Kertokaahan te jotka olette rakentaneet uuden ison lypsykarjapihaton,kun olette muutaman vuoden siellä töitä tehneet, oliko se oikea ratkaisu? Paraniko taloudellinen tilanne vai katoaako rahat kuitenkin aina johonkin puolipakollisiin investointeihin ja kuluihin joita ei osannut ennalta arvata? Vähenikö työn määrä koneellistamisella? Vai koetko että kun yritit sillä vähentää navetassa kuluvaa aikaa, tuli sitä roppakaupalla lisää toisesta suunnasta? Jatkuuko sama köyhyys isommassa mittakaavassa ja isommalla työmäärillä? Oletko vastuun kasvamisen myötä entistä väsyneempi aika ajoin? Harkitsen uutta navettaa.
Kun uusi navetta oli valmis..
8
780
Vastaukset
- navettapiika
Jos navetan rakentaminen on todella perusteltua ja kaikki muut mahdollisuudet on mietitty niin sittenhän se on pakko. Meillä ei ole varsinaisesti rakennettu, mutta on ostettu isompi. Alussa oli sellainen investointi huuma ja ratkaisut sen mukaisia. Nyt kun on ollut pakko katsoa tilannetta tiukemmalla otteella on ruokintaratkaisu mennyt kokonaan uusiksi, eläinten rotu vaihtunut ja lihakarja poistettu kokonaan.
Aina ei onnístu. Olen maakuntaa kierrellessäni huomannut, entisessä virassani, niin ne ratkaisut, mitkä on tehty nk. karvalakki mallilla ovat olleet melkein niitä parhainten onnistuneita. Toki nykyään robotti puolustaa paikkaansa, mutta on mietittävä sekin, että miten se sopii omaan ajatusmaailmaan ja työtapoihin.
Mielestäni se, että kiertää potkimassa navetan nurkkia pitkin maakuntaa, ei paljon opeta, mutta jos yrittäisit päästä navettahommiin mukaan pariksi päivää, niin luulenpa sen avaavan monta asiaa ja epäkohtaa, mitkä kannattaa jättää tekemättä.
Työmäärä on kieltämättä meillä ainakin lisääntynyt aika paljon ja päivystäminen. Seminologia en jaksa aina odotella, joten navetalla on oma poika lehmien riemuna. Sairauksíen hoidosta on pyritty eroon ja keskitytään ennalta ehkäisyyn. Toivottomat tapaukset katoavat aika nopsaan, viikkotolkulla ei vatvota ainuttakaan. Siinä mielessä joskus tuntuu homman menneen raadollisemmaksi. Pulttipyssy on ollut aika hyvä hankinta ja kunnon nylkypuukot.
Tulevaisuutta on huono ennustaa, mutta toivon, että joskus tulee sellainen suvanto vaihe ja saa hengähtää hiukan tässä kehittämisessä. - vastaan mielipiteeni
Uuden ison navetan myötä työaika kasvaa.
Lisää poikimisia, siemennyksiä ja alkuun siirron myötä sairauksia stressin seurauksena.
Ja toki jos siirrytään uuteenlypsymuotoon, siihensoputumattomien eläinten lisääntynyt poisto.
Koneiden ja laitteiden mahdolliset toimintaongelmat lisäävät työtä ja stressiä.
Huoltomiehet ovat kalliita ja huonolla tuurilla kaikki raha menee konefirmoille ja eläinlääkärille.
Parsinavetta rasittaa polvia ja niveliä. Työ on kelloon sidottua tarkasti samoin kuin asemalypsykin. Asemalypsy ei sovi sydän-ja verenkiertoongelmaisille sekä rasittaa hartioita pitkään harjoitettuna.
Robottilypsy sitouttaa jonkun tilan läheisyyteen 24/7 eikä tämän päivän lomitusjärjestelmä enää palvele robottitiloja. Nämä jäävät täysin oman onnensa nojaan.
Sitovuus vaatii tilalle useamman vastuunkantajan ollakseen mielekästä.
Eli rasittaa enemmän päätä kuin ruumista.
Pari, kolme robottia useamman kahden tuottajaperheen yhteenliittymänä olisi aika siedettävä. Kunhan henkilökemiat pelaa. Silloin olisi oikeasti mahdollisuus irroittautua välillä työstä.
Robottitilalla ei ole tiukkoja lypsyaikoja, joten lyhyehköisiin harrastuksiin pääsee työt järjestelemällä milon vain.
Lisäksi lehmien mukavuutena on käydä lypsyllä halutessaan ja utereongelmat ovat harvinaisempia.
Utareliivejä ei tarvita, mutta potkurilehmät ja hiehot teettävät aina lisätyötä, vaikka enää eivät potki isäntää.
Näkökantoja on niin monta kuin ihmistäkin.
Toki nuorten kannattaa ottaa käyttöön nykyteknologiaa, koska parsinavetta on kuitenkin myös raskas hoitaa ja laidunnus siitä työllistää eniten juuri muitten kesäkiireitten aikaan.
Pihatossa senkin järjestäminen on kivuttomampaa niin eläimille kuin ihmisille.
Ja eikä tuo pakkolaidunnus helteitten,syöpäläisten ja sateiden aikaan ole mitään eläinten hyvinvointia. Ja tuotoksen putoaminen ja onnettomuudet laitumella eivät lisää kannattavuutta.
Jokaisen täytyy siis pohtia tarkkaan omat intressinsä näiden investointien suhteen. - karppa.
Harvinaisen hyvä kirjoitus nimimerkiltä vastaan mielipiteeni. Itselläni ollut joskus lehmiä, ennen sikojen kasvatusta. Sen verran voin sanoa, että oli sitten lehmiä, tai sikoja tai vaikka siipikarjaa jota minulla ei koskaan ole ollut, niin eläinten hoidossa on AINA kiinni. Ei koskaan vapaata, ellei ole joku pätevä sijainen joka tietää kaiken talon tavoista, ja eläinten hoidosta.
Kun lähti lomalle joka kesti maksimissaan 4-5 päivää, niin koskaan ei voinut tietää miten hommat hoidetaan kun itse on poissa. Muistan kerran kun otin viikon loman, niin kesken loman piti tulla takaisin kotiin, kun siellä oli mennyt ruokkija ja mylly yhtä aikaa rikki. Onneksi matkasin vain kotimaassa niin pääsin saman päivän aikana kotiin.
Nyt kun eläimiä ei enää ole niin voi lähteä huoletta pois kotoa. nytkin kun on pääsiäinen menossa niin neljä päivää saa tehdä mitä itse haluaa. Ei tarvitse herätä aikaisin, ei huolia mikä on sikalassa rikki. Karjatilallisena olet jatkuvasti kiinni ja naimisissa eläinten kanssa. - --------------------
Minun parsinavetan perusosa on rakennut 1905 ja laajennus ja perus remontti tehty 1975 ja hyvin pelittää vieläkin.Pojat on vanhalla puolella ja tytöt tällä uudella puolella.3 vuotta sitten asensin lannanpoisto koneen,niin nyt kelpaa kun ei tarvitse enään tehdä,niin paljoa talikolla ja rehut ajelen Avantilla ja Hanomagilla.Polvia minun parsinavetta ei rasita kun en konttaile pitkin lattioita ja laidun alkaa heti naveton takaa,niin ei tarvitse kaikkia yksitellen taluttaa laitumella eikä takaisin.Minulla on sellaiset sulkimet jotka on helppo avata ja pariovet josta ne elukat menee itse ulos kun vähän ovelta auttaa.Samoin ne tulee sisällekkin jopa parijonossa vartoavat lypsylle.
Tosin minulla on pieni karja yhteis pääluku on nyt 110 kun laskee sonnitkin ja nuorkarjan mukaan.Silti jää aikaa peltotöille ja urakointiin ihan mukavasti ja talvella voi rauhoittua kun ei ole kun navettatöitä,metsätöitä ja vähän aurauksia.
Harkitsin kyllä joskus uutta palatsia,mutta emäntä käy muualla töissä eikä osallistu millään tapaa edes navettatöihin,niin yhdenmiehen hoitamana ihan riittää tämä vanhakin.
Vaari rakensi aikoinaan hyvän naveton ja kyllä kunnolla tehty ainakin 100vuotta pysyy pystyssä ja ei toi tiili miksikään kulu. - Satusedät taas
palstalla se on tuo vakitrollaaja joka noita satujaan tänne syöttää ja kevät lisää vielä noiden hörhöjen tuotoksia..
- 18181818
Sama valittaja joka taas saapuu tänne palstalle ja huutaa trollia kun ei muuhun pysty. Aloittajan ja vastaajien teksti on kaikkea muuta kuin trolli ollia. Voitko poistua täältä jauhamasta samaa vakiopaskaa.
- Älähän nyt
pillastu, viisivuotias poikani hoitaa yksin 300 päätä, navetassa jonka rakensin iltatöinä, itse hoidan kuljetusliikettä, kymmenen rekkaa, viikonloppuisin kuljeskelen ransilla kuin lännenmies pulttipyssy lonkalla ja lopettelen kituvat. Olen ajatellut rakentaa navetan alle toisen kerroksen, saisi vähän enmmän tuottoa kun emäntäkin alkoi rakentaa kelokylää lappiin ansioillaan, projektia haittaa urkoinnit joita teen iltaisin moottoritie työmalla, mutta katsotaan nyt, alkaa tämä vetelehtiminenkin kyllästyttää ja jotain toimintaa keho kaipaa..
- Ardeboy
Onko pihatto muuten pakollinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740