Keltanokka liikkeellä

Eero94

Morjes!

Olen vastikään kiinnostunut vanhoista autoista (erityisesti 60- ja 70-luvun autoista) ja olen pyöritellyt mielessä ideaa vanhan auton ostamisesta ja kunnostamisesta. Ongelmana on kuitenkin se, että olen autoharrastuksen piirissä täysin uusi ja tietämätön. Kotona on kyllä hyvät tilat autojen kunnostamiseen isän työstä johtuen, mutta itse en ole koskaan näpräillyt koneiden kanssa enempää, kuin sen verran, että nuorempana virittelin mopoa. Haluasinkin siis tiedustella, että mikä on hyvä auto kyseisen harrastuksen aloittamiseen? Auton pitäisi olla mieluusti 60- 70-luvulta, kohtuu hintainen ja luotettava plus tietenkin varaosia tulisi olla ainakin kohtuullisen helppo löytää. Sen verran olen asiaan perehtynyt, että melkein jokaisella harrastajalla on oma näkemyksensä asiasta, mutta olisi silti mukava saada jonkin näköistä suuntaa antavaa vinkkiä ja kommenttia. Kiitos jo etukäteen.

67

3056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • El Pollo del Muerta

      Näissä harraste / elämäntapa-ajoneuvoasioissa on yhtä monta näkijää, kuin tekijää. Tässä mielestäni pimeyden ytimeen sukeltavalle noviisille tärkeimpiä neuvoja.
      - Osta ensiautoksi sellainen peli, johon on kirjallisuutta saatavilla.
      - Älä ahnehdi, projektiautoa on turha purkaa atomeiksi, jos se toimii
      - Osta auto itsellesi, omien mieltymystesi mukaan.

      Automerkeistä, -malleista ja valmistusmaasta ei minun kannata mainita kuin viittaus viimeiseen ohjeriviin. Rahapussi sanelee loput.

    • pahin virhe

      Ostitpa minkä tahansa, niin pahin virhe on purkaa heti kerralla kaikki ja sen jälkeen todeta homma toivottomaksi. Vanhin projekti, ei tosin auto, tuli purettua 1981 ja osina on vieläkin.

      Paras olisi ostaa ajokuntoinen ja rempata sitä vähän kerrallaan paremmaksi siten, että se on koko ajan pienellä vaivalla ajokunnossa.

      • niinpäse

        Haluaisin niin jonkin 60-70 vuoden Amerikaanon Ja siksi että niissä on pehmyt jousitus on auton näköisiä Ei mitään puolipalloja niinkuin nyky autot ___ _------ .. Niihin pitäis vain vaihtaa moottori . Yks kaveri laittoi sellaiseen Audin käytetyn 5 pyttyisen diiselin Ja nyt ajelee upealla amerikan rauvalla kulutus 6 L satasella


    • Muut kuin 240

      60 ja 70 luvun Volvo on kestävä, helppo huoltaa ja osia saa hyvin.

      • kekek

        Miksei myös esim Volkkarit, Fordit, Opelit, perus kärryn kanssa ei tule niin suuri itku ja hampaiden kiristys jos homma meneekin pieleen syystä tai toisesta. semmonen mielikuva, että japsit ovat yleensä valmiiksi läpi lahonneempia peltien suhteen.


      • Ostin vuonna 88
        kekek kirjoitti:

        Miksei myös esim Volkkarit, Fordit, Opelit, perus kärryn kanssa ei tule niin suuri itku ja hampaiden kiristys jos homma meneekin pieleen syystä tai toisesta. semmonen mielikuva, että japsit ovat yleensä valmiiksi läpi lahonneempia peltien suhteen.

        jenkeistä tuodun Ford T-birdin. Syksyllä purin auton osiksi ja talven aikana kokosin sen uudelleen. Homma oli helppo vaikka en ollut ennen kyseistä hommaa tehnytkään.


    • VW kupla

      VW kupla on varteenotettava vaihtoehto. Yksinkertainen tekniikka ja lähes kaikkia osia löytyy, melko helposti, joten helppo myös aloittelijalle.

    • hessuli

      Vanha auto on hyvä harrastus. Autoharrastajille on monia erilaisia kerhoja, riippuen auton merkistä ja tyylistä. Kerhoihin / yhdistyksiin kannattaa mennä mukaan, sieltä saa hyvän seuran lisäksi vinkkejä ja apua auton korjaukseen.

      Ensimmäiseksi harrasteautoksi kannattaa hommata mahdollisimman valmis ja ajokuntoinen auto. Sitä voi sitten tuunata eteenpäin omien taitojen karttuessa. Autolla pitää olla myös säilytyspaikka, kadunvarteen harrasteautoa ei kannata hankkia, sillä kateelliset niitä rikkovat ja lapset tietämättömyyttään kokeilevat.

    • 70 - 70

      Sehän täysin riippuu sinusta ja lompuukisi paksuudesta.
      Volkkarin, kuplasellaisen, ensimmäisen, uuden, ostin 70-luvulla.

    • 1516

      Ne eivät ole ikinä luotettavia, vaan aina rikki. Korjaaminen on vaikeaa, koska kaikki on ruosteessa tai muuten vaan jumittunutta. Eli varaosien saaminen paikoilleen ei mene ihan kuin kirjoissa! Lisäksi edelliset harrastajat ovat räpeltäneet "entisöidessään" aina jonkun laitteen vähän erilailla kuin se on alunperin ollut, joten korjausoppaatkaan eivät aina auta.

    • rustrustrust

      Jenkkiautoihin saa yleisesti ottaen hyvin varaosia, mutta ne eivät ole kaikkein halvimpia ostaa, etenkään ne klassikkomallit joihin saa kaikkia varaosia. Brittiläisiin klassikkomalleihin saa myös hyvin varaosia. Mineihin saa jopa kokonaisia uustuotantokoreja!

      Yleisesti ottaen halvimmalla pääsee kun ostaa parhaan yksilön johon on varaa. Ne "lievät projektit" tulevat kuitenkin aikaa myöten yleensä kalliimmaksi.

    • 70's fan

      Hanki niin hyväkuntoinen kuin mahdollista, ja ennen kaikkea sellainen joka on sinun itsesi mieleen, muuten kiinnostus "projektiin" lopahtaa takuuvarmasti!!!
      Kukaan muu ei voi kertoa mikä merkki ja malli sopii sinulle parhaiten!
      Itselleni suurin henkilöauto 70-luvulta oli se ainoa oikea.

    • korjaaja1

      Itse autoremontteja tehneenä jo 25v en kyl nää ongelmaa minkään auton suhteen jos projekteja hakee ,itselleni projekti on auto joka makaa tallissa ketarat ojossa ja mikään ei kunnolla toimi ,se on projekti jos mikä.Jos etsit autoa joka liikkuu jo nin sehän on jo ajoauto ,niitähän saa jo tänä päivänä halvalla jos minkälaisia,riippuu tosin mallista ja onko harvinainen malli niihin taas sit osat lujemmassa hankkia.
      Itse sillä luvulla syntyneenä voin sanoa et 200 autoa omistaneena jos minkälaista purkkia ja purnukkaa on pihassa majaillut ,mieluisimmat halvat oli.ford taunus,anglia,cortina ja capri.sit tuli se kupla villitys ja 6v oli ensimmäinen ja hienoin vm.1965.jenkit tosin on aina pyörineet mielessä kun niitäkin pienen ikäni värkkäillyt mallia ja merkkiä jokaista .chevrolet siihen saa hyvin osia ja autojakin suht halvalla .Itteltä löytyis olssin v8 kone purettuna ja lohko vikainen joten lohkoa ei enää ole eikä kampiakselia ne annoin pois kun en niillä mitään tehnyt ,muut osat löytyy,katellut jos vastaan kävelis noi osat halvalla tai koko romu.löytyy niin ilmastointia ,lauhdutinta,kompuraa kuin myös muihinkin autoihin jotain tarvitsevalle,kuplan kangsterilippakin jota ei ihan heti vastaan kävele 1965-kuplin yms osaa.Mut kannattaa harkita myös osien hintaa ja minkälaisen ja mallisen meinaa laittaa kun jokaiselle ei sama sovi,eikä tykkää.Ajattelin itse jos vielä projektin ostan se on oltava tosi purettu malli kuhan osat löytyy niin kasaaminen se on kivaa ja se korjaaminen ,miettiminen ja miten teen sen itse ,muuttaen yms.esim .30cm leveämpi per puoli .matalampi,jäykempi,nopeempi turbotettu ja duunattu kaikin puolin .Sit jenkki ihan aito cadillac 59 se olis mieleen .Sorry meni vähän överiks mut kiva aihe aloittajalla.ps.onkos kellään tallia 08al vapaana em hommiin tarkoitettua.

    • siitä vaan

      Joo, kupla paras aloittajalle, osia löytyy, ja jos haluaa vaikka konetta petrata, sekin onnistuu.

    • perseenhaju.

      Jos 80-luvulta kelpaa niin joku E30 sarjan bemari. Itsellä ollut moinen 323 -84 jo viisi vuotta, enkä vieläkään ole kyllästnyt. Hyvä ajaa, tehokas, vei suht vähän, hienouksia, takavetoinen, löytyy halpoja varaosia joka paikasta.

      Harraste auton kannattaa mieluusti olla takavetoinen ja lukolla, että ei kyllästy.

      • Riesa vaan

        Autoharrastusinto karisee aika nopeasti jos e30sen homma.

        Maailman huonoimpia auto mitä on tehty eikä minkään näköinenkään


      • saksalaisen harraste
        Riesa vaan kirjoitti:

        Autoharrastusinto karisee aika nopeasti jos e30sen homma.

        Maailman huonoimpia auto mitä on tehty eikä minkään näköinenkään

        Korimalli on kovan ja agressiviisen näköinen. Sisälle istuu ja pelkästään kojelauta saa mielen hyvälle mahtavalla muotoilullaan. 6-koneen hyrinä ja keveä kori niin mukava ajettava.


      • e90,320dA LCI

        Siis kaveri kysyi 60-70 luvun harrasteautoa!
        Ei mitään bemarin paskaa välimallia mikä ei a)ole 60-70 luvun HARRASTEAUTO b)ei ole kelvollinen edes käyttöautoksi.
        Huonompaa et olisi voinut tarjota.Tuon jälkeen on tullut 3(!) uutta mallia,joista 2:sta facelift mallit myös.
        Toisekseen,vähän nyt kuulostaa karva-noppa-amis-corolla-jutuilta."Vittu,o takavetone ja lukkoperä",sitte lippis vinosssa,paskaset haalarit päällä koffia kurkusta alas,subbarien jyskyttäessä Kaija Koota-Tinakenkä tyttöä.Niiimpä niin,sitähän se elämä on....


      • e90takesurmoney
        e90,320dA LCI kirjoitti:

        Siis kaveri kysyi 60-70 luvun harrasteautoa!
        Ei mitään bemarin paskaa välimallia mikä ei a)ole 60-70 luvun HARRASTEAUTO b)ei ole kelvollinen edes käyttöautoksi.
        Huonompaa et olisi voinut tarjota.Tuon jälkeen on tullut 3(!) uutta mallia,joista 2:sta facelift mallit myös.
        Toisekseen,vähän nyt kuulostaa karva-noppa-amis-corolla-jutuilta."Vittu,o takavetone ja lukkoperä",sitte lippis vinosssa,paskaset haalarit päällä koffia kurkusta alas,subbarien jyskyttäessä Kaija Koota-Tinakenkä tyttöä.Niiimpä niin,sitähän se elämä on....

        Miksihän se on yksi harrastetuimmista koreista? Syy mainittiinkin tässä monesti, myös kunnossa olevan E30:n ajo-ominaisuudet sitä paitsi ovat huippuluokkaa vielä nykyaikanakin.

        Parempaa ei minullakaan tule nyt mieleen, ainoa vaan että se ei ole 60-70 luvulta!


      • E90,320dA LCI
        e90takesurmoney kirjoitti:

        Miksihän se on yksi harrastetuimmista koreista? Syy mainittiinkin tässä monesti, myös kunnossa olevan E30:n ajo-ominaisuudet sitä paitsi ovat huippuluokkaa vielä nykyaikanakin.

        Parempaa ei minullakaan tule nyt mieleen, ainoa vaan että se ei ole 60-70 luvulta!

        Nii,siis E30:tä on varmaan aikalaisekseen ollut hyvä auto mutta,ei sitä voi enää verrata tämän päivän autoon.Ei edes e90:seen,puhumattakaan F30:seen.
        Itse ajanut e946sella ja jos sitä jo pelkästään vertaa e90:een niin ero on kuin yöllä ja päivällä.Joten,turha on nyt nostaa E30:tä tämän päivän autojen tasolle,Toyotakin hakkaa sen mukavuudessa.


      • Riesa...
        saksalaisen harraste kirjoitti:

        Korimalli on kovan ja agressiviisen näköinen. Sisälle istuu ja pelkästään kojelauta saa mielen hyvälle mahtavalla muotoilullaan. 6-koneen hyrinä ja keveä kori niin mukava ajettava.

        Pelkkää satua joka sana.

        Paallin vaan kaikki ilman surua, ja keskittyy oikeasti kiinnostaviin ajopeleihin.


      • E90,320dA LCI
        e90takesurmoney kirjoitti:

        Miksihän se on yksi harrastetuimmista koreista? Syy mainittiinkin tässä monesti, myös kunnossa olevan E30:n ajo-ominaisuudet sitä paitsi ovat huippuluokkaa vielä nykyaikanakin.

        Parempaa ei minullakaan tule nyt mieleen, ainoa vaan että se ei ole 60-70 luvulta!

        Mä oon GAY


      • Kyllä takavetoisuus on pelkkä riesa huollon kannalta. Vaihdelaatikko ja vetopyörästö vittumaisessa paikassa. Ja tietenkin turha kardaani joka etuvetoisesta puuttuu ja lisää huoltokohteita siinäkin. Etuvetoisessa on vaihteistokin konepellin alla, hyvässä paikassa.

        En itse aja millään "takavetotyylillä", joten en osaa takavetoa myöskään arvostaa.

        Lisäksi vanhojen autojen valurautamoottorit olivat järjettömiä malmikasoja painoltaan, 80-luvulla alkoi olla järkevämpiä kevytmetallirakenteita. Painavien moottorien nostaminen autosta vaatii järeän nosturin, eikä se paino koneesta silti mitään luotettavampaa tee.

        Itsellä 70-luvun britti (Sunbeam Avenger) jonka ulkonäöstä olen aina pitänyt ja se onkin se syy miksi minulla sellainen on, mutta teknisenä haittana nuo mainitsemani takavetoisuus järjettömän painava moottori.


    • P.K.

      Avaaja hei. Mikä auto sinulla on avauksesi kuvassa, jossa istut sisällä?

      • .....

        Nostosivun kuva taitaa olla Suomi24:n varastosta eikä suinkaan aloittajan kuva. Kuvalähteenä Fotolia/AOP.


      • e90,320dA LCI

        "Avaaja hei.Mikä auto sinulla on avauksesi kuvassa,jossa istut sisällä?"

        xDDD


    • Plymouth_

      Ei nyt kyllä pitää tutkiskella omaa lapsuutta.
      Millä vuosikymmenellä olet ollut lapsi ja muistatko
      sieltä mitään autoja joiden kyydissä olet ollut.
      Tai niitä pikkuautoja joilla olet leikkinyt???

      Siis jos tulee mitään muistoja?

      Ittellä tietty on joku 1960-luvun puolen välin Valtteri.
      Se oli niin hieno kerrostalon parkkipaikalla kun siellä oli vain
      puolet pienempiä japskeja ja euroautoja...

    • Autoharrastaja

      Ekaksi autoksi ei kannata ottaa mitään projektia vaan sellainen auto jossa riittää pelkkä ylläpito.

      Jos hienossa kunnossa oleva brittiauto kiinnostaa niin laitapa mailia osoitteeseen [email protected]

    • Susi

      600 Fiat, 60-70 luvulta

    • Porcshe 4 ever

      Porsche 928.

    • wwwwwwwww2

      Ehdottamasti kupla wolkkari! Erittäin yksinen kertainen tekniikka, osia löytyy, ja harrastajia suomessa tuhansia

    • takaa veto

      Muutama vinkki:
      perustekniikkaa manuaalivaihteisto, takaveto eli kardaanipeli, kaikki mekaanista sytytys ym. mielellään rungollinen, jos 1200:n triump heraldin löydät niin siitä saa kesäksi avoauton ja on kateellisia. kuplat ja escortin on menny jokkiskisoissa melkein loppuun, peruspelejä tuskin löytyy.

    • Membro

      Minulla jouten 65 Mersu bensa , museokunnossa, mutta toki jotain laittamistakin. Mersut on helppoja kunnostaa ja kirjallisuutta löytyy kuten osiakin, eikä edes samoihin hurjiin hintoihin kuin Vehosta, vaan suoraan saksasta tilaamalla nopeasti luotettavasti ja edullisesti. Suomestakin saa ainakin MB-purkaamosta(Venetmäki). Jos kiinnostaa MB, Myyn halvalla pois, koska oma into jo hiipumassa ja olisi pakko saada enemmän tilaa talliin. Eikä ole pommi! [email protected]

    • hewa

      Yksinkertainen auto . Voi olla urheiluautokin, Englantilaisiin saa osia vieläkin olivat tavallisten 4 ovisien kanssa kuitenkin samoilla osilla koottuja, lyhdyt ja pitkälti lasitavara muutenkin. Ei tietysti jotkut Triumphin tr mallit ym. verrattavat ns.urheilumallit. Aivan saloon mallin Goupet,rätit tietysti oma lukunsa niissäkin. Varovainen saa tietysti olla ostossa että ei aivan romukasaan sekaannu,että saa lähtee alusta ensimmäistä rakentaan. En kyllä italialaisiin sekaantuis,kiertäsin DeGaullen aikaan tehdyt ranskalaisetkin tarkkaan. Saksalaisissa olisi kyllä myös mielenkiintoisia autoja ja osiakin saisi vielä joihinkin. Englantilaisiin löytyy rompetoreiltakin osaa??

    • Tuttifrutti2

      osta vanha kunnon Lada. Hyvä, kestävä ja luotettava auto eikä varmasti jätä sua tienposkeen! Voit korjata ja tuunailla sitä ihan huoletta, sillä osia löytyy runsaasti kuin myös korjausoppaita. Erotu joukosta ja hommaa Lada.

    • Bensaa suonissa

      Tämmöstä tuli mieleen kohtuu budjetilla:

      Kupla on edullinen ja helppo
      Opel Manta,siis se eka koppa on varsin hieno
      Toyota Celica,myös se eka koppanen on hieno
      Jenkit on kalliita ostaa ja käyttää,mutta helppoja rakennettavia
      Volvo Amazonia ei voi jättää laskuista pois
      Escortista saa rakennettua kohtuu pelin,mutta muuten nuo vanhemmat Fordit kannattaa jättää rauhaan

      Ja kuten monesta viestistä ylempänä saa lukea,niin toimivaa ei kannata lähteä korjailemaan,eikä päästää harrastepeliä muuttumaan projektiksi.

    • amazonionjo

      Volvo 142 sport mallina olis kans aika kiva peli...

    • RÄM PÄMPÄM

      Paras auto Skeidanokka Mobilistille on ehdottomasti jokin 2-Tahtinen.

      1. Esm. 19 70 luvun Varret. Onhan se hienoa, kun auton nimikin on Warburg W353 Limousine.
      Siitähän voisi päätellä, että ns. autossa on 3.5 L moottori ja auto on lisäksi suuri Limusiini.
      Lisäksi Warre toimii kesämökillä oivana hyttysten karkottimena, kun laittaa siihen 4% Bensaa ja jättää käydä rämpättämään tyhjäkäynnillä niin se savuttaa puolen hehtaarin alueen niin,että kaikki mosguitot katoaa ja omistaja pyörtyy, jos ei sitä ennen sitten satu tulemaan piikki tulppiin ja Warre sammumaan.
      Räääämmmmpääääämmmmpäääämmm ja köh köh ja heh heh.

      On muuten hyvä biisi se Turoshevi Geen Varrelle Virtaa.

      2. DDR Itä-Saksan ihme tötteröissä pysyäksemme, sen aikainen aivan DDR huippu osaamista edustaa Trabant.
      Nimihän tosiin kuulostaa samalta, kuin itse olisi kuralla ja takapäästä lentäisi roiskeita eli rapaa, trabaa, Trabanttia.

      Näin 1970 -luvun lopulla kauan seisseen Trabantin, joka oli saanut jostakin huipputeknisesti valmistetun muovi, eli tarkemmin kuttaperkka korinnsa vettä. Kuttaperkkahan oli jotain Bakeliitin sukulaista, eli suurinpiirtein sideharsoa ja jotain alkeellista saippualaatikko hartsia.
      Ja niin sen sisäkatosta kasvoi sieniä ylhäältä alaspäin niin, että Trabant on varmasti hyvä valinta, jos tykkää sienistä, tiiviistä tunnelmasta, askeettisuudesta, kaksitahti rämpätyksestä, huterasta ajoominaisuudesta, epävarmasta perillepääsystä ja huokeasta hinnasta.

      3. Tai sitten tosinkin täysi Skeida Tötterö Skoda 120 L. Joka on täydellinen kulkupeli Riihimäen Rotariclubin ruskeanreijän ritarille, Herra numero 47:lle. Juntti auto vailla vertaa, ei toista sen kaltaista oo.

      4. Himmenee kaupungin valot ja sataman lapset piiloutuu, märkä roikka kynsille antaa, kun viimeinen sulake sulaa suhahtain. Satasen Samara iskee tulta ja koko rakkine räjähtää. Osta Samara vain taivas on rajana.

      On muuten hyvä biisi sekin Turoshevi Geen Satasen Samara.

      5. Vappu on tulossa joten suosittelisin myös Brittiläistä laatua olevaa Vivaa eli Viivaa.
      Vivan merkkihän on AarniKotka, mutta auton perus olemus, laatu ja kestävyys muisttaa merkistä huolimatta Aurajuustoa Lehmäntatilla höystettynä

      Hyvä biisi YouTubessa: Totuus Vauxhall Vivasta

      6. Täydellinen humoristi menijä on Britti -valmisteinen Reliant 3-Pyöräinen 1-eteen 2-taakse, kuuluu Reliantin tanssiaskeleet ja siitä sitten, joka mutkassa kyljelleen niin, että parteria hävettää, tällainen kolmiloikka.
      Reliant Rebelillä ajeli myös Mr Bean.

      Mobilismin pitää olla hauskaa.

    • Maranellon orhi

      Itse olen autoja harrastanut yli 30 vuotta enkä yhtään ole purkanut osiin. ÄLÄ siis pura autoa, sillä et todennäköisesti saa sitä enää kasaan. Tai innostuksesi loppuu.

      Osta sellainen auto joka todella miellyttää sinua ja johon vielä saa osia jotenkin. Jenkit ovat hienoja, mutta osat maksavat ja talli on aika äkkiä tukossa.

      Aloita vaikka Volvo Amazonilla. Sitten kun taidot, tietämys ja omien resurssien tuntemus lisääntyy, hanki joku sellainen mistä oikeasti tykkäät.

      Itse olen käynyt jenkkikauden jo aikoja sitten lävitse. Sitten tuli lyhyt britti-kausi. Sitten pieni Alfa- Romeo sivupolku johdatti minut valaistukseen: Löysin itseni ja minulle sopivan automerkin. Se on Ferrari. 11 harrastusvuosi meneillään.

    • Harrasteautoon on useimmilla jonkinlainen tunneside. Joko se on se, minkä takapenkillä on ensimmäisen kerran saanut, tai sellainen millä muistaa vanhempiensa ajaneen. -94 syntyneellä ei ole tunnesidettä 60-70- luvun vehkeisiin, joten jokuhan kriteerinä on oltava. Ja se joku pitää löytyä omasta päästä, ei Suoli24- sivuilta kyselemällä. Lähes kaikki sen ajan kansanautot ovat tekniikaltaan ja toteutuksiltaan yksinkertaisia, toisiin saa osia paremmin kuin toisiin. Joku 140-sarjan Volvo on osina jo melkein Bilteman hyllyssä. Mersuihin saa kaikkea mahdollista, mutta ovat jo monilta osin vaikeampia korjata. Toisaalta ihan yks lysti, jos ei ole MITÄÄN kokemusta autoista. Itse teen työkseni noiden entisöintiä, ja pieni perstuntuma asiaan on muutaman kymmenen vuoden aikana tullut...

      • romujenruhtinas

        vanhoihin mersuihin ei kannata tikullakaan koskea, jos siinä on jotain laitettavaa, se on tosi että osia saa, mutta mihin hintaan, se kannattaa selvittää.

        Täältäkin ääni Amazonille, niin perus auto kun voi olla, sitten Ooppelin kadetit on suht halpoja harrastaa.

        Jos löytyy mieleinen merkki, niin kannattaa tutkistella osien hintoja.

        Mutta säästä jonkin verran lisää eläkä missään nimessä osta sitä halvinta vaihtoehtoa, se tulee aina kalliiksi.


    • .............

      " Haluasinkin siis tiedustella, että mikä on hyvä auto kyseisen harrastuksen aloittamiseen?"

      Joku kansanmalli, esim. Taunus, Amazon tai Volvolta toisena vaihtoehtona 142/144, Kupla, Mini ym.

      Sellainen mihin saa varaosia ja mihin on olemassa kirjallisuutta.

      Yhden neuvon annan: ÄLÄ osta ruosteista aihiota! Kuvitteellinen tilanne. Pystyt valitsemaan ruosteisen hyvällä koneella ja ruosteettoman huonolla koneella. ÄLÄ osta sitä ruosteista, osta se missä on huono kone. Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin "pintaruoste". Sormenpään kokoisen ruostekukkasen ympäriltä saa leikata melkein A4:sen verran peltiä, jos korjaus tehdään kunnolla.

      Ja sitten jos ostat autoa, joka on maalattu alle pari vuotta sitten tai jopa ihan hiljattain, katsele konetila, ovien ja luukkujen välit ja mattojen alle, mikäli helposti irrotettavissa. Siitä voi päätellä, miten laaja kunnostusoperaatio on ollut.
      Tällainen ovien pelkästään suojaamalla (tarkoittaa siis ettei autoa ole juurikaan purettu maalausta varten, tunnistaa esim. ikkunalistoissa näkyvävästä maalisumusta) tehty maalaus, tai enemmänkin maalipesu kertoo yleensä, että muukin kunnostus on lähinnä ollut pintapuolista.

      • Jos ruostetta ei ole niin paljon, että kori on lysähtänyt vinoon tai on vaarassa lysähtää, niin ei se ruosteisuuskaan niin iso juttu ole. MIG-hitsausvarusteet saa alle tonnilla, ja siitä vain harjoittelemaan hitsausta. Peltiä saa kaupasta paljon helpommin kuin varaosia tekniikaltaan rikkinäiseen autovanhukseen. Rikkinäinen moottori vaatii usein koneistuksia ja se maksaa.


      • ..............
        Stupendousman77 kirjoitti:

        Jos ruostetta ei ole niin paljon, että kori on lysähtänyt vinoon tai on vaarassa lysähtää, niin ei se ruosteisuuskaan niin iso juttu ole. MIG-hitsausvarusteet saa alle tonnilla, ja siitä vain harjoittelemaan hitsausta. Peltiä saa kaupasta paljon helpommin kuin varaosia tekniikaltaan rikkinäiseen autovanhukseen. Rikkinäinen moottori vaatii usein koneistuksia ja se maksaa.

        " Rikkinäinen moottori vaatii usein koneistuksia ja se maksaa."

        Tiedän. Olen yhden moottorin teettänyt koneistamolla. Maksoi tonnin ja kesti noin viikon. Laajamittaista ruostekorjausta taas ei viikossa tehdä. Jos tuohon ympätään päälle ruostesuojaukset ym. työt. Ja maalauksen pohjatyöt. Se on loputonta hieromista.

        Lisäksi hitsaillakaan ei paloturvallisuussyistä saa missä tahansa. Toki on näitä "Raneja" jotka hitsailevat missä tahansa eikä ole edes sitä 1 kg jauhesammutinta.


      • .............. kirjoitti:

        " Rikkinäinen moottori vaatii usein koneistuksia ja se maksaa."

        Tiedän. Olen yhden moottorin teettänyt koneistamolla. Maksoi tonnin ja kesti noin viikon. Laajamittaista ruostekorjausta taas ei viikossa tehdä. Jos tuohon ympätään päälle ruostesuojaukset ym. työt. Ja maalauksen pohjatyöt. Se on loputonta hieromista.

        Lisäksi hitsaillakaan ei paloturvallisuussyistä saa missä tahansa. Toki on näitä "Raneja" jotka hitsailevat missä tahansa eikä ole edes sitä 1 kg jauhesammutinta.

        Se onkin jo paljon vaikeampaa korjata hitsaamalla sellaisia kohtia jotka näkyvät päälle päin, tai jos haluaa tehdä MR-tason jälkeä. Mutta usein ruostetta on kohdissa jotka jäävät piiloon, joten riittää että saumasta tulee kestävä. Aikaahan noihin hitsaustöihin menee, mutta jos tarkoitus on kuluttaa vapaa-aikaa auton kanssa niin miksipä ei kuluttaisi hitsaillen.

        Jos ei ole valmis tekemään hitsauskorjauksia, niin silloin ei kannata ostaa vähänkään ruosteista autoa jos parempia on. Hitsaus on aikaa vievää eli kallista touhua jos sen toisella teettää.


      • .............. kirjoitti:

        " Rikkinäinen moottori vaatii usein koneistuksia ja se maksaa."

        Tiedän. Olen yhden moottorin teettänyt koneistamolla. Maksoi tonnin ja kesti noin viikon. Laajamittaista ruostekorjausta taas ei viikossa tehdä. Jos tuohon ympätään päälle ruostesuojaukset ym. työt. Ja maalauksen pohjatyöt. Se on loputonta hieromista.

        Lisäksi hitsaillakaan ei paloturvallisuussyistä saa missä tahansa. Toki on näitä "Raneja" jotka hitsailevat missä tahansa eikä ole edes sitä 1 kg jauhesammutinta.

        Silloin voi hitsata jos on omakotitalon piha käytettävissä. Missään rakennuksessa joka voi palaa, ei tietenkään kannata hitsata. Eikä kannata muutenkaan hitsata niin huolimattomasti että auto alkaa palaa.

        Itse olen hitsaillut peltejä, mutta ainuttakaan moottoria en ole vielä korjannut. Eli kyllä se hitsaus on tiettyyn rajaan asti helpompaa kuin tekniikan korjaaminen. Mutta rajansa tietysti kaikella, molemmissa.

        Ainahan auton voi tietysti viedä korjaamolle mutta siinäkin on oma rasittavuutensa kun pitää löytää ensin se korjaamo mihin auto ylipäänsä kannattaa viedä.


    • Millaista etsit ?
      Pääsääntö on kuitenkin se , osta mahdollisimman hyvä aihio, koska rakentelu on kallista.
      Jos haluat päästä helpolla, niin joku Jenkki, Mersu tai muu sksalainen, Volvo myös.
      Jos haet haastetta, niin joku Japsi, ruosteisia ja vaikee saada osia.
      Britit kans on ruostuvia, mutta niihin saa hyvin osia usstuotantona.

      Ikähaitaris jonka sanoit, niin anglia, tähtiperse corttiina tai kupla.
      Vaikein ois nuista anglia ja helpoin kupla.
      Harmi vaan kun kuplia tuhos jokkis.

      Ooppleita etsii myös saksalaiset, varsinkin piilofarmari Recordeja, maksavat 15 000 jos ei ole sivuikkunoita.
      Onnea etsimiseen.

      • Tutki aluksi esim netistä kaikia automerkkejä,kerhojen sivuja joihin voi tehdä kysymyksiä,osien saatavuutta/hintoja.Nettiauto,Huutonetti,Ebay,Overdrive,Sahk,ja merkkikerhot.Siinä muutama hyvä tutkimuskohde.
        Selvittä itelle,maalauksen,verhoilun,muun hinnat,mitä ei itse kykene tekemään.
        Kesä tulee kovaa vauhtia.Kannataa käydä kaikissa alan tapahtumissa,Rompetorit,näyttelyt,merkki kokoontumiset,gruisingit.Kysellä ja kuunnella mitä puhutaan ja touhutaan,antaa tuntemuksiin neuvoa/apua.
        V8,Mobilisti ja muut lehdet on listannut tapahtuma kalenterin josta näkee,milloin
        ja missä on tapahtumaa.Myös kerhojen sivuilla on tapahtumista tietoa.
        Sitten kannataa hieman katella atuojen hintoja.Jos vaikka ostaa kunnostettavan laitteen 5000 tonnilla ja laitta siihen samanverran raha.Saa ehjänkin paljon halvemmalla,jokaisen oma asia tietenki miten asian ajattellee.
        Hieman tutkimus tietoa,onko miten harvinainen,jolloin osien saanti vaikeutuu.
        Eikä kannata pitää kiirettä hankinnan suhteen,ei autot lopu myynnistä.Joten rauhassa katella ja tutkia se itelle paras vaihtoehto.
        Joo,jenkkien hinnat ovat nykyyään aika kovia,mutta onhan niiden jälleen myynti hintakin korkea.Osaavalle sioitus kohteita.
        Niin,joku mainitsi että japsit on läpilahoja,ie pidä paikkaansa kovin paljoa.Riippu iästä ja kauanko on maanntu paikallaan.Hitsaamallahan reijät korjaantuu.Löytyy niistäkin tudella ehjiä yksilöitä vaikka kuinkapaljon.Datsunistina 13v useita eri malleja laitettu kuntoon,jokunen mr rekisteröitykin.Osiakin saa kohtuu hyvin kunhan hieman on tietoa asiasta.Kuten osia on käytetty useassa mallissa samoja.
        Siinäpä jotakin miettimistä.


    • 26v k. kesäautoilust

      Hyvinhän oot jo jyvällä itekin! siis etsi sellainen mahdollisimman yleinen että siihen saa varaosia helposti, myös 5-10v päästä. ja osta auto jota pääset heti ajamaan. niin huomaat viat paremmin. älä etsi halvinta. koska korjaaminen maksaa helposti enemmän etenkin jos joudut niitä teettämään. kun ajelet vanhalla niin vikoja tulee kuitenkin esiin. koita korjata peli kondikseen aina talvella valmiiksi niin pääset tykittämään heti vapun tienoilla! jos homma tuntuu omalta niin myöhemmin voi hankkia sitten erikoisempia ja kalliimpiakin harvinaisuuksia.

    • wrgwrg

      Suosittelen Land Roveria, kori on alumiinia ja tekniikka jykevää.

    • Silent_alarm

      Kannattaa valita todellakin jotain yksinkertaista ekaksi kulkineeksi. VW kupla, Volvo Amazon/PV/1xx-sarja, Skoda 130 Coupe/sedan (Ei 120 tai 135:ta). Ja ei ainakaan sitä ruostekoppaa. Edellämainituissa autoissa on se hyvä puoli että tekniikkaa voit vaihtaa tuoreemmista autoista, esim. kuplaan käy Subarun boxerit (adapterisarjan "joutuu" tilaamaan englannista), volvoihin käy B2xx sarjan koneet suht sekaisin ja Skoda 130:n kävi jonku Skoda Felician kone.

      Itselläni on Subaru Leone -86 1.8 4wd turbo. Järjettömän hauska talvilelu ja tuoreempien Subaruiden tekniikka käy pienellä työllä. Rullaava projekti ja syönyt näinä parina vuotena enemmän rahaa ku bensaa mutta osasyynsä siihen on ollut oma hieman heikohko rahatilanne kun ei ole voinut laakista laittaa käyttöharrastetta kerralla kuntoon. Ja hajonneet osat ovat ollet juuri niitä mitkä uusimalla sitten rullataan taas seuraavat 60-100tkm niiltä osin ehjänä (laturia, b-pumppua ja paineensäädintä, syyläri jne jne...)

      Ehtaa nannaa hakiessa voisi kuitenkin 240Z datsun olla aika nappi valinta. Onhan se ollut aikansa parhaita sportteja. Osia saa rapakon takaa, eikä moottorivaihdot esim RB26DETT:iin (Skyline GT-R R32-34) tai SR20DET:iin (Moni sporttinissani) ole mitenkään ennenkuulumattomia.

    • Granada-Corolla-WV

      Kiinnostaisiko ketään farmari Granada vm. -82. Pariisista aikoinaan ostettu.
      Olen toinen omistaja ja ensimmäiseltäkin saa tietoa auton historiasta.
      En tiedä onko mallia tuotu Suomeen?
      Miten sen saa selville? Trafistako?

      Tai Corolla -82, keulavaurioinen, ajettu vähän yli 180 000 km.
      Ei mielestäni isosti kunnostettava. Katsastettu, ajoaikaa syyskuun loppuun 2013.

      Tai Kupla -66, joka tosin on hajotettu

      • Vallilan Henkka

        On noita farmari-Granadoita Suomessa siellä täällä. Taunuksen valmistus loppui -82 ja muistelen että Granadaa tehtiin vielä sen jälkeenkin.
        Näin entisenä Taunus-harrastajana vois farkku-Granada kiinnostaa. Millä koneella ja millä vaihteistolla (man. / aut.) ?
        Tilava vehje.
        Tuo Corolla taitaa olla DX ("Dexter"), valmistettiin -82 - -84 jos muistelen samaa mallia kuin broidilla oli... Suorakaiteen muotoiset valot ja vaakasuorat kromatut grillit välissä. Ihan kiva ajaa, takaveto, tekniikka kestävän maineessa ja osat halpoja yleisyydestä johtuen.
        Wikipediassa on jotain autotietoakin.


    • ensimmäiseksi

      ostat halvan ja kohtuu hyvän digikameran. Sillä räpsit kuvia ennen kuin alat purkamaan mitään ja purkamisen aikanakin on hyvä räpsiä kuvia. Kuvista näet sitten miten mikäkin osa oli kun sormi on kyynärpäätä myöten suussa.

      • gq3y4wceh

        Kameraa ei kannata säästellä. Sitten aikanaan kun auton myy, ostajakin arvostaa jos autosta löytyy projektikuvat.

        Mutta lisäksi purkamisessa edelleen vanha niksi on edelleen käypä: Laita kaikki irtoavat osat pusseihin ja kirjoita pussiin osan sijainti ja käyttötarkoitus.


    • Väinö koo

      Elite

    • sketsisukkula

      Saab 96, sellasessa on moni saanut alkunsa...

      • 2tone

        Saab 96:ssa on se kiva puoli, että se on tyyliltään 50-luvun alusta, mutta tekniikka on kuitenkin hyvää 70-luvun tasoa, eli on kunnon jarrut ja turvavyöt ym. Kovin isolle kuskille sitä en suosittelisi, jos en kovin pienellekään kun ohjaus on pysäköitäessä raskas.


    • Nettiautossa
      • r32wrq3

        Mainostaminen on kielletty.


      • hävytöntä!
        r32wrq3 kirjoitti:

        Mainostaminen on kielletty.

        Ei koske säännöt tuota liikettä, liikkeen edustaja mainostaa omaansa, herjaa muita liikkeitä, sekä niiden asiakkaita ja lisäksi moderoi autoliikkeet ja auton ostaminen-palstaa.


      • Nämä tiedetään

        Loppuunajettu paska


    • saapisti-

      osta saappi.

    • ford varma valinta

      1970 luvun ford cotina 115000km löytyy,tori.fi.varaosia muutamalla tonnilla.on varma hyvä hankita jonka arvo vain nousee.nyt jo 11000 euron arvoinen.

    • Retkuilija

      Ykköskoppa celica.

    • eero94

      Kiitos paljon kaikille vastauksista. En olettanut, että näin moni ihminen kommentoisi kysymykseeni. Vastauksista on ollut suuri apu ja kiitän vielä kerran kaikkia. Kyselisin seuraavaksi, että minkä laatuisia 70-luvun Toyotat oli/olivat? Kuinka hyvä ruosteensuojaus autoissa oli ja onko tiedossa jotain kikkoja/paikkoja, joita erityisesti kannattaa tsekkailla autoa katsellessa? (esim. ruosteen varalta helmat, takapyörien tukivarret?) Samaa kyselisin Datsuneista (lähinnä 100a) ja sitten vähän erikoissemmasta eli Sunbeam Alpinesta. Ilmeisesti tuo Sumppi tunnetaan sumuisella saarella nimellä Rapier? Eli siis tiivistettynä onko kenelläkään mitään mielipiteitä/vinkkejä 70-luvun Toyotan, Datsunin (100a) tai Sunbeamin ostajalle? Erityisesti kiinnostaa, että kuinka hyvin Sunbeamiin on osia tarjolla, se kun on vähän havinaisempi merkki. Olen myös huomannut keskustelupalstoja kierrellessäni, että datsunin 100a:ssa ongelmaa tuottaa vuotava bensatankki. Kuinka helppoa on löytää kyseiseen malliin sopiva muovinen tankki?
      ps. Nimimerkki taitaa näytttää hieman erillaiselta, kuin tuo avauskysymyksen nimimerkki, koska päätin oikein rekisteröityä.
      pps. Retkuilija, tuo celica on aivan upean näköinen auto. Harmi vain, että se ei sovi mun budjettiin kun nettiautossa ruostekasatkin tuntuvat pyörivän 2500e tuntumissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe