Valaiskaa tyhmää!

Tyhmälle apua.

Elikkä olen ensi syksynä menossa jatkamaan lukio-opintoni päätökseen ja laitan 2vuotiaan tyttöni päiväkotiin. Olen yksinhuoltaja. Koulupäiväni ulevat todennäköisesti olemaan n.2-4 tunnin pituisia. Tottakai haluan lapsen kotiin heti kun kouluni loppuu, mutta onko mahdollista käydä esim koulupäivän jälkeen tai hyppytunnilla kuntosalilla/kaupassa yms? Eli siis vaatiko päiväkoti vanhemman työ/koulupäivän päättymis ja alkamisajat jotta lapsi haetaan suoraan työn/koulun päätymisen jälkeen??

3

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TTKV

      Lasta ei ole millään lailla pakko viedä päiväkotiin juuri ennen työn/koulun alkamista tai hakea heti sen päätyttyä.

      Itse asiassa myös täysin työttömällä on oikeus saada lapsensa päivähoitoon (subjektiivinen päivähoito-oikeus). On ainakin periaatteessa pelkästään vanhemman/vanhempien omasta moraalista (ja maksukyvystä) kiinni, haluaako pitää lasta hoidossa esim. kolme vai kymmenen tuntia päivässä (riippumatta siitä, mitä aikoo tehdä tänä aikana).

    • Ei vaadita

      Ei vaadi. Sovitaan jotkut ajat koska lapsi haetaan, saat olla vaikka koko päivän kuntosalilla... Eli jos olet sopinut esim. että haet lapsen ennen neljää niin et voi tulla hakemaan lasta klo 18. Toki jos päivä jostain syystä haet lapsen myöhässä siitä voidaan sopia etukäteen. On varmaan päiväkotikohtaista kuinka tarkkaan ajoista pidetään kiinni. Meillä oli niin, että ihan alussa sovittiin suurinpiirtein se aika jolloin lapsi on päiväkodissa.

      Itse en raski käydä missään töitten jälkeen, että lapsen päivä ei veny, mutta työpäivä työmatka onkin mulla yhteensä n. 8 h.

    • Työmatkaliikuntaa

      Ilmeisesti jossakin vaaditaan. Tuolla toisessa ketjussa joku ainakin kertoi, että heidän kunnassaan vaaditaan työvuorolistat. Hoitoaika on aina työpäivä työmatkaan kuluva aika. Ja ei niistä ajoista ei saa poiketa. On kyllä varmaan aika harvinaista. Kannattaa varmistaa kuitenkin omasta päiväkodista.

      Itse lopetin kuntosalilla käymiset pyöräilen työmatkan. Menee ehkä 5-10 min enemmän suuntaansa kuin bussilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe