nuori vai keski-ikäinen?

notyoung74

Täytän pian 39 vuotta. Jo vuosia olen tuntenut itseni keski-ikäiseksi. Voimat on vähentyneet verkalleen ja en haaveile enää mistään. Mutta olen onnellinen, muistelen kiitollisuudella menneitä. Tiedän etten tule koskaan perustamaan perhettä, kun on selkäydin vamma eikä tule ketään kundikaveria / elämänkumppania löytymään.

Minua häiritsee ja loukkaa suunnattomasti jos sanotaan, että "olet vielä niin nuori, sinulla on elämä ja mahdollisuudet edessäsi... tuossa iässähän vasta elämä alkaa... " Ja sanojat on pääosin minua nuorempia.

Onko 39 vuotias muka vielä nuori, jolla on "elämä vasta nupullaan" vai onko jo keski-ikäinen, jolla alkaa elämän seesteinen aika ja kiitollisuus menneestä? Itseäni pidän keski-ikäisenä. Ja ikä saa kasvoissakin näkyä jo silmäpusseina, uurteina jne... ei tarvitse olla kuin nuorena. Eihän elimistökään ole enää kuin nuoren. Menopaussi on pian ovella...

7

252

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdghdfh

Miksi pitää määritellä elämänvaihe? Onhan se tietty teoriassa helpompi ymmärtää elämää kun sen laittaa tiettyihin raameihin, mutta kaikenlaista mietiskelyä tulee sitten tehtyä kun omat kuviot eivät sovikaan siihen laatikkoon. Olen itse 34 vuotias. Näytän suurin piirtein kaksvitoselta ja elämäntyylini on kai samaa luokkaa, joten minut ainakin usein niputetaan nuoreksi. Mutta sama se mulle sen kun niputtavat jos se passaa helpommin heidän maailmankuvaansa.

• Mnkjhh

Kolkyt ja risat on oikein hyvä ikä. Ei ole enää ihan nuori mutta ei vanhakaan jokin verran jo eläämä nähnyt. Ei ole tarvetta juosta ja hillua baareissa yö myöhään kiva olla kotona ja harrastaa omia juttuja.

• 7676678

39 vuotta on melkein keski-iässä, keski-ikähän on keskellä ikää, eli odotetun elinajan puolessa välissä, mikä ois naisella 86/2 = 43 vuotta.
      Eli saat tietty pyöristää itsesi keski-ikäiseksi jo.
      86-vuotiaan mielestä sä olet tosi nuori, ja vielä 60-vuotiaskin näkee sut melko nuorena, vaikka sä itse et. Toisaalta, usein me itse koetaankin itsemme vanhemmiksi, kun mitä toiset. Olen huomannut sen kun itselläni oli 20-vuotiaana 35-vuotiaita kavereita. Ihmettelin heidän ikäpuheitaan, en koskaan pitänyt heitä vanhoina, olisi ymmärtänyt helposti uuden ammatin tai mitä vaan, mutta nyt kun olen itse 35-vuotias, ymmärrän miten tuntuu kuin olisi miljoona vuotta mennyt.

Iho alkaa vanhenemaan 25 ikävuoden jälkeen jo, eli ikä saa näkyäkin ihossa. Lihasvoimat kuitenkin alkaa heiketä vasta oikeastaan sen 40 ikävuoden jälkeen, ja 60-vuotiaana on noin 60% maksimivoimasta, mikä on saavutettu, jäljellä. Eli ikää on turha käyttää tekosyynä ja voimaharjoittelua pitäisi lisätä vanhemmiten: se jolla ei ole mitään voimaa eikä lihasta menetettävänä, menettä tietenkin eniten.

Ok, mutta sun tapauksessa kun sulla on tuo vamma en tiedä, puhuin vain yleisesti.
      Vaihdevuodet alkavat yleensä lähempänä 5kymmentä kuin 4kymmentä, mutta keskimäärin 43-53 vuoden iässä. Ei se nyt siinä mielessä ihan ovella ole välttämättä, miksi 4 vuotta on merkityksellista aikaa kun olet 16-20-vuotias, mutta ei sillä olisi mitään merkitystä oletko 39-vuotias vai 43. Tarkoitan, miksi haaskaat vuosiasi väheksymällä niiden merkitystä?

Kyllä kiitollinen saa olla vaikka kaiken ikää ja joillain on rauhallinen rytmi nuoresta saakka. Minäkin olen kiitollinen mutta ihan erilainen siinä, minä olen aina ollut tekevä ja aktiivinen ja haluan ollakin. Iästä riippumatta, en tavoittele sillä mitään ikää, vaan olen oma itseni. Tottakai siis sinä saat olla oma itsesi, ei sinun ole pakko haaveilla mistään ja tottakai sinä saat elää seesteistä elämää: ihan iästäsi riippumatta!
      Toisaalta, jos iästä sen idean tarvitse, saat toki pitää itseäsi keski-ikäisenäkin, vaikkei 39-vuotias nyt ehkä olisikaan vielä sitä yleisesti ottaen, mitä väliä sillä määritteellä on? Kunhan saa olla oma itsensä.

• 21v neitonen

39 -vuotias ei todellakaan ole mikään ikäloppu. Ehkä lapsien tekemiseen alat olla jo hieman vanha. Mutta älä anna sen masentaa! Minusta on kauhean surullista, että uskot jääväsi yksin. Mielestäni tuossa iässä voi ihan hyvin löytää kumppanin itselleen. Miksi ei voisi? Olet oikeassa siinä, että olet juuri siirtynyt keski-ikään, mutta mitä sitten? Mitä pahaa keski-iässä on?

• Kaipa sitä osa alkaa hieman rauhoittumaan tässä iässä.

" eikä tule ketään kundikaveria / elämänkumppania löytymään."

Vähän riippuu missä kohdin oma rima on. Jos haaveet ovat vain niisstä pelkissä alfauroksissa, niin omat vaikeutensa voi olla. Toisaalta meitä vajaa-älyisiä loosereita löytyy kyllä :)

• notyoung74

:-) Niin, rima on siinä, että en tahdo seksisuhdetta sillä selkäydinvammaisena en pystyisi sitä harrastamaan eikä se kiinnosta. Jos löytyisi sellainen mies, jolle ei seksuaalisuus / sen harrastaminen merkitse mitään, eikä ulkonäkö ( en tykkää enää ehostaa, enkä ole hoikka 90 - 74 - 84 162/55 ) ja ei invaliditeetti ole este, " rima " laski heti!

Kiitokset kaikille vastanneille ja hyvää kesää, t. ketjun aloittaja joka on muutoin tyytyväinen elämäänsä!

• notyoung74 kirjoitti:

:-) Niin, rima on siinä, että en tahdo seksisuhdetta sillä selkäydinvammaisena en pystyisi sitä harrastamaan eikä se kiinnosta. Jos löytyisi sellainen mies, jolle ei seksuaalisuus / sen harrastaminen merkitse mitään, eikä ulkonäkö ( en tykkää enää ehostaa, enkä ole hoikka 90 - 74 - 84 162/55 ) ja ei invaliditeetti ole este, " rima " laski heti!

Kiitokset kaikille vastanneille ja hyvää kesää, t. ketjun aloittaja joka on muutoin tyytyväinen elämäänsä!

Eli pyörätulilla mennään?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      112
      7075
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      32
      4188
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      36
      3645
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      398
      1940
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1447
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1438
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      62
      1327
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1068
    9. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      172
      1045
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      1000
    Aihe