Kirjoja miesten näkökulmasta

lasseeewq

Kertokaa hyviä kirjoja, jotka kertovat esim. mieheksi kasvusta, miehen elämästä, ongelmista ja ajatuksista.

26

2358

Vastaukset 26

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Charles Bukowski:

Siinä sivussa
      Pystyssä kaiken aikaa
      Postitoimisto
      Naisia
      ja
      Hollywood

Oikeastaan Buko kertoo koko ajan samaa tarinaa. Tekstin näennäisen helppouden ei pidä antaa hämätä; pinnan alla on jämäkkää ajattelua.

• EyelessInGaza

Aldous Huxleyn "Eyeless In Gaza". Uskomattoman tarkkanäköinen kirja. En tiiä, mikä on suomennoksen nimi... Onko sitä?

• Suomalaiset Väinö Linna ja työläiskirjailija Toivo Pekkanen.
      Ihan konkreettisesti kolmen kirjan verran venäläinen Maksim Gorki (Lapsuuteni, Maailmalla, Nuoruuteni yliopistot)
      Amerikkalaiset Ernst Hemingway (naisen silmään hirveä macho) ja John Steinbeck.

• Leo. Lebis

Koko Alpo Ruuthin tutanto; myös naiskuvaus on syvällistä ja erinomaista.

• Hoopee3

Tony Halme -elämäkerrat "Jumala armahtaa, minä en" ja "Tuomiopäivä".

• antakkee armoo

hahahahahaha

• deidaaa

david deida, the way of the superior man

Ehdottomasti paras aiheeseen liittyvä kirja, aloittajan kysymykseen.

• kirjamies1
    • -kp-

lue musashi!ehdottomasti!halmeen bukowskin ja hemingwayn kirjat on kyllä hauskoja.linnat ruuthit ja pekkaset pelkkää potaskaa.musashin opit kun sä oivallat niin sitten sä olet mies.musashi voitti n.50kaksintaistelua.eikä hävinnyt koskaan.sen neuvot kelpas shoguneille ja daimioille.monissa nykyajan bisneslafkoissa oletetaan että musashi on luettu.niinkuin von clausewitz ja sunzu!

• Ruuth rules

Toi musashi taitaa olla kaappi-pelkuri (=kp).

Hoitoon,hoi mies!

• Siksi siis

Anderson Sherwood : Mustaa naurua.

Ei muut ehtiny viel mainitsemaan niin siksi siis..

• Itsekin hetero
    • Tervoisia

Jari Tervo: Kallellaan

• --..,,

Mun mielestä kannattaa lukea Kati Tervon kirjoja.

• Kitte1

Jalosen Poikakirja, Hannu Väisäsen kirjat, Jussi Valtosen Tasapainoilua ja Vesiseinä, Linnan trilogia, Petersonin Hevosvarkaat, Kyrön Mielensäpahoittaja (vanhemmasta miehestä tämä), Markku Lahtelan kirjat. Tässä aika monipuolisesti jo.

• kikulihousu1
    • Lukija.

No oikeastaan kaikki sellaiset sotakirjat, jossa tekijä on itse ollut aitiopaikalla todistamassa tapahtumia. (Jos tällainen näkökulma kiinnostaa).

Esim. Eero Tuomaala kirjoittaa erittäin hyvää ajankuvausta, jossa on samalla mukana aika paljon ihan yleistettävääkin miesten ajattelutapaa. Juuri kaikenlaiset pohtivat aihepiirin kirjat hyviä ovatkin monesti, joku toki haluaa lukea vain historiallisesta ja toiminnan näkökulmasta ja kyllästyy jos koko kirja suunnilleen istutaan kannonnokassa odottamassa mitä tapahtuu ja ruoditaan vähän erilaisessa ympäristössä elämänkulkua.

(Joskin jos haluat tietää nykyään vaikka miten yksityiskohtaisen jutun tapahtumat sota-ajalta, joka on kummiskin tietoa jonka kuka vain Matti tai Maija Meikäläinen jostain bongaa, niin yleensä kyse onkin jo sen tason yleisestä asiasta, että sitä varten on sitten Google jos haluaa vain päälinjat ja tapahtumat tietää.. Kirjat ja ajan/aikalaiskuvaukset sitten eri asia).

• Oiva40

Kannattaa lukea sellainen kirja kuin Deittimörkö. On kirjoitettu miesnäkökulmasta.

• Mikä nyt sitten on hyvä kirja ja mikä miesten elämää...?

A. Kivi: Seitsemän veljestä
      K. Päätalo: Ihmisiä telineillä
      A. H. Tammsaare: Maan lupaus

Ajankohtaisempaa:

M. Y. Joensuun Harjunpää-romaanit. Ei ehkä äijämäisyyttä eikä dekkareina hurjimpia, mutta hyvää inhimillistä kuvausta miehestä ja työstä.

Matti Mäkelän esseeopukset. Väittäisin maskuliinisimmaksi suomalaiseksi nykykirjailijaksi. Rakkausromaanin tosin voit jättää tältä listalta, vaikka se yhden sortin reipas kärjistys onkin, ja sellaisena lukemisen arvoinen.

• sepä se

Juha Vuorinen: Juoppohullun päiväkirja

• -kp-

ton ruuthrulesin kun sais sellaseen paikkaan missä ei olis todistajia eikä turvakameroita!mä tekisin siitä vaivasen ja ettisin sitten missä se syö ja nukkuu.kävisin kattomassa onx siellä samanlaisia lisää!tekisin niistäkin torsoja!

• loe-doppler

erlend loe : doppler
      mies muuttaa lähimetsään ja ...

voi olla liian fiktiota, mutta itse pidin aikoinaan.

• k m wallenius kirjoittaa hyvin kaunista tekstiä. hänen ruijan ihmisen karusta elämästä kertovat kirjat muotoilevat miehen elämää naista ylistäen. suosittelen!

• tämä siis imperfektissä. kurtista kun aika jätti jo vuosia sitten.

• suositus

Päätalon Iijokisarja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      75
      1221
    2. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      47
      930
    3. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      802
    4. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      82
      801
    5. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      14
      792
    6. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      149
      736
    7. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      80
      719
    8. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      64
      709
    9. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      38
      699
    10. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      202
      596
    11. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      19
      595
    12. Rakas, rakkaampi, rakkain

Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m
      Sinkut
      120
      593
    13. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      52
      549
    14. Sara Sieppi ja hissi tänään

Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      535
    15. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      90
      518
    16. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      169
      514
    17. Ketä ajattelen

kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v
      Ikävä
      18
      500
    18. Työttömän miehen ihmisarvo

..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline
      Sinkut
      116
      497
    19. YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.

Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene
      Ähtäri
      25
      456
    20. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      65
      451
    Aihe