minua askarruttaa

anna

tällänen kun syyhypunkit.sain työpaikalta tartunnan ja nyt minua pelottaa jos se tarttuu kissoihini.pystyykö se tarttumaan elukoihin??

4

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sandariini.

Kissan kotilääkärioppaassani on mainittu myös syyhypunkit (todennäköisesti kyseessä on sama punkki). Tässä sanotaan näin:

"SYYHYPUNKIT

Oireet
      Syyhypunkki aiheuttaa ihoon voimakkaasti kutiavia, punoittavia näppylöitä. Raapimisen seurauksena ihottuma-alueista tulee rupisia. Selvimmin oireet näkyvät korvalehdissä ja pään alueella. Syyhypunkit ovat harvinaisia suomalaisilla kissoilla. Syyhypunkin häätöön saa apteekista ilman reseptiä loissampoota.

Tartuntatapa
      1.Suora kosketus kissasta toiseen.
      2.Välillisesti hoitovälineiden tai ympäristön kautta. (Syyhypunkki voi elää kissan ulkopuolella muutaman päivän.)"

Sari Haikka - Kissan kotilääkäri

Eli siis tarkkaile kissaasi - raapiiko vai ei. Itse kyllä pesisin kissani varmuuden vuoksi, jos kerran on varmaa että sinulla kyseisiä punkkeja oli.

Toivottavasti minusta oli jotain apua. :)

• sandariini.

Eli siis laitan nyt samaan syssyyn asiat jotka on syytä muistaa ulkoloisia häädettäessä:
      -kaikki talouden kissat pestään samanaikaisesti
      -kissojen makuupaikat, harjat ja muut turkinhoitovälineet ja tilat jossa katit liikkuvat on puhdistettava myös (juuri sen takia että loiset voivat elää tietyn ajan kissan ulkopuolellakin)
      -jotta kehittymässä olevat toukat ja munat tuhoutuisivat myös, kannattaa kissojen (ja makuupaikkojen jne.) pesu toistaa muutaman kerran viikon välein

Toivottavasti pääsette loisista helposti eroon, mikäli niitä nyt ylipäätään on. :)

• anna

kyllä teen sen!:)en halua että kullannuppuissani elää ötököitä!!kiitoskauheesti

• sandariini.
        anna kirjoitti:

kyllä teen sen!:)en halua että kullannuppuissani elää ötököitä!!kiitoskauheesti

Eipä kestä. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      348
      6399
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3806
    3. Olisitko tältä

seisomalta valmis seksuaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan?
      Ikävä
      97
      1005
    4. Yllätä mut ja laita viestiä

Whatsapissa. Uskallatko vielä?
      Ikävä
      52
      880
    5. Huomasin kyllä

Mitä tästä pitäisi ajatella?
      Ikävä
      56
      846
    6. Miellyttääkö eniten

Kaivattusi persoona vai ulkonäkö?
      Ikävä
      41
      830
    7. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      137
      823
    8. Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista

Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v
      Ruoanlaitto
      8
      813
    9. Haluatko sitten

Rakastella miten paljon?
      Ikävä
      68
      810
    10. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      14
      761
    Aihe