Olin määräaikasopimuksella töissä koko viime vuoden ja hain nyt tammikussa työttömäksi työnhakijaksi Tampereen TE-toimistoon (kesti kuukausia että pääsin puheille). Siellä täti tenttasi miksi en osallistunut syksyn yhteishakuun ja sanoin etten ollut tietoinen tälläsestä velvoitteesta, mutta olin töissä tuolloin. No se akka virnisteli siihen malliin että se ei ole pätevä selitys ja nyt epäilen että kohta tulee lausunto jonka Kela lukee ja sitten kieltäytyy maksamasta nuo 3kk päivärahat takautuvasti...
Siispä otin selvää tuosta syksyn yhteishausta velvotteesta ja näyttäisi siltä että siihen tuli juuri tammikuussa muutos.
http://www.akavanerityisalat.fi/ajankohtaista/tyottomyysturvalakiin_muutoksia_vuoden_2013_alusta.1608.news / http://www.tem.fi/index.phtml?109336_m=108164&s=5236
"Alle 25-vuotiaan ammatillista koulutusta vailla olevan nuoren on haettava syksyllä alkavaan, ammatillisia valmiuksia antavaan koulutukseen kevään haussa, jos hän haluaa säilyttää oikeutensa työttömyysetuuteen. Sen sijaan syksyn yhteishakuvelvollisuudesta työttömyysetuuden edellytyksenä luovutaan. Säännöksissä otetaan myös paremmin huomioon nuoren yksilöllinen tilanne. Nuorten työttömyysetuutta koskevat muutokset liittyvät nuorten yhteiskuntatakuun toteuttamiseen"
Löysin tuon mun lausunnon tekijän sähköpostin ja ajattelin kertoa hänelle että heidän selvityspyyntö miksi en hakenut syksylla oli täysin perätön ja että hain keväällä yhteishakuun. Onko hyvä perustelu teidän mielestä ja kannattaako tehdä näin vai odottaa että sieltä tulee lausunto ja sitten valittaa jos se on kielteinen virallisesti? Olen kuullut että siellä on hyvin mielivaltasta porukkaa ja tästä voi olla jopa haittaa.
karenssi-leimalla turpaan tervetuliaiseksi?
Haluan_Tapella
1
79
Vastaukset
- NottaSoon
En ole asiantuntija mutta näyttäisit olevan voiton puolella jos työsuhteesi loppui tammikuussa.
Tämä vähän särähtää korvaan "Säännöksissä otetaan myös paremmin huomioon nuoren yksilöllinen tilanne."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11586Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras981514Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva204966- 124849
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29770Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751- 7724
- 60703