Aurinkopaneelin kytkentä 2-akkujärjestelmään

Auringosta voimaa

Millä tavalla aurinkopaneeli olisi kytkettävä 2-akkujärjestelmään? Onko aurinkiopaneelin säädintä/jakajaa jossa olisi ulostulot kahdelle akulle? Olisiko lisättävä myös erillinen jakorele laturille? Nykyinen järjestelmäni on yksinkertaisin mahdollinen. Pääkytkin: 0, 1, 1 2 tai 2. Ei diodeita tai jakorelettä. Eri akkujen lataus ja käyttö on siis vain muistin varassa. Akut ovat tietysti tästä kärsineet.

24

10562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tristan.

      Itselläni on tälläinen säädin:
      http://www.votronic.de/en/catalog.php?mode=product&id=79&catid=14&cattype=group

      Votronicin säätimessä on lähdöt kahdelle akulle ja vielä siten, että toiselle (starttiakku) menee vähemmän virtaa kuin käyttöakulle. Lataa siis molempia akkuja toisistaan riippumatta, pääkytkimen asennolla ei ole väliä. Jos on tarvetta saada maksimivirta käyttöakuille, olen irroittanut väliaikaisesti säätimeltä starttiakulle menevän virtajohdon. Harvoin tätä tarvitsee, koska starttiakku on yleensä varsin täysi eikä säädin sinne silloin virtaa työnnä.

      Hankittu täältä: http://www.svb24.com/index.php?cl=details&anid=118688&tpl=&listtype=search

      • Auringosta voimaa

        Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta!


    • Joakim_

      Miten käytät akkuja? Yleensä aurinkopanelia ei kytketä starttiakkuun, joka pysyy yleensä täytenä. Jos molemmat ovat hupiakkuja tai hupi/starttiakkuja ja et kuitenkaan halua pitää niitä jatkuvasti rinnan, tarvitset säätimen, jossa on kaksi erotettua ulostuloa tai säätimen jälkeen jakodiodin, jakoreleen tms.

      • Auringosta voimaa

        Alunperin veneessä on ollut vain yksi akku. Myöhemmin siihen on joku lisännyt toisen. Kykentä on sellainen, että kaikki toiminnot, myös lataus, ovat pääkytkimen valintojen takana, eli molempia voi käyttää sekä startti- ja hupiakkuna erikseen, tai yhdessä. Tästä seuraa, että koskaan ei tiedä mikä on kummankin akun varaustilanne. Toimisikohan tälläinen: latausjohto pois pääkytkimeltä jakoreleen tulopuolelle johon kytkisin myös aurinkopaneelin säätimen. Tällöinhän jakoreleen pitäisi automaattisesti huolehtia siitä, että kumpikin akku vuorollaan tulisi täyteen ladatuksi. Muuten kytkentä voisi olla entinen, mutta pääkytkimen 1 2 asentoa tulisi välttää. Siinä asennossa akut olisivat rinnakkain kykettynä ja varaus siirtyisi paremmasta huonompaan.


      • FF 27 Charlotta
        Auringosta voimaa kirjoitti:

        Alunperin veneessä on ollut vain yksi akku. Myöhemmin siihen on joku lisännyt toisen. Kykentä on sellainen, että kaikki toiminnot, myös lataus, ovat pääkytkimen valintojen takana, eli molempia voi käyttää sekä startti- ja hupiakkuna erikseen, tai yhdessä. Tästä seuraa, että koskaan ei tiedä mikä on kummankin akun varaustilanne. Toimisikohan tälläinen: latausjohto pois pääkytkimeltä jakoreleen tulopuolelle johon kytkisin myös aurinkopaneelin säätimen. Tällöinhän jakoreleen pitäisi automaattisesti huolehtia siitä, että kumpikin akku vuorollaan tulisi täyteen ladatuksi. Muuten kytkentä voisi olla entinen, mutta pääkytkimen 1 2 asentoa tulisi välttää. Siinä asennossa akut olisivat rinnakkain kykettynä ja varaus siirtyisi paremmasta huonompaan.

        Mikä vika tuossa Joakimin ehdottamassa järjestelmässä? Aurinkosähkö pitää hupiakun täynnä ja laturilla ladataan starttiakkua. Itse olin ajatellut kytkeä aurinkopaneelin juuri noin ja minulla on samanlainen 0, 1, 1 2,2 kytkin. Jännitemittarista näkee akun jännitteen on valittuna sitten 1 tai 2. 1 2 on hätätapausta varten jos varaukset on niin alhaalla, että tarvitaan molempia koneen käynnistämiseen.


      • 8+6
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Mikä vika tuossa Joakimin ehdottamassa järjestelmässä? Aurinkosähkö pitää hupiakun täynnä ja laturilla ladataan starttiakkua. Itse olin ajatellut kytkeä aurinkopaneelin juuri noin ja minulla on samanlainen 0, 1, 1 2,2 kytkin. Jännitemittarista näkee akun jännitteen on valittuna sitten 1 tai 2. 1 2 on hätätapausta varten jos varaukset on niin alhaalla, että tarvitaan molempia koneen käynnistämiseen.

        Kuinka todennäköistä olisi, että sekä hupi- että starttiakku olisivat tyhjät? Jos vaihtaa akut 5 vuoden väleiin, ei koskaan joudu ongelmiin heikentyneen akun vuoksi. Starttiakulle riittä lataus muutaman kerran kesässä täyteen. Sen voi tehdä joko koneella tai ulkoisella latauksella. Käytä aurinkopaneelisi hupiakuille. Käsisäätö 0,1,2,1 2 on hyvä. Ei häviöitä lataukselle. Auton starttikaapelit on hyvä lisävaruste veneessäkin.


      • Tristan.
        8+6 kirjoitti:

        Kuinka todennäköistä olisi, että sekä hupi- että starttiakku olisivat tyhjät? Jos vaihtaa akut 5 vuoden väleiin, ei koskaan joudu ongelmiin heikentyneen akun vuoksi. Starttiakulle riittä lataus muutaman kerran kesässä täyteen. Sen voi tehdä joko koneella tai ulkoisella latauksella. Käytä aurinkopaneelisi hupiakuille. Käsisäätö 0,1,2,1 2 on hyvä. Ei häviöitä lataukselle. Auton starttikaapelit on hyvä lisävaruste veneessäkin.

        Pieni ylläpitolataus ei tee haittaa myöskään starttiakulle. Tuossa mainostamassani säätimessä on siis erilliset lähdöt kahdelle akulle, joista toisen maksimilatausvirta on rajoitettu 1 ampeeriin. Jos starttiakku on täynnä ja hyväkuntoinen, säädin ei sinne myöskään virtaa pukkaa.

        Ainakin omassa käytössä molempien akkujen lataamisen hyöty on lähinnä siinä, että molemmat akut ovat täydessä latingissa myös silloin, kun viikonloppuisin tehdään lyhyitä retkiä (=lyhyt latausaika koneella) ja vene seisoo viikon laiturissa. Kaikkihan tietävät, että lyijyakun täyteen varaustilaan saaminen edellyttää n. 80% varasuasteen jälkeen hyvinkin pitkää latausaikaa pienellä virralla, mikä ei välttämättä toteudu viikonlopun ajeluissa.


      • Joakim_
        Tristan. kirjoitti:

        Pieni ylläpitolataus ei tee haittaa myöskään starttiakulle. Tuossa mainostamassani säätimessä on siis erilliset lähdöt kahdelle akulle, joista toisen maksimilatausvirta on rajoitettu 1 ampeeriin. Jos starttiakku on täynnä ja hyväkuntoinen, säädin ei sinne myöskään virtaa pukkaa.

        Ainakin omassa käytössä molempien akkujen lataamisen hyöty on lähinnä siinä, että molemmat akut ovat täydessä latingissa myös silloin, kun viikonloppuisin tehdään lyhyitä retkiä (=lyhyt latausaika koneella) ja vene seisoo viikon laiturissa. Kaikkihan tietävät, että lyijyakun täyteen varaustilaan saaminen edellyttää n. 80% varasuasteen jälkeen hyvinkin pitkää latausaikaa pienellä virralla, mikä ei välttämättä toteudu viikonlopun ajeluissa.

        Starttiakku on aina täynnä, joten ei sitä tarvitse viikottain ladata. Starttiakustahan otetaan vain starttauksen aikana virtaa muutamia sekunteja ~100 A eli ei edes 1 Ah eli sanotaan vaikkapa 1% varausasteessa starttia kohti. Itsepurkautumalla 100->80% varausasteeseen kestää puolisen vuotta.

        Mutta ei se täysi akku ota virtaa vastaankaan, joten ei se mitään haittaa vaikka aurinkopaneeli lataa myös starttiakkua. Kunhan välissä on vain erotus.


      • Armas 31
        Joakim_ kirjoitti:

        Starttiakku on aina täynnä, joten ei sitä tarvitse viikottain ladata. Starttiakustahan otetaan vain starttauksen aikana virtaa muutamia sekunteja ~100 A eli ei edes 1 Ah eli sanotaan vaikkapa 1% varausasteessa starttia kohti. Itsepurkautumalla 100->80% varausasteeseen kestää puolisen vuotta.

        Mutta ei se täysi akku ota virtaa vastaankaan, joten ei se mitään haittaa vaikka aurinkopaneeli lataa myös starttiakkua. Kunhan välissä on vain erotus.

        Terve!
        Hyvä keskustelu taas vaihteeksi. Suosittelisin vaihtamaan ne 1-0-2-1 2 kytkimet pois ja asentamaan erilliset päävirtakytkimet startti- ja käyttöakuille, mikäli tilaa löytyy. On edullisempi ratkaisu ja käytössä helpompi hahmottaa. Lähdössä kumpikin pääkytkin kiinni ja sitten kun purjeet on nostettu ja kone sammutettu, niin starttiakun pääkytkin auki. Pitkänkin purjehduksen jälkeen starttiakku on timmissä valmiina käynnistämään moottorin. Suosittelen myös akkumonitorin asentamista käyttöakkuja mittailemaan. Itselläni on Victron Energien systeemi, joka toimii hyvin. Silloin kun ei olla veneellä, niin kumpikin pääkytkin on auki ja aurinkopaneeli lataa käyttöakkuja. Kuten Joakim sanoi, starttiakku on (normaalisti) aina täynnä.
        t. Armas


      • varmuuttavähän
        Armas 31 kirjoitti:

        Terve!
        Hyvä keskustelu taas vaihteeksi. Suosittelisin vaihtamaan ne 1-0-2-1 2 kytkimet pois ja asentamaan erilliset päävirtakytkimet startti- ja käyttöakuille, mikäli tilaa löytyy. On edullisempi ratkaisu ja käytössä helpompi hahmottaa. Lähdössä kumpikin pääkytkin kiinni ja sitten kun purjeet on nostettu ja kone sammutettu, niin starttiakun pääkytkin auki. Pitkänkin purjehduksen jälkeen starttiakku on timmissä valmiina käynnistämään moottorin. Suosittelen myös akkumonitorin asentamista käyttöakkuja mittailemaan. Itselläni on Victron Energien systeemi, joka toimii hyvin. Silloin kun ei olla veneellä, niin kumpikin pääkytkin on auki ja aurinkopaneeli lataa käyttöakkuja. Kuten Joakim sanoi, starttiakku on (normaalisti) aina täynnä.
        t. Armas

        ja sitten kun ne molemmat jääkin kiinni ja keskellä merta huomaa ettei ole virtaa startata moottoria niin kusessa ollaan.

        purje veneessä on erittäin tärkeää että on erillinen starttiakku joka ei voi toimia minään muuna kuin startti akkuna. lataukseen jakodiodit ja laturin jännitteen tunnistus diodin jälkeen tai sitten automaattinen latausrele tai generaattorin d ohjaama teho rele.

        releiden kärjet voi hitsaantua kiinni ja diodit palaa poikki tai oikosulkuun joten kaikessa on riskinsä. ei kannata laittaa ali mitoitettuja releitä tai diodeita.

        paras on kaksi laturia joista molemmat riittäisi yksinään tuottamaan riittävästi virtaa kytkettyinä omiin akustoihin ja molemmat laturit ohjaavat kahta relettä eli akustot kytketään yhteen yhteensä neljällä releellä joista kaksi sarjassa ja nämä paketit rinnan.

        eli startti --- laturin 1 ohjaama rele --- laturin 2 ohjaama rele ---- hupi

        ja kaksi tuollaista kahden releen rinnan kytkentää rinnan akkujen välille. jokaisen releen nimellisvirta vähintään 1,5 kertaa latureiden yhteenlaskettu nimellisvirta eli melkoiset kontaktorit tarvitsee jo jos vaikka 2x 80a niin jokaisen kestettävä vähintään 240 ampeeria. tämä vain varmuuden vuoksi oikea virta on aina alle 100a varmaan reilusti.

        silloin voi hajota toinen laturi tai mikä tahansa rele. ja vaikka laturin hiilet kuluisi ja d napa nousisi latausvalon kautta potentiaaliin ja rele vetäisi ennen starttausta niin sarjassa oleva toisen laturin ohjaama rele estää sen.

        muutenkin mielestäni merellä paras olisi että veneessä on kaksi moottoria täysin kahdennettuna eli omat polttoainetankit, omat käynnistysakut, jne ei mitään yhteistä moottoreiden välillä että aina vähintään toinen moottori käynti kunnossa.

        se on paha jos avomerellä kovassa merenkäynnissä ei lähde moottori käyntiin ja vene jää tuulen armoille.


    • 17+12

      Laita aurinkosähkösäätimestä akkukaapelit hupiakkuun, jos joudut valitsemaan kumpaan laitat.

      Käsikäyttöinen 0, 1, 1 2, 2 -kytkin on tietysti häviötön, mutta yhtä toimintavarman kuin veneenomistajan muisti, joten varmuus käytönnässä erittäin heikko; en suosittele. Automaattisysteemi, jossa ei käyttäjä pääse hommaa ryssimään on ainoa joka toimii. Käsikytkimellisellä virhietä tulee varmasti.

      Ehdotan seuraavaa:

      Sinulla on arvatenkin maasähkölaturi hupiakussa, ja starttiakkuun kytketty koneen laturi. Laita hupi-ja starttiakkujen plussien väliin automaattirele (kaksisuuntainen); kun lataat maasöhkölaturilla laite tunnistaa, että latausta on tulossa, ja yhdistää akustot eli lataat kaikkea. Vastaavasti rele tunnistaa konelaturin puolelta tulevan latauksen ja yhdistää akut silloinkin. Kun latausta ei tule, rele erottaa akut.

      Jos sinulla on fiksu laturi, releen kanssa molempia akustoja pidetään floatissa mukavasti ja akut pysyvät täynnä ja käyttöikä pitenee.

      Molemmille akuille on näiden lisäksi hyvä olla pääkytkimet, mutta ne pitää olla käyttölaitteiden ja moottorin puolella, niin että kun pääkytkimet ovat off, niin lataus menee silti akkuihin perille.

      Tässä rele jonka tarvitset:

      http://www.bepmarine.com/media/product/pro4c27c846d96d1.pdf

      ja sivulta 2 löytyy kytkentäkuva oikeasta alakulmasta. Aurinkosähkölaturi rinnan house batteryyn kiinni.

      Emergency start isolator on sen takia että starttiakku olisi hajonnut niin voi käynnistää hupiakuista.

      • akkukakku

        Hieman samantyyppinen tilanne: nykytilanteessa 2 akkua (hupi ja startti), maasähkö ja moottori lataa molempia. Aurinkokenno&säädin on yhdistetty vain hupiakkuun. Meinasin lisätä hupiakku kapasitettia lisäämällä toisen hupiakun, ajattelin lisätä sen suoraan nyky hupiakkuun kaapeleilla rinnan. meneekö näin vai tarviiko noita latureita tai aurinkokennon säädintä jotenkin muutella.

        meneekö noin helpolla vai olenko ymmärtänyt asian väärin ?


      • solarpowerman1

        Täysin sama tilanne (laturit ja kennot) minullakin oli, lisäsin toisen hupiakun suoraan kaapeleilla kiinni entiseen hupiakkuun rinnan ilman mitään kytkimiätjm. Hyvin on ainakin tämän kesän pelittänyt. Kannattaa vaan varmistaa että hupiakut on suurinpiirtein samanlaisia ettei turhaa kulje virta edestakaisin.


    • Auringosta voimaa

      Kiitoksia hyvistä neuvoista ja kommenteista. Hyvä lopputulos voidaan siis saavuttaa useallakin erilaisella kytkennällä. Törkeää on, että tietää mitä ja miksi tekee. Toivottavasti tästä keskustelusta on hyötyä minun lisäkseni monille muillekin.

      • Auringosta voimaa

        Sorry kirjoitusvirheeni. Piti tietysti olla sana Tärkeää!


    • A_33

      Onko MPPT-säätimestä hyötyä, jos veneessä on useampi paneeli, joista osa usein varjossa? Olen ymmärtänyt että tällöin ei ole järkevää kytkeä paneelita sarjaan, koska varjossa oleva paneeli määrää latausvirran?

      • mppt

        Antaahan MPPT PWMää paremman tehon aina kun on ylijännitettä, yhdestäkin paneelista jo helposti tulee 20V kieppeillä


    • PWM-MPPT
    • Kiehuuko

      Vaikea uskoa, että startti akku olisi aina täynnä. Harva veneen koneen laturin jännite on niin korkea, että saisi ladattua akut 100%. Itsellä 170 Ah laturi koneessa ja vaikka ajelen joskus jopa 16 tunnin ajoja, akkujen Voltit nousee max 14,10 taasen maasähkö laturilla nousee 14,40 jossain kohtaa ohjelmaa, joten päättelen, että ajamalla ei tule koskaan täyteen, virtaa riittää tietysti käytännössä, mutta akuille olisi hyväksi olla 100% varautuneita, että eivät vanhene ennen aikaisesti.

    • Akutjakytkin

      Mitäpä tuumitte tästä:

      Minulla on Victronin 75/15-säädin, jonka akku-ulostulot on kiinnitetty 1-2-12-kytkimen tulopuolelle eli samalle puolelle kun veneen laitteet akkujen jäädessä kytkimen toiselle puolelle. Hupi/käyttöakkuina on tällä hetkellä lyijy- ja agm-akut, jotka ovat iäkkäitä. Paneeli on pikkuinen 30wattinen.

      Aurinkopaneeli on uusi viritys, vaan akut eivät tunnu latautuvat täyteen, jos ovat koskaan sitä tehneetkään. Täydellä 12,5V:n jännitteellä on joskus vaikea saada esim. Wallas 1300 käyntiin ellei aurinkopaneeli tuota samalla apuun virtaa.

      1-2-12-kytkin on ollut hyödyllinen tähän saakka, kun olen lataillut akkuja maasähköllä erikseen niiden erilaisuuden vuoksi. Nyt tuumin hankkivani kaksi uutta akkua, jotka tällä kertaa olisivat samanlaisia ja pääkytkimellä siten 12-yhdistettävissä. Mielessä pyörii esim. 2x70Ah lyijyakut kun agm:t sun muut hienoudet ovat todella hinnakkaita suhteessa ja paneelin pitäisi pitää lyijyakutkin tikissä. Syväpurkauksia ei taida olla odotettavissa, sillä suurin kuorma akuille on mainittu lämmitin, ehkä joskus tulevaisuudessa myös pieni kompurakylmälaukku. ...vai mitä tuumitte?

      Victronissa mietityttää "load"-ulostulo ja tuo pääkytkinjärjestelyni.

      https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjA-O2jn7DWAhWEYJoKHWjsBi0QFggnMAA&url=https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-BlueSolar-charge-controller-MPPT-75-10-&-75-15-FI.pdf&usg=AFQjCNGGBukj8AEMUXDdhHxZs37ZE2IQNg

      Pitäisikö lataussäädin todellisuudessa laittaa siten, että akuilta tuleva pääkytkimen tulopuoli olisikin kiinni tuossa victronin "battery"-ulostulossa ja veneen sähköjärjestelmä tulisi "loadin" kautta virtakiskolle jaettavaksi? Viritys epäilyttää lähinnä siksi, ettäsäätimen toimiessa koko veneen sähkön jakelijana siihen tuleva vika sammuttaisi sähköt akun ja veneen sähkökiskon väliltä. Manuaalissa "load" mainitaan lähinnä invertterin yhteydessä, jota minulla ei ole.

      • Akutjakytkin

        ...ja sitten on vielä kysymys maasähköstä; minulla on älykäs maasähkölaturi (ctek), jonka kapasiteetti kuitenkin loppuu jo 90Ah:hon, mistä syystä tuo pääkytkin on hyvä ladatessa molemmat akut nopeasti täyteen säistä ja vuodenajoista riippumatta. Ylläpitolatauksen voi hoitaa sitten 12-asennossa molempiin yhtä aikaa panelin kautta.

        Mihinköhän väliin virtapiiriä se kannattaisi laittaa, jottei panelien lataussäätimen ja maasähkön älykkyydet menisi ristiin?


      • Jeanneau37

        Toi "Load" ulostulo voit käyttää vaikka jääkaappiin. Idea on siinä että säädin katkaisee virta ennen kun akku(t) ovat loppu. DataSheetin mukaan näyttää olevan vaihtoehtoja että katkaisee joko 11,1 tai 11,8 V kohdalla.
        Se kestää vaan 15A joten kaikki sähköt ei voi ottaa sitä kautta.


    • Tämä menee vähän aiheen vierestä mutta Joakim vastaa siihen mitä kysyit.Tuo paneli on kyllä tosi pieni, meillä on 2 * 60 W (90 Ah) ja sekin on alakantiissa (tosin on jääkaappi).
      Viime viikonloppuna keksin keinon miten saada lämppäri toimimaan jos akkujännite on liian alhainen.Kytketään lithium paristo (yksi) akkunavoilta sarjaan ja annetaan vaikuttaa korkeintaan kymmenen sekuntia jonka jälkeen pois ja katsotaan mikäli syttyi.Tässä piilee kuitenkin yksi vaara, elektroniikka voi vaurioitua mutta yleensä lämmittimen kaapelien resisstannsi pitää huolen että näin ei käy.Minulla lämppäri syttyi heti.Toinen mahdollisuus on sitten käynnistää kone mutta sitä ei kehtaa öisin tehdä.
      Vielä sen lithium akun koosta, käytin valaisimesta otettua akkua eli 14500 tai kansanomaisesti "AA" kokoa.

    • Paneeliasiaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe