Elikkä olen ensi syksynä menossa jatkamaan lukio-opintoni päätökseen ja laitan 2vuotiaan tyttöni päiväkotiin. Olen yksinhuoltaja. Koulupäiväni ulevat todennäköisesti olemaan n.2-4 tunnin pituisia. Tottakai haluan lapsen kotiin heti kun kouluni loppuu, mutta onko mahdollista käydä esim koulupäivän jälkeen tai hyppytunnilla kuntosalilla/kaupassa yms? Eli siis vaatiko päiväkoti vanhemman työ/koulupäivän päättymis ja alkamisajat jotta lapsi haetaan suoraan työn/koulun päätymisen jälkeen??
Valaiskaa tyhmää!
3
279
Vastaukset
- TTKV
Lasta ei ole millään lailla pakko viedä päiväkotiin juuri ennen työn/koulun alkamista tai hakea heti sen päätyttyä.
Itse asiassa myös täysin työttömällä on oikeus saada lapsensa päivähoitoon (subjektiivinen päivähoito-oikeus). On ainakin periaatteessa pelkästään vanhemman/vanhempien omasta moraalista (ja maksukyvystä) kiinni, haluaako pitää lasta hoidossa esim. kolme vai kymmenen tuntia päivässä (riippumatta siitä, mitä aikoo tehdä tänä aikana). - Ei vaadita
Ei vaadi. Sovitaan jotkut ajat koska lapsi haetaan, saat olla vaikka koko päivän kuntosalilla... Eli jos olet sopinut esim. että haet lapsen ennen neljää niin et voi tulla hakemaan lasta klo 18. Toki jos päivä jostain syystä haet lapsen myöhässä siitä voidaan sopia etukäteen. On varmaan päiväkotikohtaista kuinka tarkkaan ajoista pidetään kiinni. Meillä oli niin, että ihan alussa sovittiin suurinpiirtein se aika jolloin lapsi on päiväkodissa.
Itse en raski käydä missään töitten jälkeen, että lapsen päivä ei veny, mutta työpäivä työmatka onkin mulla yhteensä n. 8 h. - Työmatkaliikuntaa
Ilmeisesti jossakin vaaditaan. Tuolla toisessa ketjussa joku ainakin kertoi, että heidän kunnassaan vaaditaan työvuorolistat. Hoitoaika on aina työpäivä työmatkaan kuluva aika. Ja ei niistä ajoista ei saa poiketa. On kyllä varmaan aika harvinaista. Kannattaa varmistaa kuitenkin omasta päiväkodista.
Itse lopetin kuntosalilla käymiset pyöräilen työmatkan. Menee ehkä 5-10 min enemmän suuntaansa kuin bussilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 62925
- 119714
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81705Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm52670- 41648
- 88577
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante111553- 38492
- 41481
- 72473