Puolikas minä

Nainen9

Ajattelin tässä kertoa oman tarinani PMS-oireistani. Tiedän, että tämä on aika loppuun kulunut aihe, mutta olen nuori ja monta vuotta jaksanut. Tämän luettua, haluaisin vinkkejä ja mielipiteitä, millä näitä voisi ilman lääkitystä lieventää.

Kuukautiseni ovat alkaneet kun oli 13-vuotias. Ne ovat aina olleet niin kivuliaat, että olen joutunut olemaan koulusta usein pois. Burana tehoaa hetkeksi, ja sen aikaset e-pillerit myös, mutta mikreenini ja sivuvaikutusten takia pillerit oli pakko lopettaa. No ei siinä, muutenki 14 vuotiaana kun teini-ikäni oli huipullaan, niin voitte kuvitella miten 1 viikko kuukaudesta sujui, kun mielialani heitteli ja hermostuin pienistäkin asioista, että tavarat lensi. Äidillä ei varmasti ollut helppoa.

Jouduin onnettomuuteen kun olin 16, kuukautiseni jäivät tauolle 4 kuukaudeksi, jonka jälkeen niistä ihanista minuutin säännöllisistä menkoista tuli hermostuttavat epäsäännöllisyyden perikuvat :D En tiennyt ikinä milloin ne alkaa, ja kuinka monta päivää kestää, mutta kun täytin 17, ne alkoivat jo pikkuhiljaa säännöllistyä. Vuoden ajan en kiinnittänyt huomiotani käytökseeni tai kuukautisiin, koska viime vuonna asiani olivat niin hyvin ja loistin, ettei mikään oikeestaan stressannut.

Mutta, sitten kuitenkin yhtäkkiä minulta lähti ruokahalu, aloin lusmuumaan ammattikoulustani, olin usein kipeä, ystävyyssuhteitani kuihtui, itsetuntoni katosi. Sain kuitenkin monia asioita korjattua, väkisin. Seurustelu suhteessani kuitenkin on kaikki hyvin, mutta olen myös huomannut, että olen pelokas ja vainoharhainen. Kävin terapiassa keskustelemassa kaikesta, mutta jotenkin tuntuu, että olen siellä turhaan.

Kiitos puhelimeni sovelluksen kun tein 3 kuukauden testin. Laitoin kalenteriin aina ne päivät milloin minusta tuli ihan eri ihminen. Laitoin oireitani ja mielialaani, kunnes lopputuloksena tajusin...

Aina kaksi viikkoa ennen kuukautisani minulla ilmestyi paniikkihäiriön oireita, levottomuutta, stressiä, itkuisuutta, vainoharhaisuutta. Saatan raivostua pienistäkin epäonnistumisista vaikka oikea minä ei todellakaan siitä suuttuisi. Otan myös itseeni helposti näinä päivinä, ja tuntuu että kaikki menee aina pieleen ja kukaan ei tee eteeni mitään hyvää jne. On se hyvä että itse tajuan millainen olen mutta kaipaan apua.

Todellisuudessa puolet kuukaudesta on ihan päin helvettiä. Ja siitä jos mietitään, niin vuodessa puolet ajastani olen ihan joku muu. Olen lukenut vaikka mitä blogeja bla bla, että syö hyvin, liiku tarpeeksi, nuku riittävästi. Voi voi, kun vaan joku tietäisi miten vaikeaa se on sillon. En haluaisi sotkeutua mihinkään lääkkeisiin, kun olen kuullut että jotkut syö juuri ennen kuukautisia jotain pillereitä helpottamaan paniikkihäiriötä. Jos mitään muuta apua ei ole, odotan vielä, että jos tämä painajainen menisi ohi ja voisin olla oma itseni.

1

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hfjtfhtj

Oletko varma, että haluat ehdottomasti olla ilman lääkkeitä? Migreenisi on voinut estää yhdistelmäehkäisypillerien käytön, mutta jos kyse on "vaan" siitä, että aurallisen migreenin takia et voi käyttää, niin minipillerit eivät ole silloin poissuljettu vaihtoehto. Minipilleritkin saattaisivat tasata noita oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4990
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1570
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1119
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1053
    5. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      987
    6. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      950
    7. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      8
      927
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      852
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      56
      751
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe