Apua olen hankkinut opintolainaa ja opintotukee ja äsken luin täältä että lainaa ei voi saada jos ei saa opintotukee. Eli voinko saada lainaa kun asun kotona, olen 17 ja en usko että saan opintotukee koska ei isovelikään saa? Sen tiedän että alle 18 voi saada lainaa mutta voiko saada jos asuu kotona? Haluisin vastauksen joltakin ihmiseltä joka on ottanut kanssa lainaa. En tajua miksi lainaa ei voi saada jos ei saa opintotukee sillonhan sitä tarvii millä maksaa kaikki kirja ja muut koulu tarvikkeet??? Itse käyttäisin tätä laina myös ajokorttiin että pääsisin ensi vuonna autolla kouluun mutta entäs jos en saa sitä lainaa joten siinä menee samalla kortti!!! Kesätöistä ei ole varmaa olen koittanut päästä töihin mutta aina joku on töpännyt. Sitä vaan ihmetelen että kyllä näille spurkuille ja muille juopoille annetaan rahaa mutta sittenkun joku nuori ja terve hakee tukee tai lainaa niin ei anneta! Pitääkö tässä sitten muuttaa pois kotoolta et saisi sen lainan...
Opintolaina???
14
1461
Vastaukset
- Jane
Ihan sen takia et saa lainaa, koska opintotuki on se ensimmäinen mitä opiskelijan tulee hakea. Jos tuki on liian pieni (niinkuin on), niin sitten voi hakea lainaa (ja ensin anoa lainantakauksen Kelalta). Jos sun ei katsota tarvitsevan opintotukea (vanhempien tulot "liian isot"), niin et silloin tarvitse lainaakaan, koska vanhempasi kykenevät maksamaan opiskelusi. Onhan siihen toki syynsä miksei anneta lainoja ja tukia sellasille joiden vanhemmilla on rahaa maksaa lapsensa menot.
Siitä en sitten tiedä, miten asiaan vaikuttaisi jos tosiaan muuttaisit kotoa pois. Mutta usko pois, ei se oo helppoa sekään. Saat kontolles vuokranmaksun lisäksi.
Eikö olekin hienoa??- Cole87
No entäs kun laitoin sen opintotuki hakemuksen ja lainan hakemuksen samaan aikaa ja samalle paperille??? No sit pitää mennä polttaa se täkäläinen kela vai mikä se nyt on. Tai sitten lähden ens vuonna autolla ajelee ilman korttii ja siinä samalla menee parin ihmisen henki ja syytän kelaa. Mun mielestä sitä lainaa pitäis antaa koska se kumminkin maksetaan yleensä takaisin.
- Jane
Cole87 kirjoitti:
No entäs kun laitoin sen opintotuki hakemuksen ja lainan hakemuksen samaan aikaa ja samalle paperille??? No sit pitää mennä polttaa se täkäläinen kela vai mikä se nyt on. Tai sitten lähden ens vuonna autolla ajelee ilman korttii ja siinä samalla menee parin ihmisen henki ja syytän kelaa. Mun mielestä sitä lainaa pitäis antaa koska se kumminkin maksetaan yleensä takaisin.
Kannattaa tsekkailla Kelan nettisivuilta vielä tarkemmin noita asioita.
Opintorahasta: http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/060601115327IL?openDocument
Vanhempien tuloista: http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/170703102019IL?openDocument
Opintolainasta:
http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/060601125122IL?openDocument#kenelle
Lisätietoa lainasta:
http://193.209.217.5/in/internet/suomi.nsf/NET/020701110208IL?openDocument
Eli lyhykäisyydessään. Asuessasi kotona, vanhempien tulot vaikuttaa siihen saatko opintotukea (opintoraha asumislisä lainantakaus). Jos et saa opintorahaa/asumislisää, et voi saada myöskään lainantakausta ja myöhemmin pankista lainaa. Se ei auta että olet ne laittanut samalla hakemuksella. Muutamia poikkeuksia on, ne voit lukea tuolta "lisätietoa lainasta", mutta etpä taida sopia noihin ehtoihin.
Kelan sivuilta löydät muutkin tiedot lainan nostamisesta ja sen suuruudesta, jos jotain kautta sen onnistut saamaan.
Mutta eipä toi helpolta näytä.
- Cole87
No entäs jos saisin sitä opintolainaa niin paljon mä saan sitä rahaa? Luin osuuspankin sivuilta että mä saisin sitä jotain 160€/kk mut eikö sitä voi ottaa enemmän kerralla? Mun mielestä sitä lainaa pitäisi sillon justiinsa antaa jos ei saa sitä tukee millä muka niitä kirjoja ostaa?
- Little sinner
nostaa tietysti kerralla koko lukuvuodeksi (tai lukukaudeksi, en nyt muista...), tai sitten sopia, että erät nostetaan tilille kuukausittain, jolloin niitä voi myös jättää nostamatta. Ihanan yksinkertaista eikö? :) Joka tapauksessa olet vielä alaikäinen ja vanhempasi elatusvelvollisia eli ompi aika tiukassa se opintotuen saanti... Systeemi on sama kaikille ja kai siinä suurin tarkoitus on tukea niitä, jotka sitä tukea eniten kaipaa. Aina valitettavasti löytyy väliinputoajia. :/
- Cole87
Little sinner kirjoitti:
nostaa tietysti kerralla koko lukuvuodeksi (tai lukukaudeksi, en nyt muista...), tai sitten sopia, että erät nostetaan tilille kuukausittain, jolloin niitä voi myös jättää nostamatta. Ihanan yksinkertaista eikö? :) Joka tapauksessa olet vielä alaikäinen ja vanhempasi elatusvelvollisia eli ompi aika tiukassa se opintotuen saanti... Systeemi on sama kaikille ja kai siinä suurin tarkoitus on tukea niitä, jotka sitä tukea eniten kaipaa. Aina valitettavasti löytyy väliinputoajia. :/
No sitten tässä on toinen vaihtoehto jos muutaisin pois kotoolta koska meijän koululla saa ilmattii asuntoloita eli ei vuokraa eikä mitään. No sitten on se että ne on varmaan niitä solukämppiä joten en tykkää niistä yhtään. Kun mä tosiaan tartten sen lainan koska mun vanhemmat ei maksa vaikka oon alaikänen mun pitää maksaa kaikki kirja sen muut jutut. No tähän voi tulla helpotus koska äiti ei ole vakituisessa työpaikassa eli sen työt loppuu kuukauden päästä joten voinko sitten hakee uudestaan sitä lainaa?
- Jane
Cole87 kirjoitti:
No sitten tässä on toinen vaihtoehto jos muutaisin pois kotoolta koska meijän koululla saa ilmattii asuntoloita eli ei vuokraa eikä mitään. No sitten on se että ne on varmaan niitä solukämppiä joten en tykkää niistä yhtään. Kun mä tosiaan tartten sen lainan koska mun vanhemmat ei maksa vaikka oon alaikänen mun pitää maksaa kaikki kirja sen muut jutut. No tähän voi tulla helpotus koska äiti ei ole vakituisessa työpaikassa eli sen työt loppuu kuukauden päästä joten voinko sitten hakee uudestaan sitä lainaa?
jos saat opintotukea. Opintolainaa varten tarvitset Kelasta myönteisen opintotukipäätöksen. Laina taas haetaan sitten pankista. Kelalta saat vain ja ainoastaan lainantakauspäätöksen (siis, jos saat).
- merril
Minua hiukan huolestuttaa tuo huoleton suhtautumisesi opintolainaa kohtaan! Opintolainaa nostetaan yleensä siinä vaiheessa kun suoritetaan yliopisto- tai ammattikorkeakouluopintoja lukion jälkeen. Sen tarkoituksena on antaa lisätukea (opintorahan lisäksi) jos tulotaso on kovin alhainen, etteivät opinnot myöhästyisi rahanpuutteen takia. Nykyään kuitenkin useimmat jättävät koko opintolainan nostamatta sillä ei ole varmaa että opintojen jälkeen saa töitä mutta laina pitää kuitenkin maksaa takaisin ajallaan. Lainan ottaminen on siis aina jonkinlainen riski. Mitä vähemmän koulutusta on takana, sitä suurempi on se riski ettei lainaa saakaan maksettua takaisin joten varmasti juuri tämän takia lainaa ei samalla tavoin myönnetä kovin nuorille henkilöille joilla on esim. vasta lukio kesken.
Niin että ihan omaa parastasi ajatellen mietipä, onko se laina edes ihan välttämätön kohdallasi? Voisi olla parempi mennä vaikka iltatöihin heselle tms. Voit nostaa sitä lainaa sitten myöhemmin jos jatkat opintojasi lukion (tai ammattikoulun) jälkeen. On ihan turhaa ruveta kartuttamaan lainasummaa jo noin nuorena sillä muistathan, että lainalle kertyy myös korkoa!!
Jos asut kotona etkä saa opintotukea, se tarkoittaa että Kelan laskujen mukaan vanhempasi pystyvät kustantamaan sinun elatuksesi ja myös koulukulusi. Eikö näin sitten ole? Hae oikaisua opintotukipäätökseen jos pystyt todistamaan että vanhempasi tulotaso on alhaisempi kuin luultu. Kirjoja saa toisaalta ostettua käytettyinäkin ja lisäksi on olemassa sellainen systeemi että hyvin vähävaraisten perheiden lapset voivat saada avustusta koulutavaroihin joltain järjestöltä. En muista sen nimeä mutta kannattaa kysellä, sossu ehkä tietää paremmin. Ajokortti taas - onko se ihan välttämätön hankkia juuri silloin kun täyttää 18? Onko siis autolle todella tarvetta vai haluatko kortin sen vain siksi että "kaikki muutkin"? Tiedän monia jotka ovat hankkineet ajokortin vasta kaksvitosena.
Ihmettelen kyllä sitä jolleivät vanhempasi pysty kustantamaan noita kulujasi. Nimittäin kyllä ne Kelan laskelmat menevät yleensä ihan oikein. Jos vanhemmat tienaavat vähän, Kelalta saa opintorahaa tietyn summan. Omat vanhempani tienasivat ihan kohtuullisesti kun kävin lukiota mutta sain silti noin 25 euroa kuussa opintorahaa. Jotkut muut saivat paljon enemmänkin, jotkut taas eivät ollenkaan, vanhempien tuloista riippuen. Mutta sitä opintotukea kannattaa kyllä HAKEA, edes yrittää, ja sen voi kaiken hoitaa oman oppilaitoksen kansliassa jossa osaavat myös neuvoa.- Cole87
Se kortti on mulle tärkeä jos halutu tietää mun koulu matkasta niin tässä se tulee. Eli mun päivä alkaa siinä kun herään 6:35 ja sit heräilen siinä bussii varten joka lähtee 7:00 ja matka kestää 30-40 minuuttia. Ja jos kouluu on neljään asti niin taas bussi matka kestää jotain 30-40 minuuttia eli olen kotona jossain viiden maissa ja sit jos meen töihin neljäksi tunniksi eli pääsen kotiin vasta 9 maissa. Ja mun kaveri sano tänään että se kaveri käy lukioo ja töitä samaan aikaa ja se tulee viiden maissa kotiin ja lähtee saman tien töihin ja työvuoro päättyy kymmenen maissa. Se jätkä on sanonut että se on yhtä helvettiä mutta mitäs teet kun tarttee rahaa. Mä kyl en aijo tohon.
- ...
Cole87 kirjoitti:
Se kortti on mulle tärkeä jos halutu tietää mun koulu matkasta niin tässä se tulee. Eli mun päivä alkaa siinä kun herään 6:35 ja sit heräilen siinä bussii varten joka lähtee 7:00 ja matka kestää 30-40 minuuttia. Ja jos kouluu on neljään asti niin taas bussi matka kestää jotain 30-40 minuuttia eli olen kotona jossain viiden maissa ja sit jos meen töihin neljäksi tunniksi eli pääsen kotiin vasta 9 maissa. Ja mun kaveri sano tänään että se kaveri käy lukioo ja töitä samaan aikaa ja se tulee viiden maissa kotiin ja lähtee saman tien töihin ja työvuoro päättyy kymmenen maissa. Se jätkä on sanonut että se on yhtä helvettiä mutta mitäs teet kun tarttee rahaa. Mä kyl en aijo tohon.
Ootkos ottanut huomioon auton käyttö kustannukset ja sen ettei autoakaan ilmaiseksi saa! Jos olet lukiossa voit käydä sen esim. neljässä vuodessa eli silloin koulupäivät lyhyempiä ja ehtii mainiosti myös töihin. Monilla menee paljon enemmän aikaa koulu/työ matkoihin kuin sinun 30-40 minuuttiasi, joten ei se mitenkään hirmuisen paljon ole.
- Cole87
... kirjoitti:
Ootkos ottanut huomioon auton käyttö kustannukset ja sen ettei autoakaan ilmaiseksi saa! Jos olet lukiossa voit käydä sen esim. neljässä vuodessa eli silloin koulupäivät lyhyempiä ja ehtii mainiosti myös töihin. Monilla menee paljon enemmän aikaa koulu/työ matkoihin kuin sinun 30-40 minuuttiasi, joten ei se mitenkään hirmuisen paljon ole.
Olen ammattikoulussa. Ja tiedän että bensa maksaa mutta mä saisin siinä samalla sitä matkatukee omalle autolle. Enkä kyllä itse maksaisi niitä bensoja vaan vanhemmat maksaa :D Ja en aijo neljässä vuodessa valmistuu koska mullä on jo yhden vuoden myöhässä opinnot koska vaihoin alaa tänä vuonna eli ens vuonna pitäisi oikeasti valmistuu.
- Little sinner
Cole87 kirjoitti:
Olen ammattikoulussa. Ja tiedän että bensa maksaa mutta mä saisin siinä samalla sitä matkatukee omalle autolle. Enkä kyllä itse maksaisi niitä bensoja vaan vanhemmat maksaa :D Ja en aijo neljässä vuodessa valmistuu koska mullä on jo yhden vuoden myöhässä opinnot koska vaihoin alaa tänä vuonna eli ens vuonna pitäisi oikeasti valmistuu.
tuossa nyt ole pieni ristiriita, jos vanhemmat maksaa bensat muttei opiskelua?
- merril
Little sinner kirjoitti:
tuossa nyt ole pieni ristiriita, jos vanhemmat maksaa bensat muttei opiskelua?
Sitähän minäkin - aika ristiriitaista.
Minä muuten asuin itsekin syrjäseudulla lukioaikoina ja heräsin joka aamu klo 6.20 kouluun koska ainoa bussi lähti seitsemältä jos koulu alkoi kahdeksalta. Iltapäivälläkin odotin usein tunnin bussia kotiin. Se on kuules ihan normaalia ja ruikutat ihan suotta! Opiskelun takia pitää joskus uhrata aikaa ja vaivaa. Asenteessasi on vähän korjattavaa. - yks
merril kirjoitti:
Sitähän minäkin - aika ristiriitaista.
Minä muuten asuin itsekin syrjäseudulla lukioaikoina ja heräsin joka aamu klo 6.20 kouluun koska ainoa bussi lähti seitsemältä jos koulu alkoi kahdeksalta. Iltapäivälläkin odotin usein tunnin bussia kotiin. Se on kuules ihan normaalia ja ruikutat ihan suotta! Opiskelun takia pitää joskus uhrata aikaa ja vaivaa. Asenteessasi on vähän korjattavaa.Eiköhän ne ajokortti- ja oppikirjarahat löydy myös vanhempien kukkarosta jos bensarahatkin sieltä luulet saavasi.
Lainan ottamista kannattaa tosissaan harkita. Mietippä omaakin tilannettasi. Otat jo lukiossa opintolainaa, esim yhdeltä vuodelta, 1440 euroa, lukion jälkeen menet opiskelemaan oikeasti, otat taas lainaa vaikka kolmena vuonna täydet lainat n. 6000 euroa, valmistut joskus 5 vuotta lukion jälkeen ja opintolainoja on yhteensä 7500 euroa, PLUS KOROT noilta vuosilta. Alat maksaa lainaa 2 vuotta opintojen päättymisen jälkeen, ja summa on kasvanut edelleenki reilusti lisää korkoa ja korkoa korolle.
Kun loppujen lopuksi olet lainat maksanut pois, rahaa on kulunut n.8500 euroa. Eli maksat 2000 euroa korkoja tuosta pikkusummasta.
Itse kuljin koko lukioajan bussilla kouluun. Bussi lähti 7.05 ja sillä kerkesi kahdeksaksi kouluun. Niinä päivinä kun koulu loppui neljältä (käytännössä päästiin aina puoli neljältä), odotin bussia 45 minuuttia ja olin kotona viideltä. Eikä se mitään ylivoimaisen rankkaa ollut. Nyt yliopistolla mulla on monesti pakollisen läsnäolon labroja esim. 8.15-18.00 ja välissä ehtii just ja just käymään syömässä.
Ja myös täällä kaupungissa bussilla matkustamiseen kotoa yliopistolle menee n. puolituntia suuntaansa, ja ruuhka-aikaan aina vähintään se 45 minuuttia...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802