100%pentaprisma vaari

Ettäimestäkattelija

Kun nyt sattumalta olen kuvannut liki koko ikäni ja tottunut käyttämään siinä etsintä
kamerassa niin että, saan tukevankuvausasennon naamaani vasten ja näen kaiken
myös auringonpaisteessa eikä akkua kulu tarpeettomasti tai kalliita sähköisiä "lisäetsimiä" salamakenkään tarvitse varata niin ikäväkseni olen huomannut että, kameran valmistajat ovat vuosivuodelta huonontaneet taikka poistaneet optisia etsimiä etenkin edullisimassa hintaluokassa jossa ennen nekin olivat suunnilleen melko surkeita pienempikuva-alaisia pimeitä peiliprismoja.
Arvelen tämän johtuvan vain ja ainoastaan kalliista tuotantokustannuksista valmistajille eikä niinkään kunnollisen optisenetsimen tarpeettomuudesta.
Kääntyvä näyttö olisi tosi kiva muttei minulla sellaista ole (ammattitason säitäsietävässä kamerassa) vaikken tarvitsekkaan moista kun en kuvaa videokameralla joista poistettiin etsimet jo aiemmin halvemmissa hintaluokissa lähes tyystin valmistajien toimesta ja korvattiin ne näyttöpaneeleilla jopa hipaisukosketus näytöillä.
Niin mitä mieltä olette onko 100%pentaprismalle enempi käyttöä kuvaamisessa kun 96%peiliprismalle vai kuvataanko näytöltä vaan suorilta käsiltä?
Eli kannattaako maksaa kunnon optisesta näytöstä kamerassa taikka sähköisestä
lisävarusteluisti etsimestä sellaiseen kameraan johon se on ainoa vaihtoehto?

27

275

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnon pentaprismaetsin hakkaa mennen tullen kaikki videoviritykset ainakin toistaiseksi vaikka ei akunvarauksenkaan kulutusta lasketa.

      Minulla on kakkos/vara rungossa D5100 tuo kääntyvä näyttö ja se on edukseen ainakin kahdessa tapauksessa, maan tasossa kuvaamisessa jolloin sen voi kääntää siten, ettei tarvitse ihan poskeaan laittaa nurmikkoon vaan vähempikin nöyristely riittää, toinen paikka on yleisön joukossa päiden yli kuvatessa koska pystyy paremmin kohdistamaan kuvansa kädet ylhäällä. Muutoinhan suorakatselu on perin avuton kuvauksessa, jopa tarkennukset toimivat nopeammin oikealla tähtäimellä kuvatessa.

    • Heikki H. Hirmuinen

      Optinen etsin on hyvä ainakin kirkkaalla auringonvalolla ja manuaali optiikalla. Kolme aps-c runkoa, kaksi merkkiä, jossa yhdessä prisma ja muissa pentapeili. Pentaprisma on ykkönen selvästi. Kuva on paljon kirkkaampi ja suurempi.

      • Kolme aps-c

        Mikäs se sellainen pentapeili on?


      • Eroja pentoissa
        Kolme aps-c kirjoitti:

        Mikäs se sellainen pentapeili on?

        Se pentapeili on se halvempi vaihtoehto mikä ei ole kalliimpi ja parempi kun se pentaprisma vaan pienempi ja pimeempi.


      • Kolme aps-c
        Eroja pentoissa kirjoitti:

        Se pentapeili on se halvempi vaihtoehto mikä ei ole kalliimpi ja parempi kun se pentaprisma vaan pienempi ja pimeempi.

        Siis sinäkään et tiedä mikä on pentapeili?

        Mikä ero on 96%peiliprismalla ja pentapeilillä?
        Onko peiliprismassa kolme peiliä ja pentapeilissä viisi?


    • ainoa vaihtoehto?

      ”96%peiliprismalle vai kuvataanko näytöltä vaan suorilta käsiltä?”

      —Tuosta nyt heti huomaa, että et ymmärrä etsimistä mitään, kunhan teeskentelet tietäväsi.

      Mitään peiliprismaa ei ole olemassa eikä peileistä voi tehdä prismaa.
      Kuvaamisen kannalta ylivoimaisesti paras on hybridinäyttö josta et tiedä mitään.

      Jos joudut kuvaamaan suorita käsiltä niin vika on päässä ei etsimessä. Käynti optikolla saattaisi hieman auttaa.

      Miksi haluat siirtää pääsi tärinän kameraan nojaamalla siihen?

      Noissa peili ja prismaetsimissä on vikana se, että kortille tallentuva kuva ja histogrammi ei näy kuvatessa. Videokuvauksessa etsin on täysin pimeänä joten on pakko kuvata vaan suorilta käsiltä.
      Lisäksi etsimestä vuotaa valoa kameraan ja valotusmittari näyttää väärin.
      Prismaetsin on niin kallis, että sen hinta kannattaa sijoittaa kameran laatuun ja ostaa peilitön.
      Peilin heilutus aiheuttaa kuvaan aina ”tärähdyksen” joten se on kuvatessa viisainta lukita yläesentoon. Silloin kyllä naamaan nojatessa ei etsimestä näy mitään

      Jos haluat nojata naamaan ja katsoa kuvaa kameran näytöltä niin hanki luuppi.

      • monitori?

        Se kuva näyttääkin niin jotenkin oudolta sähköisestä etsimestä tarkasteltuna ikään kuin pelaisi jotain video peliä ja nyt ymmärrän miksi.
        Sehän on eräänlainen "pienoistelevisiomonitori" näyttö.


    • kaleidoskoopilla

      Tuo 96%peiliprisma lienee hauska etsin. Peiliprismoja käytetään leluissa joita nimitetään käleidoskoopeiksi. Varmaan tulee kivoja kuvia kun nojaa kaleidoskoopilla naamaan

    • exvallu

      Voishan se etsin olla sähköinenkin, mutta kunnollista sähköetsinkameraa ei vielä ole, kaikensorttisia pikkukätisten viritelmiä vain. Olympuksen OM-D:n luulin olevan jo jotakin...mutta ei.
      Odotellaan vaan, ja kuvataan näillä vanhanmallisilla peilikameroilla kun se homma niin hyvin onnistuu.

      • Saattaa sitä kuvailla uudenkin mallisilla prismaetsimillä. Ainakin uudemmilla kuin minä kuvaajana.


      • kun se homma

        ”mutta kunnollista sähköetsinkameraa ei vielä ole”

        Tämä on tärkeä pointti. Jos sinä et ole nähnyt jotakin niin sellaista ei ole.
        Sama ilmiö koskee esim puiden kaatumista. Yksikään puu ei kaadu jos joku ei näe niiden kaatumista.


      • exvallu
        kun se homma kirjoitti:

        ”mutta kunnollista sähköetsinkameraa ei vielä ole”

        Tämä on tärkeä pointti. Jos sinä et ole nähnyt jotakin niin sellaista ei ole.
        Sama ilmiö koskee esim puiden kaatumista. Yksikään puu ei kaadu jos joku ei näe niiden kaatumista.

        Vähän on vielä vajavaisia noi sähköetsinkamerat, mutta eiköhän ne siitä kehity. Kyllä niitä on tullut seurattua ja jonkinverran on testailtukin.
        Itselle kelpaa optisella etsimellä varustetut kamerat, mutta joskushan ne on vaihdettava joten katsotaan mitä sitten on tarjolla.
        Nykyajan suuntaus mahdollisimman pieneen kameraan ei ole yksinomaan positiivista, kun tapanani on kuvata tosissaan eikä kantaa kameraa huvin vuoksi mukana. Mitään statusarvoa en kameroiltani tarvitse, työkalujahan ne vaan ovat.


    • statusarvoa?

      ”suuntaus mahdollisimman pieneen kameraan ei ole yksinomaan positiivista”

      Mikä vika siinä on, että kamera on pieni?
      Pitääkö rungon aina olla painavampi kuin objektiivi?
      Onk keskikoon kamera ainoa jolla voi kuvata tosissaan vai pitääkö olla paljon isompi, esim 8x10" palkkikamera?
      Eikö tosissaan harrastaminen ole äärimmäisen tylsää?
      Jos harrastusvälineet on työkaluja niin jossakin on matoja vai teeskenteletkö ammattilaista täällä harrastelijoiden palstalla.

      Minusta tosikkomaisuus pilaa harrastuksen ja tekee siitä tylsää.
      Kuvaan vai huvin vuoksi ja uteliaisuudesta kun se on niin kivaa.

      Tosissaan työkaluilla rehvastelu tunttuu pelkästään statusarvon kerjäämiseltä.

      • exvallu

        Kun kamerasta tehdään liian pieni, niin se ei sovi kunnolla käteen ja sen käytettävyys huononee, paino ei mulle ole kovin tärkeää...mieluummin kevyt.

        Painoa rungolla saa olla enempi tai vähempi kuin optiikalla.

        Oon myynyt keskikoon kameran pois, kuvaan croppi-tai kinodigijärkkärillä. Filmillä en ole kuvannut 9 vuoteen,

        Valokuvausharrastukseni on näillä foorumeilla roikkumista, kamerat on työkaluja.

        Monella harrastelijalla on huippukamerat ja niitä vaihdellaan jatkuvasti, omalla kohdallani ei ole niinkään. Ihan kiva on kuvata vanhalla croppidigillä kun ei tarvitse olla kokoajan miettimässä että mihinkähän tämän vaihtaisin....


      • leicanisti
        exvallu kirjoitti:

        Kun kamerasta tehdään liian pieni, niin se ei sovi kunnolla käteen ja sen käytettävyys huononee, paino ei mulle ole kovin tärkeää...mieluummin kevyt.

        Painoa rungolla saa olla enempi tai vähempi kuin optiikalla.

        Oon myynyt keskikoon kameran pois, kuvaan croppi-tai kinodigijärkkärillä. Filmillä en ole kuvannut 9 vuoteen,

        Valokuvausharrastukseni on näillä foorumeilla roikkumista, kamerat on työkaluja.

        Monella harrastelijalla on huippukamerat ja niitä vaihdellaan jatkuvasti, omalla kohdallani ei ole niinkään. Ihan kiva on kuvata vanhalla croppidigillä kun ei tarvitse olla kokoajan miettimässä että mihinkähän tämän vaihtaisin....

        ”… tapanani on kuvata tosissaan … Valokuvausharrastukseni on näillä foorumeilla roikkumista, kamerat on työkaluja.”

        Ymmärränkä tuon oikein, kuvaat tosissasi foorumeilla roikkumista varten ja käytät siihenn tarkoitukseen kameroita työkaluna?

        Persoonallinen tapa harrastaa valokuvausta. Tämä on hieno harrastus kun tätä voi tehdä niin monella avalla oikein, tosissaan tai huvin vuoksi.


      • statusarvoa?
        exvallu kirjoitti:

        Kun kamerasta tehdään liian pieni, niin se ei sovi kunnolla käteen ja sen käytettävyys huononee, paino ei mulle ole kovin tärkeää...mieluummin kevyt.

        Painoa rungolla saa olla enempi tai vähempi kuin optiikalla.

        Oon myynyt keskikoon kameran pois, kuvaan croppi-tai kinodigijärkkärillä. Filmillä en ole kuvannut 9 vuoteen,

        Valokuvausharrastukseni on näillä foorumeilla roikkumista, kamerat on työkaluja.

        Monella harrastelijalla on huippukamerat ja niitä vaihdellaan jatkuvasti, omalla kohdallani ei ole niinkään. Ihan kiva on kuvata vanhalla croppidigillä kun ei tarvitse olla kokoajan miettimässä että mihinkähän tämän vaihtaisin....

        Siis möit keskikoon kameran pois kun et halua kuvata pienellä kameralla?


    • Brickstone

      Olen itse 80-luvun alusta käyttänyt järkkäreitä kunnollisella optisella etsimellä. Sen vuoksi digi-kaudellakin haluan järkkärin, jossa kunnollinen etsin. Mutta olen huomannut, että optinen etsin ei ole välttämättömyys enää. Itse löysin digi-kaudella onneni Panasonicin G-sarjan peilittömistä järkkäreistä. G-sarjassakin on niitä lisävaruste-etsimiä, mutta omista lähtökohdistani suosittelen ehdottomasti sarjan kalliimpia "pienoisjärkkäreitä" kuten Lumix G5 tai GH3, joiden elektroninen etsin on jopa parempi kuin optinen joissakin kohdissa. Nämä m43 peilittömät järkkärit ovat järrkkäreiden tulevaisuus.

      • exvallu

        Peilitön voi olla järkkäreiden tulevaisuus, mutta studiokuvaajana tarvitsen suuremman kennon mitä kolmevarttisissa (m43) on.


      • studiokuvaajana?
        exvallu kirjoitti:

        Peilitön voi olla järkkäreiden tulevaisuus, mutta studiokuvaajana tarvitsen suuremman kennon mitä kolmevarttisissa (m43) on.

        Studiokuvaaja harrastelijoiden palstalla?? Joku tässä mättää pahasti.

        Tottakai studiokuvaaja tarvitsee suuremman kennon, kinokokoinen on tietenkin enempi lelu studiokuvauksessa.

        Etsimellä ei liene mitään merkitystä studiokuvaajalle kun kalibroitutietokoneen näyttö on ylivoimaisesti paras etsin studiokuvauksissa.


      • exvallu
        studiokuvaajana? kirjoitti:

        Studiokuvaaja harrastelijoiden palstalla?? Joku tässä mättää pahasti.

        Tottakai studiokuvaaja tarvitsee suuremman kennon, kinokokoinen on tietenkin enempi lelu studiokuvauksessa.

        Etsimellä ei liene mitään merkitystä studiokuvaajalle kun kalibroitutietokoneen näyttö on ylivoimaisesti paras etsin studiokuvauksissa.

        Kinokennoisen laatu riittää pitkälle studiokuvaamisessakin, ja kun käyttää pienelle teholle säätyviä studiosalamoita niin syväterävyyden hallintakin on kivasti hanskassa.

        Muotokuvauksessa ei tietokoneen näytön kanssa operoiminen ole kovin käytännöllistä. Kuvauksessa on tärkeämpää mallin ohjaaminen ja hyvän kontaktin luominen. Valaistus ja tekniikka pitää olla niin hyvin hallinnassa että sitä ei kesken kuvauksen ruveta näytöltä katselemaan.

        Hyvä etsin on studiokuvaamisesakin tarpeen kuvattavan ilmeen seuraamiseksikin. Sähköetsimestä ei ole hyötyä ja esim. olympuksen etsimessä näkyvä live-histogrammi ja yli/alivalotusvaroitusmerkit ovat salamoilla kuvatessa hyödyttömiä.


      • on tärkeämpää?
        exvallu kirjoitti:

        Kinokennoisen laatu riittää pitkälle studiokuvaamisessakin, ja kun käyttää pienelle teholle säätyviä studiosalamoita niin syväterävyyden hallintakin on kivasti hanskassa.

        Muotokuvauksessa ei tietokoneen näytön kanssa operoiminen ole kovin käytännöllistä. Kuvauksessa on tärkeämpää mallin ohjaaminen ja hyvän kontaktin luominen. Valaistus ja tekniikka pitää olla niin hyvin hallinnassa että sitä ei kesken kuvauksen ruveta näytöltä katselemaan.

        Hyvä etsin on studiokuvaamisesakin tarpeen kuvattavan ilmeen seuraamiseksikin. Sähköetsimestä ei ole hyötyä ja esim. olympuksen etsimessä näkyvä live-histogrammi ja yli/alivalotusvaroitusmerkit ovat salamoilla kuvatessa hyödyttömiä.

        ”näytön kanssa operoiminen ole kovin käytännöllistä. Kuvauksessa on tärkeämpää mallin ohjaaminen ja hyvän kontaktin luominen. ”

        Että sillälailla ohjataan mallia. Naama on piilossa kameran takana, kädet on kiinni kamerassa ja yhdellä silmällä tihrustetaan peilinheiluttimen etsintä ja seurataan kameralla mallia joka juoksentelee pitkin studiota.
        Eli et ymmärrä yhtään mitään studiokuvaamisesta ja mallin ohjaamisesta!
        Tämä kyllä oli arvattavissa jo edellisestä kommentistasikin.


    • Haiskahtaa trollilta. Milloinkaan ei tule kuvata suorilta käsiltä oli kamera mikä tahansa. Käytät erikoista termiä: peiliprisma. Pentaprisma nimenomaan on peiliprisma. Sen kyljet ovat peilejä. Pentapeilissä vastaava rakenne tehdään peileillä.

      Markkinoilla on hyvin erilaisia ja erihintaisia kameroita, joten jokainen löytää omansa. Kun kamera tehdään mahdollisimman halvaksi tehdään siinä jotain kompromisseja. Jotkut vain tuntuvat haluavan tai jopa vaativan huippulaatua huippuhalvalla. Tämä ei onnistu.

      • suorilta käsiltä

        ”Milloinkaan ei tule kuvata suorilta käsiltä oli kamera mikä tahansa.”

        Ehkä tuo on väistämätöntä peilittömillä jos ns. ”ikänäkö” on päässyt kovin pahaksi eikä pää kestä silmälasien käyttöä.
        Luupin hankkiminen peilittömän näytölle on monille täysin mahdotonta vaikka sillä saisi parhaan mahdollisen etsimen.

        ”96%peiliprisma” kaltaisilla käsitteillä brassailu lienee pelkästään mistään mitään tietämättömän typeryyttä.
        Saman kaltaisia ”neronleimauksia” täällä eiintyy muitakin (valotuksenosoituspalkki yms).


      • suorilta käsiltä kirjoitti:

        ”Milloinkaan ei tule kuvata suorilta käsiltä oli kamera mikä tahansa.”

        Ehkä tuo on väistämätöntä peilittömillä jos ns. ”ikänäkö” on päässyt kovin pahaksi eikä pää kestä silmälasien käyttöä.
        Luupin hankkiminen peilittömän näytölle on monille täysin mahdotonta vaikka sillä saisi parhaan mahdollisen etsimen.

        ”96%peiliprisma” kaltaisilla käsitteillä brassailu lienee pelkästään mistään mitään tietämättömän typeryyttä.
        Saman kaltaisia ”neronleimauksia” täällä eiintyy muitakin (valotuksenosoituspalkki yms).

        Pää ei kestä silmälasien käyttöä? Ei tuosta näytöstä edes mitään lueta, joten sitä ei ole tarvis nähdäkään aivan terävänä. Suorilta käsiltä ei tule kuvata.


      • kjahgf
        suorilta käsiltä kirjoitti:

        ”Milloinkaan ei tule kuvata suorilta käsiltä oli kamera mikä tahansa.”

        Ehkä tuo on väistämätöntä peilittömillä jos ns. ”ikänäkö” on päässyt kovin pahaksi eikä pää kestä silmälasien käyttöä.
        Luupin hankkiminen peilittömän näytölle on monille täysin mahdotonta vaikka sillä saisi parhaan mahdollisen etsimen.

        ”96%peiliprisma” kaltaisilla käsitteillä brassailu lienee pelkästään mistään mitään tietämättömän typeryyttä.
        Saman kaltaisia ”neronleimauksia” täällä eiintyy muitakin (valotuksenosoituspalkki yms).

        Harva likinäköinenkään näkee panelietsintä nenä siinä kiinni. Kyllä se vaatii aina tassujen oikaisua enemmän tai vähemmän, mikä lisää tutinaoireita ohranjyvistä riippumatta.


      • kjahgf kirjoitti:

        Harva likinäköinenkään näkee panelietsintä nenä siinä kiinni. Kyllä se vaatii aina tassujen oikaisua enemmän tai vähemmän, mikä lisää tutinaoireita ohranjyvistä riippumatta.

        Ei todellakaan vaadi.


    • ...

      Ostin Pentax K-30 ja siinä on 100% pentaprimaetsin. maksoi 649€ 18-55 kitillä.
      Niin tämä on sääsuojattu samoin objektiivi. Ei paha!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1515
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1312
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1247
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1215
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1126
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1086
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe