Hankin tuossa vastikään Canon EOS 60D:n ja nyt pitäis alkaa käsittelemään ja kikkailemaan ensimmäisten raw-tuherrosten kanssa. Mikä olisi järkevä kuvankäsittelyohjelma, jossa olisi laajat muokkaus- ja myös kohtuulliset arkistointitoiminnot. Sanovat, että kameran mukana tuleva Canonin softa on hyvin
heikko, lisäksi olen onnistunut hävittämään ko cd:n :) Hintahaarukkana jos olisi
0-150 egeä vaikka.
Sopiva kuvankäsittelyohjelma?
11
295
Vastaukset
- KGZP
Rawtherapee on ilmainen mutta se on pelkkä raw-kuvien käsittelyohjelma ilman arkistointilisukkeita.
Tiedostojen hävittäminen on helppoa. Tahallaan tai vahingossa. Siksi pitää olla varmuuskopiot mieluummin kahdet ja säilytys eri paikassa.- KGZP
Unohtui sanoa että kannattaa säätää näytön värit kohdalleen. Mittarin saa satasella.
- KG ZP
KGZP kirjoitti:
Unohtui sanoa että kannattaa säätää näytön värit kohdalleen. Mittarin saa satasella.
Siis pitää säätää kaikkien niiden näytöt jotka katsovat kuviasi näytöllä.
- KGZP
KG ZP kirjoitti:
Siis pitää säätää kaikkien niiden näytöt jotka katsovat kuviasi näytöllä.
Heh. Joo. Taidat olla värisokea. Täällä voit testata.
http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77
- Dol Biong
Lightroom lienee halvoista paras.
https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-FI&PID=1765328&categoryPath=/Applications/PhotoshopLightroom&event=displayProduct
– laajat muokkaustoiminost on vain kaikkein kalliimmissa, Mutta Lightroom riittää kaikkeen kuvansäätöön
– arkistointitoiminnot on LR:ssa erinomaiset. Kuvat kannattaa arkistoida LR:sta DNG-muodossa - kjgfksjf
Voit aloittaa kameran mukana tulevilla!
- :s:s:s:s
Darktable on hyvä ja ilmainen. Tosin windowsiin sitä ei saa. Apple ja Linux ovat vain tuettuja käyttöjärjestelmiä.
Maksullinen, mutta edullinen olisi Corel aftershot pro ($59)
Itse melkein valkaisin Corelin. Olen tuota darktablettia myös käyttänyt. Jälkimmäinen on vähän hankala ainakin opetella. On suomennettu kyllä, mutta ohjeet englanniksi, et siitä sitten koitat itse miettiä mitä mikäkin tarkoittaa. :)- hemmynen
tuo on juuri se syy miksi suuresti ihmettelen ihmisiä jotka haluavat suomenkielisen kuvankäsittelyohjelman.
Lightroom 4 maksaa alle puolet siitä mitä kolmonen aikoinaan maksoi.
ja jos olet opetttaja tai suomalaisessa korkeakoulussa opiskelija, maksaa ohjelma reilusti alle satasen.
ja suomeksi ohjeita netissä 0, englanniksi löytyy adobe.com ja youtube.com
- exvallu
Ne jotka sanovat Canonin DPP:tä heikoksi, eivät ole sitä koskaan kokeilleetkaan.
- Ne jotka
On niist useat kokeillu, mutta ei ymmärrä mitään ja siksi luulee, että on hyvä.
- Lightroom 5
Ei toi DPP (Olen käyttänyt, en pelkästään kokeillut) pärjää lightroomille(Käytän edelleen) säätöjen monipuolisuudessa millään, on vähän eri tason ohjelmat niiden osalta kyllä.
Käsittely onnistuu Lightroomilla aivan loistavasti, se nk. kikkailu ei, mikäli sillä tarkoitetaan kuvan manipulointia, siihen tarviit photoshopin.
Ihan perussäätöön Lightroom on kyllä paras ja arkistointijututkin löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522165
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3401401Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.941365- 1681271
- 681061
- 35968
Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31929Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59910Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta27862Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46839