millainen on protuleiri?

zipe

haluan mennä prometheuslierille, ja olen siitä lukenut protusivuilta, mutta haluaisin tietää millaista siellä on, varsinkin lapin vaellusleirillä? pitääkö sinne jotenkin matkustaa itse? millaista ohjelmaa siellä on?

22

10440

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alex

      Leirin ohjelmasta pitäisi saada aika hyvä kuva osoitteesta www.protu.fi (jossa siis jo kävit)

      Tuon vaellusleirin ohjelma tuskin eroaa paljoakaan tavallisen leirin ohjelmasta. Rovaniemelle asti pitää matkustaa itse.

    • rupi

      Protu-leiri on huikea kokemus! Aikuistumisleiri... Mun leirillä oli vaan 16 leiriläistä ja 7 henkinen tiimi, eikä voi muuta ku kiitellä ja kehua. Me syötiin paljon, nukuttiin samassa tilassa, käytiin yhteissaunassa, uimassa, keskusteltiin, leikittiin, naurettiin ja itkettiin.
      joka päivälle on oma teemansa. Päihteet, eriarvoisuus, uskonnot jne. Keskustelut rönsyilevät ja yleensä pari leiriläistä sitten osallistu muita enemmän. Heitä ei kuitenkaan unohdettu, ne nyt vaan tyyty kuuntelemaan. Välillä ihan väiteltiin, mutta ei kenellekkään jäänyt hampaankoloon mitään.

      Hieno reissu, kannattaa!

      • zipe

        juu, ajattelinkin, että se voisi olla todella hyvä kokemus. tuollainen vaellus leiri kuullostaa ihanalta, lapissa olen vain pari kertaa käynyt, luokka retkellä muoniossa, ja sukellusleirillä sodankylässä, jos sitä nyt voi sukellusleiriksi kutsua... järven keskisyvyys 2m... :) mutta juu... tosi hyvältä kuullostaa!


    • Jori Mäntysalo

      Olin itse tänä kesänä leirillä ohjaajana.

      Minusta protun WWW-sivut kertovat leiristä niin paljon kuin kerrottavissa oikeastaan on. Kuten monessa muussakin asiassa, tämäkin piti kokea itse ennenkuin tietää mitä se todella on - ja sen jälkeen ei silti pysty paremmin kertomaan muille millaista oli.

      Sanotaan nyt lisäkehuina vaikka että en ole kuullut _yhdenkään_ pitävän leiriä epäonnistuneena tai ikävänä. Tätä voi pitää pienenä ihmeenä: 15 vuotta leirejä, parin viime vuoden ajan liki 60 leiriä ja 700 leiriläistä kesässä ja silti en ole kuullut huonoa. Tulos on oikeastaan pelottavan hyvä.

      • zipe

        kokoajan vain alan odottaa enemmän ja enemmän ensi kesää... pidän todellakin huolen, että heti kun sinne voi ilmoittautua, niin minä ilmoittaudun että varmasti mahdun mukaan. omituista tosiaan, että kaikkien mielestä leiri on niin onnistunut... mutta toisaalta, jos vertaa rippileiriin, niin rippileirille jotkut eivät vältämättä niin paljon halua, halutaan ripille, eikä haluta opiskella sitä kotoa käsin, joten usein ripareille tulee mukaan myös kaikkia marisijoita.


    • Sini

      hyväpaikka menettää neitsyytensä, niinku mulle kävi, menetin sen yhelle isoselle ja lisäks siellä saa dokata ja röökata, ku kukaan ei valvo tekemisiä. Se isonen juotti mulle punkkuu ja estot katosi.

      • Aatu Komsi

        Ettei edellisen kirjoittajan viestin totuusarvo jäisi vain kenellekään epäselväksi, protuleirillä ei ole lainkaan sellaista henkilöä kuin "isonen"... Leirin vetäjät ovat joko "ohjaajia" ja "apuohjaajia".

        Taisi kirjoittaja erehtyä leiristä, vai?


      • Eräs protu leiriläisen isä
        Aatu Komsi kirjoitti:

        Ettei edellisen kirjoittajan viestin totuusarvo jäisi vain kenellekään epäselväksi, protuleirillä ei ole lainkaan sellaista henkilöä kuin "isonen"... Leirin vetäjät ovat joko "ohjaajia" ja "apuohjaajia".

        Taisi kirjoittaja erehtyä leiristä, vai?

        olisiko ollut nimeltään Sini, kertoi ilmeisesti varsin totuuden mukaista tekstiä, on sitten ohjaaja tai isoinen, hällä väliä. Poikani kokemukset olivat oman kertomuksensa mukaisesti varsin samansuuntaisia, eli vapaata seksiä, viiniä ja tupakkaa oli varsin vapaasti saatavilla.
        Poikani kertoi näistä asioista varsin hämmentyneenä, varsinkin yhteissaunat saivat tämän nuoren miehen, lievästi sanottuna pois tolaltaan, ihmettelenkin onko näitten leirien tarkoitus "kypsyttää" nuoria seksuaalisuuteen
        hivenen liian varhaisessa vaiheessa.


      • Aatu Komsi
        Eräs protu leiriläisen isä kirjoitti:

        olisiko ollut nimeltään Sini, kertoi ilmeisesti varsin totuuden mukaista tekstiä, on sitten ohjaaja tai isoinen, hällä väliä. Poikani kokemukset olivat oman kertomuksensa mukaisesti varsin samansuuntaisia, eli vapaata seksiä, viiniä ja tupakkaa oli varsin vapaasti saatavilla.
        Poikani kertoi näistä asioista varsin hämmentyneenä, varsinkin yhteissaunat saivat tämän nuoren miehen, lievästi sanottuna pois tolaltaan, ihmettelenkin onko näitten leirien tarkoitus "kypsyttää" nuoria seksuaalisuuteen
        hivenen liian varhaisessa vaiheessa.

        Viestisi on kieltämättä hieman eri sävyyn kirjoitettu, mutta on vaikea arvioida, oletko oikeasti eri henkilö kuin tuo "Sini".

        Tupakkaa protuleirillä saa polttaa, koska sitä ei ole Suomen laissakaan kielletty. Leirin ohjaajat eivät kuitenkaan välitä sitä leiriläisille, vaan sitä näillä on oltava omasta takaa, jos mielivät hoitaa nikotiiniriippuvuuttaan. Alkoholia ei leireillä esiinny, korkeintaan joku leiriläinen on joskus erehtynyt tuomaan sellaista mukanaan kuvitellen leirin ohjelman toisenlaiseksi, mutta silloin hänen on joko pitänyt säilyttää se laukussaan poissa koko leirin tai kaataa maahan. Ikinä en ole kuullut protuleiristä, jolla olisi todella "ryypätty", varsinkaan ohjaajien toimesta.

        Vapaata seksiä... Öh, toki, jos kaksi leiriläistä päättävät leirin aikana haluta harrastaa keskenään seksiä, ei sitä oikein voi kieltääkään, mutta mitenkään yleistä se ei ole. Harva sellaista on omalla leirillään koskaan kohdannut. Joka tapauksessa ohjaajille ja apuohjaajille puhutaan koulutuksissa paljon heidän vastuustaan leirillä, ja heille on kyllä tehty huolellisesti selväksi, että ainakaan leirin aikana ei leiriläisen kanssa sovi aloittaa mitään vispilänkauppaa seksistä puhumattakaan. Aikuisen ohjaajan kohdallahan olisi kyse jo rikoslain alaisesta teosta. Kyllähän vuosien saatossa aina silloin tällöin syntyy suhteita myös apparien ja leiriläisten välille, mutta yleensä vasta leirin jälkeen, ja mitään "Sinin" kuvaamaa seksuaalista hyväksikäyttöä ei todellakaan tapahdu. Sellaisista tulisi kyllä hyvin nopeasti tieto Protun hallitukselle ja asia vietäisiin heti poliisin tutkittavaksi.

        Protuleireille tyypillinen yhteissauna sen sijaan ei ole sen enempää seksuaalinen juttu kuin se on silloin, kun menet itse perheesi kanssa yhdessä saunaan. Kyse on ennen kaikkea oman kehonsa hyväksymisestä, ettei häpeä sitä toisten edessä, eikä ketään missään tapauksessa pakoteta yhteissaunaan tai saunaan ylipäätään, jos tämä ei sinne halua. Yhteissauna järjestetään, jos leiriläiset itse sellaista haluavat. Ja varmasti joukossa on myös niitä, jotka eivät sinne syystä tai toisesta halua, ja se on ihan ok sekin.

        Prometheus-leirejä järjestettiin tänä kesänä 58 kpl - määrä on niin pieni, että kyllä kertomasi kaltaisista jutuista kantautuisi tieto yhdistyksen johdolle, jos sellaisia oikeasti tapahtuisi. Lisäksi kaikki ohjaajat ja apuohjaajat ovat käyneet keväällä monta koulutusta ja tarkan seulan, ennen kuin heidät on laskettu leirille, joten ei leiriä vetämään oikeasti päästetä ketään, joka lähtee sinne vääristä syistä kuten esim. iskeäkseen leiriläisiä.

        Olen itse mukana mm. suunnittelemassa kyseisiä ohjaaja- ja apuohjaajakoulutuksia, vetämässä niitä, arvioimassa ohjaajaksi ja apuohjaajaksi lähtevien ihmisten pätevyyttä, vetämässä itsekin leirejä ja tutustumassa leirien jälkeen niistä saatuihin palautteisiin ja arvioihin. Olen ollut toiminnassa mukana jo lähes kymmenen vuotta, joten ehkä tiedän, mistä kirjoitan.

        En usko sanaakaan väitteistäsi siitä, mitä "poikasi" on muka leirillään kokenut. Todennäköisesti olet vain taas uusi kostonhimoisen ja fanaattisen vapaa-ajattelija Hannu Raitasen Internet-identiteetti ja haluat parhaasi mukaan mustamaalata protuleirejä. Hannu kun on tällä foorumilla ennenkin sitä jo useaan otteeseen tehnyt.


        Aatu Komsi


      • Jori Mäntysalo
        Eräs protu leiriläisen isä kirjoitti:

        olisiko ollut nimeltään Sini, kertoi ilmeisesti varsin totuuden mukaista tekstiä, on sitten ohjaaja tai isoinen, hällä väliä. Poikani kokemukset olivat oman kertomuksensa mukaisesti varsin samansuuntaisia, eli vapaata seksiä, viiniä ja tupakkaa oli varsin vapaasti saatavilla.
        Poikani kertoi näistä asioista varsin hämmentyneenä, varsinkin yhteissaunat saivat tämän nuoren miehen, lievästi sanottuna pois tolaltaan, ihmettelenkin onko näitten leirien tarkoitus "kypsyttää" nuoria seksuaalisuuteen
        hivenen liian varhaisessa vaiheessa.

        Ja edelleen vain yhden leirin ohjaajan kokemuksella...

        Viinaa ei juoda, eikä muutakaan alkoholia. Kielto on ehdoton, eli esim. ohjaajien saunakaljoja ei sallita.

        Tupakkaa saa polttaa. Leirin alussa kysytään ketkä polttavat, ja heille näytetään erillinen tupakkapaikka.

        Saunavuorot ovat yleensä mallia tytöt-kaikki-pojat. Saa osallistua yhteissaunaan jos tahtoo. Mielikuvani mukaan useilla leireillä kaikki tulevat yhteissaunaan, mutta ainakaan minun leirilläni näin ei käynyt.

        Vapaasta seksistä voisin sanoa että ainakin taitaa sitten olla pakko harrastaa ryhmäseksiä. ;=) Mitään erityisen henkilökohtaista tilaa kun ei leiripaikassa ollut, ja ohjelma oli niin tiivis että pariskunta olisi ehtinyt karkuun lähinnä joskus yöllä puoli kahden jälkeen (kun minä sain vedet haettua) mutta ennen kuutta (kun kokit arvatenkin alkoivat heräillä).

        Viina, tupakka ja seksi olivat kyllä keskustelujen aiheena. Ei millään ei-käy-ei-sitten-millään -asenteella, vaan pohdittavana.

        Vaan on kyllä tämän isän poika varsin avoin kun vapaasta seksistä kertoo isälleenkin... liekö sitten protuleirin ansiota?


      • urkkijaties

        sini oli saanut ehtoollisen rippikoulussa ja rapuloissaan uskoo olleensa produlla!


    • mopo

      ovat valta osin 60-70 luvun vasemmistolaisten lapsia, joten kyllä näillä leireillä tuputetaan määräntynlaista punavärillä sävytettyä maailman- kuvaa murkuille, ketkä ovat siinä iässä erittäin altiita eri vaikkutteille, sanokoot Aatu Komsi mitä tahansa.

      • Jori Mäntysalo

        Seuraava edelleenkin yhden leirin kokemuksella:

        Mitään selkeää vasemmisto hyvä, oikeisto paha -ajattelua en huomannut, en myöskään päinvastaista. Leiriläiset laitettiin esimerkiksi väittelemään aiheesta henkiraha vs. progressiivinen vero ja sitten keskusteltiin. Minusta varsin selvästi tuli tässäkin täytettyä tavoite omasta ajattelusta ja itsestäänselvyyksien kyseenalaistamisesta.

        Ehkä itse olisin vähän enemmän kärjistänyt tuomalla esille sekä kommunistien että (talous)liberaalien kantaa. Mutta ei tämä nytkään ollut mikään Suomen nykyisen talousjärjestelmän (ns. malli "sosdem light") ylistystä.

        Protun periaatteista kyllä tosin löytyy "demokraattisten yhteisöjen luominen". Itsekin kannatankin demokratiaa, mutta pitää demokratiakin kyseenalaistaa eikä ottaa ylhäältä annettuna. Siihen ehkä olisi voinut käyttää hieman aikaa.


      • Jori Mäntysalo

        Mistä muuten on peräisin tietosi protulaisten vanhemmista? Oletko mukana protun toiminnassa, vai satutko tuntemaan noin yhden protun, joka sopii kuvaukseen?

        Huomaa, etten kiistä väitettä - minulla ei ole asiasta muuta tietoa kuin erään evlut kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuksen yksittäinen lause "Monella nuorella on myös jonkinlaista vasemmistolaista taustaa." Tuota ei yksilöidä sen tarkemmin, "monella nuorella" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.


      • mopo
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Mistä muuten on peräisin tietosi protulaisten vanhemmista? Oletko mukana protun toiminnassa, vai satutko tuntemaan noin yhden protun, joka sopii kuvaukseen?

        Huomaa, etten kiistä väitettä - minulla ei ole asiasta muuta tietoa kuin erään evlut kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuksen yksittäinen lause "Monella nuorella on myös jonkinlaista vasemmistolaista taustaa." Tuota ei yksilöidä sen tarkemmin, "monella nuorella" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.

        hallituksenne jäseneltä Veikko Erantilta tästä asiasta, hän jopä itse kirjoitti tällä palstalla tästä asiasta keväällä, kuten hän mainitsi muistakin suorista yhteyksistä ja sympatioista sinne punavärin suuntaan,mm. erään herran Karkkilasta, kuka on vaikuttanut toimintaanne erittäin paljon ja sinäkin Jori Mäntysalo ateistina pyrit vaikuttamaan näihin nuoriin leiriläisiin tuputtamalla omaa ideoloogiaasi, joten älkää selittäkö. Protuleirit on kopio DDR:n
        vastaavasta systeemistä, koska DDR:n valtiouskonto oli ateismi ja niin ollen siellä rippikoulut olivat kieletty.


      • Alex V.
        mopo kirjoitti:

        hallituksenne jäseneltä Veikko Erantilta tästä asiasta, hän jopä itse kirjoitti tällä palstalla tästä asiasta keväällä, kuten hän mainitsi muistakin suorista yhteyksistä ja sympatioista sinne punavärin suuntaan,mm. erään herran Karkkilasta, kuka on vaikuttanut toimintaanne erittäin paljon ja sinäkin Jori Mäntysalo ateistina pyrit vaikuttamaan näihin nuoriin leiriläisiin tuputtamalla omaa ideoloogiaasi, joten älkää selittäkö. Protuleirit on kopio DDR:n
        vastaavasta systeemistä, koska DDR:n valtiouskonto oli ateismi ja niin ollen siellä rippikoulut olivat kieletty.

        Taasko tämä DDR-juttu alkaa? Ns. "siviilikonfirmaatioita" järjestetään paljon muissakin maissa, esim. Norjassa toiminta on varmaan 5 kertaa suurempaa kuin Protun. Eräällä herralla Karkkilasta tarkoitetaan varmaan Eino Huotaria, luulisin. Erannin ja Huotarin ja vaikka kenen oma maailmankatsomus saa olla ihan mitä vaan, kunhan sitä ei tuputeta leiriläisille. Ja sellaisiin tapauksiin ei suhtaudua kovin suopeasti (Veikko on minulle sanonut että vain "vahvasti kansallissosialistiset" mielipiteet saa leireillä ampua alas).

        DDR ei liity Protuun mitenkään. Kommunismi ei liity Protuun mitenkään. Vasemmistolaisuus ei liity Protuun järjestönä paljoakaan ja Protun tarkoituksiin mitenkään. Eiköhän asia ole jo loppuunkäsitelty.

        (joku paremmin Protua tunteva voi tarkentaa jos on tarvis)


      • Jori Mäntysalo
        mopo kirjoitti:

        hallituksenne jäseneltä Veikko Erantilta tästä asiasta, hän jopä itse kirjoitti tällä palstalla tästä asiasta keväällä, kuten hän mainitsi muistakin suorista yhteyksistä ja sympatioista sinne punavärin suuntaan,mm. erään herran Karkkilasta, kuka on vaikuttanut toimintaanne erittäin paljon ja sinäkin Jori Mäntysalo ateistina pyrit vaikuttamaan näihin nuoriin leiriläisiin tuputtamalla omaa ideoloogiaasi, joten älkää selittäkö. Protuleirit on kopio DDR:n
        vastaavasta systeemistä, koska DDR:n valtiouskonto oli ateismi ja niin ollen siellä rippikoulut olivat kieletty.

        Tampereella kokoontuu epämääräinen Linux-käyttäjien ryhmä Linkku. Onko se uskonnonvastainen ryhmä?

        Ainakin nimimerkki mopon logiikalla on: minähän olen ollut mukana toiminnan aloituksessa ihan ensimmäisestä kokoontumisesta, ja olen vapaa-ajattelijain liiton jäsen. Vai onko ainoastaan punaväri sellainen aate, joka tarttuu järjestöstä toiseen?

        Äh, turha yrittää vertauksia. Rautalankaa: protun perustajissa voi olla punaväriä, protun jäsenistä voi selvä enemmistökin olla punertavia. Olennaista on järjestön linja, se levitetäänkö leireillä punaväriä tai muuten otetaan kantaa puoluepoliittisesti.


      • PieniPaviaani
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Tampereella kokoontuu epämääräinen Linux-käyttäjien ryhmä Linkku. Onko se uskonnonvastainen ryhmä?

        Ainakin nimimerkki mopon logiikalla on: minähän olen ollut mukana toiminnan aloituksessa ihan ensimmäisestä kokoontumisesta, ja olen vapaa-ajattelijain liiton jäsen. Vai onko ainoastaan punaväri sellainen aate, joka tarttuu järjestöstä toiseen?

        Äh, turha yrittää vertauksia. Rautalankaa: protun perustajissa voi olla punaväriä, protun jäsenistä voi selvä enemmistökin olla punertavia. Olennaista on järjestön linja, se levitetäänkö leireillä punaväriä tai muuten otetaan kantaa puoluepoliittisesti.

        Itse toissakesän leiriläisenä voin vakuuttaa, että leireillä ei tod. harrasteta kirkon suosimaa aivopesua ja valmiiden mallien ja absoluuttisten totuuksien tuputtamista. Keskusteluissa apparit ja ohjaajat aloittivat keskustelun ja jakoivat puheenvuoroja.
        Protujen ohjelma koostuu suurimmalta osin KESKUSTELUISTA, eivät mistään saarnoista tai puheista.


      • tosiasioita

      • Gogreen_
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Mistä muuten on peräisin tietosi protulaisten vanhemmista? Oletko mukana protun toiminnassa, vai satutko tuntemaan noin yhden protun, joka sopii kuvaukseen?

        Huomaa, etten kiistä väitettä - minulla ei ole asiasta muuta tietoa kuin erään evlut kirkon tutkimuskeskuksen tutkimuksen yksittäinen lause "Monella nuorella on myös jonkinlaista vasemmistolaista taustaa." Tuota ei yksilöidä sen tarkemmin, "monella nuorella" voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.

        Juu, täällä tulevan protu-leiriläisen vanhempi, jonka lapsuuskodissa oltiin yltiökokoomuslaisia. Tosin itse olen sittemmin tullut järkiini.


      • knjbhgvfcds

        Kun järkevät ihmiset kokoontuvat, niin nuorisonkin olisi jo rippikoulu ikäisinä pystyttävä jättämään aikuiskoulutusta ajatellen politiikan sivuun.
        Kyllä tunnette niin punaisen kuin valkoisten puolen rikokset ja netiltähän löytyy tietoa kuinka paljon miltä puolelta on tapettu.
        Ja tiedossa on myös se, että kirkko edusti valkoisin ja aktiivisesti otti osaa punaisten puolella olivien omian uskovaistenkin tappamisissa.
        Joten mitä nyt etsitte?
        Lahtereille vai kirkolle töitä? Nehän ovat yks ja sama yhteisö!
        Kapitalisti riistää työläisten työstä rikkauksia ja kirkko vie siitä työläisen palkasta osansa. Ja kun se punikki, joka oli kirkollisveronsa tunnollisesti maksanut uskovainen, ei kirkolta / seurannalta saanut edes tapettuna maksamaansa lepopaikkaa ruumiilleen, niin
        miettikääpä rauhassa kuinka epäluotettava rikollisuus ja rikollisten tukija valtion kirkko todella on?! KUN, SEN HAUTAUS MAALLE, VIIMEISEEN LEPOON, KELPAS PUNAISTEN; KANSAN VALITSEMA ATEISTI JOKA ELÄESSÄÄ TEKI EDUSTUSKUNNASSA SELVÄKSI, ETTEI HÄNTÄ ATEISTINA SAA KIRKON MAALLE HAUTAAN VIEDÄ. MUTTA KUINKAS KÄVI, HÄNET PAKKOHAUDATTIN OIKEIN VALTIOILLINEN MENOIN KIRKON MAAHAN!
        RAUHA HÄNEN SIELULLEEN...
        Jos joku haluaa tutkia asiaa niin tuon pakkohaudattu oli nimeltään Väinö Tanner.
        Mutta varautukaa siihen, että monet tietolähteet, kuten wikipedia, ei ole puolueeton vaan suosii mm kirkkoa.

        Kun tuota asiaa; kirkoon luottamis mielessä erän sodissa mukana ollut ja hengissä selvinnyt vanhus avoimesti asiaa miettien ääneen kommentoi, niin lopulta hän sanoin rehellisen suomalsien painavan totuuden, "kirkkoon ei voi luottaa, huorakin on luotettavampi, kun sille maksaa ennakkoon, niin varmaa saa mistä on maksanut, muttu kirkolle ennakkoon maksaminen on saatana ruokkimista."
        Miettiköön jokainen vanhan miehen kantaa asiaan...

        ---

        Toivon kaikille, Hyvää Uutta vuotta joka alkoin jo... kun mietin minkä uuden tiedon anna teille kirkon toiminnasta palkattujen aivopesu ammattilaisten kera...

        wikipedia:sta hakusana "Siunaus"
        ###(Ohjattu sivulta Siunaaminen)
        Siunaus uskonnollisena käsitteenä tarkoittaa varsinaisesti Jumalan suomaa hyvyyttä, menestystä, varjelusta tai armoa, mutta sanaa käytetään myös varsinkin papin jumalan­palveluksen tai kirkollisen toimituksen yhteydessä lausumasta rukouksesta, joissa pyydetään Jumalalta tai toivotetaan. [1] Tavallisimmin siunausta pyydetään läsnä olevalle seura­kunnalle, mutta sitä voidaan rukoilla myös esimerkiksi paikalle tai rakennukselle.[2]

        Kristillisen käsityksen mukaan siunaus on Jumalan läsnäoloa ja huolenpitoa tässä maailmassa.[3] Siunaus tarkoittaa Vanhassa testamentissa varsinkin jälkeläisten ja oman maan saamista.[4] Luterilaiselle kirkolle siunauksen teologia on selvittämätön kysymys eli on epäselvää, mikä on siunaus, kuka siunaa ja kenelle siunaus kuuluu.[5] ###

        Noinko siinä lopussa kävi!!!?
        Näin on käynyt kun herraa on seurattu!!!
        Valaistusta yllä olevaan tekstiin;

        "Kristillisen käsityksen mukaan siunaus on Jumalan läsnäoloa ja huolenpitoa tässä maailmassa."

        Ensinäkin tuo ei ole kristillisten (oppi valehtelee) vaan kristittyjen mukaan!

        Toiseksi,
        Jumala ei ole Hänestä uskontunnustuksessaan luopuneiden seurassa läsnä!
        joten
        luterilaiset tapelkoon itse itseään vastaan tappaja geenit olette perineet jo paavalin ajoilta jolloin kristittyt TAPPOI JA TAPATTI JEESUSTA SEURANNEITA KRISTILLISIÄ!

        Kristitystä ei saa KRISTILLISTÄ tekemälläkään, vaikka wikipediakin salliin kirkon valehtelevan oppeineen!

        Jättäkää politiikat pois kunnes olette kypsiä siihen ja käytää koulunne oman tahdonne mukaan ja oppikaa kunnioittamaan toisia rehellisesti kumminkin asiallisuudella toisia arvostellen. Se auttaa luomaan kehityksen ihmisyyden kunnoittamiseen mihin kirkkokaan ei edes omien jäsenten osalta ole pystynyt!
        Olkaa parempia kuin valehteleva kirkko papistoineen!


    • Figure.09

      Ensiksi sanon, etten jaksanut lukea muita viestejä, joten en tiedä onko näitä asioita jo sanottu.. Pahoittelen siis jos toistan jonkun toisen sanomisia.

      Prometheus leirit ovat ns. aikuistumisleirejä, eikä siellä harrasteta ns. aivopesua. Jokaisena viikonpäivänä on eri teema jota sitten käsitellään keskustelemalla, leikkimällä, askartelemalla, milloin mitenkin. Kenellekään ei tuputeta omia mielipiteitään, kaikki saavat sanoa sanottavansa ja eri mielipiteistä ja käsityksistä keskustellaan. Kukaan ei anna valmiita vastauksia, jokaisen on loppujen lopuksi ajateltava itse ja jokainen saa tehdä (ja pitääkin) omat johtopäätöksensä ja muodostaa mielipiteensä asioista niin kuin parhaaksi näkee. Protuleirien tarkoitus on ns. antaa nuorille mahdollisuus ajatella itse.

      Protulla ei ole mitään tekemistä minkään poliittisen puolueen kanssa, eli siellä ei tuputeta mitään vasemmistolaisia ajatuksia tms. Suorastaan naurettavaa väittää jotain tuollaista! Asioista kannattaisi ottaa selvää ennen kuin niitä alkaa julistamaan netissä...

      Itse olen toissa kesäinen leiriläinen ja viime kesäinen apuohjaaja. Ja uskoisin kyllä huomanneeni, jos protu olisi jotenkin "epäilyttävä" hihhulointi yhdistys. Ei, ei, ei... Huomaa, että eletään kuitenkin melko kristillisessä yhteiskunnassa kun on kyse juuri ripareista tai protuleireistä.

      Mutta ei enempää tällä kertaa. Onhan tämäkin viihdettä lukea ihmisten vääristyneitä käsityksiä tästäkin asiasta... ;)

      Ja jos jollain on jotain kysyttävää leireistä noin yleensä, voin yrittää vastailla parhaani mukaan. Olen siis ollut leiriläisenä ja apuohjaajana, ensi kesänä en tosin ole menossa, koska mielenkiintoni ei ole ollut viime aikoina kovin korkeaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe