Kameraseuroissakin kouluttanut luontokuvaaja Mikael Rantalainen on heinäkuussa kouluttamassa viikon mittaisella kurssilla Viron Saarenmaalla. Mielenkiintoinen juttu:
http://www.kskoolitus.com/maisemavalokuvauskurssi.html
Mikael oli myös yksi Luontokuvauksen käsikirjan kirjoittajia, mikä loistava kirja sinällään kaikille luonnosta ja sen kuvaamisesta kiinnostuneille, itsekin tuli ostettua viime viikonlopun kameramessuilta.
Maisemavalokuvausta
13
392
Vastaukset
Luontoa voi kuvata ilman kurssejakin kuten olen tehnyt vuosikymmeniä. Omista kuvistaankin oppii varsinkin tänään kun niitä voi vapaasti uudelleen rajata ja nähdä miten se rajaus olisi pitänyt tehdä alunperinkin.
Minulla ei ole mitään kursseja vastaan mutta onko tämä palsta se jolla kursseja pitää mainostaa, ei sillä siihen nuo bannerit ylhäällä, alhaalla ja tuossa sivussa ovat omiaan.- Kameraseuralainen
Oppii varmasti kuvaamaan itse oppimalla, kirjoja lukemalla ja toisten kuvia analysoimalla.
Itse pidän kursseja hyvänä keinona, kouluttaja osaa yleensä ohjata oikeaan suuntaan ja pystyy välttämään joka asiassa sen kokeilemisen kautta oikean keinon löytämisen.
Ja monesti mukava ryhmä samanhenkisiä ihmisiä niin oppii toisiltakin.
Mutta jokainen tavallaan, toisille sopii kurssi ja toisille ilo itse asioiden hoksaamisesta.
Mainostamisesta en tiedä, hyvä että saa vinkkejä mitä on tarjolla.
- Laittiruumi
Terveisiä vaan Mikaelille Lighroom kurssisi on todella hyödyllinen, vinkkejä pystyy antamaan se joka oikeasti käsittelee suuria määriä kuvia ammattinsa puolesta.
- epä-kanganstus
eikös maisemakuvaus ole aika lailla yksi tylsimmistä valokuvauksen osa-alueista.
miksi siihen joku kurssi tarvitaan?- Canonisti minäkin
Katso muutama Ansel Adamsin kuva ja mieti asiaa uudestaan.
http://www.anseladams.com/ Onkohan noin? Kysehän on aina kuvaajan näkemyksestä joten tylsien maisemien kuvaaja lienee itsekin tylsä tyyppi. Myönnän myös omalta kohdaltani monesti, varsinkin maisemissa, koheltavani ja unohtavani eri näkökulmien tarkastelun, siihen pitäisi aina olla aikaa ja intoa. Kannattaa, varsinkin maisemissa ottaa aikaa ja hieman katsella miten valon suunta vaikuttaa kyseiseen maisemaan joskin se vaatii aina muutaman vuorokauden oleskelua paikalla tai hyvää tuuria.
Kursseilla on mahdollista saada uutta näkemystä maisemien kuvaukseen ja siten muuttaa omaa näkemystään näkemisestään. Myönnän, etten ole maisemakuvauskurssia käynyt ja se saattaakin näkyä kuvaamissani maisemissa.- epä-kangastus
Canonisti minäkin kirjoitti:
Katso muutama Ansel Adamsin kuva ja mieti asiaa uudestaan.
http://www.anseladams.com/"Katso muutama Ansel Adamsin kuva ja mieti asiaa uudestaan.
http://www.anseladams.com/"
niin, yksi sata vuotta vanha kuvaaja löytyi :-) - maisemiamaalaava
Työeläkeläinen kirjoitti:
Onkohan noin? Kysehän on aina kuvaajan näkemyksestä joten tylsien maisemien kuvaaja lienee itsekin tylsä tyyppi. Myönnän myös omalta kohdaltani monesti, varsinkin maisemissa, koheltavani ja unohtavani eri näkökulmien tarkastelun, siihen pitäisi aina olla aikaa ja intoa. Kannattaa, varsinkin maisemissa ottaa aikaa ja hieman katsella miten valon suunta vaikuttaa kyseiseen maisemaan joskin se vaatii aina muutaman vuorokauden oleskelua paikalla tai hyvää tuuria.
Kursseilla on mahdollista saada uutta näkemystä maisemien kuvaukseen ja siten muuttaa omaa näkemystään näkemisestään. Myönnän, etten ole maisemakuvauskurssia käynyt ja se saattaakin näkyä kuvaamissani maisemissa.Hyvä kouluttaja lähinnä ohjaa oikeaan suuntaan, ei niinkään kädestä pitäen tule neuvomaan mitä kuvata ja miten. Sanoisin melkein että maisemavalokuvaus on yksi haastavimpia valokuvauksen muotoja. Uteliaisuuttani katselin myös tässä ketjussa mainitun Rantalaisen kuvia, varsinkin merimaisemat olivat hienoja, sanoisin että hienovaraisen harkittuja. Ei se ihan sitä ole että otetaan kamera ja mennään räpsimään......
Kyllä kurssi aina uutta intoa antaa ja näkökulmia mitä ei aina itse tule niin huomanneeksi. Hyvä että kurssejakin on olemassa.
- luonnonkuvaaja2
Kiitos ensimmäiselle hyvästä vinkistä, menossa ollaan. Itse olen jo filmikameroilla aloittanut luontokuvauksen, mutta tämä on kyllä aihe missä voi itseään kehittää koko ajan. Tosiaan Rantalainen oli yksi luontokuvaus kirjan kirjoittajia, hyvä kirja sinällään.
- ei kurssia mulle
Ei ole hyvä jos kaikki kameran käyttäjät kävisivät näitä kuvauskursseja, kaikkien kuvista tulisi samanlaisia. Pitää antaa mielikuvitukselle tilaa, eikä sitoutua joidenkin opettajien kuvausmetodeihin.
- Andy C. Rose
Muutama luontokuva tullu otettua, käsivralla, ilman kurssitusta. Fiilispohjalta. Kasasin niistä slideshowt. Oiskohan missään foorumia alan harrastajien kaa???
Tässä pari näytettä. Laittakaa kommenttia.... Toimiiko vai eikö toimi... http://youtu.be/id9hFaGul3s - Luonnonvaloja
Samaa mieltä kuin yksi kommentoijista:
"Hyvä kouluttaja lähinnä ohjaa oikeaan suuntaan, ei niinkään kädestä pitäen tule neuvomaan mitä kuvata ja miten. Sanoisin melkein että maisemavalokuvaus on yksi haastavimpia valokuvauksen muotoja."
Kyllä se vuosien tai vuosikymmnenten kokemus kouluttajalla on se mistä se näkemys kumpuaa.
Olen käynyt erilaisia kursseja ja aina siellä sieltä on uutta näkökulmaa tullut. Harrastajalla monestikin on aika hakemista siinä omassa linjassa mitä kuvaa ja miten. Ei osaa nähdä. Monesti aika pienikin vinkki ulkopuoliselta saa paljon aikaan- perhekuvaaja.
mainosta pukkaa, ..........?
olen paljon miettinyt mitä niillä maisemakuvilla tekee, kuka niitä katselee, muuta kuin kuvaaja.
me kuvataan vain katoavaa kotimaisemaa ja perheen elämää, joskus jos perhe-elämä kuvaan ei saa siihen kuuluvaa maisemaan niin otetaan yks maisema
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303521Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91578Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131483Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241275Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34903Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242893Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.132889- 60879
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66854Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98819