Kansainvälinen rasismin vastainen päivä 21.3

21.3.2013

Kansainväliset ja kansalliset järjestöt organisoivat vuosittain rasismin vastaisia tapahtumia ja kampanjoita mm. kansainvälisenä rasismin vastaisena päivänä 21.3. ja sitä edeltävällä viikolla.

Rasismi
Jotkut ihmiset väittävät, jotka tulevat eri maasta kuin he itse, olisivat vähempiarvoisia. Vähempiarvoisuuden lisäksi heitä saatetaan pitää vähemmän viisaina.
Rasismi saattaa olla räikeää ja selkeää.
Rasistiset loukkaukset ilmenevät myös arkisina käytäntöinä kuten haukkumisena, viattomilta kuulostavina vitseinä jne.

Rasismin uudet muodot perustuvat muuhun kuin ihonväriin.
Vaarallisinta on, että rasismi on saanut kokonaan uudenlaisia muotoja. Enää ei huudella voimasanoja käsi ojossa ja piirrellä hakaristejä. Sama ideologia on toki tallella, mutta se on ottanut uusia muotoja.

En ikinä uskoisi, että Heinolassa ulkomaalaisvastaisuus tulee ilmi valtuutetun kautta.

5

62

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdgfhg jghjkf

Kun asuin itse ulkomailla, sain kokea juuri tuollaista muka hienovaraista ja viatonta muukalaisepäluuloa. Suomalaista työkokemusta ei arvostettu, eikä suomalaista koulutusta. Ulkomaalaisten hygienian tasoa epäiltiin - ei nimenomaan minun, mutta olin kuulemassa, kun asiasta puhuttiin. Ja yli puolet tapaamistani ihmisistä kysyi ensin: "Mistä tulet?", kun kuulivat aksenttini, sen sijaan, että olisivat keskittyneet siihen, mitä sanottavaa minulla oli.

No, palasin Suomeen. En ehdota, että kaikki tänne muuttaneet palaisivat synnyinmaahansa. Minulle se oli hyvä ratkaisu. Surullista, että Suomessa ollaan muukalaisvihamielisiä. Rasismista ei ole kyse, kun muukalainen on samaa rotua kuin me, mutta rumaa se on.

• Marjatta k

Minun on pakko hieman venkoilla tänne, sillä niin hirveän ahdistavia täällä puhutaan. Sinulle nimerkki, mikä liet singisgaan sanoisin. Älä ou milläis. Savolaeesille kääypi useinnii ja monin paikoin niin, jotta luuloovat uolokomuan eläväksi. Minullehhiin, vaikkon supisuomalaista pottunokkain heimoa." Mutta hyvinähän meistä moni on maulimalla pärjännä. Ystäväni Dimitri Tarzalais, voe minäkä teit. Mänit ja nostit hattuais yhelle ainoalle demarille. Olen surullinen puolestasi. Taisit tehä itelleis sellasen poliittisen kepposen, joka 4 v. piästä näkkyy muutenkin niukassa äänestäjien määrässä. Miksi niin teit, mieti rehellisesti sitä ja arvostele vasta sitten Hannele Rämön motiiveja.

• 21.3.2013

Tietenkin ymmärrän maahanmuuttokriittisyyttä.
      En pitänyt vaatimusta "kaikki samalle viivalle" rasistisena tai muukalaisvihaisena.
      Itse kannatan periaatetta, että jokainen on itse vastuussa sopeutumisesta.
      Kannatan periaatetta: kaikki samalle viivalle ja kaikille samanvertainen kohtelun ilman "positiivista syrjintää". Ja PS:n kriittistä suhtautumista hallitsemattomaan maahanmuuttoon pidän perustettuna.

Mutta en siedä tekopyhyyttä, eli näennäistä rasismivastaisuutta, mutta todellisuudessa vihamielisyyttä ulkomaalaistausten kohtaan, jotka pitävät Suomea kotimaana ja lainkuuliaisena ja kiitollisena yrittävät tulla toimeen itse ja olla hyödyksi muille, uskoen nimenomaan länsimaiseen demokraattiaan.

• Tasa-arvoa

Itse koen päivittäin rasismia, ja sen takia että olen suomalainen suomessa.Opiskelen hoitajaksi, ja koulussamme on paljon maahanmuuttajia, sillä heidän koulutus/sopeuttaminen tapahtuu myös siellä. En voi poistua yksin luokasta vessaan ilman että käytävällä tulee vastaan joukku maahanmuuttajia jotka vinkkailevat silmää, viheltelevät ja tekejät eleitä viitaten seksiin. Pyrin aina esittämään kuin en olisi nähnytkään tätä jolloin perääni huudellaan mitä sattuu törkeyksiä.

Ymmärrän, että näillä henkilöillä on ollut karu lapsuun, sotia ja vaikka mitä, mutta se ei oikeuta minun huorittelua tai solvaamista. Vaikka olen vaalea nainen minua ei saa silpoa eikä joukkaraiskata. Olen ennenkin kokenut maahanmuuttajien tekemää seksuaalista väkivaltaa, juurikin ollessani 14 vuotias. Maahanmuuttajalla viittaan ikävä kyllä itämaihin, sillä heidän kulttuurissa naiset kun eivät ole tasa-arvoisia. Pitäisi korostaa sitä rasisimia mitä vaaleat suomalaiset naiset ja miehet kokevat päivittäin.

http://anupalosaari.blogspot.fi/2012/08/joukkoraiskauksista-osa-keksittyja.html

• kysyvä ei tieltä eks

Tasa-arvoa, ja millähän tavalla tuo liittyy Viktoria Siekkisen fiksuihin kysymyksiin H. Riutan kirjoituksen suhteen. Rasismia on todellakin monenlaista, mutta silloin kun sen oikeututusta kysellään perään, niin silloin kysellään ihan avoimesti, vastauksia odottaen, varsinkin poliittiselta henkilöltä. Tässä tapauksessa ei tilanne muutu, jos joku jossain joskus on ollut rasisti, Riutalta on kysytty hänen kirjoituksestaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      137
      2021
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      131
      1696
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1526
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      88
      1433
    5. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      32
      1431
    6. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      132
      1254
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      58
      1196
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      25
      1140
    9. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1031
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      59
      961
    Aihe