100tonnin painoiset ja 30m pitkät rekat tulossa viideksi vuodeksi koekäyttöön! Ainakin Inari-Rovaniemi, Kuusamo-Oulu ja Kajaani-Pietarsaari välillä.
Onko tässä enää mitään järkeä?
100t!!!
29
1204
Vastaukset
- Nouseeko rahtikin
Pistetään ainakin paremmaks ,kun ruotsalaiset 90 tonnisilla koerekoillansa.Mahtaako viittä vuotta veturit kestää,kun paikat pettää.
- junille rahdit
Nyky hallituksen täytyy ensin kaatua.Oviremontti hautalan puolue ei hyväksy .koska kaikki kuljetukset pitää siirtyä ratahallinnon alaisuuteen pikkukyliä myöden.
- maantie-ritari
kuulemma lupa vaan linjoille, missä ei kilpaile junan kans!
- Tonniuuno
Vaikka 200 tonnia. Alkaa Otanmäen ja Pyhännän välillä painua autoa suohon...
- Pentti penansuuri
Ihanko oikein rekat. Ihmeen isoja puoliperiä on sitten odotettavissa. Huh huh.
- Arvo Piironki
Onko kellään tietoa kuinka isot painot saa täysperille, jos rekoillekin saa 100 tonnia?
- Piironki Arvo
no semmotteset 1/3 osan enemmän niinku nykystekki
- Huonorahtari
Jos se on se kaks osane rekka missä on ohjaamo osa ja jälkiauto
siellä sen perässä?? - Arvo Piiroki
Niin, onko tikapuut alumiinia vai puuta. Onko rekka rekka vai semi ellei peräti puolikas.
- KakkaRellu
Austraaliassa on paaljon pisemmät yhristelmät kun härmässä.
- Tarvo Jakobson
Niin, Tanska on pienempi kuin Kärsämäki
- siimetti
Sitä en tiedä onko mitään järkeä vai ei normi tavaran kuljetuksessa tuollaisista painoista? Kuitenkin erikoiskuljetus puolella tuollaiset painot ei ole mitään ihmeitä. Kivenmurskaimet lavetilla niin helpsti se 100 tonnia painoa ja puoliperällä. Tosin veturissa ja kärryssä molemmissa 4-akselia. 80tonnia painava kaivinkone tahtoo viedä ainakin kapeemmalla maantiellä molemmat kaistat, joten siirto yritettvä tehdä yöllä hiljasen liikenteen aikaan. Kaatopaikka jyrät samaa tai vielä pahempaa lystiä tuon leveyden suhteen vaikka painoa "vain" 25-50 tonnia plus auto ja lavetti. Kyllä ne veturit kestää lavetti hommissakin, joten ei se ole ongelma, eikä kalusto uppoa tiehen kunhan se vain on oikeaa mallia. Akseleita riittävästi. Tarvittaessa ohjautuvia/pakko-ohjattuja. Veturit telivedolla ja muutoikin samaa mallia millä noita raskaita koneita kuskataan. Onnistuu ilman isoja ongelmia 100tn painot, mutta kuten jo aluksi sanoin siihen en ota kantaa onko kannattavuutta kappaletavara kuljetuksissa siirtyä sellaisiin painoihin. Vaikka ei täysin vertailu kelpoisia olekaan nuo lavetti kuljetukset niin eivät ne ihan samalla taksalla pysty liikkumaan kuin normi yhdistelmät. Silloinkaan kun ei ole etuautoja yms. erikois järjestelyjä.
- Semi Puolikas
Koskeeko nuo painot myös täysperävaunuja, vai pelkästään rekoillekko painot nousee?
- tuplarekka
niin ja onko se sitten 200 tonnia jos on "iso ja pitkä tuplarekka" eli b-juna?
- c-juna
Joo, ja sitten tulis yhdistelmä ja ottais lastia ainaski miljoona tonnia.
- vanapii rahtari
Saako noita ajaa sitten C-kortilla vai pitääkö olla ABE kortti?
- STT..
- Valtameri Veijo
Kyllä ne nuo Kärsämäkiset osaa sitten juhlia.
- SuperPena9
No huomenta kolleegat, lastasin Nuppulinnasta 86:n tonnin lautaskuorman Ouluun. Lähdin ajelemaan pohjoista kohti ja matkani katkesi tehojen puutteeseen Kärsämäkeen. En päässyt päälle vaikka mieleni teki. Vetoakselit katkesi ja kardaani meni probellin muotoiseksi. On tämä rankkaa touhua.
- Wanapii Rahtari
Hitto minkä teki. Ois luullu kartataanin enämpi kestävän.
- Alpo Ahtaajanpoika
En kyllä ala purkamaan tuommoisia kuormia. Lakon paikka oitis.
- uteliassss
joko tietoa, kenelle tällaset junat tulee ja minkä merkkiset veturit?
- dfhh
ei varmaan ihan perus scanialla liiku?
- Gennadi Beljajev
Ei liiku ei, kyllä supermaz olla pitää
- Lyelisää
On varmasti kulutus kohdallaan tuollaisessa 100t painavassa yhdistelmässä,kun jo 76t kuluttaa täyskuormalla 15litraa enempi,kuin 60tonninen..
- KelpoPorsas
Niin ja hörppiihän se jo sitä Adbluetakin alun toistasataa litraa per kilometri. Mahtaa se sitä tiisselipensaakin kuluttaa hirmuisesti jos ei aja rajoitinta vasten mahtollisimman kovaa ja nopeasti. Silloin ei ehti syötä niin paljon paitsi jos kello on kesäajassa. Niin ja joku nysväri ajaa takapuskurissa kiini.
- tasan100
Satatonninen rekka kuluttaa jopa alle 40 litraa dieseliä satasella. En olisi arvannut. Kulutusta voi mielessään purkaa miettimällä että kilowattitunnin tekeminen kuluttaa enemmän kun 200g mutta vähemmän kun 300g. 40 litraa tarkoittaa siten noin 160 kwh käyttämistä satasella ja noin 130 kw moottoritehoa keskimäärin kun nopeus on noin 80km/h...
- Tekninen_tissi83
Kuulostaa hienolta! 60-tonninen kuluttaa yli tuo 40l/100km suhteellisen tasaisella maantiellä. Tosin on moduuliyhdistelmä.
- 18x4
Ainakaan kulutusta ei poljeta polkemalla. Aina kun nopeutta on enempi niin kulutuskin on enempi kilometriä kohti.
Mitenkähän akselien määrä vaikuttaa vaikkapa ilmanvastukseen, jos vastus on muuten mietitty pieneksi rengasvalinnalla ja muutenkin niin en epäile etteikö samalla polttoaineella saisi paljon enempi tonneja kulkemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458470Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462378Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272210- 361822
- 951748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811717Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai201138Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081133Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531015