Voiko tässä tapauksessa uskoa synnit rauhaan, vapauteen ja iloon

tarja korhonen

Hei vaan kaikki!

Haluan tuoda itseäni kovasti askarruttavan asian uskovaisille pohdittavaksi. Olen viime päivät epäillyt lähes yksinomaan yhden ja saman synnin seuraamuksen kanssa. Minä joudun aina vain yhteen ja samaan, Mooseksen käskynlaissakin olevaan syntiin.
Ei sitä syntiä meinaa jaksaa yleisestä puheesta uskoa anteeksi annetuksi.
Ja ompa tässä käynyt näinkin, et olen tämän synnin tietämättömästi uskonut, sopinut sellaisen "uskovaisen" kanssa, joka on ollut kuin minä.
Eli käy seuroissa ja haluaa uskoa, muttei ole omien nimellisten synnin tekojensa vuoksi kuitenkaan ollut anteeksi annon hetkellä jumalanlapsi. Vaikkakin hän on saarnannut syntejä anteeksi "rauhaa ja vapauteen" ja itse näin ollen olen hänen luullut olevan.
Minäkin olen antanut anteeksi mm. kolarissa loukkaantuneelle nuorelle syntejä anteeksi, vaikka olin itse synneistä haavoittunut. Olin harrastanut huoruuden syntiä; kimppakivaa eli huoruutta koko kyseisen viikonvaihteen, enkä jaksanut/voinut anteeksi anovalle siitä mainita.
Kyseinen nuorimies halusi uskoa omat synnit minun saarnasta, mutta vain minä tiedän etten olisi ollut sopiva antamaan hänen omalla tunnolla olevia nimellisiä anteeksi. Minun sovintosaarna oli siis yhtä tyhjän kanssa, vai oliko tässä tapauksessa?
Harmittanut on ko asia ja aikanaan tuo masentikin minua. Tein ite entistä enemmän syntiä. Mietin jopa kuolemaa oman käden kautta. Ja kirosin myös mielessäni Jumalaa, kun ei antanu pojan elää 20 min enenpään, niin synnit olisi tulleet oikeasti anteeksi.
Minua asia vaivaa aika-ajoin vaivoiksi asti. Ja toivon, et todella kuulen miten tällöin autuuden asiat menee.

Tiedättekö et minun ja muiden "kovan luokan" syntien tekijän, toistuvasti samaa syntiä uusivan, on helpompaa kysyä asioitaan anteeksi juuri toiselta suudelta syntiseltä. Tähän aikaan kuuluu tavallisesti huumeet, seksuaalinen erilaisuus ja kaiken maailman riettaat kokeilut.
Voitko vastata minulle; menikö nuorimies minun sovintosaarnan varassa taivaasen vaiko helvettiin?

79

893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silmät aukesi

Taivaaseen meni. Ei ole sellaista ihmistä, ei edes saarnamiestä, joka on synnitön. Sinulla on halu uskoa, Jumala antaa ajallaan sinulle myöskin tilaisuuden ja voimaa panna synti syntinä pois, joten kun sinulla on sinapin siemenen verran uskoa, niin se riittää.
      Hyvin kävi nuorelle miehelle kun sinä saarnasit synnit anteeksi.

• Hellari uskova

Tästä on hyvin luettavissa "pieniä" vivahde-edoja Kristuksen uskovien kesken.

• tarja korhonen

Silmät sukesi kitos sinulle asia on todella askarruttanut minua, niin kuin jo edellä kerroin.

Mietin jopa Isä meidän rukouksen kohtaa, ... anna meille meidän syntimme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi niille jotka ovat meitä vasttaan...

Etten minä itse koskaan voi kasittää vapautta ja rauhaa omista synneistäni, kun en ole oikea mielisesti toiminut.

• Vl-mies

Samaa mieltä kuin aiempi. Ei synninpäästön voima ole siinä, että saarnaaja itse on syntinen. Synninpäästön voima on vain ja ainoastaan Jeesuksen sovintotyössä: "Jeesuksen nimessä ja veressä on sovintokuolemassa kaikki synnit annettu anteeksi".

• Vl-mies
        Vl-mies kirjoitti:

Samaa mieltä kuin aiempi. Ei synninpäästön voima ole siinä, että saarnaaja itse on syntinen. Synninpäästön voima on vain ja ainoastaan Jeesuksen sovintotyössä: "Jeesuksen nimessä ja veressä on sovintokuolemassa kaikki synnit annettu anteeksi".

Alun piti olla: "Ei synninpäästön voima ole siinä, että saarnaaja itse on synnitön."

• vl-mies
        Vl-mies kirjoitti:

Alun piti olla: "Ei synninpäästön voima ole siinä, että saarnaaja itse on synnitön."

Tuo oli joku toinen vl-mies. Huomatkaa että minä kirjoitan aina nimimerkkini joko muodossa vl-mies, tai sitten VL-mies. En koskaan noin: "Vl-mies".

Minä vastaan aloittajalle että meillä ei voi olla varmuutta siitä että se nuori mies olisi mennyt taivaaseen, mutta ei myöskään varmuutta helvettiin menosta. Helvettiin meneminen oli kuitenkin huomattavasti todennäköisempää antamiesi tietojen valossa.

Fyysinen huoruus on kuolemansynti. Mutta jos kuulit katuvaisena ja vastaanottavaisella mielellä joltakin oikealta uskovaiselta synninpäästön kuolemansynnin jälkeen ennen sitä kun saarnasit sille nuorelle miehelle synninpäästön sanat, niin olit taas elävässä uskossa saarnatessasi sen synninpäästön.

Toisaalta jos olit Kristuksen ulkonaisessa seurakunnassa niin että sinulla oli NIMI "ettäs elät" vaikka olit oikeasti hengellisesti kuollut, niin saattoi olla että Pyhä Henki oli vielä pääsi päällä (kuten Bileamilla) vaikkei ollutkaan sydämessä. Bileamkin oli siellä vuorella ollessaan (Balakin kanssa) Jumalan ulkonaisen seurakunnan jäsen, vaikka olikin hengellisesti kuolleessa tilassa, mutta silti Raamattu kertoo että Bileamin pään päällä oli silloin Jumalan Henki ja että Bileam profetoi Jumalan Hengen (=Pyhä Henki) vaikutuksesta. Profetoida siis voi jos Pyhä Henki on pään päällä vaikkei olekaan sydämessä, mutta en tiedä riittääkö se synninpäästön pätevöittymiseen.

En ole varma tästä opinkohdasta, että riittääkö synninpäästön pätevyydeksi se että Pyhä Henki on sen lausujan pään päällä, vai onko se välttämätöntä että sen pitää olla nimenomaan sydämessä. Jos pään päällä oleminen riittää niin on pieni toivon kipinä että se kolarissa loukkaantunut nuori mies saattoi päästä vanhurskasten lepoon.

Se on kuitenkin varmaa ettei kukaan voi olla taivaskelpoinen eikä hengellisesti elävä sellaisessa sieluntilassa jossa Pyhä Henki on pään päällä, jos Pyhä Henki ei ole kuitenkaan sydämessä.

• vl-mies kirjoitti:

Tuo oli joku toinen vl-mies. Huomatkaa että minä kirjoitan aina nimimerkkini joko muodossa vl-mies, tai sitten VL-mies. En koskaan noin: "Vl-mies".

Minä vastaan aloittajalle että meillä ei voi olla varmuutta siitä että se nuori mies olisi mennyt taivaaseen, mutta ei myöskään varmuutta helvettiin menosta. Helvettiin meneminen oli kuitenkin huomattavasti todennäköisempää antamiesi tietojen valossa.

Fyysinen huoruus on kuolemansynti. Mutta jos kuulit katuvaisena ja vastaanottavaisella mielellä joltakin oikealta uskovaiselta synninpäästön kuolemansynnin jälkeen ennen sitä kun saarnasit sille nuorelle miehelle synninpäästön sanat, niin olit taas elävässä uskossa saarnatessasi sen synninpäästön.

Toisaalta jos olit Kristuksen ulkonaisessa seurakunnassa niin että sinulla oli NIMI "ettäs elät" vaikka olit oikeasti hengellisesti kuollut, niin saattoi olla että Pyhä Henki oli vielä pääsi päällä (kuten Bileamilla) vaikkei ollutkaan sydämessä. Bileamkin oli siellä vuorella ollessaan (Balakin kanssa) Jumalan ulkonaisen seurakunnan jäsen, vaikka olikin hengellisesti kuolleessa tilassa, mutta silti Raamattu kertoo että Bileamin pään päällä oli silloin Jumalan Henki ja että Bileam profetoi Jumalan Hengen (=Pyhä Henki) vaikutuksesta. Profetoida siis voi jos Pyhä Henki on pään päällä vaikkei olekaan sydämessä, mutta en tiedä riittääkö se synninpäästön pätevöittymiseen.

En ole varma tästä opinkohdasta, että riittääkö synninpäästön pätevyydeksi se että Pyhä Henki on sen lausujan pään päällä, vai onko se välttämätöntä että sen pitää olla nimenomaan sydämessä. Jos pään päällä oleminen riittää niin on pieni toivon kipinä että se kolarissa loukkaantunut nuori mies saattoi päästä vanhurskasten lepoon.

Se on kuitenkin varmaa ettei kukaan voi olla taivaskelpoinen eikä hengellisesti elävä sellaisessa sieluntilassa jossa Pyhä Henki on pään päällä, jos Pyhä Henki ei ole kuitenkaan sydämessä.

vl-mies, menikö Jeesus kuoltuaan kolmeksi päiväksi hel´vettiin vai tuonelaan?

• vielä kolmas vl-mies
        lappix kirjoitti:

vl-mies, menikö Jeesus kuoltuaan kolmeksi päiväksi hel´vettiin vai tuonelaan?

Ap.t. 2:30-31

Mutta Daavid oli profeetta, ja Jumala oli valalla vannoen luvannut asettaa Daavidin valtaistuimelle hänen oman jälkeläisensä. Daavid tiesi tämän ja näki ennalta Kristuksen ylösnousemuksen. Sitä hän tarkoitti sanoessaan, ettei Herra hylkää häntä tuonelaan eikä hänen ruumiinsa maadu.

sana 'tuonelaan' on kreikaksi Αδης = hades eli kuolleitten maja

King James Bible kääntää yllä olevat jakeet

Therefore being a prophet, and knowing that God had sworn with an oath to him, that of the fruit of his loins, according to the flesh, he would raise up Christ to sit on his throne; He seeing this before spake of the resurrection of Christ, that his soul was not left in hell, neither his flesh did see corruption.

Kiinnitä huomiosi käännöksen sanaan 'hell' eli helvetti

Thayerin Kreikan kielen sanaston mukaan hadeksella tarkoitetaan Raamatun kielessä Orcusta, vaivattujen ja pahojen sielujen pimeää ja helvetillistä paikkaa maan syvyyksissä.

Kuinka ajattelit tehdä eron tuonelan ja helvetin välillä, kun viisaammatkaan eivät ole osanneet näitä sanoja ja niiden vivahde-eroja paremmin selittää eikä meistä kukaan ole käynyt katsomassa?

• tarja korhonen
        vl-mies kirjoitti:

Lappix, kyllä tämä asia edelleen kovasti pohdittutaa minua.
        Asetit minut tilanteeseen, missä minun pitäisi pohtia et onko lestariolainen usko oikea.
        VL-mies, oli todella mielenkiintoinen kuvaus Bileamin elosta.

Ihminen voi petkuttaa toisia, kaikella ulkoisella. Niin minäkin tein, koska sanat ja toiminatavat ovat tuttuja. Minua vaan harmitti ja harmittaa jälkikäteen kaikki tuo oma väärä toiminta. Suojelin typeryyttäni itseäni, niitä omia syntejäni.
        En oikein ollut valmis tekemään niiden kanssa niin tai näin.

Minulle ei jäänyt oikein selvää käsitystä, mitä tilanteessa tapahtu vai tapahtuko mitään.
        Itse toivoisin syntien anteeksi saamiseksi, et kohdalle osuu sydämestään uskovainen ihminen. Ettei mene ihan arpa peliksi. Vaikka eihän sitä kuolemankaan ajankohtaan tiedä. Nytkin voisin kertoa jollekin, mitä kaikkea nimellistä syntiä mukani kannan seuroihin ja kotiin. Miten ihminen saa synnintunnon, voiko ilman sitä niitä kertomalla asioita sopia.

• vielä kolmas vl-mies kirjoitti:

Mutta Daavid oli profeetta, ja Jumala oli valalla vannoen luvannut asettaa Daavidin valtaistuimelle hänen oman jälkeläisensä. Daavid tiesi tämän ja näki ennalta Kristuksen ylösnousemuksen. Sitä hän tarkoitti sanoessaan, ettei Herra hylkää häntä tuonelaan eikä hänen ruumiinsa maadu.

Therefore being a prophet, and knowing that God had sworn with an oath to him, that of the fruit of his loins, according to the flesh, he would raise up Christ to sit on his throne; He seeing this before spake of the resurrection of Christ, that his soul was not left in hell, neither his flesh did see corruption.

Thayerin Kreikan kielen sanaston mukaan hadeksella tarkoitetaan Raamatun kielessä Orcusta, vaivattujen ja pahojen sielujen pimeää ja helvetillistä paikkaa maan syvyyksissä.

Kuinka ajattelit tehdä eron tuonelan ja helvetin välillä, kun viisaammatkaan eivät ole osanneet näitä sanoja ja niiden vivahde-eroja paremmin selittää eikä meistä kukaan ole käynyt katsomassa?

Siksipä minä juuri kysyin, koska ylempänä oli vl-mies oli tietoinen minne nuorimies joutúi. Hän kirjoitti näin:

""" Minä vastaan aloittajalle että meillä ei voi olla varmuutta siitä että se nuori mies olisi mennyt taivaaseen, mutta ei myöskään varmuutta helvettiin menosta. Helvettiin meneminen oli kuitenkin huomattavasti todennäköisempää antamiesi tietojen valossa. """

Eli missä on hel´vetti, missä se on, mikä merkitys sillä on, ketä siellä on, miksi he ovat siellä, ja miksi vl-liike passittaa jokaisen sellaiseen paikkaan, jota he eivät itse pysty perustelemaan millän tavalla ?

Eiköhän teidän olisi aika lopettaa satujen kertominen aikuiset miehet.

• vl-mies
        lappix kirjoitti:

Siksipä minä juuri kysyin, koska ylempänä oli vl-mies oli tietoinen minne nuorimies joutúi. Hän kirjoitti näin:

""" Minä vastaan aloittajalle että meillä ei voi olla varmuutta siitä että se nuori mies olisi mennyt taivaaseen, mutta ei myöskään varmuutta helvettiin menosta. Helvettiin meneminen oli kuitenkin huomattavasti todennäköisempää antamiesi tietojen valossa. """

Eli missä on hel´vetti, missä se on, mikä merkitys sillä on, ketä siellä on, miksi he ovat siellä, ja miksi vl-liike passittaa jokaisen sellaiseen paikkaan, jota he eivät itse pysty perustelemaan millän tavalla ?

Tuonelaa ei enää ole olemassa koska tuonela heitettiin helvettiin silloin kun Kristus kävi saarnaamassa hengille tuonelassa. Myös Aabrahamin helma nostettiin Kristuksen kuollessa pois tuonelasta ylös kolmanteen taivaaseen paratiisiin.

Sitten kun tulee maailmanloppu niin helvetti heitetään tulijärveen, jossa rangaistus jatkuu ruumiillisessa muodossa. Nyt epäusoiset ovat helvetissä ilman fyysistä ruumista pelkkinä sieluina joilla on tavallaan eetteriruumiit (="ruumiit" jotka eivät ole ainetta vaan ovat pelkät hahmot).

• vl-mies
        tarja korhonen kirjoitti:

Asetit minut tilanteeseen, missä minun pitäisi pohtia et onko lestariolainen usko oikea.

Ihminen voi petkuttaa toisia, kaikella ulkoisella. Niin minäkin tein, koska sanat ja toiminatavat ovat tuttuja. Minua vaan harmitti ja harmittaa jälkikäteen kaikki tuo oma väärä toiminta. Suojelin typeryyttäni itseäni, niitä omia syntejäni.

Minulle ei jäänyt oikein selvää käsitystä, mitä tilanteessa tapahtu vai tapahtuko mitään.
        Itse toivoisin syntien anteeksi saamiseksi, et kohdalle osuu sydämestään uskovainen ihminen. Ettei mene ihan arpa peliksi. Vaikka eihän sitä kuolemankaan ajankohtaan tiedä. Nytkin voisin kertoa jollekin, mitä kaikkea nimellistä syntiä mukani kannan seuroihin ja kotiin. Miten ihminen saa synnintunnon, voiko ilman sitä niitä kertomalla asioita sopia.

Nimellisetkin synnit saa uskoa anteeksi synninpäästöstä myös ilman niiden kertomista. Nimellisten syntien kertomista (rippi-isälle/-äidille) ei tarvita anteeksi saamiseen vaan siksi että jaksaisi pysyä pidempään uskovaisena (mieluiten tietenkin luonnolliseen kuolemaan/maailmanloppuun asti).

Vertaa rippiä tähän:
        Oikea uskovainen on puhdas (syntivelkakirjaltaan puhdas) jo ennen kuin hänen vaelluksen jalkansa (=omatuntonsa) pestään. Silti uskovainen tarvitsee useasti "jalkojen pesua" (=rippiä ja evankeliumia) ollakseen "kokonaan puhdas" ("kokonaan puhdas" tarkoittaa että myös omatunto on puhdas) jotta säilyisi uskomassa.

Omantunnon puhtaus ei ole taivaskelpoisuuden ehto, mutta se on tarpeellinen elävässä uskossa säilymiseksi pidemmän aikaa.

Sinulle sanon Tarja että usko aivan kaikki syntisi turvallisella mielellä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa veressä Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöstä. Mutta älä enää "silleen syntiä tee", ettei tulisi paatumusta (paatumus="jotakin pahempaa").

Muista että HINTA joka SINUSTA(kin) on maksettu EI OLLUT HALPA, vaan suunnattoman KALLIS: viaton veri ja viattoman Jumalan pojan kuolema. Ethän halua enää pahoittaa Vapahtajasi mieltä, joka ON MAKSANUT sinusta näin KALLIIN HINNAN.

• tarja korhonen
        vl-mies kirjoitti:

Nimellisetkin synnit saa uskoa anteeksi synninpäästöstä myös ilman niiden kertomista. Nimellisten syntien kertomista (rippi-isälle/-äidille) ei tarvita anteeksi saamiseen vaan siksi että jaksaisi pysyä pidempään uskovaisena (mieluiten tietenkin luonnolliseen kuolemaan/maailmanloppuun asti).

Vertaa rippiä tähän:
        Oikea uskovainen on puhdas (syntivelkakirjaltaan puhdas) jo ennen kuin hänen vaelluksen jalkansa (=omatuntonsa) pestään. Silti uskovainen tarvitsee useasti "jalkojen pesua" (=rippiä ja evankeliumia) ollakseen "kokonaan puhdas" ("kokonaan puhdas" tarkoittaa että myös omatunto on puhdas) jotta säilyisi uskomassa.

Omantunnon puhtaus ei ole taivaskelpoisuuden ehto, mutta se on tarpeellinen elävässä uskossa säilymiseksi pidemmän aikaa.

Sinulle sanon Tarja että usko aivan kaikki syntisi turvallisella mielellä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa veressä Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöstä. Mutta älä enää "silleen syntiä tee", ettei tulisi paatumusta (paatumus="jotakin pahempaa").

Muista että HINTA joka SINUSTA(kin) on maksettu EI OLLUT HALPA, vaan suunnattoman KALLIS: viaton veri ja viattoman Jumalan pojan kuolema. Ethän halua enää pahoittaa Vapahtajasi mieltä, joka ON MAKSANUT sinusta näin KALLIIN HINNAN.

vl-miehelle
        tiedätkö minä olen jo paatuntut? Vai olenko, tiedän mitkä asiat pitäisi korjata. Muten kykene tekemään syntien anteeksi saamiseksi oikein mitään.
        Siksi kysyn et voiko niin, tai näin asioita sopia. Tarkoitin asioiden puhumisella sopimista. Sitä et jos menen jonku uskovaisen työkse ja kerron mitä olen tehnyt. Ja hän saarnaa ne minulle anteeksi, niin onko tuo silloin parannus ja voiko niin alkaa taas uskomaan.
        Järkevää olisi nimittäin olla uskonassa, jos mulle tapahtuu jotakin tai vaikka kuolen.

Minä en voi itsekään ymmärtää miten minun elämä on tätä mitä se on. Minut raiskattiin. Ja kahden vuoden kulutta tuosta huomasin rakastuuani naiseen. Löysin toisesta bi-seksuaalista naisesta seuraa ja tiedän miten hyvää tuo teki minulle. Olen valinnut huoruuden syntiin valmiuden, koska mimusta vain tuntuu ettei pelkkä mies riittäsi minulle. Miehet kun on luotu niin erilaiselksi. Uskovainen mies jos jostakin minulle löytyisi, parisuhde korjaisi tilanteeni...

• tarja korhonen

vl-miehelle
        tiedätkö minä olen jo paatuntut? Vai olenko, tiedän mitkä asiat pitäisi korjata. Muten kykene tekemään syntien anteeksi saamiseksi oikein mitään.
        Siksi kysyn et voiko niin, tai näin asioita sopia. Tarkoitin asioiden puhumisella sopimista. Sitä et jos menen jonku uskovaisen työkse ja kerron mitä olen tehnyt. Ja hän saarnaa ne minulle anteeksi, niin onko tuo silloin parannus ja voiko niin alkaa taas uskomaan.
        Järkevää olisi nimittäin olla uskonassa, jos mulle tapahtuu jotakin tai vaikka kuolen.

Minä en voi itsekään ymmärtää miten minun elämä on tätä mitä se on. Minut raiskattiin. Ja kahden vuoden kulutta tuosta huomasin rakastuuani naiseen. Löysin toisesta bi-seksuaalista naisesta seuraa ja tiedän miten hyvää tuo teki minulle. Olen valinnut huoruuden syntiin valmiuden, koska mimusta vain tuntuu ettei pelkkä mies riittäsi minulle. Miehet kun on luotu niin erilaiselksi. Uskovainen mies jos jostakin minulle löytyisi, parisuhde korjaisi tilanteeni...

Tämä vielä on lisättävä. Et eikö ole täysin järjentöntä, seksuaalistaväkivaltaa kokenut ajautuu huoruuteen ja naistenkin kanssa vielä.
        Ajattelen tuon tapauksen jälkeen minkä seurauksena minusta tuli bi-seksuaali kahdella tavalla. Hienoa et seksuaalinen reviiri laajeni tai aivan kauheaa olisin hetero:-)

• sivulta vain

Tämä vielä on lisättävä. Et eikö ole täysin järjentöntä, seksuaalistaväkivaltaa kokenut ajautuu huoruuteen ja naistenkin kanssa vielä.
        Ajattelen tuon tapauksen jälkeen minkä seurauksena minusta tuli bi-seksuaali kahdella tavalla. Hienoa et seksuaalinen reviiri laajeni tai aivan kauheaa olisin hetero:-)

Kyllä sitä tuonut kantavan mukanasi jotain, niin
        hankalaa asiaa tälle tavikselle edes käsittää. Joku toinen ihminen tekee sinulle vääryyttä, minkä johdosta elämäsi muuttui. Suuttutaa ja tunnen myötätuntoa uskovana naisena.
        Voimia sinulle ja Taivaan isän siunausta elämääsi. Toivotaan että asiasi ratkeaa.

• voi voi vl-mies
        vl-mies kirjoitti:

Vertaa rippiä tähän:

Miksi vl-mies rikot Olavin kirjoitettua käskyä vastaan.

#Sinulle sanon Tarja että usko aivan kaikki syntisi turvallisella mielellä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa veressä Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöstä#

Nythän on vaara Olavin mukaan että Tarja voi vahingossa uskoa tekonsa anteeksi ja sovitetuksi - vastoin SRK:n omia uusia oppeja

• Vanhoillislestadiola
        voi voi vl-mies kirjoitti:

Miksi vl-mies rikot Olavin kirjoitettua käskyä vastaan.

#Sinulle sanon Tarja että usko aivan kaikki syntisi turvallisella mielellä anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa veressä Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästöstä#

Nythän on vaara Olavin mukaan että Tarja voi vahingossa uskoa tekonsa anteeksi ja sovitetuksi - vastoin SRK:n omia uusia oppeja

Kyllä myös kirjoitetusta viestistä voi uskoa jos se on kohdistettu juuri sille tietylle henkilölle siinä tilanteessa. Jos se on aivan siinä spontaanissa tilanteessa se synninpäästön julistus niin sen voi julistaa kerralla vaikka koko maailmalle (esim Internetin kautta), mutta kirjoituksesta ei jaksa niin helposti uskoa kuin viittomasta tai ääniaalloista.

Siinähän ei ole mitää merkitystä sinänsä että missä muodossa se synninpäästödata tulee ihmisen aisteihin ja sitä kautta aivoihin (ja sitä kautta sieluun), että tuleeko se esimerkiksi ilmanpaineaaltoina (=ääniaaltoina) vai sähkömagneettisina aaltoina. Kyllähän viittomatkin välittyvät sähkömagneettisilla aalloilla ja kuurot ja kuulevatkin saavat uskoa myös viittomista.

Vanha synninpäästön kirjoitus on samalla tavalla pätemätön kuin vanha nauhoitettu synninpäästön puhe. Muoto ei siis ratkaise vaan se että onko se tuore. Ei vanha nauhoitettu videokaan synninpäästöviittomasta päde. Viittomankin pitää olla tuore.

Ei mannaakaan voinut syödä enää seuraavana päivänä (paitsi jos sabatin aattona keräsi niin sai syödä sitä sabattina) koska se pilaantui. Sama asia on evankeliumin synninpäästössäkin että sen oltava tuore että Pyhä Henki on voi kulkea sen välityksellä ihmisen sydämeen.

Ja ensinnäkin synninpäästön julistajalla pitää olla ehdottomasti Pyhä Henki jotta se voisi olla pätevä synninpäästö. Julistajassa oleva Pyhä Henki ei ole enää synninpäästödatassa läsnä silloin jos synninpäästödata ei ole tuore.

Eivät tietokoneet, monitorit, ääniaallot, ilmamolekyylit, mustemolekyylit, fotonit, kaiuttimet, Internet tai mokkulat voi toimia synninpäästön julistajina koska ei Herra Jeesus ole antanut niille taivaan valtakunnan avaimia. Herra Jeesus antoi taivaan valtakunnan avaimet uskovaisileen eikä millekään esineille. Mutta jos uskovainen on juuri TUOREESTI julistanut synninpäästön niin nämä kappaleet voivat kyllä toimia sen synninpäästödatan välittäjinä, eikä silloin ole merkitystä mitä materiaalia kyseinen kappale on.

Mutta vanhentunut julistus on kuin pilaantunut manna joka on satanut armotaivaasta mutta ei ole enää tuore eikä ole enää elämänleipää eikä ole enää syötäväksi kelpaavaa. Armotaivas on Jumalan valtakunta eli taivaan valtakunta eli Kristuksen seurakunta täällä maan päällä.

Tänä päivänä kun sinä kuulet Hänen äänensä niin älä paaduta sydäntäsi, vaan ole ahkera ja tee parannus.

• 18+1
        Vanhoillislestadiola kirjoitti:

Kyllä myös kirjoitetusta viestistä voi uskoa jos se on kohdistettu juuri sille tietylle henkilölle siinä tilanteessa. Jos se on aivan siinä spontaanissa tilanteessa se synninpäästön julistus niin sen voi julistaa kerralla vaikka koko maailmalle (esim Internetin kautta), mutta kirjoituksesta ei jaksa niin helposti uskoa kuin viittomasta tai ääniaalloista.

Siinähän ei ole mitää merkitystä sinänsä että missä muodossa se synninpäästödata tulee ihmisen aisteihin ja sitä kautta aivoihin (ja sitä kautta sieluun), että tuleeko se esimerkiksi ilmanpaineaaltoina (=ääniaaltoina) vai sähkömagneettisina aaltoina. Kyllähän viittomatkin välittyvät sähkömagneettisilla aalloilla ja kuurot ja kuulevatkin saavat uskoa myös viittomista.

Vanha synninpäästön kirjoitus on samalla tavalla pätemätön kuin vanha nauhoitettu synninpäästön puhe. Muoto ei siis ratkaise vaan se että onko se tuore. Ei vanha nauhoitettu videokaan synninpäästöviittomasta päde. Viittomankin pitää olla tuore.

Ei mannaakaan voinut syödä enää seuraavana päivänä (paitsi jos sabatin aattona keräsi niin sai syödä sitä sabattina) koska se pilaantui. Sama asia on evankeliumin synninpäästössäkin että sen oltava tuore että Pyhä Henki on voi kulkea sen välityksellä ihmisen sydämeen.

Ja ensinnäkin synninpäästön julistajalla pitää olla ehdottomasti Pyhä Henki jotta se voisi olla pätevä synninpäästö. Julistajassa oleva Pyhä Henki ei ole enää synninpäästödatassa läsnä silloin jos synninpäästödata ei ole tuore.

Eivät tietokoneet, monitorit, ääniaallot, ilmamolekyylit, mustemolekyylit, fotonit, kaiuttimet, Internet tai mokkulat voi toimia synninpäästön julistajina koska ei Herra Jeesus ole antanut niille taivaan valtakunnan avaimia. Herra Jeesus antoi taivaan valtakunnan avaimet uskovaisileen eikä millekään esineille. Mutta jos uskovainen on juuri TUOREESTI julistanut synninpäästön niin nämä kappaleet voivat kyllä toimia sen synninpäästödatan välittäjinä, eikä silloin ole merkitystä mitä materiaalia kyseinen kappale on.

Mutta vanhentunut julistus on kuin pilaantunut manna joka on satanut armotaivaasta mutta ei ole enää tuore eikä ole enää elämänleipää eikä ole enää syötäväksi kelpaavaa. Armotaivas on Jumalan valtakunta eli taivaan valtakunta eli Kristuksen seurakunta täällä maan päällä.

Tänä päivänä kun sinä kuulet Hänen äänensä niin älä paaduta sydäntäsi, vaan ole ahkera ja tee parannus.

Et ole Olavin ja SRK-johdon kanssa samassa uskossa

• vl-mies kirjoitti:

Tuonelaa ei enää ole olemassa koska tuonela heitettiin helvettiin silloin kun Kristus kävi saarnaamassa hengille tuonelassa. Myös Aabrahamin helma nostettiin Kristuksen kuollessa pois tuonelasta ylös kolmanteen taivaaseen paratiisiin.

Sitten kun tulee maailmanloppu niin helvetti heitetään tulijärveen, jossa rangaistus jatkuu ruumiillisessa muodossa. Nyt epäusoiset ovat helvetissä ilman fyysistä ruumista pelkkinä sieluina joilla on tavallaan eetteriruumiit (="ruumiit" jotka eivät ole ainetta vaan ovat pelkät hahmot).

vl-mies. Sinä olet varsinainen satusetä. Vai ei tuonelaa ole enää olemassa. No missähän ne kuolleet nykyisin sitten ovat, ja minne sinä ja minäkin menemme odottamaan "viimeistä päivää".
        Tuonela on ja pysyy siihen saakka, kunnes KAIKKI siellä olevat kuolleet ovat vironneet eloon ja heidät on tuomittu. Vasta sen jälkeen kuolema ja tuonela heitetään tuliseen järveen.

Nyt on pakko kysyä, oletteko te ihan tosissanne kun valehtelette ihmisille täyttä roskaa. Vai oletteko te niin huumorimiehiä, että heitätte läppää itse keksimistänne tarinoista ? Ihmettelen kuka yleensä uskoo perättömiä juttujanne, joita SRK etunenässä on keksinyt?

• tarja korhonen kirjoitti:

tarja korhonen. Älä syytä itseäsi jos josku on elämä mennyt pieleen. Sinun on parasta heittää kaikki lahkon opettamat syntilistat, sysätä syrjään papit saarnamiehet ja ymmärtää, että olet uskonnollisen manipuloinnin uhri.
        Sitä sinun syntisyyttä ruokkii ympäristö ja ahdasmieliset ihmiset, jotka toivovat sinulle yhä lisää kärsimyksiä, koska olet tehnyt "syntejä". He ovat syyttäjiäsi!

Minä sanon, että kevennä mieltäsi ja etsi itsellesi sellaisia ystäviä, jotka eivät ole minkään lahkon käskytettävissä. Äläkä mene seuroihin lainkaan, koska siellä nämä kallonkutistajat kaivavat puheillaan taas sinun arpesi auki ja olet epätoivon partaalla.
        Unohda menneet ja elä sitä elämää, mikä tuntuu sinusta oikealta. Pysy erossa VL-liikkestä, se ei ole Jeesus eikä Jumala vaan ihmisjärjestö.

• nörtti!!

Mutta onko se synninpäästö tietokoneen kautta pätevä, jos tietokeessa on vanha ohjelma, esim Windows 7 versio? Pitääkö käydä Rauhanyhdistyksellä varmistamassa
        asia?

Kirjoitat:
        " Mutta jos uskovainen on juuri TUOREESTI julistanut synninpäästön niin nämä kappaleet voivat kyllä toimia sen synninpäästödatan välittäjinä, eikä silloin ole merkitystä mitä materiaalia kyseinen kappale on."

• miten on?

Montako lasta sinulla oikeasti on?
        Monesko mies?
        Monesko avioliitto?

• vl-mies

vl-miehelle

Tarja.

Ei sinun tarvitse tehdä syntien anteeksisaamiseksi mitään muuta kuin ottaa vastaan joltakin oikealta uskovaiselta Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästö - esimerkiksi Internetin kautta seurapuheen suorasta lähetyksestä.

Sitten kannattaa käydä säännöllisesti Rauhanyhdistyksen seuroissa että säilyt sitten elävässä uskossa Herran Jeesuksen veren pisaroiden kerääjänä.

Hepr. 10:25
        Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]
        1. Joh. 1:7
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.

• vl-mies kirjoitti:

Tarja.

Ei sinun tarvitse tehdä syntien anteeksisaamiseksi mitään muuta kuin ottaa vastaan joltakin oikealta uskovaiselta Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästö - esimerkiksi Internetin kautta seurapuheen suorasta lähetyksestä.

Sitten kannattaa käydä säännöllisesti Rauhanyhdistyksen seuroissa että säilyt sitten elävässä uskossa Herran Jeesuksen veren pisaroiden kerääjänä.

Hepr. 10:25
        Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan. [Room. 13:11; Kol. 3:16]
        1. Joh. 1:7
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hänkin valkeudessa on, niin meillä on osallisuus keskenämme, ja Jesuksen Kristuksen, hänen Poikansa veri puhdistaa meitä kaikesta synnistä.

vl-mies kirjoittaa:

"""" Ei sinun tarvitse tehdä syntien anteeksisaamiseksi mitään muuta kuin ottaa vastaan joltakin oikealta uskovaiselta Jumalan valtakunnan evankeliumin synninpäästö - esimerkiksi Internetin kautta seurapuheen suorasta lähetyksestä. ""

vl-mies menee yhä pitemmälle tarujensa kerronnassa, nyt saa synnit anteeksi jo Internetissä.

• vl-mies kirjoitti:

VL - miehelle

>>En ole varma tästä opinkohdasta, että riittääkö synninpäästön pätevyydeksi se että Pyhä Henki on sen lausujan pään päällä, vai onko se välttämätöntä että sen pitää olla nimenomaan sydämessä. Jos pään päällä oleminen riittää niin on pieni toivon kipinä että se kolarissa loukkaantunut nuori mies saattoi päästä vanhurskasten lepoon. * Pyhän Hengen osallisuus on Voitelu.
        Ihmisessä on Pyhän Hengen täyttymys tai ei. Jos ei ole yhtään armolahjoja, joita Henki AINA antaa, ei ole hehkeäkään.
        Pyhä Henki häipyi SRK –liikkeestä hoitojen yhteydessä.
        Henki ei toim. yhteistyössä lahkon kanssa joka tekee sopimuksia sielunvihollisen kanssa.
        Olen ollut paikalla, kun mm Einari Lepistö sitoi ihmisen saata´´naan, jopa fyysisesti matkien köydellä köyttämistä.
        Henki ei kastele saatna´´n palvojia.
        VL piireissä ei puhuta kielillä, ei ole profetoimisen armolahjaa, vaan niitä jopa pilkataan.
        Tuo mitä sanoit huoruuden synnin saanamaisesta anteeksi annetuksi, on todella suurta tsoukkia koko homma.
        Kerrotko miksi Paavali, miksi ei Gormelius, miksi Briskilla saarnannut kenellekään syntejä anteeksi?
        Panetko paikan, missä ne 11 opetuslasta, joille ”avaimet” annettiin, todella käyttivät niitä?
        Mutta VL;t kyllä käyttää ja JOHTAA IHMISÄ SUORAAN SUOHON.
        On hyvin naurettavaa lukea, kun ihminen pohtii; - Onkohan tuo riittävän synnitön antamaan synninpäästöjä.
        Voin vastata, kaikki ovat liian synnillisiä, sekä jopa tyhmiä tuossa valheessaan.
        Sinulla VL mies on hyviäkin kannanottoja, rekisteröi se nimimerkkisi.
        Siunauksella
        Kes.

• vielä kolmas vl-mies kirjoitti:

Kolmannelle VL miehelle.
        Olet perillä koineesta.
        Vatsaan vain viimeiseen lauseeseen, jota sanomasi mukaan viisaat eivät ole vielä ratkaisseet?
        Sen on ratkaisseet kristityt.
        Tilanne on se, ettei kukaan ole vielä mennyt/ pantu heleve´´ttiin, koska sinne pannaan vasta tuomion jälkeen.
        Näin minä sen näen, sitten vasta sinne pannaan ihmisiä, kun sen tuomion aika on.
        Matt 25;31 "Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
        Jeesushan oli tuonelassa saarnassa 3 yltä/ päivää, ennen vedenpaisumusta kuolleille.
        1. Piet. 3:19
        Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
        1. Piet 4 kertoo ja valaisee lisää; 6 Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset.
        Oletko samoilla linjoilla, kun ajattelet.
        Kes.

• vl-mies kirjoitti:

VL miehelle.
        Missä sanotaan, että tuonela HEITETTIIN helvettiin?

Olet kovasti ULALLA?

Kes.

• tarja korhonen kirjoitti:

Rauhoitu nyt Tanja.
        Bileamin kertomus on Vanhan liiton kertomus ja TOIMII VAIN JUUTALAISLLE, jotka ovat ortodokseja.
        Vääristynyt VL oppi vain yrittää suistaa sinut epätoivoon ja hiljaiseksi.
        Jeesus sanoo; Minä olen Tie, totuus ja elämä?
        Onko sinulle Bilemain aasi sitten enemmän? Herää jo.
        Olen kastanut useita entisiä VL;iä ja olisipa näkemässä sen ilon ja vapautuksen, kun todella heidän synnit on pyyhitty pois, noustessaan Kristus ruumiissa veden alta.
        He eivät ole enää kenenkään orjia, vaan vapaita.
        Sinä et ole nyt vapaa, mietipä, ketä oikeasti pelkäät, ne on ihmisiä?

>>Minulle ei jäänyt oikein selvää käsitystä, mitä tilanteessa tapahtu vai tapahtuko mitään. ** Heille, joita olen kastanut, ei JÄÄNYT MITÄÄN EPÄSELVÄÄ!

>>Itse toivoisin syntien anteeksi saamiseksi, et kohdalle osuu sydämestään uskovainen ihminen.** Siihen käy ainoastaan ihminen Jeesus. Hän ei tehnyt syntiä.
        VL saarnaajilla on normaaliin ihmiseen verrattuna lisäksi matkasynnit. Hui kauheeta.
        Kes.

• Vanhoillislestadiola
        miten on? kirjoitti:

Monesko mies?
        Monesko avioliitto?

Miksi kysyt Tarjalta tuollaista?

Onko tarkoituksesi kiusata häntä?

• Vanhoillislestadiola
        Kesitas kirjoitti:

Kolmannelle VL miehelle.
        Olet perillä koineesta.
        Vatsaan vain viimeiseen lauseeseen, jota sanomasi mukaan viisaat eivät ole vielä ratkaisseet?
        Tilanne on se, ettei kukaan ole vielä mennyt/ pantu heleve´´ttiin, koska sinne pannaan vasta tuomion jälkeen.
        Näin minä sen näen, sitten vasta sinne pannaan ihmisiä, kun sen tuomion aika on.
        Matt 25;31 "Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
        Jeesushan oli tuonelassa saarnassa 3 yltä/ päivää, ennen vedenpaisumusta kuolleille.
        1. Piet 4 kertoo ja valaisee lisää; 6 Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset.
        Kes.

Ei kuoleman jälkeen kenellekään saarnata evankeliumia sillä tavalla että joku voisi vielä pelastua. Ei kukaan epäuskoisena kuollut voi saada pelastusta evankeliumista.

Tuo Raamatun paikka 1. Piet. 4:6 tarkoittaa sitä että Herra Jeesus saarnasi ilosanoman (="evankeliumi") tuonelassa niille jotka olivat kuolleet elävän uskon tilassa - nimittäin kertoi heille siitä että Hän Jeesus oli nyt täyttänyt ne kaikki mitä Jumalan sanan ennustuksen olivat Aadamin ajoista lähtien luvanneet, nimittäin että Jeesus oli nyt sovittanut kaikkien ihmisten synnit eli "polkenut rikki käärmeen pään". Herra Jeesus saarnasi näille uskovaisina kuolleille hengille tästä asiasta siksi että hän tuli tuonelaan tekemään uskovaisina kuolleet hengessä eläviksi ja siirtämään heidät tuonelassa sijainneesta "Aabrahamin helmasta" ylös kolmanteen taivaaseen paratiisiin.

Samalla Jeesus myös herätti tuonelaan mennessään muutamia äskettäin uskovaisina kuolleita myös ruumiillisesti eloon(merkiksi ja ihmeeksi siitä että kuolema oli nyt voitettu), joka on verrattavissa siihen kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista. Lasarus ja nämä muutkin Jeesuksen kuolleista ruumiillisesti eloon herättämät henkilöt kuolivat joskus myöhemmin uudestaan luonnollisen kuoleman.

Samalla "reissulla" Jeesus saarnasi tuonelassa myös epäuskoisina kuolleille (siinä mainitaan erikseen Nooan aikana vedenpaisumuksessa kuolleet epäuskoiset) hengille joita pidettiin siellä tuonelassa vankina sillä puolella "juopaa" jossa se rikas mieskin oli kärsimässä siinä Lasarus-kerjäläisen tarinassa jonka Jeesus kerran kertoi.

Jeesuksen saarna ei suinkaan auttanut noita epäuskoisina kuolleita, vaan Jeesuksen saarna oli TODISTUS HEITÄ VASTAAN koska he eivät olleet uskoneet sitä saarnaa jonka Nooa oli heille saarnannut/ennustanut Kristuksen tulevaisesta sovitustyöstä. Nyt kun Jeesus todisti heitä vastaan niin heidät voitiin siirtää tuonelan vaivan paikasta eli tavallaan "tutkintavankeudesta" helvettiin.

Viimeisenä tuomiopäivänä heidät siirretään sitten helvetistä tulijärveen.

• Vanhoillislestadiola
        Kesitas kirjoitti:

VL - miehelle

>>En ole varma tästä opinkohdasta, että riittääkö synninpäästön pätevyydeksi se että Pyhä Henki on sen lausujan pään päällä, vai onko se välttämätöntä että sen pitää olla nimenomaan sydämessä. Jos pään päällä oleminen riittää niin on pieni toivon kipinä että se kolarissa loukkaantunut nuori mies saattoi päästä vanhurskasten lepoon. * Pyhän Hengen osallisuus on Voitelu.
        Ihmisessä on Pyhän Hengen täyttymys tai ei. Jos ei ole yhtään armolahjoja, joita Henki AINA antaa, ei ole hehkeäkään.
        Pyhä Henki häipyi SRK –liikkeestä hoitojen yhteydessä.
        Henki ei toim. yhteistyössä lahkon kanssa joka tekee sopimuksia sielunvihollisen kanssa.
        Olen ollut paikalla, kun mm Einari Lepistö sitoi ihmisen saata´´naan, jopa fyysisesti matkien köydellä köyttämistä.
        Henki ei kastele saatna´´n palvojia.
        VL piireissä ei puhuta kielillä, ei ole profetoimisen armolahjaa, vaan niitä jopa pilkataan.
        Tuo mitä sanoit huoruuden synnin saanamaisesta anteeksi annetuksi, on todella suurta tsoukkia koko homma.
        Kerrotko miksi Paavali, miksi ei Gormelius, miksi Briskilla saarnannut kenellekään syntejä anteeksi?
        Panetko paikan, missä ne 11 opetuslasta, joille ”avaimet” annettiin, todella käyttivät niitä?
        Mutta VL;t kyllä käyttää ja JOHTAA IHMISÄ SUORAAN SUOHON.
        On hyvin naurettavaa lukea, kun ihminen pohtii; - Onkohan tuo riittävän synnitön antamaan synninpäästöjä.
        Voin vastata, kaikki ovat liian synnillisiä, sekä jopa tyhmiä tuossa valheessaan.
        Sinulla VL mies on hyviäkin kannanottoja, rekisteröi se nimimerkkisi.
        Siunauksella
        Kes.

Synninpäästön saarnaajassa ei ole merkitystä onko se saarnaaja vähemmän suuri syntinen vai kaikista suurin syntinen. Merkitystä on vain sillä että onko saarnaajan omat synnit anteeksi että hänellä on Pyhä Henki.

Synninpäästö on pätevä aina silloin (ja vain silloin) kun sen julistajalla on Pyhä Henki.

Kesitas kastoiko Jeesus ristinryöväriä ristillä??

Puhumattakaan upotuskasteesta.

Ei. Mutta Jeesus saarnasi hänelle kaikki synnit anteeksi: "tänä iltana me tapaamme paratiisissa"(paratiisi oli tuolloin "aabrahamin helmassa" tuonelassa, josta se siirrettiin sitten pian kolmanteen taivaaseen sen jälkeen kun Jeesus kuoli).

• Vanhoillislestadila
        Kesitas kirjoitti:

VL miehelle.
        Missä sanotaan, että tuonela HEITETTIIN helvettiin?

Olet kovasti ULALLA?

Kes.

Sitä ei erikseen sanota mutta minä olen niin päätellyt epäsuorasti Raamatusta.

Koska Jeesus saarnasi epäuskoisina kuolleille tuonelassa siksi että heidät voitiin siirtää sieltä "tutkintavankeudesta" pois helvettiin. Jeesus todisti heitä vastaan koska Jeesus olin nyt täyttänyt ne kaikki mitä Nooa oli heille ennustanut. Heille Jeesus ei siis saarnannut ilosanomaa vaan todisti heitä vastaan.

Mutta Jeesus saarnasi tuonelassa "Aabrahamin helmassa" uskovaisina kuolleille ilosanoman eli evankeliumin siitä että kuolema oli nyt voitettu, ja näin Jeesus teki heidät hengessä eläviksi ja siirsi heidät ylös tuonelasta kolmanteen taivaaseen. Samalla Jeesus herätti MERKIKSI myös muutaman äskettäin uskovaisena kuolleen henkilön ruumiillisesti takaisin eloon samalla tavalla kuin hän oli herättänyt Lasaruksenkin kuolleista aiemmin.

• Vanhoillislestadiola
        Kesitas kirjoitti:

Rauhoitu nyt Tanja.
        Bileamin kertomus on Vanhan liiton kertomus ja TOIMII VAIN JUUTALAISLLE, jotka ovat ortodokseja.
        Vääristynyt VL oppi vain yrittää suistaa sinut epätoivoon ja hiljaiseksi.
        Jeesus sanoo; Minä olen Tie, totuus ja elämä?
        Onko sinulle Bilemain aasi sitten enemmän? Herää jo.
        Olen kastanut useita entisiä VL;iä ja olisipa näkemässä sen ilon ja vapautuksen, kun todella heidän synnit on pyyhitty pois, noustessaan Kristus ruumiissa veden alta.
        He eivät ole enää kenenkään orjia, vaan vapaita.
        Sinä et ole nyt vapaa, mietipä, ketä oikeasti pelkäät, ne on ihmisiä?

>>Minulle ei jäänyt oikein selvää käsitystä, mitä tilanteessa tapahtu vai tapahtuko mitään. ** Heille, joita olen kastanut, ei JÄÄNYT MITÄÄN EPÄSELVÄÄ!

>>Itse toivoisin syntien anteeksi saamiseksi, et kohdalle osuu sydämestään uskovainen ihminen.** Siihen käy ainoastaan ihminen Jeesus. Hän ei tehnyt syntiä.
        VL saarnaajilla on normaaliin ihmiseen verrattuna lisäksi matkasynnit. Hui kauheeta.
        Kes.

Kastoiko Jeesus ristinryövärin??

• tarja korhonen
        miten on? kirjoitti:

Monesko mies?
        Monesko avioliitto?

Olen jo todella paljon kertonut joistakin asioista, perusteellisesti paloja itsestäni. Tähän kysymykseen en vastaa, ei tuolla ole mitään merkitystä avatun asian kannalta. Mitä ennen on ollut ja olenko nyt elämässäni yksin vai yhdessä. Uteliaisuuteen tuo vain vastaa.

Hyviä vastauksia ovat kaikki, tämä keskustelu antaa vaihtoehtoja uskosta uskoon.
        Voi mistä saisin voimia valita uskon. Ja saada ottaa tuo yksinkertaisesti vastaan. Vielä en jaksa toimia, asia ahdistaa minua. Olen tämän kanssa neuvoton ja levoton.

• vl-mies

Olen jo todella paljon kertonut joistakin asioista, perusteellisesti paloja itsestäni. Tähän kysymykseen en vastaa, ei tuolla ole mitään merkitystä avatun asian kannalta. Mitä ennen on ollut ja olenko nyt elämässäni yksin vai yhdessä. Uteliaisuuteen tuo vain vastaa.

Hyviä vastauksia ovat kaikki, tämä keskustelu antaa vaihtoehtoja uskosta uskoon.
        Voi mistä saisin voimia valita uskon. Ja saada ottaa tuo yksinkertaisesti vastaan. Vielä en jaksa toimia, asia ahdistaa minua. Olen tämän kanssa neuvoton ja levoton.

Kannattaa jatkaa vl-seuroissa käyntiä ja uskoa vaan syntinsä kaikki anteeksi kun oikeat uskovaiset saarnaa ne anteeksi. (kuten mainitsit käyväsi seuroissa)

Paholainen haluaa että viivyttelisit jotta se saa vain tilaisuuden langettaa sinua paljon pahemmin ja paaduttaa jos viivyttelet. Viivyttelystä ei ole mitään hyötyä muuta kuin haittaa!

Älä viivyttele vaan usko turvallisesti nyt kaikki syntisi anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä!

• 12+4

Kastoiko Jeesus ristinryövärin??

missä?

• Vanhoillislestadiola kirjoitti:

Synninpäästön saarnaajassa ei ole merkitystä onko se saarnaaja vähemmän suuri syntinen vai kaikista suurin syntinen. Merkitystä on vain sillä että onko saarnaajan omat synnit anteeksi että hänellä on Pyhä Henki.

Synninpäästö on pätevä aina silloin (ja vain silloin) kun sen julistajalla on Pyhä Henki.

Kesitas kastoiko Jeesus ristinryöväriä ristillä??

Puhumattakaan upotuskasteesta.

Ei. Mutta Jeesus saarnasi hänelle kaikki synnit anteeksi: "tänä iltana me tapaamme paratiisissa"(paratiisi oli tuolloin "aabrahamin helmassa" tuonelassa, josta se siirrettiin sitten pian kolmanteen taivaaseen sen jälkeen kun Jeesus kuoli).

>>Synninpäästön saarnaajassa ei ole merkitystä onko se saarnaaja vähemmän suuri syntinen vai kaikista suurin syntinen. ** Ei todellakaan eihän lauantai tansseissakaan artisti varmuudella ole synnitön.
        Missähän se synninpäästö saarna esiintyy Raamatussa.
        Miten Paavali siihen suhtautui?
        >>Merkitystä on vain sillä että onko saarnaajan omat synnit anteeksi että hänellä on Pyhä Henki. ** Miten sen ositat, että jossain VL;ssä on Pyhä Henki? Hänkin laulaa vapautuksesta synnistä, eräässä tangossa.

>>Kesitas kastoiko Jeesus ristinryöväriä ristillä??** Antoiko Jeesus milloin kastekäskyn?
        Ristillä, VAIN SEN JÄLKEEN?

>>Puhumattakaan upotuskasteesta.** Puhumattakaan mistään muusta kun upottamisesta, mitä alkukielen pabtizoo tarkoittaa, kaiketi osaat kreikkaa.
        Miten Hän opetti ripottelun, vasta 150 luvulla?

>>Ei. Mutta Jeesus saarnasi hänelle kaikki synnit anteeksi: "tänä iltana me tapaamme paratiisissa"(paratiisi oli tuolloin "aabrahamin helmassa" tuonelassa, josta se siirrettiin sitten pian kolmanteen taivaaseen sen jälkeen kun Jeesus kuoli). ** Ihanko totta, oliko paikalla, kuulitko?
        Miksi sitä ei kirjattu Raamattuun.
        Olet aika sekaisin kaikista kirjoituksista?
        Kes.

• Vanhoillislestadila kirjoitti:

Sitä ei erikseen sanota mutta minä olen niin päätellyt epäsuorasti Raamatusta.

Koska Jeesus saarnasi epäuskoisina kuolleille tuonelassa siksi että heidät voitiin siirtää sieltä "tutkintavankeudesta" pois helvettiin. Jeesus todisti heitä vastaan koska Jeesus olin nyt täyttänyt ne kaikki mitä Nooa oli heille ennustanut. Heille Jeesus ei siis saarnannut ilosanomaa vaan todisti heitä vastaan.

Mutta Jeesus saarnasi tuonelassa "Aabrahamin helmassa" uskovaisina kuolleille ilosanoman eli evankeliumin siitä että kuolema oli nyt voitettu, ja näin Jeesus teki heidät hengessä eläviksi ja siirsi heidät ylös tuonelasta kolmanteen taivaaseen. Samalla Jeesus herätti MERKIKSI myös muutaman äskettäin uskovaisena kuolleen henkilön ruumiillisesti takaisin eloon samalla tavalla kuin hän oli herättänyt Lasaruksenkin kuolleista aiemmin.

>>Sitä ei erikseen sanota mutta minä olen niin päätellyt epäsuorasti Raamatusta.** Ei erikseen, eikä yhdessä, ei edes epäsuorasti.
        Tässä Sinun on pakko myötää, että olet väärässä.

>>Koska Jeesus saarnasi epäuskoisina kuolleille tuonelassa siksi että heidät voitiin siirtää sieltä "tutkintavankeudesta" pois helvettiin. ** Ei missään puhuta mitään siirrosta, ei epäsuorasti, ei erikseen.
        Helvetti aukeaa vasta sitten kun on TUOMIO, jonka Jeesus hoitelee, toiset oikealle, toiset vasemmalle.
        Ilm. 20:12
        Näin myös kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä. Kirjat avattiin, avattiin myös elämän kirja, ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli merkitty, kukin tekojensa mukaan.
        >> Samalla Jeesus herätti MERKIKSI myös muutaman äskettäin uskovaisena kuolleen henkilön ruumiillisesti takaisin eloon samalla tavalla kuin hän oli herättänyt Lasaruksenkin kuolleista aiemmin. ** Tuomiolle tullaan ylösnousemusruumiissa, jossa Jeesuskin oli kuoleman voittamisen jälkeen. Hän mm käveli ovien läpi.
        Lasarus oli ollut kuollut vain muutaman päivän, Hän heräsi eloon normaalissa ruumiissa, ei ylösnousemusruumiissa.
        Jeesushan sanoi; - Lasarus vain nukkuu!

Kes.

Ei kuoleman jälkeen kenellekään saarnata evankeliumia sillä tavalla että joku voisi vielä pelastua. Ei kukaan epäuskoisena kuollut voi saada pelastusta evankeliumista.

Tuo Raamatun paikka 1. Piet. 4:6 tarkoittaa sitä että Herra Jeesus saarnasi ilosanoman (="evankeliumi") tuonelassa niille jotka olivat kuolleet elävän uskon tilassa - nimittäin kertoi heille siitä että Hän Jeesus oli nyt täyttänyt ne kaikki mitä Jumalan sanan ennustuksen olivat Aadamin ajoista lähtien luvanneet, nimittäin että Jeesus oli nyt sovittanut kaikkien ihmisten synnit eli "polkenut rikki käärmeen pään". Herra Jeesus saarnasi näille uskovaisina kuolleille hengille tästä asiasta siksi että hän tuli tuonelaan tekemään uskovaisina kuolleet hengessä eläviksi ja siirtämään heidät tuonelassa sijainneesta "Aabrahamin helmasta" ylös kolmanteen taivaaseen paratiisiin.

Samalla Jeesus myös herätti tuonelaan mennessään muutamia äskettäin uskovaisina kuolleita myös ruumiillisesti eloon(merkiksi ja ihmeeksi siitä että kuolema oli nyt voitettu), joka on verrattavissa siihen kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista. Lasarus ja nämä muutkin Jeesuksen kuolleista ruumiillisesti eloon herättämät henkilöt kuolivat joskus myöhemmin uudestaan luonnollisen kuoleman.

Samalla "reissulla" Jeesus saarnasi tuonelassa myös epäuskoisina kuolleille (siinä mainitaan erikseen Nooan aikana vedenpaisumuksessa kuolleet epäuskoiset) hengille joita pidettiin siellä tuonelassa vankina sillä puolella "juopaa" jossa se rikas mieskin oli kärsimässä siinä Lasarus-kerjäläisen tarinassa jonka Jeesus kerran kertoi.

Jeesuksen saarna ei suinkaan auttanut noita epäuskoisina kuolleita, vaan Jeesuksen saarna oli TODISTUS HEITÄ VASTAAN koska he eivät olleet uskoneet sitä saarnaa jonka Nooa oli heille saarnannut/ennustanut Kristuksen tulevaisesta sovitustyöstä. Nyt kun Jeesus todisti heitä vastaan niin heidät voitiin siirtää tuonelan vaivan paikasta eli tavallaan "tutkintavankeudesta" helvettiin.

Viimeisenä tuomiopäivänä heidät siirretään sitten helvetistä tulijärveen.

>>Ei kuoleman jälkeen kenellekään saarnata evankeliumia sillä tavalla että joku voisi vielä pelastua. Ei kukaan epäuskoisena kuollut voi saada pelastusta evankeliumista.** Miksi sitten Jeesus näin teki.
        Se ei ole enää mahdollista, koska Kristus on otettavissa vastaan, se on valinta, mutta silloin ei ollut?
        >>>Tuo Raamatun paikka 1. Piet. 4:6 tarkoittaa sitä että Herra Jeesus saarnasi ilosanoman (="evankeliumi") tuonelassa niille jotka olivat kuolleet elävän uskon tilassa – ** Naurettavaa.
        Jos näytät kohdan Raamatusta.
        Hän saarnasi VANGITTUNA OLLEILLE, onko uskova vangittu.
        Olet täysin väärässä.
        Tuo Lasarus, katso ensin, mitä Jeesus sanoi Lasaruksesta, ennekuin suostui, VIIVYTTELYN JÄLKEEN herättämään Hänet ( yli 3 pv), jos tunnet lain ja kulttuurin.
        Rikas mies tiesi Jeesuksesta, vankina olleet eivät.
        Et sinä tunne Raamattua lainkaan.

>>Jeesuksen saarna ei suinkaan auttanut noita epäuskoisina kuolleita, vaan Jeesuksen saarna oli TODISTUS HEITÄ VASTAAN koska he eivät olleet uskoneet sitä saarnaa jonka Nooa oli heille saarnannut/ennustanut Kristuksen tulevaisesta sovitustyöstä. Nyt kun Jeesus todisti heitä vastaan niin heidät voitiin siirtää tuonelan vaivan paikasta eli tavallaan "tutkintavankeudesta" helvettiin.** Taas SELVÄ VIRHE, Noa ei saarnannut Kristuksesta, vaan lupuksesta.
        Näytätkö yhdenkään paikan, missä Kristus esiintyy VT;ssä.

>>Viimeisenä tuomiopäivänä heidät siirretään sitten helvetistä tulijärveen.** Kenet?
        Kes.

• Vanhoillislestadiola
        Kesitas kirjoitti:

>>Ei kuoleman jälkeen kenellekään saarnata evankeliumia sillä tavalla että joku voisi vielä pelastua. Ei kukaan epäuskoisena kuollut voi saada pelastusta evankeliumista.** Miksi sitten Jeesus näin teki.
        Se ei ole enää mahdollista, koska Kristus on otettavissa vastaan, se on valinta, mutta silloin ei ollut?
        >>>Tuo Raamatun paikka 1. Piet. 4:6 tarkoittaa sitä että Herra Jeesus saarnasi ilosanoman (="evankeliumi") tuonelassa niille jotka olivat kuolleet elävän uskon tilassa – ** Naurettavaa.
        Jos näytät kohdan Raamatusta.
        Hän saarnasi VANGITTUNA OLLEILLE, onko uskova vangittu.
        Olet täysin väärässä.
        Tuo Lasarus, katso ensin, mitä Jeesus sanoi Lasaruksesta, ennekuin suostui, VIIVYTTELYN JÄLKEEN herättämään Hänet ( yli 3 pv), jos tunnet lain ja kulttuurin.
        Rikas mies tiesi Jeesuksesta, vankina olleet eivät.
        Et sinä tunne Raamattua lainkaan.

>>Jeesuksen saarna ei suinkaan auttanut noita epäuskoisina kuolleita, vaan Jeesuksen saarna oli TODISTUS HEITÄ VASTAAN koska he eivät olleet uskoneet sitä saarnaa jonka Nooa oli heille saarnannut/ennustanut Kristuksen tulevaisesta sovitustyöstä. Nyt kun Jeesus todisti heitä vastaan niin heidät voitiin siirtää tuonelan vaivan paikasta eli tavallaan "tutkintavankeudesta" helvettiin.** Taas SELVÄ VIRHE, Noa ei saarnannut Kristuksesta, vaan lupuksesta.
        Näytätkö yhdenkään paikan, missä Kristus esiintyy VT;ssä.

>>Viimeisenä tuomiopäivänä heidät siirretään sitten helvetistä tulijärveen.** Kenet?
        Kes.

Ne ovat kaksi eri ryhmää jotka olivat tuonelassa:

-Vangitut jotka kuolivat Nooan ajan vedenpaisumuksessa, olivat tuonelassa siellä rikkaan miehen paikassa(Lasarus-kerjäläisen tarina). Heille ei julistettu evankeliumia pelastukseksi, vaan todistus heitä vastaan, jonka jälkeen heidät siirrettiin helvettiin. Siellä oli myös niitä Nooan ajan jättiläisten henkiä (enkelien ja ihmisten risteytyksiä) jotka nyt sidottiin niin etteivät ne enää voineet liikkua maan päällä riivaajahenkinä, vaan heidät siirrettiin pois tuonelasta helvettiin.

-Uskovaisina kuolleille Kristus saarnasi tuonelassa "Aabrahamin helmassa" evankeliumin siitä että kaikki oli nyt täytetty ja sovitettu ja kuolema oli voitettu, jonka jälkeen paratiisi ja kaikki pyhät siirrettiin ylös tuonelasta kolmanteen taivaaseen. Muutamat äskettäin kuolleet uskovaiset heräsivät takaisin eloon samalla tavalla kuin Martan veli Lasarus.

Ne ovat kaksi eri ryhmää jotka olivat tuonelassa:

-Vangitut jotka kuolivat Nooan ajan vedenpaisumuksessa, olivat tuonelassa siellä rikkaan miehen paikassa(Lasarus-kerjäläisen tarina). Heille ei julistettu evankeliumia pelastukseksi, vaan todistus heitä vastaan, jonka jälkeen heidät siirrettiin helvettiin. Siellä oli myös niitä Nooan ajan jättiläisten henkiä (enkelien ja ihmisten risteytyksiä) jotka nyt sidottiin niin etteivät ne enää voineet liikkua maan päällä riivaajahenkinä, vaan heidät siirrettiin pois tuonelasta helvettiin.

-Uskovaisina kuolleille Kristus saarnasi tuonelassa "Aabrahamin helmassa" evankeliumin siitä että kaikki oli nyt täytetty ja sovitettu ja kuolema oli voitettu, jonka jälkeen paratiisi ja kaikki pyhät siirrettiin ylös tuonelasta kolmanteen taivaaseen. Muutamat äskettäin kuolleet uskovaiset heräsivät takaisin eloon samalla tavalla kuin Martan veli Lasarus.

Jeesus saarnaa kaikille hengille, jotka olivat ennen tulvaa.
        Hän ei erottele ketään armossaan.
        >Heille ei julistettu evankeliumia pelastukseksi, vaan todistus heitä vastaan, jonka jälkeen heidät siirrettiin helvettiin.*** Väärin.
        Ketään ei Tuonelasta siirretä kadukseen vaan vasta milleniumin jälkeisen viimeisen tuomion mukaan, uskon sekä tekojen mukaan.
        Toisaalta tuohon mainitsemaasi ennen tulvaa olevaan populaatioon ei Rikas mies kuulu, sillä hänhän tunsi Messiaan ja käski jopa Abrahamin kertoa Jeesuksesta suvulleen.
        Hänen teot ja usko oli vääriä.
        Helvet´´tiä ei vielä ole, eikä sinne ole vielä ketään voitu toimittaa.
        Voisitko panna Raamatun kohdan, joka valaisee.

>>>-Uskovaisina kuolleille Kristus saarnasi tuonelassa "Aabrahamin helmassa" evankeliumin siitä että kaikki oli nyt täytetty ja sovitettu ja kuolema oli voitettu, jonka jälkeen paratiisi ja kaikki pyhät siirrettiin ylös tuonelasta kolmanteen taivaaseen. ** Missä Raamatussa putaan uskovista kuolleista? Siellä puhutaan Pyhistä, uudestisyntyneistä ihmisistä.
        Taivaassa on jo uudestisyntyneitä, mm enkeli, joka kertoi Johannekselle ilmeityksen.
        Johanneshan yrittää kumartaa enkeliä, mutta Hän toteaa, että on samanlainen kanssapalvelija kuten hänkin.
        Hänet on nostettu kuten Elia ja Mooses, tai sitten marttyyri, ja mahdollista myös se tempaus, jolloin kuolleet nousivat ylös Jeesuksen kuoleman hetkellä Jerusalemissa.
        Kuolleet nousevat eloon ylösnousemus ruumiissa, ei omassa.
        Taas nuo mainitsemasi Lasarus ainoastaan herätettiin kuolleista, ei noussut kuolleista, siinä on se ero. Lasarushan vain nukkui, Jeesuksen mukaan.
        Mistä tiedät, että Lasarus oli kristitty?
        Sitten ylösnousemusruumis ei ole sidottu tilaan, se voi mennä seinän läpi, mutta nykyäänkin kristityt herättävät kuolleita rukouksella, he eivät voi sitä tehdä.
        Kes.

• Vanhoillislestadiola
        Kesitas kirjoitti:

>Heille ei julistettu evankeliumia pelastukseksi, vaan todistus heitä vastaan, jonka jälkeen heidät siirrettiin helvettiin.*** Väärin.
        Ketään ei Tuonelasta siirretä kadukseen vaan vasta milleniumin jälkeisen viimeisen tuomion mukaan, uskon sekä tekojen mukaan.
        Toisaalta tuohon mainitsemaasi ennen tulvaa olevaan populaatioon ei Rikas mies kuulu, sillä hänhän tunsi Messiaan ja käski jopa Abrahamin kertoa Jeesuksesta suvulleen.

>>>-Uskovaisina kuolleille Kristus saarnasi tuonelassa "Aabrahamin helmassa" evankeliumin siitä että kaikki oli nyt täytetty ja sovitettu ja kuolema oli voitettu, jonka jälkeen paratiisi ja kaikki pyhät siirrettiin ylös tuonelasta kolmanteen taivaaseen. ** Missä Raamatussa putaan uskovista kuolleista? Siellä puhutaan Pyhistä, uudestisyntyneistä ihmisistä.
        Taivaassa on jo uudestisyntyneitä, mm enkeli, joka kertoi Johannekselle ilmeityksen.
        Johanneshan yrittää kumartaa enkeliä, mutta Hän toteaa, että on samanlainen kanssapalvelija kuten hänkin.
        Hänet on nostettu kuten Elia ja Mooses, tai sitten marttyyri, ja mahdollista myös se tempaus, jolloin kuolleet nousivat ylös Jeesuksen kuoleman hetkellä Jerusalemissa.
        Taas nuo mainitsemasi Lasarus ainoastaan herätettiin kuolleista, ei noussut kuolleista, siinä on se ero. Lasarushan vain nukkui, Jeesuksen mukaan.
        Sitten ylösnousemusruumis ei ole sidottu tilaan, se voi mennä seinän läpi, mutta nykyäänkin kristityt herättävät kuolleita rukouksella, he eivät voi sitä tehdä.
        Kes.

Nyt olet Kesitas sekoittanut helvetin ja tulijärven keskenään. Helvetti on jo nyt.

Tulijärvi tulee vasta viimeisen tuomion jälkeen. Silloin helvetti heitetään tuliseen järveen ja kaikki jotka siinä ovat.

• Vanhoillislestadiola
        Kesitas kirjoitti:

Kes.

Latsarus oli kuollut. Se ei ollut nukkumista vaan hän oli kuollut.

Joh. 11:
        11 Näitä hän puhui, ja sanoi sitte heille: ystävämme Latsarus makaa, mutta minä menen häntä unesta herättämään.
        12 Niin sanoivat hänen opetuslapsensa: Herra, jos hän makaa, kyllä hän paranee.
        13 Mutta Jesus sanoi hänen kuolemastansa; vaan he luulivat hänen sanovan unen makaamisesta.
        14 Niin Jesus sanoi heille selkiästi: Latsarus on kuollut.

• sivulta vain

Juovus päissään näitä tälläsiä voi vaan kirjoittaa ja lukea.
        Jo on kamalaa luettavaa, virheitä täynnä teksti.

• Perämela
        Kesitas kirjoitti:

Kolmannelle VL miehelle.
        Olet perillä koineesta.
        Kes.

• Aloittajalle kysymys, uskotko Jumalan sanaa Raamatusta, vaiko oman uskontosi keksimiä oppeja? Kumpaa siis uskot?

Mikäli uskot Raamatun sanaan, niin nuorimies meni tuonelaan odottamaan ylösnousemusta, koska se on sekä vanhurskaille että väärille. Sen jälkeen jokainen joutuu tuomiolle ja kaikki tuomitaan tekojensa mukaan.

Jos taas uskot saarnamiehiä, pappeja ja muita jotka ovat hylänneet Raamatun opetukset, niin silloin joudut aprikoimaan niitä kysymyksiä, joita aloituksessasi esitit.
      Eli jos uskot Jumalan sanaa, niin tiedät varmasti missä nuorimies on ja mikä on hänen tulevaisuutensa.

Älä pohdi turhia, kyllä ne asiat aikanaan selviää ja silloin niistä ei päätä papit eikä saarnamiehet eikä varsinkaan uskonnot.

• Tässä YKSI esimerkki

Masentunut sanaa käytät usein, niin varmasti onkin, onko jotain huoruuden syntejäkin, (ei välttämättä), tunnepaljastukset joka asiassa, aiheuttaa synnintuntoja, kun saarnamiesten oppeja kuuntelee, ILMAN RAAMATTUA; LISÄLEHDISTÄ".

Muistuu mieleen se Oululainen poika, joka ylikorostuneesti joutui pyyteleen anteeksi joka hetki saarnamiehiltään, että tekee töitä, komponentteja tehtaassa, jossa valmistetaan televioita tai muita musiikkivälineitä.

Kun mieli tulee liian ns. ylivetoiseksi elämä ei voi olla ajatuksiltakaan niin, kuin vl lahko opettaa, mahdottomuus kaatuu, viisaus tulee tilalle.

Eläkäämme ihanaa elämää Jumalan ja Jeesuksen ihanassa suojassa, ei vl saarnamiehen pelkosanoissa.

• kotona

Muistuu mieleen se Oululainen poika, joka ylikorostuneesti joutui pyyteleen anteeksi joka hetki saarnamiehiltään, että tekee töitä, komponentteja tehtaassa, jossa valmistetaan televioita tai muita musiikkivälineitä.

Minun entisessä koti Siionissa melkein kaikki Vl perheet saa elantonsa pornobisneksen alihankkijalta.

• RSlainen

voin sanoa vain että kyllä on pimeetä sakkia nuo vl:t. Ja Pyhää henkeä pilkataan täyttä päätä näillä omilla jutuilla, voi pyhä sylyvi että ovat metäsä. Ja aloittaja on aivan seko uskossaan, ei ole tuollainen Jeesuksen mielen mukaista, oikea katumus johtaa siihen että haluaa karttaa syntiä, varsinkin niitä joihin tuntee olevan heikko, siihen saa voimaa Jeesukselta kun vain uskoo, muuta ei tarvitse. Kannattaa lukea Raamatusta mitä on usko.

• Vanhoillislestadiola

RSlainen on omavanhurskas ja lakihenkinen.

Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.

• 2+10

RSlaisen kirjoituksesta ei löydy rakkautta muita lähimmäisiä kohtaan.

• näin se on

Aloittaja kysyy:
        "Voitko vastata minulle; menikö nuorimies minun sovintosaarnan varassa taivaasen vaiko helvettiin?"

Kukaan ei mene taivaaseen minkään sovintosaarnan kautta!
        Taivaaseen pääsee vain sellainen , JOKA USKOO HERRAAN JEESUKSEEN,
        syntiemme sovittajaan!

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"!

Syntien suuruudella tai pienuudella ei ole väliä, sillä ristin ryövärikin pääsi
        paratiisiin, kun uskoi Jeesukseen!

Julmaa tuollainen vl-oppi, että toinen ihminen voisi ratkaista toisen
        iankaikkisuuskohtalon.

• Vanhoillislestadiola
        näin se on kirjoitti:

Aloittaja kysyy:
        "Voitko vastata minulle; menikö nuorimies minun sovintosaarnan varassa taivaasen vaiko helvettiin?"

Kukaan ei mene taivaaseen minkään sovintosaarnan kautta!
        Taivaaseen pääsee vain sellainen , JOKA USKOO HERRAAN JEESUKSEEN,
        syntiemme sovittajaan!

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"!

Syntien suuruudella tai pienuudella ei ole väliä, sillä ristin ryövärikin pääsi
        paratiisiin, kun uskoi Jeesukseen!

Julmaa tuollainen vl-oppi, että toinen ihminen voisi ratkaista toisen
        iankaikkisuuskohtalon.

Se oli sen onnettomuuteen joutuneen miehen oma vika koska ei tehnyt ajoissa parannusta.

Tarjan ei kannata kantaa siitä syyllisyyttä, ja Tarja saa uskoa senkin - ettei ollut silloin sopivassa sieluntilassa saarnaamaan syntejä anteeksi toiselle - ja kaikki muutkin synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä ottamalla vastaan joltakin vl-uskovaiselta synninpäästön. Saat uskoa ihan tästä viestistäkin. Ja oletkin jo eilen tai tänään saattanut uskoa syntisi anteeksi Jumalan valtakunnan synninpäästöstä, sitä en tiedä.

vl-uskovaisten seuroissa käymistä ei pidä sitten laiminlyödä koska se yhteys toisiin oikeisiin uskovisiin on välttämätöntä elävässä uskossa säilymiseksi, koska ainoastaan sen seurakuntayhteyden kautta Herran Jeesuksen veri puhdistaa meitä uskovaisia kaikista synneistä.

Kristuksen ainoa seurakunta on Kristuksen ainoa ruumis, jossa ainoastaan Herran Jeesuksen Kristuksen sovintoveri ja Pyhä Henki tekevät/pitävät ruumiinosat eläviksi/elävinä.

• Kirjoitat; Mooseksen käskyn laissakin olevaan syntiin.
      Et varmaan tunne niistä yli viittä prosenttia.
      Mooseksen käskyjä on 618, johon Jeesus sanoo; "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne ( alkuperäisessä tekstissä voidaan myös ymmärtää, - murtautua väkisin sinne) (Luuk 16;16).
      Mikä tilalle? Se on yksikertaista, ihminen Jeesus, joka kirkastettiin Messiaaksi.
      Kuten tuo Luukaksen muistiin kirjoittama sanoo; Laki ( käskyt ) päättyy jo Johannekseen sille ihmiselle, joka tunnustaa Jeesuksen Kaikkivaltiaaksi Herrakseen.
      Jakeen loppu kertoo karua todellisuutta. VL, joka ei tunnusta Jeesusta Herraksi, - murtautua väkisin sinne.
      Mihin, tietenkin Jumalan Valtakuntaan, jota johtaa Jumala Pojassaan.
      Sitä syntiä, kuten ei muistakaan pysty VL saarnaaja anteeksi antamaan, se on selkeä harhaoppi, sielunvihkollisen katala juoni, etteivät ihmiset turvaudu Jeesukseen.
      Pelastus on vain Hänessä, ei muissa ja totuus on myös se, että Jeesus pelastaa vain omansa, ei muiden omia.
      >>Ei sitä syntiä meinaa jaksaa yleisestä puheesta uskoa anteeksi annetuksi. ** Onneksi omatuntosi toimii ja Henki avaa tuon soopan.
      Ei edes Paavali saarnannut kenellekään syntejä anteeksi, eikä sitä saarnattu Pavelle itselleenkään.
      Miten sitten joku VL saarnaaja sen sitten voi tehdä, ei mitenkään, mutta kolehdin eteen on puhuttava, jotain.
      Mieti nyt rukouksessa, uskallatko panna elämäsi tuon ihmisen suullisen näennäisen lupausten varaan, vi turvaako Raamattuun. Ero heillä on kadotus/ paratiisi.
      >>>Ja ompa tässä käynyt näinkin, et olen tämän synnin tietämättömästi uskonut, sopinut sellaisen "uskovaisen" kanssa, joka on ollut kuin minä. ** Tähän se vain johtaa.
      >>Vaikkakin hän on saarnannut syntejä anteeksi "rauhaa ja vapauteen" ja itse näin ollen olen hänen luullut olevan. ** Juuri näin LUULLUT OLEVAN, siksi juuri Jeesus sanoi, - Minä olen tie, totuus ja elämä.
      >>Minäkin olen antanut anteeksi mm. kolarissa loukkaantuneelle nuorelle syntejä anteeksi, vaikka olin itse synneistä haavoittunut. Olin harrastanut huoruuden syntiä; kimppakivaa eli huoruutta koko kyseisen viikonvaihteen, enkä jaksanut/voinut anteeksi anovalle siitä mainita. ** Mietippä, kenen varpaille astuit, se on ITSE Kristus, Sinäkö Hänen synnit sovitit. Tuo on pahemman luokan synti, jos todella mietit, mitä teit.
      >>Kyseinen nuorimies halusi uskoa omat synnit minun saarnasta, mutta vain minä tiedän etten olisi ollut sopiva antamaan hänen omalla tunnolla olevia nimellisiä anteeksi. Minun sovintosaarna oli siis yhtä tyhjän kanssa, vai oliko tässä tapauksessa? ** Juuri näin. Omatuntosi on herännyt.
      Toinen vain yritti käyttää Sinua sielunvihollisen työssä.
      >>Harmittanut on ko asia ja aikanaan tuo masentikin minua. Tein ite entistä enemmän syntiä. Mietin jopa kuolemaa oman käden kautta. Ja kirosin myös mielessäni Jumalaa, kun ei antanu pojan elää 20 min enenpään, niin synnit olisi tulleet oikeasti anteeksi. ** Tähän se VL vääräuskoisuus johtaa, valitan.

>>Minua asia vaivaa aika-ajoin vaivoiksi asti. Ja toivon, et todella kuulen miten tällöin autuuden asiat menee.** Kokeile Jeesusta.
      Mene huoneeseesi kontalleen ja huuda Häntä avuksi, nöyrin sydämin, apu tulee sieltä. Muista mitä lupasin, Hän auttaa etsivää. Kaikesta huomaa, että olet nöyrä ja tarvitset Jeesuksen sydämeesi. Nuo turhanaikaiset – suksen veressä ja nimessä on vieneet sinut kuilun reunalle.
      Miksi et ole suoraan yhteydessä itse Kaikkivaltiaaseen Jeesukseen, vain Hän auttaa. Tunnusta Hänelle, että Hän on VAIN Herrasi. Pyhä Henki voitelee sitten sinut ja hakeudu kasteelle.
      Jeesus sanoo kaltaisille nöyrille syntisille;
      Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun,
      ( Joh 16;9)
      Tämä synti on ainut, joka Sinua vaivaa.

>>Voitko vastata minulle; menikö nuorimies minun sovintosaarnan varassa taivaasen vaiko helvettiin? ** Kuka sen sovittaa, jos Jeesus, menet Taivaaseen, jos ihminen, helve´´ttiin, jollei Hän liitä sinua yksin Kristukseen.
      Kes.

• Bogjhkjkl

Eikai nykyaikana kukaan enää usko raamatun kaltaiseen keksittyyn paskaan?

• Kerro meille!

Mitä asiaa Sinulla on? Olet uskontojen sivuilla!

• syntisen mitätön

pahoin ryvettyneen, huoruudensyntisen, pf syntien
      antaminen on mitätön.

Muutenhan jokainen vastaantuleva voi antaa syntejään anteeksi,toiselle vastaantulevalle, vaikka ventovieraalle.

Pitää uskoa Jeesukseen ja Jumalaan.

• Vanhoillislestadiola

Synninpäästön julistajalla pitää olla Pyhä Henki, sillä ilman Pyhää Henkeä synninpäästön lausuminen ei vaikuta miään. Jos julistajalla on Pyhä Henki niin hän voi julistaa kenelle tahansa synnit anteeksi, ja pitääkin julistaa koska se on Herran Jeesuksen käskemää.

Synninpäästön julistajalla pitää olla Pyhä Henki, sillä ilman Pyhää Henkeä synninpäästön lausuminen ei vaikuta miään. Jos julistajalla on Pyhä Henki niin hän voi julistaa kenelle tahansa synnit anteeksi, ja pitääkin julistaa koska se on Herran Jeesuksen käskemää.

• Kesitas kirjoitti:

• Vanhoillislestadiola
        penttiz kirjoitti:

siis http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

Tarja ja kuka tahansa uudestisyntyy siitä kun ottaa joltakin vl-uskovaiselta vastaan synninpäästön saarnan, kun sen synninpäästön julistajana on Pyhä Henki.

penttiz:lla ei ole Pyhää Henkeä joten hänen saarnojaan ei kannata kuunnella.

penttiz:n pitäisi ensin itse uudestisyntyä ennenkuin alkaa toisille saarnaamaan.

• 12+5

Tarja ja kuka tahansa uudestisyntyy siitä kun ottaa joltakin vl-uskovaiselta vastaan synninpäästön saarnan, kun sen synninpäästön julistajana on Pyhä Henki.

penttiz:lla ei ole Pyhää Henkeä joten hänen saarnojaan ei kannata kuunnella.

penttiz:n pitäisi ensin itse uudestisyntyä ennenkuin alkaa toisille saarnaamaan.

Tuo kommnettisi todistaa, että sinussa ei ole Pyhää Henkeä.

• Vanhoillislestadiola
        12+5 kirjoitti:

Tuo kommnettisi todistaa, että sinussa ei ole Pyhää Henkeä.

perustele

• Valkeudessa

perustele

Raamatusta luen mikä on uskon kohde.Uskon kohde ei ole "synti" tai "synnit" . Ei se että "uskon synnit ", tai "synnin" anteeksi vaan uskon "Herraan Jeesukseen Kristukseen "

Apt."..Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi. Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.".."

Parannuksen teko toki myös kuuluu jo "Kristuksen opin alkeisiin "

Apt. "..Mutta näin on Jumala täyttänyt sen, minkä hän oli edeltä ilmoittanut kaikkien profeettain suun kautta, että nimittäin hänen Voideltunsa piti kärsimän. Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois, että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen. Taivaan piti omistaman hänet niihin aikoihin asti, jolloin kaikki jälleen kohdallensa asetetaan, mistä Jumala on ikiajoista saakka puhunut pyhäin profeettainsa suun kautta. Sillä Mooses on sanonut: 'Profeetan, minun kaltaiseni, Herra Jumala on teille herättävä veljienne joukosta; häntä kuulkaa kaikessa, mitä hän teille puhuu. Ja on tapahtuva, että jokainen, joka ei sitä profeettaa kuule, hävitetään kansasta.' Ja kaikki profeetat Samuelista alkaen ja kaikki järjestään, jotka puhuneet ovat, ovat myös ennustaneet näitä päiviä. Te olette profeettain ja sen liiton lapsia, jonka Jumala teki meidän isiemme kanssa sanoen Aabrahamille: 'Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat'. Teille ensiksi Jumala on herättänyt Poikansa ja lähettänyt hänet siunaamaan teitä, kun käännytte itsekukin pois pahuudestanne.".."

Matkan varrella lankeemuksen sattuessa noustaan ja tehdään parannus. ("..Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme." Siis ihmisen ja Jumalan välinen yhteys. Synti rikkoo yhteyden )

1.Joh."..Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä. Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta. Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä..."

• 3x13

Sanoisin tähän kohtaan niin, että anteeksiantamus on aina Kristuksessa - katuvalle syntiselle.

Minua puhuttelee erityisesti tuo kolaritilanne jossa ei ollut enää mitään tehtävissä. Se on samalla vakava muistutus siitä, ettei uudestisyntyminen tapahdu koskaan omasta voimasta, eikä uskovaisenkaan todistuksesta, ellei Jumala ole siihen valmistanut. Hänen olisi tarvinnut uudestisyntyä Jumalan lapseksi elävän uskovaisen välityksellä (hengen virka). Sovitus kun ei tapahdu koskaan oman päätöksen varassa, ei edes hädän keskellä, vaikka kuinka muut elävät uskovaiset haluaisivat auttaa. Olen vakuuttunut siitä, että kuolinhetkellä hänen armon aika oli jo ohitse.

Vaikka olisi kuinka vaikeaa, silti elämän korjaamiseen kannattaa aina pyrkiä ja rukoilla siihen voimia Jumalalta! Kohdallasi vaikuttaa siltä, että toivoa kuitenkin vielä on... "minun ja muiden "kovan luokan" syntien tekijän,"
      Joskus itsensä voi löytää todella alhaalta ja Jumala saattaa niin "lyödä" todella alas. - Synnintunto on ensimmäinen armon merkki!!!
      Silloin kun saa armon käydä parannuksen askelille, sitä seuraa Jumalan mielen mukainen elämä (Jaak. 2:14-22).
      Jumala rakkaudessaan antaa - mutta myös velvoittaa!
      Jumalan lapseksi pitää nöyrtyä/ pyytää tulla, silloin kun kutsutaan (Jumala vetää).

• .......

Oikaiskaa nyt hyvänen aika tämä "kovan luokan synti"-käsite.
      Jeesushan valisti mikä se voisi olla:
      - Älkää tuomitko kadotukseen
      - Pyhän Hengen pilkka
      - Kuka on synnitön, heittäköön ensimmäisellä kivellä
      - Ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi, ette pääse taivasten valtakuntaan. (fariseukset)
      Kun olette kokeneita uskiksia, nii--in.

• aito Lestadiolainen

Hengellisesti täysin pimeätä porukkaa, ei uskoisi ellei näkisi omin silmin.

• edhsadf

Ketä/keitä tarkoitat kun sanot hengellisesti pimeiksi?

Ja miten perustelet kommenttisi?

• Ei syntejä saarnata anteeksi, kuten eräs lahko opettaa.

• Vanhoillislestadiola

Mitäs sitten tämä tarkoittaa:

Luuk. 24:47
        Ja saarnattaman hänen nimeensä parannusta ja syntein anteeksi antamusta kaikissa kansoissa, ruveten Jerusalemista.

Matt. 18:
        17 Mutta ellei hän niitä tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei hän seurakuntaa tottele, niin pidä häntä pakanana ja Publikanina.
        18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Matt. 16:19
        Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.

• Ottakaa nyt hyvät ihmiset käyttöönne sellainen Raamattu, jossa on selkokielinen teksti.

Mitä sanoi Jeesus ja tarkoitti:

Mark.1.
      14 Mutta sittenkuin Johannes oli pantu vankeuteen, meni Jeesus Galileaan ja saarnasi JUMALAN EVANKELIUMIA
      15 ja sanoi: "Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; TEHKÄÄ PARANNUS ja USKOKAA EVANKELIUMI".

Jeesus ei saarnannut PARANNUSTA, vaan käski ihmisten tehdä PARANNUKSEN ja uskoa jokaiseen sanaan, joka tuli Hänen suustaan Jumalan käskystä ihmiskunnalle. Sitä kutsutaan evankeliumiksi.

VL-liike ei ymmärrä edes mitä Jeesus puhui ja tarkoitti, kenelle Hän puhui ja kenelle antoi valtaa ja Pyhän Hengen.
      Eiköhän näiden papparaisten olisi syytä liityyä valehtelijoiden klubiin toitottamaan "saarnaansa".

• mietityttävät todella:-(

Omillaan pärjää, vai mitä tarkoitat? Monineuvoisuutta ja itseriittoisuuta, mihin jää synnintunto, ei tuota silloin tarvita. Minä odottelen et synnintuotoni herää, kuljettaa nöyrtymiseen Kristuksen täydelliseen sovitustyöhön uskoniseen ja evankeliumin uskomiseen äänellisellä valtuudella...

• Ilman muuta ihminen voi laskea syntejään joka päivä ja lisätä "syntivuoteeseensa" vielä VL-pappien ja saarnamiesten keksimät synnit kuten meikkaaminen, ehkäisy, korvakorut, maailmallinen musiikki, eriseuralaisten kanssa seurustelu, hanurimusiikin kuuntelu, ym ym.

VL-liike käyttää henkistä painostusta kannattajiaan kohtaan muistuttamalla ja korostamalla jatkuvasti kuinka syntisiä ihmiset ovat.
      Ei sitä tarvitse tehdä, sillä jokainen tietää olevansa syntinen, koska synnittömiä ei ole. Joka luulee luulee olevansa täysin synnitön, elää harhassa.

Jeesus sanoi yksinkertaisen tien pelastukseen ilman ainuttakaan uskontoa, pappia taikka saarnamiestä.
      Joh. 5:24
      Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

Siinä se on, etsikää totuutta ja se löytyy Raamatusta. Totuus ei ole lähtöisin ihmisopeista vaan Jumalasta.

• mietityttävät todella:-(

Lappix kyllä on ihan hyvä sanan kohta. Pistääpä mietityttään...

• 14-2

""Minä odottelen et synnintuotoni herää, kuljettaa nöyrtymiseen Kristuksen täydelliseen sovitustyöhön uskoniseen ja evankeliumin uskomiseen äänellisellä valtuudella... ""

Jeesukseen Kristukseen ja sovitustyön täydellinen uskominen on jo evankeliumin uskomista. Ei tarvita enään evankeliumin uskomista ÄÄNELLISELLÄ VALTUUDELLA!

• eivoikäsittää

miten tämä joukko on voinut päästä 2000 luvulle ilman että ymmärrys ei yhtään ole lisääntynyt !?

siinä sitä on ihmettä.

• oikea vastaus

tarja korhonen, rukoile jumalalta voimia , minulla se on aina auttanut, kun minulla on ollut vaikeuksia.tuo nuori mies meni taivaaseen. "se jolle synnit annat anteeksi, hänen syntinsä ovat anteeksi annetut" ja ethän sinä niitä syntäjä anna anteeksi vaan jumala. Jos uskot jumalaan, sinussa on jumalan pyhähenki ja tuon pyhänhengen kautta tuo nuori mies sai syntinsä anteeksi ja pääsi taivaaseen. Sinäkin saat uskoa syntisi anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä. Ja kun sinulle synnit saarnataan anteeksi, ne ovat anteeksi annetut. Synnin määrällä ei ole väliä, synnit saa aina uskoa anteeksi. Kun epäuskoinen tekee parannuksen, hänen tunnollaan on luultavasti lukematon määrä syntejä, mutta silti hänen syntinsä annetaan hänelle anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      119
      2157
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      179
      1747
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      56
      1412
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      166
      1195
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1188
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1006
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      902
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      887
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      874
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      821
    Aihe