Luther-Säätiö on perustanut uuden hiippakunnan ja samalla siihen liittyi kolme uutta seurakuntaa.
Seurakuntia on jo yhteensä 25.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10831-kirkossa-haetaetila-laehetyshiippakunnalta-raskaat-madonluvut-kirkolle
Evl-kirkon piispat joutuvat asian tiimoilta pitämään hätäkokouksen heti ensi viikolla.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/10832-kalliala-laehetyshiippakunta-aiheuttaa-tuomiokapituleille-toeitae
Luther-Säätiö pyrkii toimimaan kirkon sisällä, mutta sillä on täysin oma hallintonsa.
Kirkko ei ole halukas antamaan heille omia tilojaan, mutta minkäs jatkossa teet kun heistä suuri osa on kirkon jäseniä.
Ainakin nyt he ovat jo vaatimassa osuuttaan kirkon tiloista.
Täysin ihmeellinen on kirkon hallintomalli, kun sillä on sisällään omia kirkosta riippumattomia hallintoja.
Kirkon hajoaminen kiihtyy
57
288
Vastaukset
Joidenkin tietojen mukaan Luther-säätiössä on 57 pappia, joista 37 nauttii palkkaa Evl-kirkossa.
Saavat siis palkkaa Evl-kirkosta, vaikka toimivat ulkopuolisen hallinnon alla.
Itse palkkaa paksavalla työnantajalla ei siis ole mitään esimiesasemaa heihin.- Taistelkaa edes!
Kirkko on häviämässä myös mediapelin. Näilläkin palstoilla erilaiset kirkkoa hajoittavat hallitsevat mediapeliä 15-2. Olin itse ensimmäisiä, joka vaati kirkkoa myös tulemaan tänne vastaamaan syytöksiin. Tällä palstalla Vilppu H. on ollut kiitettävän aktiivinen. Mutta käykääpä lukemassa muita Kirkko kuulolla -keskusteluja. Ylivertainen enemmistö on kirkkoa vastaan osoitettuja, erilaisten saarnaajien, parantajien, rukoilijoiden ja muiden hihhuliporukoiden tukijoukkojen hapatusta.
Kirkolla on kuitenkin käytössään veronmaksajien rahoittama ylivoimainen organisaatio sekä pelit ja vehkeet. Mitä ihmettä te siellä oikein teette, kun ette ehdi tuon enempää puolustautumaan näillä sivuilla? Jokainen vähänkään nykypäivää ymmärtävä tietää, että täällä ns. sosiaalisessa mediassa tehdään suurimmat voitot. Arvostan esim. Pirkko Jalovaaraa ja Luther -säätiötä, koska he ovat tajunneet, miten businesta nykyään tehdään. Suomen ev.lut.kirkon porukat näköjään vain ryystävät kahvia ja siunailevat jumalatonta menoa sekä avaavat kirkkojen ovet selkosen selälleen kaikille vihollisille.
Ehdottaisin, että te Suomen ev.lut.kirkon piispat laskeutuisitte pyhästä tornistanne edes hetkeksi tavallisten ihmisten pariin. Ensitöiksenne voisitte lukea muutaman ajankohtaisen Kirkko kuulolla -keskustelupalstan.
- totuus esiin
Hienoa! Sitten voimme mennä sinne, kun tämä hajoaa.
Viis naispappeuskysymyksestä enää siinä vaiheessa.
On joku paikka. On joku luterilainen kirkko.- totuus esiin
Ja joku on toimittanut sen meille.
Hienoa!
Jumala toimii. - Publikaani1
totuus esiin kirjoitti:
Ja joku on toimittanut sen meille.
Hienoa!
Jumala toimii.Suomen luterilainen Valtionkirkko on laittanut mutkat suoriksi jo monessa asiassa, Mutta tärkeimmät ovat tietenkin seuraavat:
1. Kirkko hyväksyy naispappeuden, vaikka Raamattu sen nimenomaisesti kieltää.
2. Kirkko hyväksyy homot jopa papin tehtävään, vaikka Raamattu julistaa homot syntisiksi ja Jumalan apujoukkoihin soveltumattomiksi.
Mikähän mahtaa olla seuraava suuri asia, jossa kirkko taas kävelee Raamatun yli? - Totuus esiin!
Publikaani1 kirjoitti:
Suomen luterilainen Valtionkirkko on laittanut mutkat suoriksi jo monessa asiassa, Mutta tärkeimmät ovat tietenkin seuraavat:
1. Kirkko hyväksyy naispappeuden, vaikka Raamattu sen nimenomaisesti kieltää.
2. Kirkko hyväksyy homot jopa papin tehtävään, vaikka Raamattu julistaa homot syntisiksi ja Jumalan apujoukkoihin soveltumattomiksi.
Mikähän mahtaa olla seuraava suuri asia, jossa kirkko taas kävelee Raamatun yli?Haluaisin muistuttaa eräästä historiallisesta tosiasiasta. Natsisaksan kansallissosialismi pohjautui vankasti luterilaiselle kristillisyydelle. Heidän "veljespuolueensa" nykysuomessa on lähinnä kristillisdemokraatit.
Jokainen tietää, että Natsit saivat ainakin osittain oikeutuksnsa juutalaisten teurastamiseen siitä, että juutalaiset olivat Jeesuksen murhaajia ja harhaoppisia. Ei ole todellakaan kauaa siitä, kun luterilaisen uskon nimissä on tehty karmeita hirmutekoja. Ääri-islamilaisten terroristien teot ovat pisara Itämeressä siihen verrattuna. - Pastori Silli
Totuus esiin! kirjoitti:
Haluaisin muistuttaa eräästä historiallisesta tosiasiasta. Natsisaksan kansallissosialismi pohjautui vankasti luterilaiselle kristillisyydelle. Heidän "veljespuolueensa" nykysuomessa on lähinnä kristillisdemokraatit.
Jokainen tietää, että Natsit saivat ainakin osittain oikeutuksnsa juutalaisten teurastamiseen siitä, että juutalaiset olivat Jeesuksen murhaajia ja harhaoppisia. Ei ole todellakaan kauaa siitä, kun luterilaisen uskon nimissä on tehty karmeita hirmutekoja. Ääri-islamilaisten terroristien teot ovat pisara Itämeressä siihen verrattuna.Hienoa, että sinä tuot esiin totuuksia lähihistoriastamme! Natsit eivät olisi ikinä päässeet valtaan Saksassa, jos heillä ei olisi ollut Saksan luterilaisen kirkon tuki takanaan. Ja myös Saksan luterilaisuskovainen kristikansa hyväksyi juutalaisten teloittamiset.
Rippipappini 60 -luvulta lausui häneltä asiaa kysyttyäni näin: Saksan luterilaiset kristityt tekivät niin karmean synnin tukiessaan Natseja, että sitä pitää koko luterilaisen maailman pyytää anteeksi Jumalalta. Myös juutalaisia on kohdeltava hyvin, koska he luovuttivat marttyyreina Jumalan verilahjan toisessa maailmansodassa.
Asian voi ehkä laittaa kuitenkin mittasuhteisiin. Luther-säätiön jumalanpalveluksissa käy käsittääkseni noin 3000 ihmistä ja jäsenmäärä on 900. Vaikka tuo porukka lähtisi kirkosta, kirkko ei siihen hajoa.
Sinällään musta olisi kyllä rehellistä, että säätiön palveluksessa toimivat papit eroaisivat itse ev.-lut. kirkon palveluksesta. Perustamalla omia seurakuntia sekä nyt oman hiippakunnan Luther-säätiö astuu aika selkeästi kirkon ulkopuolelle. Kirkkoon nähden se on skismaattinen liike.
Vilppu H.
pappi- Kylmiä lukuja
Tässä myös mittasuhteita heille jotka yliarvioivat Luther-säätiön merkitystä.
Noin 0.0005% suomalaisista käy Luther-säätiön jumalanpalveluksissa viikoittain ja siihen kuuluu noin 0,00015% suomalaisista. - Olisiko näin?
Roikkuvat kirkon palkkalistoilla koska Säätiö ei heitä kykene palkaamaan?
- tulevaisuudessa ehkä
Kylmiä lukuja kirjoitti:
Tässä myös mittasuhteita heille jotka yliarvioivat Luther-säätiön merkitystä.
Noin 0.0005% suomalaisista käy Luther-säätiön jumalanpalveluksissa viikoittain ja siihen kuuluu noin 0,00015% suomalaisista.Luther-säätiöllä on paljon salakannattajia. Mutta kyllä se varmaan tulee laajenemaan juuri suuresti, mitä sekavammaksi omassa kirkossa menee
Katsotaan 20 v. päästä!
Sinne minä ainakin ja eräät toiset olemme päättäneet lähteä, mutta meitäpä ei vielä noissa luvuissa näy, emme ole vielä käyneet. Aikomus on mennä sitten vasta kun tämä meidän kirkko lässähtää kuin pannukakku. Silloin on todellakin naispappeus yhdentekevä kysymys. - ei kannatus pohjaa
tulevaisuudessa ehkä kirjoitti:
Luther-säätiöllä on paljon salakannattajia. Mutta kyllä se varmaan tulee laajenemaan juuri suuresti, mitä sekavammaksi omassa kirkossa menee
Katsotaan 20 v. päästä!
Sinne minä ainakin ja eräät toiset olemme päättäneet lähteä, mutta meitäpä ei vielä noissa luvuissa näy, emme ole vielä käyneet. Aikomus on mennä sitten vasta kun tämä meidän kirkko lässähtää kuin pannukakku. Silloin on todellakin naispappeus yhdentekevä kysymys.Ei Luther-säätiöstä koskaan tule mitään suurta uskonnolista liikettä, ei teitä niin paljoa ole. Vuonna 2006 tehdyssä tutkimuksessa vain 3% suomalaisista vastusti naispappeutta. Nykyään luku on jo varmasti pienempi.
- tulevaisuudessa ehkä
ei kannatus pohjaa kirjoitti:
Ei Luther-säätiöstä koskaan tule mitään suurta uskonnolista liikettä, ei teitä niin paljoa ole. Vuonna 2006 tehdyssä tutkimuksessa vain 3% suomalaisista vastusti naispappeutta. Nykyään luku on jo varmasti pienempi.
En minä naispappeutta vastusta. Täytyy lukea toisen teksti huolellisesti, että ymmärtää. Jos lopussa sanon, että naispappeus on silloin yhdentekevä kysymys. Ja se todellakin on, jos haluaa luterilaisen kirkon ja tämä on siinä vaiheessa lässähtänyt. Meillähän on jo 1/3 papeista tutkimusten mukaan, jotka eivät edes usko kristinuskon Jumalaan.
Joka tapauksessa tämä kirkko tulee hajoamaan useisiin eri osiin. Tuskinpa jostain Luther-säätiöstä valtavan suurta tulee, mutta on se varmasti tukevampi pikkupaatti kuin tämä höllyvä lautta, jossa ei näytä enää millään olevan mitään väliä. Osaan vain kuvitella tilanteen 20 v. kuluttua. "Luther-säätiön jumalanpalveluksissa käy käsittääkseni noin 3000 ihmistä ja jäsenmäärä on 900. Vaikka tuo porukka lähtisi kirkosta, kirkko ei siihen hajoa. "
On sulla Vilppu aika yksinkertainen ajattelu.
Luther-Säätiötä kannattaa monet herätysliikkeet, kannattajien määrän ollessa jo satoja tuhansia.
Luther-Säätiön kannattajat käyvät juurikin Evl-kirkon jumalanpalveluksissa, eikä siellä kai paljon muita käykään.
Omia jumalanpalveluksia heidän on vaikea järjestää kun ei ole kuin vuokrapaikkoja muista yhteisöistä, eikä kirkko anna tiloja.Pe.ku kirjoitti:
"Luther-säätiön jumalanpalveluksissa käy käsittääkseni noin 3000 ihmistä ja jäsenmäärä on 900. Vaikka tuo porukka lähtisi kirkosta, kirkko ei siihen hajoa. "
On sulla Vilppu aika yksinkertainen ajattelu.
Luther-Säätiötä kannattaa monet herätysliikkeet, kannattajien määrän ollessa jo satoja tuhansia.
Luther-Säätiön kannattajat käyvät juurikin Evl-kirkon jumalanpalveluksissa, eikä siellä kai paljon muita käykään.
Omia jumalanpalveluksia heidän on vaikea järjestää kun ei ole kuin vuokrapaikkoja muista yhteisöistä, eikä kirkko anna tiloja.Kertoisitko mitkä herätysliikkeet? Esimerkiksi naispappeutta ovat selkeimmin vastustanut viidesläisyyteen kuuluvat liikkeet, mutta noidenkaan järjestöjen kannattajista kaikki eivät vastusta naispappeutta. Sama koskee myös esimerkiksi evankelista herätysliikettä, jonka piiriin vaikkapa SLEY kuuluu. Ja siitäkin on vielä iso askel siihen, että hyppäisi Luther-säätiön kelkkaan. Aktiivisia viidesläisiä arvioidaan esimerkiksi olevan noin 20 000 ja SLEY:n piirissä 15 000.
En tiedä mihin perustat sen väitteen, että kirkossa ei kävisi muita kuin Luther-säätiön kannattajia. Mun tuntumani mukaan heitä ei siellä juuri käy. Suurin osa ihmisistä on ihan tavallisia peruskristittyjä.
Vilppu H.
pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kertoisitko mitkä herätysliikkeet? Esimerkiksi naispappeutta ovat selkeimmin vastustanut viidesläisyyteen kuuluvat liikkeet, mutta noidenkaan järjestöjen kannattajista kaikki eivät vastusta naispappeutta. Sama koskee myös esimerkiksi evankelista herätysliikettä, jonka piiriin vaikkapa SLEY kuuluu. Ja siitäkin on vielä iso askel siihen, että hyppäisi Luther-säätiön kelkkaan. Aktiivisia viidesläisiä arvioidaan esimerkiksi olevan noin 20 000 ja SLEY:n piirissä 15 000.
En tiedä mihin perustat sen väitteen, että kirkossa ei kävisi muita kuin Luther-säätiön kannattajia. Mun tuntumani mukaan heitä ei siellä juuri käy. Suurin osa ihmisistä on ihan tavallisia peruskristittyjä.
Vilppu H.
pappiLuther-säätiötä kannattavilla ihmisillä on jo ollut aika monta vuotta aikaa hakeutua heidän seurakuntiinsa. Ne eivät kuitenkaan ole tuon enempää kasvaneet. Ja vaikka säätiön jumalanpalveluksissa alkaisi yllättäen käydä kolminkertainen määrä ihmisiä, se olisi silti alle 10 000 ihmistä. Se on aika marginaalinen määrä siihen nähden, mitä ev.-lut. kirkon jumalanpalveluksissa käy vuosittain ihmisiä.
Vilppu H.
pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Luther-säätiötä kannattavilla ihmisillä on jo ollut aika monta vuotta aikaa hakeutua heidän seurakuntiinsa. Ne eivät kuitenkaan ole tuon enempää kasvaneet. Ja vaikka säätiön jumalanpalveluksissa alkaisi yllättäen käydä kolminkertainen määrä ihmisiä, se olisi silti alle 10 000 ihmistä. Se on aika marginaalinen määrä siihen nähden, mitä ev.-lut. kirkon jumalanpalveluksissa käy vuosittain ihmisiä.
Vilppu H.
pappiEt vieläkään ymmätänyt sitä asiaa, että ei jumalanpalveluksia ole helppo järjestää ulkona taivasalla.
Nyt Luther-Säätiö onkin ilmoittanut haluavansa lähtiessään mukaansa myös osuutensa kirkon omaisuudesta ja siitä se vasta riita kirkossa kehkeytyykin.
Luther-Säätiö saa laajaa tukea herätysliikkeiltä ja nyt on jo 57 pappia jo suoraan loikannut ja lähtövalmiudessa on varmaan moninkertainen määrä.
Ainoa asia joka lähtijöitä askarruttaa nykyisin on pelko työpaikasta ja menetetystä kirkon omaisuudesta.
Tyhjästä taivasalla on vaikea lähteä etenemään.
Jos Luther-Säätiö saa jaettua vaikka oikeusteitse kirkon omaisisuutta ja infrastruktuuria itselleen, niin kirkko jakaantuu saman tien kahdeksi.Pe.ku kirjoitti:
Et vieläkään ymmätänyt sitä asiaa, että ei jumalanpalveluksia ole helppo järjestää ulkona taivasalla.
Nyt Luther-Säätiö onkin ilmoittanut haluavansa lähtiessään mukaansa myös osuutensa kirkon omaisuudesta ja siitä se vasta riita kirkossa kehkeytyykin.
Luther-Säätiö saa laajaa tukea herätysliikkeiltä ja nyt on jo 57 pappia jo suoraan loikannut ja lähtövalmiudessa on varmaan moninkertainen määrä.
Ainoa asia joka lähtijöitä askarruttaa nykyisin on pelko työpaikasta ja menetetystä kirkon omaisuudesta.
Tyhjästä taivasalla on vaikea lähteä etenemään.
Jos Luther-Säätiö saa jaettua vaikka oikeusteitse kirkon omaisisuutta ja infrastruktuuria itselleen, niin kirkko jakaantuu saman tien kahdeksi.Säätiöllä ei ole mitään pätevää perustetta vaatia itselleen osaa kirkon omaisuudesta. Se ei oikein riitä perusteeksi, että perustaa kilpailevan hallinnollisen rakenteen tai omia seurakuntia. Millä perusteella he voisivat omaisuutta vaatia?
Taloudellisesti säätiö on ihan omillaan ja tulee olemaankin.
Säätiön papeista käsittääkseni 37 on alun perin vihitty ev.-lut. kirkon papeiksi. Parikymmentä on puolestaan vihitty Missionsprovinsenin kautta. Heillä ei ole koskaan ollut pappisoikeuksia kirkossa. Jos kirkon papeissa olisi paljon lähtövalmiudessa pappeja säätiön leipiin, tuskin olisi tarvinnut vihkiä lisää ainakaan noin paljoa.
Vilppu H.
pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Säätiöllä ei ole mitään pätevää perustetta vaatia itselleen osaa kirkon omaisuudesta. Se ei oikein riitä perusteeksi, että perustaa kilpailevan hallinnollisen rakenteen tai omia seurakuntia. Millä perusteella he voisivat omaisuutta vaatia?
Taloudellisesti säätiö on ihan omillaan ja tulee olemaankin.
Säätiön papeista käsittääkseni 37 on alun perin vihitty ev.-lut. kirkon papeiksi. Parikymmentä on puolestaan vihitty Missionsprovinsenin kautta. Heillä ei ole koskaan ollut pappisoikeuksia kirkossa. Jos kirkon papeissa olisi paljon lähtövalmiudessa pappeja säätiön leipiin, tuskin olisi tarvinnut vihkiä lisää ainakaan noin paljoa.
Vilppu H.
pappi"Säätiöllä ei ole mitään pätevää perustetta vaatia itselleen osaa kirkon omaisuudesta."
Kyllä heillä on oikeus.
Kyllä omistajalla on oikeus lähtiessään vaatia omaisuuttaan mukaansa ja onhan se heidän ja vanhempiensa kartuttamakin.Pe.ku kirjoitti:
"Säätiöllä ei ole mitään pätevää perustetta vaatia itselleen osaa kirkon omaisuudesta."
Kyllä heillä on oikeus.
Kyllä omistajalla on oikeus lähtiessään vaatia omaisuuttaan mukaansa ja onhan se heidän ja vanhempiensa kartuttamakin.Jos ja kun Luther-säätiö järjestäytyy omaksi kirkkokunnakseen, se muodostaa silloin uuden kirkon, jota ei aiemmin ole ollut. Tuohon kirkkokuntaan siirtyy silloin joukko pappeja, jotka ovat aiemmin olleet ev.-lut. kirkon palveluksessa. Samoin siihen oletettavasti liittyy ihmisiä, jotka ovat aiemmin kuuluneet kirkkoon.
Mistään tästä ei kuitenkaan seuraa, että säätiöllä olisi oikeus vaatia kirkon omaisuutta itselleen. He eivät ole omistaneet sitä aiemminkaan. Kirkko on oma kokonaisuutensa. Kukaan kirkon jäsen rivijäsenestä arkkipiispaan ei voi sanoa, että minulla olisi tähän tai tähän kirkon omaisuuteen kilpaileva omistusoikeus. Ei asia muutu siitä miksikään säätiönkään kanssa.
Vilppu H.
pappi- oletko parempi muka
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Jos ja kun Luther-säätiö järjestäytyy omaksi kirkkokunnakseen, se muodostaa silloin uuden kirkon, jota ei aiemmin ole ollut. Tuohon kirkkokuntaan siirtyy silloin joukko pappeja, jotka ovat aiemmin olleet ev.-lut. kirkon palveluksessa. Samoin siihen oletettavasti liittyy ihmisiä, jotka ovat aiemmin kuuluneet kirkkoon.
Mistään tästä ei kuitenkaan seuraa, että säätiöllä olisi oikeus vaatia kirkon omaisuutta itselleen. He eivät ole omistaneet sitä aiemminkaan. Kirkko on oma kokonaisuutensa. Kukaan kirkon jäsen rivijäsenestä arkkipiispaan ei voi sanoa, että minulla olisi tähän tai tähän kirkon omaisuuteen kilpaileva omistusoikeus. Ei asia muutu siitä miksikään säätiönkään kanssa.
Vilppu H.
pappiOnko sulla sitten eri usko ja eri Kristus kuin heillä ?
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Jos ja kun Luther-säätiö järjestäytyy omaksi kirkkokunnakseen, se muodostaa silloin uuden kirkon, jota ei aiemmin ole ollut. Tuohon kirkkokuntaan siirtyy silloin joukko pappeja, jotka ovat aiemmin olleet ev.-lut. kirkon palveluksessa. Samoin siihen oletettavasti liittyy ihmisiä, jotka ovat aiemmin kuuluneet kirkkoon.
Mistään tästä ei kuitenkaan seuraa, että säätiöllä olisi oikeus vaatia kirkon omaisuutta itselleen. He eivät ole omistaneet sitä aiemminkaan. Kirkko on oma kokonaisuutensa. Kukaan kirkon jäsen rivijäsenestä arkkipiispaan ei voi sanoa, että minulla olisi tähän tai tähän kirkon omaisuuteen kilpaileva omistusoikeus. Ei asia muutu siitä miksikään säätiönkään kanssa.
Vilppu H.
pappiNyt Luther-Sätiö toimii kuitenkin vielä suureksi osaksi Evl-kirkon sisällä ja osa sen papeista on Evl-kirkon palkkaamia.
Kyllä Luther-Säätiöllä on oikeus vaatia kirkolta tiloja tai omaisuutta, mutta toinen juttu on se onnistuuko se.
Jossain vaiheessa se omaisuuden jako kuitenkin toteutuu, joko yksittäisten seurakuntien kautta tai jollain muulla sopimuksella.
Evl-kirkolla ei ole kovin kauaa varaa sulkea kirkkoja niitä tarvitsevilta, varsinkin kun he ovat jäseninä kirkon aktiivisimpia käyttäjiä.kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Jos ja kun Luther-säätiö järjestäytyy omaksi kirkkokunnakseen, se muodostaa silloin uuden kirkon, jota ei aiemmin ole ollut. Tuohon kirkkokuntaan siirtyy silloin joukko pappeja, jotka ovat aiemmin olleet ev.-lut. kirkon palveluksessa. Samoin siihen oletettavasti liittyy ihmisiä, jotka ovat aiemmin kuuluneet kirkkoon.
Mistään tästä ei kuitenkaan seuraa, että säätiöllä olisi oikeus vaatia kirkon omaisuutta itselleen. He eivät ole omistaneet sitä aiemminkaan. Kirkko on oma kokonaisuutensa. Kukaan kirkon jäsen rivijäsenestä arkkipiispaan ei voi sanoa, että minulla olisi tähän tai tähän kirkon omaisuuteen kilpaileva omistusoikeus. Ei asia muutu siitä miksikään säätiönkään kanssa.
Vilppu H.
pappiParahin Vilppu,
tässä näkyykin jo loistavasti, mistä Ev.Lut.-kirkon ja Luther-säätiön kiistassa on pohjimmiltaan kysymys: Rahasta ja omaisuudesta.
Uskonopeilla on toissijainen merkitys: Sen kun perustatte oman kirkkonne omine oppeineen, mutta meiltä ette senttiäkään saa kolehtikassasta mukaan ettekä tiiltäkään kirkon seinästä!
Ja päälle voidaankin soittaa vaikka ekumeeninen jenkka
http://www.youtube.com/watch?v=vdc3v60Eigo- Kirkko on uskonnoton
Tämäkin keskustelu osoittaa, miten Suomen ev.lut.kirkko on hajoamassa sisältäpäin. Tuo piispojemme julistus on suorastaan makaaberi osoitus siitä, miten vuosisatainen työ voidaan hetkessä mitätöidä. Kirkko on jo nyt todellisuudessa luopunut niistä opeista, joiden vuoksi se on olemassa. Kirkko on kuin maanviljelijä, joka on myynyt maansa. Se pysyy pystyssä enää veronmaksajien tuilla, joiden vastineeksi se antaa virkamiespalveluita.
Suomen ev.lut.kirkko on siirtynyt virallisesti synkretismiin, joka tarkoittaa, että se ei ole enää koti Jumalaan, Jeesukseen ja Raamattuun uskoville ihmisille. Heidän pitää etsiä kotinsa jostain muualta. En pitäisi ollenkaan mahdottomana, että meillä on muutaman vuoden kuluttua Luther kirkko, jonka jäseninä ovat uskovaiset ihmiset. Suomen ev.lut.kirkko, jos liitto Valtion kanssa kestää, toimii virkamieskirkkona, joka esim. pitää kirkonkirjoja, kastaa, solmii avioliitot ja hautaa ihmiset. Eri kysymys sitten on, tarvitaanko tällaista valtavaa organisaatiota näihin töihin. Eikö esim. Luther kirkko voisi hengellisen työnsä ohella hoitaa nämäkin tehtävät.
Toivoisin, että tälläkin palstalla otettaisiin kantaa tähän äärimmäisen tärkeään kysymykseen. - Herätkää vihdoin!
oletko parempi muka kirjoitti:
Onko sulla sitten eri usko ja eri Kristus kuin heillä ?
Suomen ev.lut.kirkon johto on ihan pihalla. Ensin se antoi Markku Koiviston hääriä Nokialla aivan käsittämättömän pitkään. Lopulta Koivisto perusti oman hihhulilahkon. Sittemmin hänet potkaistiin ulos siitä omasta lahkostaankin, koska Markku Koivisto oli harrastanut liian intensiivisesti "seksuaalista evankeliointia".
Sitten tulivat Pirkko Jalovaara ja Seppo Juntunen. Kirkko hyväksyi kaiken. Jalovarraan ja Juntusen tiet erosivat, koska Juntusen mielestä Jalovaaran opetus ei joiltain osin enää perustunut edes raamattuun. Sittemmin Pirkko Jalovaara on jatkanut kirkoissamme yhä ihmeellisempien oppiensa julista. Hänestä esimerkiksi homous, skitsofrenia ja syöpä ovat demonien aiheuttamia. Ja näitä demoneja hän ajaa ulos veronmaksajien rahoittamissa Herran huoneissamme.
Sitten tuli kaiken huipuksi vielä piispojemme itse julistama synkretismi, joka saallii islamilaisten ja vaikka poppamiesten tulla kirkkoihimme julistamaan oppejaan. Missä on piispojemme äly ja ymmärrys?
Nyt on vain niin, arvoisat piispamme, että tämä pommi räjähtää kohta kirkkomme syliin. Minusta nämä kaksi tapausta ovat ev.lut.kirkoltamme vuosisadan töppäys ja karmea virhearviointi. Veikkaan, että kohta Pirkko Jalovaara perustaa oman lahkonsa, oman Missionsa. Tai sitten Luther -säätiö kaappaa oikeat uskovaiset itselleen ja perustaa Luther kirkon. Siinä menevät mukana näiden Troijan hevosten ev.lut.kirkkomme suosiollisella avustuksella höynäytetyt jäsenet. - Herää kirkko!
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Luther-säätiötä kannattavilla ihmisillä on jo ollut aika monta vuotta aikaa hakeutua heidän seurakuntiinsa. Ne eivät kuitenkaan ole tuon enempää kasvaneet. Ja vaikka säätiön jumalanpalveluksissa alkaisi yllättäen käydä kolminkertainen määrä ihmisiä, se olisi silti alle 10 000 ihmistä. Se on aika marginaalinen määrä siihen nähden, mitä ev.-lut. kirkon jumalanpalveluksissa käy vuosittain ihmisiä.
Vilppu H.
pappiSuomen ev.lut.kirkon johto on ihan pihalla. Ensin se antoi Markku Koiviston hääriä Nokialla aivan käsittämättömän pitkään. Lopulta Koivisto perusti oman hihhulilahkon. Sittemmin hänet potkaistiin ulos siitä omasta lahkostaankin, koska Markku Koivisto oli harrastanut liian intensiivisesti "seksuaalista evankeliointia".
Sitten tulivat Pirkko Jalovaara ja Seppo Juntunen. Kirkko hyväksyi kaiken. Jalovaaran ja Juntusen tiet erosivat, koska Juntusen mielestä Jalovaaran opetus ei joiltain osin enää perustunut edes raamattuun. Sittemmin Pirkko Jalovaara on jatkanut kirkoissamme yhä ihmeellisempien oppiensa julista. Hänestä esimerkiksi homous, skitsofrenia ja syöpä ovat demonien aiheuttamia. Ja näitä demoneja hän ajaa ulos veronmaksajien rahoittamissa Herran huoneissamme.
Sitten tuli kaiken huipuksi vielä piispojemme itse julistama synkretismi, joka saallii islamilaisten ja vaikka poppamiesten tulla kirkkoihimme julistamaan oppejaan. Missä on piispojemme äly, ymmärrys, pelisilmä ja moraali?
Nyt on vain niin, arvoisat piispamme, että tämä pommi räjähtää kohta kirkkomme syliin. Minusta nämä kaksi tapausta ovat ev.lut.kirkoltamme vuosisadan töppäys ja karmea virhearviointi. Veikkaan, että kohta Pirkko Jalovaara perustaa oman lahkonsa, oman Missionsa. Tai sitten Luther -säätiö kaappaa oikeat uskovaiset itselleen ja perustaa Luther kirkon. Siinä menevät mukana näiden Troijan hevosten ev.lut.kirkkomme suosiollisella avustuksella höynäyttämät jäsenet. - Markku K.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Jos ja kun Luther-säätiö järjestäytyy omaksi kirkkokunnakseen, se muodostaa silloin uuden kirkon, jota ei aiemmin ole ollut. Tuohon kirkkokuntaan siirtyy silloin joukko pappeja, jotka ovat aiemmin olleet ev.-lut. kirkon palveluksessa. Samoin siihen oletettavasti liittyy ihmisiä, jotka ovat aiemmin kuuluneet kirkkoon.
Mistään tästä ei kuitenkaan seuraa, että säätiöllä olisi oikeus vaatia kirkon omaisuutta itselleen. He eivät ole omistaneet sitä aiemminkaan. Kirkko on oma kokonaisuutensa. Kukaan kirkon jäsen rivijäsenestä arkkipiispaan ei voi sanoa, että minulla olisi tähän tai tähän kirkon omaisuuteen kilpaileva omistusoikeus. Ei asia muutu siitä miksikään säätiönkään kanssa.
Vilppu H.
pappiMinusta tuo Vilppu H:n kommentti on äärettömän paljon puhuva. Häntä ei yhtään huoleta että se, että papit ja kirkon jäsenet katoavat, kunhan kirkon omaisuus säilyy nykyisellä omistajalla. Kiitos Vilppu H. tuosta rehellisestä kommentista!
Kyllä tuo piispojemme synkretismijulistuskin kertoo, että kirkko on lopullisesti hävinnyt pelin uskovaisten sieluista. Nyt puolustetaan enää vain sitä, mitä on jäljellä; eli kirkon omaisuutta ja oikeutta kerätä veronmaksajilta rahaa.
Minun mielestäni pitäisi pikaisesti perustaa työryhmä miettimään, miten kirkkorakennuksemme hoidetaan tulevaisuudessa. Valtiolla on jo Senaattikiinteistöt hallinnoimassa Valtion omistamia kiinteistöjä. Voisiko se ottaa myös Valtionkirkkomme kiinteistöt hoitoonsa vai pitää niitä varten perustaa oma yksikkö? Kirkon keräämät verotulot ovat vähemässä sitä vauhtia, että Suomen ev.lut.kirkko ei tule jatkossa mitenkään selviämään kirkkorakennustemme hoidosta. - Pieni tarkennus
Markku K. kirjoitti:
Minusta tuo Vilppu H:n kommentti on äärettömän paljon puhuva. Häntä ei yhtään huoleta että se, että papit ja kirkon jäsenet katoavat, kunhan kirkon omaisuus säilyy nykyisellä omistajalla. Kiitos Vilppu H. tuosta rehellisestä kommentista!
Kyllä tuo piispojemme synkretismijulistuskin kertoo, että kirkko on lopullisesti hävinnyt pelin uskovaisten sieluista. Nyt puolustetaan enää vain sitä, mitä on jäljellä; eli kirkon omaisuutta ja oikeutta kerätä veronmaksajilta rahaa.
Minun mielestäni pitäisi pikaisesti perustaa työryhmä miettimään, miten kirkkorakennuksemme hoidetaan tulevaisuudessa. Valtiolla on jo Senaattikiinteistöt hallinnoimassa Valtion omistamia kiinteistöjä. Voisiko se ottaa myös Valtionkirkkomme kiinteistöt hoitoonsa vai pitää niitä varten perustaa oma yksikkö? Kirkon keräämät verotulot ovat vähemässä sitä vauhtia, että Suomen ev.lut.kirkko ei tule jatkossa mitenkään selviämään kirkkorakennustemme hoidosta.Markku K, toivottavasti sinä et ole se sama entinen pappi, joka on esikuvana Usko Eevertti Luttisen hahmossa? En kyllä oikein usko sitä, koska ajatuksesi on hyvin älykäs ja kannatettava.
- Luther oli sairas
juutas kirjoitti:
Parahin Vilppu,
tässä näkyykin jo loistavasti, mistä Ev.Lut.-kirkon ja Luther-säätiön kiistassa on pohjimmiltaan kysymys: Rahasta ja omaisuudesta.
Uskonopeilla on toissijainen merkitys: Sen kun perustatte oman kirkkonne omine oppeineen, mutta meiltä ette senttiäkään saa kolehtikassasta mukaan ettekä tiiltäkään kirkon seinästä!
Ja päälle voidaankin soittaa vaikka ekumeeninen jenkka
http://www.youtube.com/watch?v=vdc3v60EigoAivan loistava kommentti juutas! Koko kirkkomme iloton ja tuskainen hapatus johtuu näistä puolihullun Martti Lutherin harhanäyistä. Jos pääsisimme vihdoin eroon Lutherista, kansaamme vitsaava masennus lievenisi merkittävästi. Psyykelääkkeiden aiheuttamat valtavat rahasummat voitaisiin suoraan suunnata vaikka kirkkojemme paanukattojen tervaamiseen.
- Epäilevä Tuomas
tulevaisuudessa ehkä kirjoitti:
En minä naispappeutta vastusta. Täytyy lukea toisen teksti huolellisesti, että ymmärtää. Jos lopussa sanon, että naispappeus on silloin yhdentekevä kysymys. Ja se todellakin on, jos haluaa luterilaisen kirkon ja tämä on siinä vaiheessa lässähtänyt. Meillähän on jo 1/3 papeista tutkimusten mukaan, jotka eivät edes usko kristinuskon Jumalaan.
Joka tapauksessa tämä kirkko tulee hajoamaan useisiin eri osiin. Tuskinpa jostain Luther-säätiöstä valtavan suurta tulee, mutta on se varmasti tukevampi pikkupaatti kuin tämä höllyvä lautta, jossa ei näytä enää millään olevan mitään väliä. Osaan vain kuvitella tilanteen 20 v. kuluttua.Olen täysin varma, että sinun ei tarvitse odottaa 20 vuotta. Sellaiset nimittäin on pöhinät pinnan alla. Valtionkirkkomme virkamiehet ovat vain sokeita ja kuuroja.
- Iloitkaa uskosta!
Luther oli sairas kirjoitti:
Aivan loistava kommentti juutas! Koko kirkkomme iloton ja tuskainen hapatus johtuu näistä puolihullun Martti Lutherin harhanäyistä. Jos pääsisimme vihdoin eroon Lutherista, kansaamme vitsaava masennus lievenisi merkittävästi. Psyykelääkkeiden aiheuttamat valtavat rahasummat voitaisiin suoraan suunnata vaikka kirkkojemme paanukattojen tervaamiseen.
Juicea lainaten voisi riimitellä näinkin: Piispamme tukehtuivat öylättiin ja kohta jo kirstuja höylättiin.
- Markku K.
Pieni tarkennus kirjoitti:
Markku K, toivottavasti sinä et ole se sama entinen pappi, joka on esikuvana Usko Eevertti Luttisen hahmossa? En kyllä oikein usko sitä, koska ajatuksesi on hyvin älykäs ja kannatettava.
No en todellakaan ole Usko Eevertti Luttinen, vaikka ei minulla ole mitään tätä loistavaa persoonaa vastaan. Olenpahan vain omilla aivoillani ajatteleva ja siksi huolestunut Jumalaan uskova kansalainen.
- Harhaoppinen Suomi
Luther oli sairas kirjoitti:
Aivan loistava kommentti juutas! Koko kirkkomme iloton ja tuskainen hapatus johtuu näistä puolihullun Martti Lutherin harhanäyistä. Jos pääsisimme vihdoin eroon Lutherista, kansaamme vitsaava masennus lievenisi merkittävästi. Psyykelääkkeiden aiheuttamat valtavat rahasummat voitaisiin suoraan suunnata vaikka kirkkojemme paanukattojen tervaamiseen.
Martti Luther oli todistetusti alkoholisti. Nämä hänen Wittembergin kirkon oveen naulaamansa teesit ovat lähinnä juoppuhullun päiväkirjasta. Raamattu on sentään Jumalan ja Jeesuksen puhetta.
- Miettikää tätäkin!
Kirkko on uskonnoton kirjoitti:
Tämäkin keskustelu osoittaa, miten Suomen ev.lut.kirkko on hajoamassa sisältäpäin. Tuo piispojemme julistus on suorastaan makaaberi osoitus siitä, miten vuosisatainen työ voidaan hetkessä mitätöidä. Kirkko on jo nyt todellisuudessa luopunut niistä opeista, joiden vuoksi se on olemassa. Kirkko on kuin maanviljelijä, joka on myynyt maansa. Se pysyy pystyssä enää veronmaksajien tuilla, joiden vastineeksi se antaa virkamiespalveluita.
Suomen ev.lut.kirkko on siirtynyt virallisesti synkretismiin, joka tarkoittaa, että se ei ole enää koti Jumalaan, Jeesukseen ja Raamattuun uskoville ihmisille. Heidän pitää etsiä kotinsa jostain muualta. En pitäisi ollenkaan mahdottomana, että meillä on muutaman vuoden kuluttua Luther kirkko, jonka jäseninä ovat uskovaiset ihmiset. Suomen ev.lut.kirkko, jos liitto Valtion kanssa kestää, toimii virkamieskirkkona, joka esim. pitää kirkonkirjoja, kastaa, solmii avioliitot ja hautaa ihmiset. Eri kysymys sitten on, tarvitaanko tällaista valtavaa organisaatiota näihin töihin. Eikö esim. Luther kirkko voisi hengellisen työnsä ohella hoitaa nämäkin tehtävät.
Toivoisin, että tälläkin palstalla otettaisiin kantaa tähän äärimmäisen tärkeään kysymykseen.Tuo on harvinaisen totta. Katsoin aamu-TV:ssä Luther -säätiön piispan Risto Soramiehen asiallista esiintymistä. Olen hänen kanssaan täydellisen samaa mieltä siinä, että eikö nimenomaan luterilaisen kirkkomme pitäisi erota. Hehän ovat erkaantuneet Raamatun opetuksesta, eivät Luther -säätiön papit.
Minusta tässä ollaan nyt aivan ydinkysymyksen äärellä. Suomen ev.lut.kirkko luotiin julistamaan sanaa Jumalasta ja Jeesuksesta Raamatun opetuksen mukaan. Jos kirkko sitten hylkää Raamatun opetukset, miellyttääkseen kaikkia, ollaan äärimmäisen vaarallisilla vesillä. Kirkko on todennut esimerkiksi naispappeuden hyväksyttyään, että raamattu ei ole kaikilta osin totta. Kuten Soramieskin sanoi, ei tässä ole kysymys mistään naisten syrjimisestä, vaan siitä, uskommeko Raamatun olevan totuus, vai ei.
Jos ihan järjellä ajatellaan, niin Suomen ev.lut.kirkko on erkaantunut uskostaan. Heidän pitäisi todellakin perustaa uusi synkretismiin perustuva uskonto ja Luther -säätiö jäisi edustamaan puhdasta, alkuperäistä opetusta Raamatun totuudellisuudesta. - Lukija5
Harhaoppinen Suomi kirjoitti:
Martti Luther oli todistetusti alkoholisti. Nämä hänen Wittembergin kirkon oveen naulaamansa teesit ovat lähinnä juoppuhullun päiväkirjasta. Raamattu on sentään Jumalan ja Jeesuksen puhetta.
"Martti Luther oli todistetusti alkoholisti."
Ei ollut. Ei tuohonkaan aikaan kukaan alkoholisti olisi voinut toimia minkään yliopiston Raamatun selitysopin professorina. Luther oli Wittenbergin yliopiston Raamatun selitysopin professori. - Luther oli juoppo
Lukija5 kirjoitti:
"Martti Luther oli todistetusti alkoholisti."
Ei ollut. Ei tuohonkaan aikaan kukaan alkoholisti olisi voinut toimia minkään yliopiston Raamatun selitysopin professorina. Luther oli Wittenbergin yliopiston Raamatun selitysopin professori.Kuulehan, Suomessakin toimii tällä hetkellä rapajuoppoja huomattavasti tuollaista Raamatun selitysopin professoria vastuullisemmissa tehtävissä. Ja siksi heidän jäljiltään tulee julkiisuuteenkin aivan järjettömiä tutkimuksia ja väitteitä.
- että tämmöstä
Älähän hättäile - miten on leasdatiolaisten laita. Kirkko ei tunnusta kaikilta osian heidän oppeja. Mutta eivät myöskään hätistele pois kirkosta koska se on suuri jäsenmäärä.
Entäpä jos käykin niin, että Luther-säätiö ja laesdatiolaiset panevat hynttyyt yhteen - molemmat kuitenkin Raamatullisia.
Miten sitte erotilanne.
Ei kirkon kannattaisi sysiä ketään pois vaan lähteä sovittelulinjalle - pyrkiä siihen johon Jumalan Sana edellyttää - Lukija5
Luther oli juoppo kirjoitti:
Kuulehan, Suomessakin toimii tällä hetkellä rapajuoppoja huomattavasti tuollaista Raamatun selitysopin professoria vastuullisemmissa tehtävissä. Ja siksi heidän jäljiltään tulee julkiisuuteenkin aivan järjettömiä tutkimuksia ja väitteitä.
Sillä perusteella, että Suomessa toimisi nykyisin rapajuoppoja vastuullisemmissa tehtävissä, ei riitä perusteeksi väitteelle, että Luther olisi ollut rapajuoppo = kohtuuton, parantumaton juoppo. Luulisi kenen hyvänsä ymmärtävän, ettei tuohonkaan aikaan kukaan parantumaton jupppo olisi voinut toimia minkään yliopiston professorina, ei myöskään Raamatun selitysopin professorina. Sitä paitsi et ole perustellut mitenkään väitettäsi, että Luther olisi ollut rapajuoppo = kohtuuton, parantumaton juoppo. Miksi tuommoista väität?
- poiepotkittu
Vilppu H
pappi
Toivon, että perustelet väitettäsi. Sillä evlut kirkollahan on Raamattu, Jumalan Sana ja tunnustuskirjat perustana.
Jos se hylkää perustukset ja asettu "hiekalle" niin sehän tuhoutuu itsessään.
Mutta srk joka perustaa toimintansa Raamattuun Jumalan Sanaan ja tunnustuskirjoihin vahvistuu Jeesus kalliolla.
Eli Luther-säätiö voisi perustaa tai jatkaa kristillisen kirkon toimintaa ja nykyinen maallistuva kirkko irrottautua luterilaisesta kirkkotoiminnasta - Uskova opiskelija
Epäilevä Tuomas kirjoitti:
Olen täysin varma, että sinun ei tarvitse odottaa 20 vuotta. Sellaiset nimittäin on pöhinät pinnan alla. Valtionkirkkomme virkamiehet ovat vain sokeita ja kuuroja.
Minä erosin tänään kirkosta. En kestä sitä, että kirkko heittäytyy kynnysmatoksi joka suuntaan. Tämä homojen siunaamisjuttukin on kirkkoa kohtaan suunnattu poliittinen täsmäase. Opiskelupiireissä näen, miten vihreät ja vasemmistoliittolaiset riekkuvat pistävänsä kirkon matalaksi. Tämä tuntuu kauhealta ja sairaalta puheelta. Liityn takaisin kirkon jäseneksi, jos he puolustavat kristillisiä arvoja ja kaatavat tämän aloitteen.
- Rahat ja henki
Minusta on erittäin surkuhupaisaa, että kirkon sisällä toimii nyt jo kaksi isoa ryhmää, jotka eivät hyväksy kirkon toimintaa ja opetuksia ja katsovat omaavansa ainoan oikean uskon ja opin, siis tietenkin nämä naisvihaajasäätiöläiset sekä vanhoillispedofiilit.
Ja kirkko ei tee mitään, vaan hyysää kumpaakin porukkaa kiltisti hoivissaan? Äärimmäisen säälittävää ja epätoivoista toimintaa uppoavalta kirkolta, surkeaa kaksinaismoralismia joka ennemmin tai myöhemmin kalahtaa kipeästi kirkon omaan nilkkaan.
Pappienkin vastauksista käy ilmi, miten kirkkoa kiinnostaa vain ja ainoastaan tulot ja omaisuus. Jyrkistä opillisista ristiriidoista ei puhuta sanaakaan, käyttäydytään aivan kuin niitä ei olisikaan. Puhutaan vain ja ainoastaan siitä kirkon omaisuudesta. Tietenkin. Sehän on se tärkein asia. Ja se on myös se syy, miksi nämä erimieliset saavat vapaasti mellastaa kirkossa - kirkko haluaa heidän tulonsa eli kirkollisveronsa. Muullahan ei sitten olekaan mitään väliä.No jo tuossa avausviestissä olevassa uutislinkissä mainittiin, että piispat neuvottelevat tilanteesta ensi viikolla. Jos nyt yhtään voi ennustaa, niin todennäköisesti Tampereen tuomiokapituli aloittaa ainakin toimet jolla Luther-säätiön piispaksi vihityltä Risto Soramieheltä viedään pappisoikeudet ev.-lut. kirkossa. Näin tehtiin myös Matti Väisäsen suhteen.
Yksi puoli asiaan on se, että kapituleilla ei lopulta ole hirveän paljon keinoja käytettävissään. Luther-säätiö toimii jo nyt kirkon ulkopuolella siinä mielessä, että se ei saa rahoitusta tai ei voi käyttää kirkon tiloja. Tämän jälkeen on vielä se mahdollisuus, että säätiön palveluksessa toimivilta ev.-lut. kirkon papeilta voitaisiin viedä pappisoikeudet. Tähän ei olla vielä haluttu ryhtyä, mutta epäilemättä sitäkin vielä pohditaan.
Opista ei niin paljoa keskustella suhteessa säätiöön, koska keskustelu ei etene minnekään. Kirkko ei muuta käsitystään pappeudesta ja Luther-säätiökään tuskin tekee niin. Keskustelu ei silloin etene. Käytännössä tuo on se suurin erottava kysymys.
Vilppu H.
pappi- Kristitty45
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
No jo tuossa avausviestissä olevassa uutislinkissä mainittiin, että piispat neuvottelevat tilanteesta ensi viikolla. Jos nyt yhtään voi ennustaa, niin todennäköisesti Tampereen tuomiokapituli aloittaa ainakin toimet jolla Luther-säätiön piispaksi vihityltä Risto Soramieheltä viedään pappisoikeudet ev.-lut. kirkossa. Näin tehtiin myös Matti Väisäsen suhteen.
Yksi puoli asiaan on se, että kapituleilla ei lopulta ole hirveän paljon keinoja käytettävissään. Luther-säätiö toimii jo nyt kirkon ulkopuolella siinä mielessä, että se ei saa rahoitusta tai ei voi käyttää kirkon tiloja. Tämän jälkeen on vielä se mahdollisuus, että säätiön palveluksessa toimivilta ev.-lut. kirkon papeilta voitaisiin viedä pappisoikeudet. Tähän ei olla vielä haluttu ryhtyä, mutta epäilemättä sitäkin vielä pohditaan.
Opista ei niin paljoa keskustella suhteessa säätiöön, koska keskustelu ei etene minnekään. Kirkko ei muuta käsitystään pappeudesta ja Luther-säätiökään tuskin tekee niin. Keskustelu ei silloin etene. Käytännössä tuo on se suurin erottava kysymys.
Vilppu H.
pappiKeskustelin juuri eilen erään Luther-säätiöön kuuluvan kanssa. He kokevat itsensä marttyyreiksi ja uskovat olevansa ainoassa oikeassa uskossa. Riippuvat kuitenkin kirkossa taloudellisista syistä vaikka eivät sen linjauksia hyväksykään. Samaa voi sanoa muista herätysliikkeistä joiden opetus poikkeaa kirkon tunnustuksesta. Kuulumalla kirkkoon he jakavat yhteisiä veronmaksajien rahoja. Tämän takia minä erosin aikoinani kirkosta koska en hyväksy naispappien enkä seksuaalisten vähemmistöjen syrjimistä, enkä maagista raamattufundamentalismia. Tein tämän omantuntoni pakottamana, joskin haikein mielin.
- rtfgvbgf
Kristitty45 kirjoitti:
Keskustelin juuri eilen erään Luther-säätiöön kuuluvan kanssa. He kokevat itsensä marttyyreiksi ja uskovat olevansa ainoassa oikeassa uskossa. Riippuvat kuitenkin kirkossa taloudellisista syistä vaikka eivät sen linjauksia hyväksykään. Samaa voi sanoa muista herätysliikkeistä joiden opetus poikkeaa kirkon tunnustuksesta. Kuulumalla kirkkoon he jakavat yhteisiä veronmaksajien rahoja. Tämän takia minä erosin aikoinani kirkosta koska en hyväksy naispappien enkä seksuaalisten vähemmistöjen syrjimistä, enkä maagista raamattufundamentalismia. Tein tämän omantuntoni pakottamana, joskin haikein mielin.
Kyllähän se on toisinkin päin. Kyllä kirkko tarvitsee niitä Lestadiolaisten veromarkkoja kun myöskin Luthersäätiölaistenkin. Jos suuri määrä herätysliikkeiden kannattajia lähtee kirkosta, aika suuren lovin se tekee kirkon kassaan. Ehkä sen vuoksi kirkko on näinkin kauan sietänyt herätysliikkeitä.
- Ekonomi2
rtfgvbgf kirjoitti:
Kyllähän se on toisinkin päin. Kyllä kirkko tarvitsee niitä Lestadiolaisten veromarkkoja kun myöskin Luthersäätiölaistenkin. Jos suuri määrä herätysliikkeiden kannattajia lähtee kirkosta, aika suuren lovin se tekee kirkon kassaan. Ehkä sen vuoksi kirkko on näinkin kauan sietänyt herätysliikkeitä.
Tuo on hyvä pointti. Kirkko tarvitsee nyt kaikkien lahkojen, seurakuntien ja vieraiden uskontojen rahoja. Mutta ei niitä kyllä saada sillä tavalla, että esim. Pirkko Jalovaara ja monet muut harhaoppiset saavat ilmaiseksi käyttää kirkkojamme asiakashankintaan. Piispamme ovat surkeimpia tuntemiani liikemiehiä. Raamattukin opettaa, että näin kehnoilta "tilanhoitajilta" pitää omaisuus ottaa pois.
- Kirkko on hollitupa
Hyvä rahat ja henki! On siellä vielä kolmaskin iso porukka eli Pirkko Jalovaaran pirunkarkoituskomppania. Tämäkin porukka on sitä mieltä, että kaikki muut ovat väärässä. Tämä on niin surkuhupaisaa teatteria, että Jussi Parviaisen Jumalan teatteri paskanheittämisineen oli lähinnä pyhäkoulutoimintaa.
Olen lukenut Raamatun kahdesti läpi ja nyt kertailen opintojani. Siellä ennustetaan aika selväsanaisesti, että tällainen meno edeltää Jumalan suurta puhdistusta. - eroa valtiokirkosta
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
No jo tuossa avausviestissä olevassa uutislinkissä mainittiin, että piispat neuvottelevat tilanteesta ensi viikolla. Jos nyt yhtään voi ennustaa, niin todennäköisesti Tampereen tuomiokapituli aloittaa ainakin toimet jolla Luther-säätiön piispaksi vihityltä Risto Soramieheltä viedään pappisoikeudet ev.-lut. kirkossa. Näin tehtiin myös Matti Väisäsen suhteen.
Yksi puoli asiaan on se, että kapituleilla ei lopulta ole hirveän paljon keinoja käytettävissään. Luther-säätiö toimii jo nyt kirkon ulkopuolella siinä mielessä, että se ei saa rahoitusta tai ei voi käyttää kirkon tiloja. Tämän jälkeen on vielä se mahdollisuus, että säätiön palveluksessa toimivilta ev.-lut. kirkon papeilta voitaisiin viedä pappisoikeudet. Tähän ei olla vielä haluttu ryhtyä, mutta epäilemättä sitäkin vielä pohditaan.
Opista ei niin paljoa keskustella suhteessa säätiöön, koska keskustelu ei etene minnekään. Kirkko ei muuta käsitystään pappeudesta ja Luther-säätiökään tuskin tekee niin. Keskustelu ei silloin etene. Käytännössä tuo on se suurin erottava kysymys.
Vilppu H.
pappi"Soramies pitää evankelisluterilaisen kirkon linjaa sinänsä johdonmukaisena.
- Mutta tähän liittyy suuri kysymys siitä, mitä kirkossa pitää noudattaa. Ihmiset eivät voi hyvällä omallatunnolla ryhtyä uusiin keksintöihin kirkon opissa, kun ne eivät vastaa tunnustusta. Luther-säätiön piispa viittaa näin ainakin naispappeuteen. Evankelisluterilaisessa kirkossa on ollut naispappeja vuodesta 1988.
- Jokainen kristitty on oikeutettu julistamaan jumalan sanaa, mutta virkana ja paimenena se on Raamatun mukaan miesten työ."
http://yle.fi/uutiset/luther-saation_piispa_meilla_ei_ole_tarkoitusta_erota_kirkosta/6541878 Ekonomi2 kirjoitti:
Tuo on hyvä pointti. Kirkko tarvitsee nyt kaikkien lahkojen, seurakuntien ja vieraiden uskontojen rahoja. Mutta ei niitä kyllä saada sillä tavalla, että esim. Pirkko Jalovaara ja monet muut harhaoppiset saavat ilmaiseksi käyttää kirkkojamme asiakashankintaan. Piispamme ovat surkeimpia tuntemiani liikemiehiä. Raamattukin opettaa, että näin kehnoilta "tilanhoitajilta" pitää omaisuus ottaa pois.
Kirkko kaipaa nimenomaan uskovaisia ihmisiä. He jos lähtee, niin kirkon tilastot on retuperällä. Kirkon jumalanpalveluksista on nyt jo hävinnyt 500 000 käyntikertaa. Mikäli määrät tippuu, niin kirkolta lähtee arvovaltaa. Mitä kuunnella instituutiota, jota ei kukaan enää edes kuuntele. Kirkko on itse tilansa tehnyt. Kaksilla rattailla ei voi kauaa matkustaa, etenkin kun ne menee eri suuntiin.
- Ma5a
Siinä on vain jotain aika huvittavaa, kun uskovaiset ihmiset ovat tosissaan eri mieltä uskonnoista, uskomisesta ja uskosta. Mielenkiintoista nähä miten kirkko pystyy pelaamaan vielä kaksilla korteilla.
- nauran kaikelle
luther säätiö on ihan pelleilyä, ei raamatussa puhuta piispasta mitään, muka ovat raamatullisia mutta silti joku pellepiispa siellä päsmäröimässä
- Pyhä organisaatio
Tuo on kyllä järkeenkäypä pohdiskelu. En minäkään muuten kadella lukukerralla ole nähnyt Raamatussa mainittavan piispoista mitään. Mutta ehkä kyse onkin jumalallisesta oranisaatiosta, jossa on useita tasoja. Ennen ainakin maaseudulla sanottiin, että pappi on Jumalasta seuraava. Todellisuudessa se Jumalasta seuraava on piispa ja pappi on vain hänen alamaisensa. Sitä en sitten osaa sanoa, mihin paavi tässä hierargiassa asettuu.
- Iloa uskoonkin
Kun täällä puhutaan paljon noista piispoista, kerronpa pienen tositarinan.
Ainakin minun lapsuudessani piispat tekivät esimerkiksi kouluihin ns. piispantarkastuksia. Piispa oli tekemässä tarkastussa eräässä savolaisen maalaiskunnan koulussa. Piispa meni mukaan tunnille, jossa oli käynnissä eläinopin opetus. Tunnin aiheena oli orava. Piispa näytti oppilaille kuvaa puussa kiipeilevästä oravasta ja kysyi muikeasti: "mikähän eläin tämä mahtaa olla?". Tuli pitkä hiljaisuus, kun kukaan ei uskaltanut viitata. Sitten Pekka viittasi. No, sanoppas sitten, kehoitti piispa. Pekka vastasi: "Herra piispa, ensin minä kyllä ajattelin vastata orava, mutta olosuhteet huomioonottaen veikkaan sen olevan Jeesuslapsi". - Totuus tulee esiin
Jos luette Raamatun tekstejä, siis niitä alkuperäisiä ja aitoja, Jeesus asettuu aivan toisenlaiseen valoon kuin nykyraamattujen kertomana. Vain Uusi testamentti puhuu Jeesuksesta Jumalan poikana. Ja sielläkin vain hänen aikalaistensa ihmisten kertomana. Myöskään mistään Pyhästä hengestä tai kolminaisuudesta ei puhuta alkuperäisteksteissä sanaakaan.
Jos Jeesus oikeasti olisi ollut Jumalan poika, Jumala olisi taatusti näyttänyt sen kaikelle kansalle. Mutta Jeesus kuoli mestauspaaluun huutaen avukseen profeetaksi myöhemmin ylennettyä Eliaa. Hän huusi: Eeli, Eeli, lama sabaktani (Elia, Elia, miksi minut hylkäsit). Miksi hän ei huutanut avukseen isäänsä Jumalaa???
Juutalaiset ovat ehkä maailman älykkäin kansa. Ja hekään eivät tunnusta Jeesusta Jumalan pojaksi, vaan odottavat Jumalan poikaa vasta tulevaksi. Juutalaisten mielestä Jeesus oli essealainen munkki. Essealaiset olivat Jeesuksen ajan toisinajattelijoita, jotka vihasivat valtakoneiston farisealaista rappiota.
Minä en kuulu mihinkään uskontokuntaan tai lahkoon, mutta olen hyvin kiinnostunut Raamatusta ja myös Koraanista. Olen siis täydellisen puolueeton kaikessa jakamassani tiedossa!!! - Sairasta menoa
Jos Suomen vihervasemmistoliittolaiset fasisitit keksisivät vaatia, että tasa-arvon nimimissä myös Luciferin on päästävä saarnaamaan kirkkoon, heti tulisi ainakin 300 000 ääntä kansalaisaloitteeseen. Ja kirkko joutuisi pakon edessä suostumaan heidän vaatimuksiinsa.
- Anonyymi
Olen alkanut harkitsemaan liittymistä roomalaiskatoliseen kirkkoon. Se on kaikkein alkuperäisin. Katolisessa messussa voimme omin silmin nähdä, omin käsin koskettaa ja omin suin maistaa ristiinnaulittua Kristusta ehtoollismessussa, jossa leipä ja viini muuttuvat Kristuksen ruumiiksi ja vereksi celebrantin lukiessa eukaristisen rukouksen, asetussanat ja Isä meidän rukouksen. Gustate et videte quoniam suavis est Dominus (Ps. 34:9).
- Anonyymi
Ei kiihdy. Sorry.
- Anonyymi
Sähän olisi mainiota, jos noin olisi. Voisin jopa harkita takaisin liittymistä, jos pahimmat ainekset häipyisivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244212Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin132948Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_141229Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22910Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.42906PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht117753- 37744
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37725- 107679
- 135657