Läksyjenteko yhtä tuskaa

Katkipoikkiäiti

Tyttäreni on ensimmäisellä luokalla, mikä ei häntä voisi vähempää kiinnostaa. Aamuisin hän ei hulua lähteä kouluun, koulussa päivät menevät ok, mutta läksyjen teko on yhtä tuskaa niin hänelle kuin vanhemmallekin. Lapsi raivoaa ja huutaa, kirjoittaa vastaukset aina tahallaan niin, ettei niistä saa mitään selvää, jolloin ne täytyy kirjoittaa uudelleen...

Osa läksyistä on hänelle helppoja, osa vaatisi selvästi lisää harjoitusta. Minä en häntä osaa opettaa (vaikka haluaisin ja vaikka olen yrittänyt), siinä vain hermostuvat molemmat.

Mitä voimme tehdä?

4

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos siinä vika

Ehdottiinko koulun aloittamisen myöhäistämistä missään vaiheessa?

• Katkipoikkiäiti

Ei ehdotettu. Fiksu likka se on, osaisi vaikka mitä jos vaan haluaisi. Osasi lukea jo ennen koulua, matikan kanssa vielä vähän kipuilee. On totta, että tyttöni haluaisi vielä olla vain lapsi ja leikkiä ilman vastuuta läksyistä. Koulussa paikallaan istuminen tuntuu hankalalta kun on aina ollut kovin eläväinen ja touhukas. Tiedän, että osaltaan tämä johtuu varmasti iästä: lapsihan hän vielä on, mutta minua huolettaa tuo teinimäinen hälläväliä-asenne ja pelkään, että entä jos se ei menekään ohi.

• Ohjeistusta

1. PUHU tyttäresi kanssa asiasta. Kysy häneltä esim. miksi läksyt eivät kiinnosta. Vetoa hänen järkeensä ja velvollisuudentunteeseensa.

Tyttäresi kasvaa, joten hänen on alettava vähitellen kantaa jo vastuutakin asioista. Kaikki ei enää tulekaan valmiina, vaan jotakin on tehtävä itsekin. Hänen on siis esim. huolehdittavva huoneensa siisteydestä, vietävä lautasensa pois pöydästä jne. Määrittele hänen velvollisuutensakin, ei vain oikeuksia.

Tyttärelläsi voi olla muitakin murheita. Puhu hänen kanssaan niistäkin. Selvitä, ovatko esim. kaveriasiat kunnossa. Entä isä? Onko hän kuviossa mukana? Voisiko isä vaikuttaa asiaan jotenkin?

2. Jos kyse on vain kiukkuilusta, homman nimi on VALLANKÄYTTÖ. Tyttäresi haluaa itse päättää läksyjensä tekemisestä ja sitä et voi hänelle sallia. Tuon ikäinen tekee reippaasti sen, mitä vanhemmat käskevät.

Asetat selkeät rajat tytäresi oikuttelulle. Jos hän ei saa esim. läksyjä tehtyä tai kiukkuilee muuten, otat etuoikeuksia pois. Kai hän esim. katsoo televisiota tai tekee muita omia juttujaan? Ne vasta läksyjen jälkeen. Oikuttelusta rangaistus. Vaikkapa huoneessa ollaan niin kauan, että tehtävät tehty ja sen jälkeen hän näyttää niitä. Tie ei ole helppo, mutta alun jälkeen auttaa, mikäli kyseessä on normaali lapsi.

3. Kysy koulusta, miten siellä sujuu. Juttele opettajan kanssa. Jos tehtävät koulussa sujuvat ilman ongelmia, kyse on sinun ja tyttäresi suhteesta.

• Katkipoikkiäiti

Kiitos näistä! Mielestäni jokainen kohta jonka kirjoitit oli tärkeä ja minun täytyy katsoa itseäni peiliin ja arvioida, kuinka minä itse asiassa toiminkaan. Isäänsä tyttö näkee harvoin ja vaikka se varmasti omat ongelmansa tuo sekin, epäilen, että kyse on nimenomaan minun ja tyttäreni välisestä suhteesta... joka heijastuu kouluunkin. Kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      149
      4694
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      104
      3944
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3559
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3340
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      55
      3281
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      33
      2678
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2559
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2266
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      20
      1908
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      36
      1768
    Aihe