Kansainväliset ja kansalliset järjestöt organisoivat vuosittain rasismin vastaisia tapahtumia ja kampanjoita mm. kansainvälisenä rasismin vastaisena päivänä 21.3. ja sitä edeltävällä viikolla.
Rasismi
Jotkut ihmiset väittävät, jotka tulevat eri maasta kuin he itse, olisivat vähempiarvoisia. Vähempiarvoisuuden lisäksi heitä saatetaan pitää vähemmän viisaina.
Rasismi saattaa olla räikeää ja selkeää.
Rasistiset loukkaukset ilmenevät myös arkisina käytäntöinä kuten haukkumisena, viattomilta kuulostavina vitseinä jne.
Rasismin uudet muodot perustuvat muuhun kuin ihonväriin.
Vaarallisinta on, että rasismi on saanut kokonaan uudenlaisia muotoja. Enää ei huudella voimasanoja käsi ojossa ja piirrellä hakaristejä. Sama ideologia on toki tallella, mutta se on ottanut uusia muotoja.
En ikinä uskoisi, että Heinolassa ulkomaalaisvastaisuus tulee ilmi valtuutetun kautta.
Kansainvälinen rasismin vastainen päivä 21.3
5
62
Vastaukset
- fdgfhg jghjkf
Kun asuin itse ulkomailla, sain kokea juuri tuollaista muka hienovaraista ja viatonta muukalaisepäluuloa. Suomalaista työkokemusta ei arvostettu, eikä suomalaista koulutusta. Ulkomaalaisten hygienian tasoa epäiltiin - ei nimenomaan minun, mutta olin kuulemassa, kun asiasta puhuttiin. Ja yli puolet tapaamistani ihmisistä kysyi ensin: "Mistä tulet?", kun kuulivat aksenttini, sen sijaan, että olisivat keskittyneet siihen, mitä sanottavaa minulla oli.
No, palasin Suomeen. En ehdota, että kaikki tänne muuttaneet palaisivat synnyinmaahansa. Minulle se oli hyvä ratkaisu. Surullista, että Suomessa ollaan muukalaisvihamielisiä. Rasismista ei ole kyse, kun muukalainen on samaa rotua kuin me, mutta rumaa se on.- Marjatta k
Minun on pakko hieman venkoilla tänne, sillä niin hirveän ahdistavia täällä puhutaan. Sinulle nimerkki, mikä liet singisgaan sanoisin. Älä ou milläis. Savolaeesille kääypi useinnii ja monin paikoin niin, jotta luuloovat uolokomuan eläväksi. Minullehhiin, vaikkon supisuomalaista pottunokkain heimoa." Mutta hyvinähän meistä moni on maulimalla pärjännä. Ystäväni Dimitri Tarzalais, voe minäkä teit. Mänit ja nostit hattuais yhelle ainoalle demarille. Olen surullinen puolestasi. Taisit tehä itelleis sellasen poliittisen kepposen, joka 4 v. piästä näkkyy muutenkin niukassa äänestäjien määrässä. Miksi niin teit, mieti rehellisesti sitä ja arvostele vasta sitten Hannele Rämön motiiveja.
- 21.3.2013
Tietenkin ymmärrän maahanmuuttokriittisyyttä.
En pitänyt vaatimusta "kaikki samalle viivalle" rasistisena tai muukalaisvihaisena.
Itse kannatan periaatetta, että jokainen on itse vastuussa sopeutumisesta.
Kannatan periaatetta: kaikki samalle viivalle ja kaikille samanvertainen kohtelun ilman "positiivista syrjintää". Ja PS:n kriittistä suhtautumista hallitsemattomaan maahanmuuttoon pidän perustettuna.
Mutta en siedä tekopyhyyttä, eli näennäistä rasismivastaisuutta, mutta todellisuudessa vihamielisyyttä ulkomaalaistausten kohtaan, jotka pitävät Suomea kotimaana ja lainkuuliaisena ja kiitollisena yrittävät tulla toimeen itse ja olla hyödyksi muille, uskoen nimenomaan länsimaiseen demokraattiaan. - Tasa-arvoa
Itse koen päivittäin rasismia, ja sen takia että olen suomalainen suomessa.Opiskelen hoitajaksi, ja koulussamme on paljon maahanmuuttajia, sillä heidän koulutus/sopeuttaminen tapahtuu myös siellä. En voi poistua yksin luokasta vessaan ilman että käytävällä tulee vastaan joukku maahanmuuttajia jotka vinkkailevat silmää, viheltelevät ja tekejät eleitä viitaten seksiin. Pyrin aina esittämään kuin en olisi nähnytkään tätä jolloin perääni huudellaan mitä sattuu törkeyksiä.
Ymmärrän, että näillä henkilöillä on ollut karu lapsuun, sotia ja vaikka mitä, mutta se ei oikeuta minun huorittelua tai solvaamista. Vaikka olen vaalea nainen minua ei saa silpoa eikä joukkaraiskata. Olen ennenkin kokenut maahanmuuttajien tekemää seksuaalista väkivaltaa, juurikin ollessani 14 vuotias. Maahanmuuttajalla viittaan ikävä kyllä itämaihin, sillä heidän kulttuurissa naiset kun eivät ole tasa-arvoisia. Pitäisi korostaa sitä rasisimia mitä vaaleat suomalaiset naiset ja miehet kokevat päivittäin.
http://anupalosaari.blogspot.fi/2012/08/joukkoraiskauksista-osa-keksittyja.html - kysyvä ei tieltä eks
Tasa-arvoa, ja millähän tavalla tuo liittyy Viktoria Siekkisen fiksuihin kysymyksiin H. Riutan kirjoituksen suhteen. Rasismia on todellakin monenlaista, mutta silloin kun sen oikeututusta kysellään perään, niin silloin kysellään ihan avoimesti, vastauksia odottaen, varsinkin poliittiselta henkilöltä. Tässä tapauksessa ei tilanne muutu, jos joku jossain joskus on ollut rasisti, Riutalta on kysytty hänen kirjoituksestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1372021
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.1311696Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11526Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras881433- 321431
Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne1321254Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet581196- 251140
Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221031- 59961