Teosofia sun juttu?

opiskelija

haluaisin tietää millaista on teosofia ja jos joku tuntee kyseisen asian olevan lähellä sydäntään kertoisi minulle miksi tntee sen omaksi jutukseen? tai jos sinulla on kokemuksia teosofiasta lukisin mielelläni vastauksianne.. kiitos jo etukäteen

5

823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mamaki

Teosofeilla ja ruusuristiläisillä on ihan oma keskustelufoorumi Aikainviisaus-sivustolla, käy kysymässä siellä. Siellä on paljon luettavaa ja
      vanhoja keskustelujakin kannattaa käydä läpi.

• tao

Joskus, eksyssissä, lueskentelin teosofiaakin ja H.P. Blavatskya , kts
      http://www.kolumbus.fi/elonpyora/

Suomalainen teosofi, mies josta ollaan montaa mieltä, oli Pekka Ervast.
      Ervast on muuten myös kääntänyt/toimittanut Laotsen Tao Te Ching'n suomennoksen, se jopa löytyy netistä.

Mutta teosofia ja esoteeriset opit eivät ole minun juttuni.

• Asta-Elina

Teosofia on vähän niinkuin naula, jossain vaiheessa täytyy ottaa vasara käteen ja lyödä naula, kun tulee tälläinen tarve siihen ei auta mikään muu kuin teosofia. Ihan niinkuin jos tekee mieli mansikka jäätelöä siihen ei kelpaa suklaa jäätelö. Jossakin kohtaa kehitystä ihminen on valmis ottamaan vastaan sitä, mitä teosofinen järjestö kantaa kirjoissaan ja opettelee käytönnön elämässä. Tietoa on tietenkin monessa muodossa tarjolla, minkä etsivä aina löytää. Minkälaista teosofia on? Se sinun täytyy itse selvittää.

• Laila

Teosofia on mun juttu. Me ihmiset täällä vain satumme olemaan hyvin erilaisissa sieluni'issä, joten nuorille sieluille monet asiat ovat täysin outoja ja mahdottomia hahmottaa ja ymmärtää. Ota asioista selvää, kyseenalaista, ajattele omilla aivoillasi, pohdi ja puntaroi vallalla olevia käsityksiä ja elämänarvoja. Tietoa on paljon saatavilla, se on hyvin pitkälti vain itsestä kiinni, paljonko omaan elämäänsä haluaa panostaa, ja onko valmis tekemään elämässään omia ratkaisuja vai meneekö vain virran ja massan mukana laput silmillä, ja seuraavassa elämässä hakkaa edelleen päätänsä seinään. On syytä opetella tietyt läksyt, niin voi päästä eteenpäin. Mutta se on varmaa, että pikkuhiljaa tietoisuus alkaa ihmisten keskuudessa lisääntyä, meitä alkaa olla aina enemmän ja enemmän.

• Kirsikat kakun päältä

Mielestäni Teosofia on sekavaa höpsöilyä, jossa kyllä lähestytään periaatteessa aivan oikeaa asiaa, mutta liian teoreettisen sekä umpimielisesti moralistisen linssin kautta.

Mitään uutta ja nerokasta teosofisen koulukunnan perustaneet orientalistit eivät minun mielestäni ole tuoneet lainaamiinsa itämaisiin oppeihin. Pikemminkin, teosofiassa harjoituksia ja niiden tulkintoja on vesitetty ja länsimaistettu, toimivuuden kustannuksella.

Esimerkiksi Tiibettiläistä unijoogaa Suomessa opetetaan karsittuna versiona, jossa ns. alempia chakroja ei lainkaan meditoida, koska ne ovat "mustaa magiaa".

Teosofia tilaa Jumalaa, mutta hyväksyy vain kirsikat päältä. Aidolta hengellisyydeltä minä vaadin paljon enemmän rohkeutta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8257
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      112
      5774
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      56
      5246
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5206
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3861
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3041
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2757
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2558
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2532
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2501
    Aihe