onnea ja jaksamista!


    • APi

      Itsekin luin ala- ja yläasteen A2-saksaa, mutta lukiossa en sitä valinnut, kun yläasteella kiinnostus lopahti (paskan opettajan takia). Sitten yläasteen opo jutteli vanhemmilleni, että kannattais alottaa vaikka alusta, että sais edes jonkun merkinnän, että on lukenu saksaa, kun ei yläasteen tokarilla oo mitään merkitystä toisen asteen jälkeen. Sitten aloitin saksan alusta eli B3-kielenä. Olen tyytyväinen päätökseeni ja ihan hyvin on menny, mutta ei vaan sen takia että alotin alusta, uusia rakenneasioita alko tulla jo kolmannella kurssilla!

      Saksan opettajat tuntuu olevan yleisesti jotenkin keskimääräistä paskempia. Itellä on ollu viisi opettajaa, joista yksi tosi hyvä, yksi kohtalainen ja kolme paskaa. Jos paikkakunnallasi on useempi lukio, niin kysy opolta, jos voisit vaihtaa toiselle koululle saksan kurssit. Tsemppiä!

    • opiskelija

      Useampi on maininnut, että lukion ensimmäinen saksan kurssi oli vaikea ja että peruskoulun opetustasoon verrattuna harppaus oli suuri. Itse en kuitenkaan tälläistä havainnut, siirto lukioon sujui ongelmitta. Toki tekstit menivät vaikeammiksi, aiheet olivat luonnonsuojelua ja tiedeaiheita, luonnonkatastrofeja ja elämänkertoja, mutta sanasto kehittyi kovasti lukion aikana.
      Pitkän saksan lukijoilta haluaisin sen verran udella, että miten pärjäsitte kirjoituksissa? Vai kirjoititteko ollenkaan A-pituista saksaa?

    • Mann

      Itsekkin olen lukenut saksaa 5 lk. lähtien ja kieli on mennyt hyvin. Nyt siirryin lukioon ja aloin miettiä kuinka suuressa arvossa saksa tulee elämässäni olemaan. Itsekkänä en halunnut jättää kieltä kokonaan pois, sittenhän tähän astiset 5 vuotta olisivat menneet hukkaan. Siksi valitsinkin lukioon B2-saksan. Sen kursseilla käydään monet yläasteella nopeasti hutaistut kielioppi asiat paremmi läpi, eikä sanastokaan mene yhtä yksityiskohtaisemmaksi kuin A-kielessä. B2-saksassa oppii ihan toimivan kielitaidon, jota voi käyttää.

      • Pluraali

        Ymmärrän kyllä, että onhan tuokin vaihtoehto ihan hyvä. Toisaalta itse en halunnut "alentua" tuohon. A saksa on aina A saksa. Vaikka kyllä täityy myöntää, että on tosi rankkaa, kun pelkkien saksan läksyjen tekemiseenkin menee toista tuntia päivässä.

        Ken leikin ryhtyy, se leikin kestäköön.


    • Anonyymi

      olisi minunkin pitänyt vaan valita espanja. Saksa on perseestä. Minä olen hidas oppimaan ja itsenäisten opiskelu päivien aikana minulla menee semmoiset 6 tuntia per aine vaikka pitäis kestää noin 75min.

      • Anonyymi

        Lukio ei ole sinulle sopivin koulu!


    • Anonyymi

      Olin 1 v harjoittelina Saksassa, murteesta ei tietenkään ymmärrä mitään. Sanakirja ja kielioppi oli mukana, 3 kuukaudessa kirjakielen oppi.

      Olin yksin, olin iloinen kun pääsin Suomeen takaisin.

    • Anonyymi

      se mitä inhoaa sitä ei tietenkään opi mitenkään. Toisinpäin pätee myös. Se mihin on suuri kiinnostus tuottaa nopeasti näkyviä ja mitattavia tuloksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe