Hurghadasta pyramideille

DD-Mari

En löytänyt että asiasta olisi juurikaan keskusteltu, joten kyselen kokemuksia. Finnmatkojen retkissä on mm. päiväreissu bussilla Hurghadasta Kairoon museoon ja pyramideille. Matkaa lienee 6-700 km suuntaansa, joten lähtö tapahtunee aikaisin aamuyöllä.

Onko kokemuksia tuollaisesta extremelomailusta ja onko moisessa mitään järkeä? Tekisi kovasti mieli nähdä nuo kivikasat, vaikka kaikenlaista mielipidettä asian järkevyydestä on kuultu. Ja jos sattuu viettämään tylsää viikkoa noinkin lähellä, niin voisi siihen päivän tai kaksi uhrata.

6

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reissuun lähdössä

      Varsinaista kokemusta ei ole, mutta kesäkuun reissulla tarkoitus olisi pyramidit käydä katsomassa. Lähtö kuulemma 1-2 aikaan yöllä ja illalla ollaan takaisin ennen puolta yötä. Eli pitkä bussimatka tiedossa, mutta uskon olevan istumisen väärti. Myös Luxorin reissu on suunnitelmissa, jonne kuulemma lähtö 5-6 välillä aamulla.

      Ollaan kaksi viikkoa reissussa, joten molemmat retken on siksi suunnitelmissa ja kun kerta ollaan noin "lähellä" niin kyllähän sitä pitää käydä katsomassa.

    • suosittelen

      Suosittelen ehdottomasti näkemään Gizan (ehkä myös Sound and Light shown pyramiideillä), Epyptin museo on huikea paikka, samoin noin 30 km Kairosta oleva Sakkara. Päivä ei riitä, joten jos mahdollista niin kannattaa ottaa hotelli yhdeksi yöksi Gizan alueelta.

    • Egyptiin uudestaan

      Rankka reissu on, mutta on se sen arvoista. Suosittelen kuten myös Luxorin retkeä.

    • Harri Stadista

      Reilu kuukausi sitten kävin juuri Hurghadasta sekä Luxorissa että Kairossa/Gizassa. Retket ostin paikallisilta toimistolta ja maksoivat alle puolet suomalaisten matkatoimistojen vastaaviin verrattuina.
      Luxoriin lähdettiin klo 05 aamulla ja Kairoon 02.20. Luxoriin ajo kesti n. 5 h (n. 300 km) ja Kairoon n. 7h (n. 500 km) Takaisin n. tunnin vähemmän kumpikin. Paluut 23 maissa illalla.
      Kumpikin ihan käymisen arvoinen paikka.
      Silloin oli Kairossa hiukan rähinöitä ja esim. Finnmatkat peruutti kummallakin viikolla omat Kairon-retkensä. Paikan päällä ei ollu mitään ongelmia, joten suomalaiset ylireagoivat.

    • Olin Finnmatkojen matkalla El Gounassa (Hurghadan tuntumassa) vuoden 2010 elo-syyskuussa ja osalistuin Kairoon tehdylle päiväretkelle, johon sisältyi käynti Gizan pyramideilla ja egyptiläisessä museossa.

      Retkibussi tuli noutamaan hotellilta aamyöllä (olisiko ollut klo 03) . Bussi oli moderni, tilava, ilmastoitu ja sisälsi wc:n. Matka Kairoon eteni enimmäkseen hyväkuntoisia teitä pitkin ja ainakin itse onnistuin nukkumaan muutaman ensimmäisen tunnin. Olin varannut bussiin mukaan huovan ja tyynyn, joilla olikin käyttöä. Klo 7 aikoihin pysähdyttiin huoltoasemalle, jossa oli myös kahvila. Olin saanut hotellista (Rihana Resort) mukaani aamiaispakkauksen, jonka sisällön nautin kahvilasta ostamani kahvin kanssa.

      Olin hereillä jo vähän ennen taukoa ja näin ja onnistuin valokuvaamaankin hienon auringonnousun aavikolla.

      Ennen Kairoa taisi olla vielä toinenkin lyhyt pysähdys.
      Kairoon saavuttiin n. klo 9 - 10 ja ensin ajettiin Gizan pyramideille.
      Tuossa vaiheessa olin jo sitä mieltä, että kannatti tulla varhaisesta herätyksestä ja pitkästä ajomatkasta huolimatta.
      Vaikka pyramideja on esitelty tv:ssa, elokuvissa ja kirjoissa, alue löi minut älläkällä. Giza on yksi vaikuttavimmista paikoista, joissa olen käynyt.

      Opas oli onnistunut hankkimaan jonkin verran lippuja, jotka oikeuttivat sisäänpääsyyn Kheopsin pyramidiin ja sain yhden lipun. Muistaakseni lippuja myydään hyvin rajoitettu määrä päivää kohden, mutta toisaalta kuulin, että käytännöstä joustetaan helposti, kun vetää oikeista naruista (lue: kun lahjoo oikean henkilön).
      Kävin siis Kheopsin pyramidin hautaholvissa asti, mikä oli tietysti hieno kokemus, mutta pyramidien ja sfinksin näkeminen "vain" ulkopuoleltakin on tavoittelemisen arvoista.

      Parin tunnin jälkeen retkiseurue siirtyi bussilla ehkä vajaan kilometrin päässä sijaitsevalle kukkulalle, josta näkyi koko pyramidialue. Turha kai mainitakaan, että digikameroiden naksahtelu oli jatkuvaa.

      Gizasta ajettiin Kairon keskustan läpi (kokemus sekin) Niilin varrella olleeseen ravintolalaivaan, jonka päivällisbuffet sisältyi retken hintaan. Ihan kelvollinen ateria tuli syötyä.

      Sieltä jatkettin egyptiläiseen museoon, jossa käymiseen oli varattu muistaakseni kolme tuntia, josta tosin osa kului jonottamiseen ja turvatarkastuksiin.
      Museo on niin massiivinen, että on hyvä selvittää etukäteen kiinnostavimmat kohteet, niin aikaa ei kulu paikan päällä miettimiseen. Suosittelen ainakin muumiosaleja, joita oli tuolloin kaksi ja joihin oli erillinen (pieni) pääsymaksu. Vastaavia paikkoja ei maailmassa ole monta.

      Museon jälkeen bussi lähti paluumatkalle. Kairossa ajettaessa opas kertoi ainakin itseäni kiinnostavia seikkoja kaupungista ja ajomatkan varrella olleista kaupungiosista ja rakennuksista.
      Paluumatka kulki samaa reittiä, kuin aamuinen tulomatkakin. Tälläkin kertaa taidettiin pysähtyä kahdesti ja takaisin hotellilla oltiin myöhään illalla, vai pitäisikö puhua jo yöstä.

      Itse olin tyytyväinen retkeen ja suosittelen sitä ilman muuta.
      Finnmatkojen opas toimi hienosti, eikä järjestelyissä ollut muutenkaan valittamista.

      Matkalle kannattaa ottaa mukaan aikaisemmin mainitsemani huopa ja tyyny bussissa nukkumista varten, vettä ja pientä evästä ja ehkä lukemista ja mp3.
      Olin myös tyytyväinen siihen, että en ollut varannut retkeä seuranneelle päivälle mitään erityistä aikataulutettua tekemistä. Sen verran kuluttava retki kuitenkin oli, että seuraavana päivänä oli mukava vain loikoilla rannalla ja allasbaarissa digikuvia katsellen.

    • tyytyväinen

      En ole Egyptissä juurikaan ollut isojen matkatoimistojen järjestämillä pitkillä reissuilla.
      Muualla olen niitäkin kokeillut ihan riittävästi.
      Itse kävin tyttäreni ja hänen kaverinsa kanssa Kairossa henkilöautolla.
      Sanovat Egyptissä niitä limusiineiksi, mutta siis kyse on hyvätasoisesta ilmastoidusta henkilöautosta.Matka meni paljon nopeammin kuin voisin kuvitella tapahtuvan isoilla turistibusseilla, jotka jo heti alussa keräävät ihmiset monesta eri paikasta.
      Meillä oli Kairossa (Gizassa , museossa ja basaarialueella) oma englannin kielinen opas ja olin tosi tyytyväinen reissuun.

      Silloin oli tosi kuumaa ja silloin oli aika kivaa että ne pikkuautot pääsi Gizassa pidemmälle kuin isot turistibussit.
      Ja se meidän oma opas vastasi kaikkiin kysymyksiin, tosi asiansa tunteva kaveri.
      Olisi voitu varmaan räätälöidä sitä reissua vielä enemmän, jos oltais tajuttu. Olin siihen firmaan tosi tyytyväinen joka tapauksessa.
      Olen sen lisäksi tehnyt yhden toisen reissun henkilöautolla Hurghadasta Luxoriin (siinä matkan järjestäjä oli paikallinen kontakti), siihen taas en ollut kovin tyytyväinen, joten näiden kahden kokemuksen perusteella voin sanoa, että tämä linkki kannattaa ainakin tarkistaa
      http://toursfromhurghada.com/home.php

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      101
      1912
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1397
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1167
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1148
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      994
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      980
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      778
    Aihe