Tampereen Urheiluhierojakoulu ja alan uudistuminen

thevalotae

Onko minulle tutuin hierontapaikka eli Tampereen Urheiluhierojakoulu esimerkki oppilas- ja ammattihierontojen tasosta? Onko hyvämaineinen koulu muuttunut viime vuosina oppilasvalinta politiikassaan? Miten hierojan näyttötutkinto läpäistään tunneälyseikkojen osalta?
Olen kevyt (vähälihaksinen) urheilijamies ja käynyt ko. koulussa noin parikymmentä kertaa poika- ja tyttöhierojilla ko. koulussa, mutta en ehkä enää käy. Olen kuitenkin oppilashieronnoissa ja muualla aina käyttäytynyt asiallisesti ja ystävällisesti. Kovinkaan seksuaalinen en mielestäni ole edes yksityiselämässäni, koska on jo ikääkin ja urheiluni ja elämäntilanteeni ovat sellaisia että arvojärjestykseni ovat ihan toiset kuin monilla tällä palstalla vaikuttavilla...

Tuollaisia kysymyksiä minulle heräsi, koska nykyisin alaa yritetään uudistaa! Standardeja ja käytännössä ihanteitakin alalle asettaa uutuus, hierojan erikoisammattitutkinto: http://www.oph.fi/download/145149_Hierojan_eat_2012_netti.PDF
Miten oppilaitoksissa sitten opetetaan esim. tuossa korostettua empatiaa? Pitääkö ensin olla jalka poikki tai jotain muuta äärimmäistä? Mielestäni tuollaiset tunneälyasiat ovat ykkösasia hoitoalalla aina kun aikaa on. Ja yksityisen sektorin hieronnassa on aikaa, jos asiakas kiireettömyyttä haluaa. Asiakashan joka minuutista maksaa. Taustaksi voi lukea myös hoitoalan oppikirjoja. Ja sitä, että syvärentoutumiseen hierottava tarvitsee yleensä tunnetta siitä että hänestä välitetään. Ei robottikohtelua.

Täällä älyttömästi keskusteltu alastomuus on tuohon nähden terveelle ihmiselle vähemmän tärkeää. Onhan pervoa, jos joku asiakas pitää asiakkaan alastomuutta hyvänä asiana sinänsä riippumatta siitä miltä se hierojasta tuntuu. Eihän siinä ole suurta eroa verrattuna seksuaaliseen häirintään muualla.
Näyttötutkintovaatimuksissa hierojan ammattitaitovaatimus alastomuuden suhteen on kuitenkin yleistasolla selkeä. (http://www.oph.fi/download/138243_958137_Hierojan_at_2011_lr.PDF s. 16 - ja se on myös huomattu, esim. http://keskustelu.suomi24.fi/node/5931897 viesti 21.6.2008 16:29) Ja Tampereen Urheiluhierojakoulussa onkin tietääkseni saanut olla halutessaan aina alasti, mikä onkin loogista, koska miten muuten hieroja voi kasvaa luontevuudessa tässä asiassa, jos ei sitä harjoittele. Mitä siis mielestänne tuossa vaadittu luonteva suhtautuminen alastomuuteen on? Kysymys on tärkeä siksikin, että jotkut Tampereen Urheiluhierojakoulusta valmistuneet ammattihierojat esim. hierovat pakarat aina kuivahierontana. Vaikka tietävät, että iho-iho -kosketuksella syntyy paljon enemmän oksitosiinia.

Omille kokemusesimerkeilleni ei ollut tässä tilaa.

Naishierojan toivon löytäväni siksi, koska ilmeisesti vain heidän joukossaan on joitakuita jotka osaavat juttelullista ja konkreettista empatiaa mieshierottavaa kohtaan.
Olen mielestäni mielenterveydeltäni tavallisen ihmisen tasoinen. En ole tarvitsemassa valitusten kuuntelijaa, näistäkään en ole ennen koskaan kenellekään kertonut, vaan myönteisyyksiin keskittyvää tasavertaisuutta arvostavaa intuition osaajaa. Kuitenkin tunteet jne. tarttuvat ja rentoutuminen nostaa kipukynnystä ja ihan suoraankin lisää hoitovastetta.
Joku ammattihieroja saa siis minusta joka kuukausi käyvän vakioasiakkaan: [email protected]

27

3664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

      Empaattisuutta ei alalla kouluteta. Omassa koulussa on kyllä itsestäänselvyys että pakarat hierotaan ns. "Paljaana" siirretään housuja sen verran alaspäin. Harvoin asiakkaat on täysin alasti, jokatapauksessa kaikki muu paitsi hierottava alue kuitenkin peitellään. Enpaattisuus riippuu enemmänkin ihmisen luonteesta, joillain sitä on ja jollain taas ei. Omasta mielestä se on hyvin tärkeä vahvuus hierojassa.

    • Olet varmaan hyvässä koulussa... Pahin on mielestäni ns. rasvanlevitystyyli, joka mainitsemassani koulussa merkittävällä osalla tyttöoppilaista on. Eli ei ole empatiaa ja voimakkuus on mekaanisesti merkityksetön mutta psyykkiseen vaikutukseen liian voimakas, liian nopea ja liikaa väliainetta käyttävä. - Sellaiset ovat rauhattomuuden, välinpitämättömyyden ja hoitoalalle kuulumattoman suuren etäisyydenpidon ilmentymistä. Yhdistyneenä monilla siihen, ettei äänensävyssä ja kasvoilla ole mitään myönteistä.

      Jotenkin jo oppilasvalinnassa pitäisi tunneälytaitoja pystyä arvioimaan... Eihän niitä koulutuksissa ensisijaisesti opita eikä niitä voi juurikaan vähäisen ajan kuluessa opettaa. Eikä lainkaan, jos oppilas ei halua oppia... Käytännössä on ihan sama mitä koulussa opetetaan, koska merkittävä osa oppilaista tekee joka tapauksessa paljon sellaista, mitä eivät pysty mitenkään perustelemaan.

      Esimerkki. Miksi joka kerta, kun hieronnoissa hyvä ilmapiiri on syntynyt, syynä on ollut vain minun aloitteellisuuteni. (Osaan sen helposti, mutta mistä minä maksan...? Eikä paljon haavoittuvaisemmassa asemassa olevan tehtävä muutenkaan ole ottaa ensisijainen vastuu ilmapiirin hoidollistamisesta.)

      Esimerkkinä 2 pakaroiden hieronta. Fyysiseltä mukavuudeltaan pieni asia, kumminpäin tekee, mutta tunneäly-, teho- ja hoitosuhdekysymysten suhteen suuri.
      Nuo kysymykset kietoutuvat yhteen. Mm. niin, että paljaaltaan hierominen aikaansaa paljon enemmän oksitosiinin tuotantoa. Se taas auttaa asiakasta rentoutumaan mieleltään ja keholtaan ja siten mahdollistuu voimakkaammat otteet ilman kipua ihan suoraankin paremman hoitovasteen.

      Itseltäni on tosin riittänyt empatiaa siihen, että kun olen aistinut oppilashierojan olevan pelokas, mutta kuitenkin hyväntahtoinen, niin olen pitänyt ok:na hänen antamaansa pakaroiden kuivahierontaa. Mutta hoitoalalle ei mielestäni kuulu zombiena suorittaminen yms., missä selvästikään asiakkaan hyvinvointi ei kiinnosta eikä äänensävy ja kasvot kerro mitään myönteistä. Ja sellaisia tuossa mainitsemassani koulussa on viime vuosina ollut paljon. Itse olen mielestäni aina asiallinen ja ystävällinen.

      Urheiluhieronnan saaminen ei ole minusta useimmilla kerroilla miltään tuntunut paitsi jumikohdat helveteiltä (mikä yleensä ok). Siksikin on outoa, miksi se pieni ilo, mikä pakaroiden paljaalta hierominen yleensä on, pitää estää. Tai siis.. eihän sekään ole hyvä, jos hierojasta ei tunnu luontevalta hieroa paljaaltaan, koska tunteet tarttuvat. Mutta miksi sitten lähteä hierojaksi??

      Kokemukseni mukaan lähes kaikki viime vuosina kohtaamani oppilaat siellä ( yksi sieltä valmistunut jolla kävin) hierovat pakarat kuivahierontana. Vaikka 1) yksikään ei ole ensin tutkinut pakaroitteni tilaa ja sitten päättänyt menetelmäänsä. 2) Varmasti tietävät, että ihokosketuksella syntyisi paljon enemmän oksitosiinia. 3) Jokaisella olisi voimaa helposti riittänyt.

      Eräs tyttöoppilas tokaisi perusteluksi, että "kuivahieronta on tehokkaampaa". En arvannut, mitä hän tarkoitti enkä kysynyt. (Koska varmaan sävyyn outojen tokaisut ovat niin hämmentäviä ja niitä tuntuu riittävän. Perustelua ei tule koskaan. Tai ehkä jotain, jos jaksaisi lähteä, mutta mieluummin pysyy horroksessa, yrittää rentoutua. Puhuminen nostaa ihmisellä aina verenpainetta.)
      No, sitten se selvisi eli hänellä oli kaava. Kun pyysin ihokosketuksella, niin hän teki sen (kaikki eivät muuten suostu), mutta vain kevyehkösti ja pelkällä pakaroitteni sivuvjen kaapimisella, jotain 40 % pakaroitteni pinta-alasta. Ja liialla väliaineella. Vaikka itsekin varmasti pystyi tuntemaan että ihoni paksuus on vähintään keskiverto eli ei tarvitsisi varoa. Ilman väliainettakin olisi ok. (Tietenkin oli noin tehtynä paljaaltaan oli vähemmän tehokas kuin se, mitä hän olisi tehnyt kuivahierontana.)

      Pakarahieronta yhdistetään helposti automaattisesti seksuaalisuuteen. Minun kokemuksessa paljaus on luottamuksen osoitus asiakkaalta hierojalle. (Tai jos hieroja epäilee muuta, niin hierontaa ei pitäisi aloittaa.) Toiseksi, eri tekniikoita kokeilemalla löytyy yleensä se hyvältä tuntuva tekniikka.
      Kerran eräs ammattiurheiluhieroja hieroi pakarani takareisien suunnasta oma-aloitteisesti voimakkaasti kämmentyvillä vajaan tunnin, koska olivat harvinaisen jumiset, ja tuloksena oli jälkeenpäin eräs elämäni suurimmista mielenhiljaisuuksista yli seitsemän tuntia. (Mutta asiasta mainitessani yleensä ei edes vastata mitään.)

      Itse olen pystynyt hieromaan asiakasta täysin korrektisti vaatteiden päältäkin hänelle erittäin hyviä oloja aikaansaaden... Ja muuta - voisi jatkaa loputtomiin. Aina kuitenkin sama johtopäätös: jos hieronta ei missään kohdin tunnu hyvältä, niin se johtuu oleellisesti siitä, ettei hieroja oikeasti asiakkaan hyvinvoinnista välitä.

      Empatian avulla kouluttamatonkin ihminen on yleensä niin intuitiivinen että löytää tekniikat, joilla hyvää oloa syntyy, vaikka voimaa ei juuri olisikaan...

    • Aihe lienee haastava? Tässä lisää esimerkkejä siitä, miksi alan koulutusta pitäisi uudistaa. Tässä Tampereen Urheiluhierontakoulun opiskelijoilta. Nykyisiltä noin puolen vuoden opiskelun jälkeen, jos en muuta mainitse. (Melkein kuvaava otos kokemuksistani, huolimatta siitä, että olen käyttäytynyt tarkasti asiallisesti ja ystävällisesti. Olen vain ollut niin tyhmä, etten ole osannut pitää puoliani, esim. keskeyttänyt hierontaa.. Toisaalta jotkut harvat opiskelijoista hierovat jo varhaisessa vaiheessa kuin alalla toimivat ammattihierojat.) Tällaista on ehkä monessa muussakin koulussa...

      1. Perustelemattomia, varmalla "asiantuntijuus"-sävyllä tokaisuja.
      * Syksy 2012. Istun aulassa ja paikalla on parikymmentä muutakin asiakasta. Tyttöhieroja tulee hieromasta ja aulan keskellä, malttamatta edes mennä hierojien sosiaalitiloihin, huutaa huvittuneesti kollegoilleen juuri hieromastaan asiakkaasta: "Se ei osannu rentoutua!"
      Hän ei siis ottanut huomioon sitä, että asiakas saattaa olla traumainen ymmärrettävistä syistä, joita hän ei tiedä. (Miksi asiakas kertoisi, jos hänet esim. on raiskattu?) Eikä tunnusta yhtään vastuutaan, tunneälykästä tunteilla vaikuttamisen mahdollisuutta... Asiakas on usein "se". (Tai joillekin pelokkaille, suurta etäisyydenpitoa haluaville vanhempi asiakas on "Te")
      * Eräs miesoppilas, joka suhtautui miltei kaikkeen vain älyllisesti, hoki hieroessaan minulle varsin monta kertaa neutraalisti "Rentoudu!" ja piti rentoutumistaitoani huonona. Vaikka juuri oli tullut tietoiseksi juuri minulle tapahtuneesta älyttömästä 1,5 tunnin "rasvanlevittämis"tapauksesta. Ja myös siitä, miten äärimmäinen jumi kehossani sattui olemaan. Ja samanaikaisesti vielä juteltiin ja huoneessa kävi talon kylmin veto. No, uskoi lopulta ainakin vähän siihen, että kyse oli lihasteni automaattirefleksien toiminnasta.
      * Muita tokaisuja:
      - "(Kunnon) peittely on (jokaisen) asiakkaan etu" laukoi em. "älykkö". Siis hän niputti minut, SM-tason urheilijan, yhteen mummeleidenkin kanssa. Tuntemuksistani riippumatta.
      - "Trigger-pisteet eivät kuulu meille, vaan kiinalaiseen lääketieteeseen."
      - "...Sinä varailet sitten aikoja sille yläselällesi!" kiihtyi "rasvanlevittäjä" syyllistävään "mitäs tyhmiä kyselet" -sävyyn kun olin erittäin hienotunteisesti kysynyt hänen näkemystään yläselkäni tilanteesta. 1,5 tunnin täysin hukkaan menemisen jälkeen. (En ole aina pystynyt myönteisyyteen, mutta aina olen täydellisesti pidättynyt olemasta kielteinen hierojilleni.)
      - Rentoutushieronta poikkeaa urheiluhieronnasta oleellisesti vain siten, että on kevyempää, väitti em. selvästi hyvin kaavamainen rasvanlevittäjä, joka pitää itseään rentoutushierontaan keskittyneenä.
      - "Se on sitten varmasti molemmille mukavampi että pakarat hierotaan kuivahierontana!" kiihtyi muutama vuosi sitten eräs miesopiskelija lähes heti kättelyn jälkeen. (Oli varmaan taas vaihtunut pyytämäni tyttöhieroja mieshierojaksi.) Ihan ensikohtaamisella. Enkä ollut pyytänyt saada olla alasti tai ollut muutenkaan mitenkään erityisesti käyttäytyvä. Vain pyytänyt selkä ja pakarat -hieronnan. (No, tietysti hieronta sitten sujui ok, koska olen mukautuvainen eikä minulla ole koskaan innostusta väitellä mistään alkutilanteessa.)
      - Mieshierojat, joille olen yleisesti jutellut siitä, että (jos aikaa jää) vatsahierontakin voisi olla hyödyllinen, tulkitsevat heti minut homoksi ja alkavat torjua tuota vaihtoehtoa (aikamoisin epäuskon, inhon, pelon ja vihan ilmerallein)... Toisaalta, myöhemmin olen tajunnut, että ilmeisesti tuossa talossa ei vatsahierontaa opeteta niin että se olisi jotenkin parempaa kuin mitä itsekin voi vatsaansa hieroa.

      2. Satuttaminen. Muutama vuosi sitten eräs tyttöhieroja halusi hieroa käsivarsiani paljon vaikka ne eivät olleet kovin jumissa eivätkä ne ole lajissani tärkeitä. Erityisen kauan hän painoi kynnellä Huna-pistettäni etusormeni juuressa molemmista käsistä. En viitsinyt paljastaa, että sattui paljon. Hän selitti, että käsivarsieni hermoston vuoksi niin piti tehdä. Itse en ollut huomannut käsivarsieni hermostossa mitään vikaa.
      Em. "trigger-asiantuntija" taas kysyi "sopivan voimakkuuden" alaselkäni alussa ja jyräsi sillä koko matkan yläselkään, jumikohdissa yhtään keventämättä. No, parempi niin että sillä kerralla sattui kymmeniä kertoja (koska 2 välipäivää oli muutenkin ohjelmassani) kuin se nollan veroinen silittely, minkä hän esitti maksimaaliseksi kämmenhieronnakseen.
      (Ko. tyypille piti muuten sanoa alussa neljä kertaa, mitkä alueet hierotaan ennen kuin meni perille. Hän myös virnuili heti (ensikohtaamisemme!) kättelyssä ainutlaatuisen omituisesti mihin tahansa asiakaspalveluun verrattuna, eikä sanonut nimeään. Kuulin myös kerran äskettäin verhon takaa "Älä katso minua noin!" valitusta naisasiakkaalta.)

      Milloin tunteita aletaan pitää tärkeinä? Kaikki hierojat eivät koskaan hymyile eivätkä esittele itseään edes etunimeltään, vaikka asiakkaat ovat heille koko nimillään. Konditionaali on tuntematon, asiakasta käskytetään myös kun hän on selin hierojaan, jne.

      • Samantyppisiä kokemu

        Itse olen käynyt Yliopistonkadulla vastaavassa oppilaitoksessa, myös "kauneuspuolella."
        Olen kolmekymppinen nainen ja itsekin asiakaspalvelutyössä.
        Kampaamopuolella on todella tylyä nokittelua heikompia ja ujompia oppilaita kohtaan. Ikävää kuunnella ja katsella vierestä, kun opiskelijoilla on keskenään huono ilmapiiri. Olen joskus jotakuta vähän "puolustanutkin."
        Todellakin monenlaisia tyyppejä: hauskoja ja lämpimiä, lukevat asiakkaasta, paljonko tämä haluaa lörpötellä tai ei. Sitten aivan järkkyjä... no, eivät kyllä koskaan tule ainakaan omaa yritystä perustamaan, tuskin edes tuota työtä tekemään.
        Olen joskus ollut esimerkiksi ripsien kestovärit silmissä vaikutusaikaa odotellessa (tässä ollaan siis jokunen minuutti laput silmillä sokkona) opiskelija lähtee siksi aikaa pois, eikä sano MITÄÄN lähestyessään. Säikähdän ihan sairaasti, kun yhtäkkiä tuleekin hiljaa hiipien ja tarraa silmälappuihin.
        Haisevat joskus hirveästi tupakalta, ei kai röökiltä voi suoraan mennä toisen kasvojen eteen/hiuksiin jne??? Ja haisee muuten pitkään. 5 min ei riitä.

        Hierojia on monenlaisia, joskus opettaja käy tarkistamassa tilanteita (kampaamo/meikkipuolella aina) mutta joskus ei ole näkynyt. Mitään tilannetajua, huumoria, lämpöä ei kaikilta löydy - en ymmärrä, miksi kuvittelisivat pitävänsä tuosta työstä ja että mitä annettavaa heillä olisi asiakkaille.
        Olen saanut hyvää ja sopivalla voimakkuudella annettua hierontaa, mutta viimeksi hirveää moukarointia ja mustelmia. Enää en mene, käyn taas ammattilaisella ja säästän sitten muussa.

        Valitettavasti myös jopa lähihoitajissa on todella tunnevammaisia ihmisiä, jotka eivät tunne edes itseään. Tai ole itsetutkiskelusta, ihmisistä kiinnostuneita. Olen ollut työharjoittelussa psykiatrian yksikössä erilaisilla osastoilla, sielläkin on hoitajissa melkoista kirjoa ihmisyyden ja inhimillisyyden suhteen. Annoin palautetta suoraan ja esimiehilleen.


    • hehhehheh

      Voihan pakarahieronta.

    • koulutettu hierojan.

      voi taivas! Onkohan aloittaja koskaan itse miettinyt todella että voisiko vikaa olla hänessä itsessäänkin? pian 10 v hierojan työtä tehneenä, minulla ei ONNEKSI ole osunut kohdalle kaltaistasi valittajaa.
      Siiis kun menee oppilaitokseen hierontaan, asiakkaan pitää olla valmis siihen, että hoito on OPISKELIJOIDEN suorittamaa. He eivät ole vilelä valmiita hierojia. koulutus antaa tiedot ja taidot ammatin harjoittamiseen, mutta näitä työkaluja oppii käyttämään vasta kun on tarpeeksi kauan työtä tehnyt: kohdannut erilaisia asiakkaita IRL.
      jo n 10v sitten Oulun sosiaalialan oppilaitos oli tenyt tutkimuksen, että hierojan "ammatti-ikä" on n 7v. tarkoittaa sitä, että valmistunut hieroja tekee keskimärin tuon ajan hierojan työtä. on siis aika lyhyt aika ja se osoittaa vain sen, että jollei nämä henkiset ja fyysiset resurssit riitä tämän työn tekemiseen, on edessä alan vaihto. Syynä voi siis olla huono työergonomia, jolloin oma elimistö kuormittuu tai vakka mainitsemasi empatian puute. sitäkään kun ei voi oikein mistään ammentaa, jollei oikeasti välitä asiakkaistaan.
      Nykyään on myös hyvin trendikästä mennä opiskeleman hierojaksi. se on coolia. Todellisuus avautuu näille parikymppsille tytsyille ja pojille siinä vaiheessa, kun ollaan oikeasti asiakkaan kanssa, eikä håän olekaan sellainen mallinuken vartaloinen, aina iloinen ja positiivinen kansikuva-ihminen vaan aivan tavallinen pulliainen: pitkä, pätkä laiha, paksu, nuori, vanha, väsynyt, kiukkuinen.....siinä suomukset ja vaaleanpunaiset rillit putoavat silmiltä.
      Itse tiesin työttömyyden kohdatessa heti, että haluan hierojaksi. minua kiinnostaa ihmisen hvinvointi ja haluan auttaa asiakkaitani löytämään ratkaisun ongelmiinsa.
      Minua ei haittaa onko asiakas alasti vai ei. peitteet on sitä varten, että a) asiakas ei tunne oloaan noloksi tai palele ja b) että minä voin keskittyä olelliseen eikä minun tarvite miettiä miksi asiakas on alasti, onko kenties exhibitionisti, onko hänellä kylmä jne. Minulla on siis työrauha. Tämä ei siis tarkoita, että kokisin alastomuuden jotenkin luonnottomaksi tai vaikeaksi, mutta koulutetun hierojan työhön kuuluu asiakkaan kunnioittaminen ja ammattieettisyys. Hierojien maine muualla maailmassa on jo muutenkin kysenalainen, joten en halua osaltani heikentää meidän suomalaisten koulutettujen hierojien mainetta.

      • Maksava asiakas

        Kiitos oikein hyvästä, minuakin avartaneesta, hyvin ilmaistusta näkökulmasta, "koulutetun hierojan"! En ole ennen missään tavannut näkemystäsi aiemmmin. Hyvä että tulee tuotakin puolta esille.
        Toki olen ajatellut paljon sitä, miten itsekin voisin parantaa kommunikointitaitojani. (En ole aina ollenkaan tyytyväinen itseeni.)
        Mutta esimerkiksi tunneäly- ja valtanäkökulmista hierojan ja asiakkaan kohtaamista tulisi kouluissa paljonkin käsitellä. - Tulisi ymmärtää tilanteen erityisluonne. Kyse ei ole vastaavasta kuin vaikkapa jonkin tavaran ostamistapahtumasta.
        - Siinä on eräs ydinsanomani.

        Varmaan nuorten keskuudessa jossain voi olla juuri noin nykyään, että tyylikästä kouluttautua hierojaksi. - Eikä tulla ajatelleeksi, että hieronta-alalla tarvitaan hoitoalaan nähden vähintään keskivertoisesti kommunikointitaitoja ja mielestäni enemmän kuin keskivertoisesti tunneälytaitoja.

        Paraskaan työergonomia ei muuten välttämättä riitä, jos hieroja ei pidä lihaskunnostaan huolta (lihashuolto sopivanlainen liikunta ja siitä palauttelu).

        Alastomuuteen suhtaudut hienosti.
        Kiitos että kerroit linjasi senkin suhteen. - Ehkä osa tylyttäjistä, tuppisuista ja epäselvästi itseään ilmaisevista avautuvat vähän ansiostasi ajattelemaan lisää ja löytämään sanoja nopeissa tilanteissa.
        Tulisihan ammatillisilla palveluntarjoajilla olla hyvä kommunikointi- ja erilaisten näkökulmien ymmärryskyky.
        Lyhytsanaisuus, epäselvyys, aikapaineen luominen asiakkaalle ja suuret odotukset siitä miten tilanteen pitäisi kehittyä, liittyvät helposti manipulointitaktiikoihin. Ja luovat helposti asiakkaalle ahdistavan kokemuksen, missä hän on pakotettu olemaan psyykkisesti lukossa (vaikka ei olisikaan alasti).
        Koulutetun hierojan viralliseen ammattietiikkaan kuuluva erilaisuuden kohtaamisen kyky kuitenkin merkitsee muutakin kuin sitä, että hierojan tulisi osata kohdata muukin kuin asiakkaan erilaisuuden fyysinen puoli.

        Se vain tuntuu viestissäsi epäuskottavalta ja epäoleelliselta, että hierojien maine muualla maailmassa olisi kyseenalainen.
        Luulisi, että asia vaihtelee maittain ja hierontatyyleittäin.
        Luulisi, että hierojien enemmistölle olisi toimeentulon vuoksi välttämätöntä pitää yllä asiallista tai suorastaan ylivarovaisen asiallista linjaa.
        Miksi ihmeessä asiakkaiden enemmistö haluaisi luoda jonkin yhden käsityksen kaikista eri koulutustaustojen hierojista muualla maailmassa? Ja miksi se Suomen tilanteen suhteen niin oleellista olisi?
        Asiakkaat eivät yleensä ole tyhmiä.
        Luulisin, että asiakkaat tietävät hyvin, että hierontakouluihin pääsee Suomessakin hyvin monenluonteisia ihmisiä.

        Siksi hyvän hierojan tunnistaa mielestäni mm. siitä, ettei hän ole niin valtavan huolissaan maineestaan, koska hänen ei tarvitse. Hänen linjansa menee potentiaalisille asiakkaille perille ilman huutamistakin.
        (Asiakkaiden enemmistön suhtautumiset eivät ehkä kaikille ammattihierojille tule kunnolla esille, koska asiakkaissa on aktiivisesti soitteleva häiriköivä pieni vähemmistö?)

        Ja valittamisesta: nämä suomi24-keskustelut osoittavat valittamista olevan enemmän hierojien kuin heidän asiakkaidensa keskuudessa. Vaikka asiakkaan asema on tilanteessa heikko...
        Tunneälykäs hieroja tietää hieronnan erityisluonteen, valta-asetelman. Ja sitä myötä esimerkiksi sen, miksi varsinkaan suomalainen asiakas ei erityisemmin valita hierojalleen tilanteen ollessa "päällä" eikä heti sen jälkeen.


    • Koulutettu hierojan.

      muualla maailmassa ns oikeat hierojat löytyvät monesti nimikkeen physiotherapist (tai jotain vastaavaa) alta kun taas massage tai nämä vastaavat luo mielikuvaa epämääräisiä palveluita tarjoavista laitoksista. Tämä on valitettavasti totta jopa Norjassa. En ole todella huolissani omasta ammatillisuudestani, mutta on silti tärkeää, ettei muun eurooppalaistumisen seurauksena suomalaisten koulutettujen hierojien ammatillisuus kärsi inflaatiota.
      Enpä huomannutkaan, että juuri tuo tunneäly on se, mikä ei varmaan ole kaikkien hierojien vahvin puoli, vaikka nimenomaan sitä tässä työssä tarvitaan. Tuota valta-asetelmaa kyllä hiukan vierastan, sillä itselläni käy hyvin erilaisia asiakkaita ja voin sanoa, että minulla ei käy ikäviä tai vaikeita ihmisiä. sanotaanhan, että niin metsä vastaa kuin huudetaan. Kun kohtelet asiakasta kunnioittavasti ja asiallisesti, samoin kohdellaan myös sinua. mottoni on alusta asti ollut: kohtele jokaista asiakasta kuin hän olisi se maailman ainoa asiakas.

      • Tjaa?

        ""voi taivas! Onkohan aloittaja koskaan itse miettinyt todella että voisiko vikaa olla hänessä itsessäänkin? pian 10 v hierojan työtä tehneenä, minulla ei ONNEKSI ole osunut kohdalle kaltaistasi valittajaa.""

        Luehan aloituksesi uudelleen, niin huomaat, miten ymmärtäväinen ja lämmin ihminen oikeastaan oletkaan.


    • hyörinpyörinhieron

      Ei voi sanoa, kuin: Voi hirveää tämän hierottavan odotuksista, kun hän menee hierontakoulunn itseeän hierotuttamaan. Sairaalloisesti tarkkailee jokaista oppilasta, näiden puhetta ja tutkii pilkut ja pilkun välitkin joka kommentista.

      Jos tämän hierottava nyt ottaisi järjen käteen, että nämä ovat vasta alan oppilaita ja opiskelevat hierontaa. Monille saattaa olla jopa ensimmäisiä asiakaspalvelukokemuksia elämässään.

      Hakee virheitä aina ammattitutkinnon ohjeistuksia myöden, että mikä olisi pielessä tai aihettaa hänen tunneälylleen mielipahaa.

      Oletko ehkä jäänyt lapsena vaille äidillistä kosketusta ja hellimistä ? Nyt koetat hakea sitä menetettyä lapsuuden hellyyttä takaisin käymällä hieronnassa. Kiukuttelet mielessäsi joka hierojan kanssa, kun uhmaikäinen lapsi ja haluat olla se joka dominoi näitä tilanteita

      Jessus !!

    • Maksava asiakas

      Perustelemattomat, turhan henkilökohtaiset tai ketjun aiheeseen liittymättömät väitteet eivät luo perustaa minkään minkäänlaiselle uudistumiselle.

      Esimerkki:
      "itselläni käy hyvin erilaisia asiakkaita ja voin sanoa, että minulla ei käy ikäviä tai vaikeita ihmisiä. sanotaanhan, että niin metsä vastaa kuin huudetaan. Kun kohtelet asiakasta kunnioittavasti ja asiallisesti, samoin kohdellaan myös sinua. mottoni on alusta asti ollut: kohtele jokaista asiakasta kuin hän olisi se maailman ainoa asiakas."

      Noinhan se yleensä on. Mutta miten tuo liittyy ketjun aiheeseen?
      Esimerkiksi, onko hierojien koulutusta mahdotonta tai merkityksetöntä uudistaa sellaiseksi, että tunneäly-, kommunikointi- ja valtanäkökulmia osattaisiin ajatella jo opiskeluvaiheessa? Siksi, että mahdollisesti olet niin superhyvä hieroja kaikin puolin?

      Hierojien maineesta voisit perustaa oman ketjusi. Siinä voit huolehtia hierojien maineesta maailmanlaajuisesti ja rakentaa vastakkainasettelua hierojien ja hierottavien välille.
      Suomen osalta totuus on varmastikin se, että Suomessa hierojien asiakkaat eivät välitä ulkomaiden tilanteesta mitään. Varmaan yli 99 % hierojien asiakkaista Suomessa ei edes tiedä, että "koulutetun hierojan" palveluja vastaavaa palvelua löytyy ulkomailta helpoimmin "physioterapist"-nimikkeen alta.

      Valta-asetelmista sanoisin sen verran, että eihän niillä tietenkään ole mitään merkitystä, jos hieronnan molemmat osapuolet kokevat hieronnan täysin neutraalina kehokoneen teknisenä huoltona. - Eipä siinä tietenkään mitään huonoa tai sairasta ole. Mutta mielestäni se ei tarkoita sitä, että kaikki muut asiakkaat olisivat sairaita tai jotenkin heikkoja.

      Tunneälyttömyyden merkki on mielestäni se, jos hieroja ei pysty ajattelemaan hierontatilannetta ja hoitosuhdetta valtanäkökulmista. Ja ymmärrä hierontatilannetta aivan toisenlaiseksi kuin vaikkapa myyntitilannetta matkapuhelinkaupassa. (Toisaalta kaikki eivät vain osaa sanallistaa...)

    • Koulutettu hierojan

      (tunne)älyttömyyden huippu taitaa olla just tuo, että asiakkaan huoneseen tullessa alkaisi jo pohtia sitä, kumpi on ns niskan päällä. ;. ) Sehän vasta hullua olisi. Tunneäly on sellainen ominaisuus, jota on tai sitten ei.
      Ja voin sanoa, että omassa koulutuksessani kyllä käytiin asiakkaan kohtaamistilanteita aivan luennoillakin läpi. Eri asia vain on se, miten itse kukanenkin opiskelija asiat sisäistää. Lienee maksavalle asiakkaallekin selvää, että eri ikäiset opiskelijat ja yleensäkin erilaisista olosuhteista tulevat ihmiset mieltävät asiakastilanteetkin yksilöllisesti ja omaksuvat opetusta eri tavalla. Luennolla opitun tiedon siirtäminen käytäntöön joko onnistuu tai ei. Me ihmiset kun ollaan niin eriluonteisia, ei voi olettaa, että kaikista kasvaisi niitä empaattisia ja asiakkaan 100 prosenttisesti huomioivia hierojia. Ja taidot kasvaa työtä tehdessä. luulisi tosiaan olevan sanomattakin selvää, että opiskelijahieronnat eivät välttämättä joka kerta onnistu täydellisesti. Eikö siellä Tampereen urheiluhierojakolussa ole asiakaspalautelomaketta, jonka asiakas halutessan voi täyttää ja näin pyrkiä osaltaan parantamaan koulun opetuksen tavoitteita?
      8.10. nimim. maksava asiakas kirjoitti:"En ole ennen missään tavannut näkemystäsi aiemmmin" Mitähän näkemystä hän tuossa tarkoittaa? eivät nämä näkemykseni mielestäni mitenkään erikoisia ole, vaan käsittääkseni yleisen linjan mukaisia.
      On hyvä, että suomessa sentään vielä hierontaa pidetään normaalina ammattina, mutta kansainvälistymisen myötä tämäkin asia muuttuu, mikäli hierojien ammattieettisyys rapautuu. Mietipäå nyt asiaa näin: Ihmiset matkustelevat enemmän kuin ennen ja saavat vaikutteita ulkomailta, jossa hierojien ammatti on toisenlaisesssa maineessa. He tulevat kotimaahan ja alkavat vaatia suomalaisilta hierojilta samoja palveluja kuin mitä ulkomailta saivat. Eikö tällöin ole juuri hierojan ammtti nimikkeen alennusmyynnistä. sen vuoksi on hyvä, että on olemassa koulutettujen hierojien viralliset rekisterit,

    • Maksava asiakas

      Ai noinko heikkoluonteisia Suomen koulutetut hierojat ovat ja noin vaikea tuoda markkinoinnissa vaikuttavasti esille ei-seksuaalisuuttaan? Ihanko totta?


      *** ”(tunne)älyttömyyden huippu taitaa olla just tuo, että asiakkaan huoneseen tullessa alkaisi jo pohtia sitä, kumpi on ns niskan päällä. ;. ) Sehän vasta hullua olisi.”

      En tiedä ketään, joka tuollaista sanojeni äärikärjistystä toteuttaisi. Paljoa jälkeenkään päin.
      Kuulostaa siltä, että asiakaspalvelutilanteiden vallan ymmärtämisesi rajoittuu tuohon näkökulmaan.
      On kuitenkin myös tiedostamatonta vallan käyttöä. Eikä realistinen valtanäkökulma missään tapauksessa asiakaspalvelutilanteissa tarkoita sitä, että tilanne tulisi käsittää ensisijaisesti jatkuvaksi kamppailuksi jonkin (minkä?) hallinnasta.

      Itse ajattelen, että eräs suurimmista hierojan tunneälyttömyyden merkeistä on se, ettei hieroja osaa kuvailla itseään muista hierojista erottuvasti... Vaikka luulisi, että ammatti-identiteetissä olisi hienointa oma niin selkeä yksilöllisyys että se sanallistuu. (Enkä tarkoita pintaseikkoja kuten saako asiakas tuoda omia levyjään soitettavaksi.)

      Tunneälyttömät ihmiset usein myös korostavat jotakin elämän nykyistä yksityiskohtaa äärimmäisesti.
      Esimerkiksi uskovat kaiken ikuiseen pysyvyyteen: esim. tunneälyä joko on tai ei ole. Mikään ei muutu eikä muuttua voi.
      Mutta vaikka koulutettujen hierojien kouluttajatkin uskoisivat noin, voisivat he enemmän kiinnittää huomiota oppilasrekrytointitapoihinsa tunneälykkyyttä korostaen.

      Lisäksi suomalaisen perinteen mukaisesti uskotaan äärimmäisesti viranomais-auktoriteetteihin.

      Kuitenkin Suomen lait koskevat kaikkia palveluntarjoajia. - Ei lakien rikkominen ole yhtään sallitumpaa minkään rekisterin ulkopuolisille hierojille kuin rekisteriläisille. Eikä koulutetun hierojan titteli ehkäise huonotapaisuutta paremmin kuin jokin muu hierojatitteli.

      Lainsäädännön idea on se, että lait ja muu yleinen oikeusjärjestelmä ovat samat kaikille.
      Tämä ei tunnu olevan kaikilla koulutetuilla hierojilla selvillä.Tai he eivät sitä vain koskaan mainitse, kun korostavat asiakkaille ”laillisuuttaan” vastakohtana ”villit” eli heidän rekisteriinsä rekisteröitymättömät hierojat.

      Todellisuudessa on kuitenkin niin, että jos hieroja käyttäytyy epäilyttävästi tai selkeästi lainvastaisesti, hierojan rekisteriläisyyksistä tai rekisteröimättömyyksistä riippumatta hierottavan on yhtä vaikea tai helppo asiaa eteenpäin viemällä saada aikaan tuloksia...


      ***” sanotaanhan, että niin metsä vastaa kuin huudetaan”

      Voihan sitä asiakkaana ja hierojana tulla toimeen ja menestyäkin ihmisten kanssa toimien pienten yhteisten nimittäjien mukaan... (Itse kun olen hierojilta kysellyt, niin yleensä asiakkaat eivät paljoa puhele ”ylimääräisiä”.)
      - Olen itsekin mm. käynyt useilla kymmenillä koulutetuilla hierojilla ja tullut toimeen heidän kanssaan yleensä ihan hyvin.

      Toinen asia on sitten jos lähdetään syvemmin arvioimaan asiallisuutta ja muuta laatua (ja mitä laatu on). – Eli käytännössä sitä, miten hierojat erottuvat toisistaan muuten kuin tämän kyllästyttävästi jauhetun seksuaalisuus/ei-seksuaalisuus-ulottuvuuden suhteen. Siitähän yleensä asiakkaan näkökulmasta on kyse hierojien valinnassa.

      Koulutetut hierojat ja heidän koulutusohjelmansa vaikuttavat yleensä markkinoinnissaan korostavan suurta asiallisuutta.
      Ja ok, että varsinkin ei-seksuaalisuutta korostetaan.
      Onhan joillakuilla hierojilla on varmaan hyvät, asialliset (eikä neuroottiset) syynsä korostaa ei-seksuaalisuuttaan.
      Se vain on hassua, että asiakkaista tai sellaisiksi haluavista hyvin pieni vähemmistö haluaa seksuaalivireisyyttä; sellaista voimaa jota hierojalla ei vain satu olemaan; tai jotain muuta mahdotonta. Enemmistö asiakkaista haluaa jotain aivan muuta. Mutta sanoja ja kiinnostusta asian hahmottamiseen ei vaikuta olevan hierojilla ja hierontakoulujen markkinointiteksteistä päätellen.

      Kuitenkin on paljon eroavuuksia koulutettujen hierojien luonteissa. JA konkreettisessa hieronnan toteuttamisen politiikassa. Myös asiallisuuskäsityksessä. (Ja ainakin siihen valtanäkökulma sopii, jos käsitykset ovat erilaiset, tiedostettiinpa asia tai ei.)

      Asiallisuuskäsitykset koulutetuilla hierojilla ovat siis monissa yksityiskohdissa hyvin erilaiset. Mutta useat heistä koettaa ilmaista, että heidän koulutuksensa ja rekisteröityneisyytensä automaattisesti ja hyvin tarkasti sataprosenttisesti tukisivat juuri heidän asiallisuuskäsitystään, konkreettisine yksityiskohtineen (mm. hieronta-alueet).
      - Se on hassua esimerkiksi minusta, koska olen tavannut niin suuren kirjon eri käsityksiä asiallisuudesta koulutetuilla hierojilla (ei lainkaan pienempi kirjo kuin muilla). Ja sellaisiksi opiskelevilla.

      Tuota taustaa vasten koulutettujen hierojien ainainen jauhanta ei-seksuaalisuudestaan varmasti kyllästyttää monia yhtä paljon kuin joidenkin nettikirjoittajien seksuaalijauhanta. - Molemmat osapuolet ovat selvästi jääneet jumiin.

    • Ihme jauhantaa tuo

      Mitä ihmettä tuo maksava asiakas ajaa takaa? kirjoittaa hifveän pitkiä sepustuksia joista ei asian ydintä löydä tikulla kaivamallakaan. voiskohan tuota jotenkin referoida. Jos hieroja on toiminut vuosia alalla ja asiakkaita riittää, niin eikö se jo kerro, että hän on omalla alallaan. Ei ne asiakkaat tule toistamiseen, jos hierontatilanne ei ole heitä tyydyttävä. Kyllä hierojan ammattitaito punnitaan siinä parin ensimmäisen vuoden aikana.

      • jokaiselle jotakin

        Sosiaalisesti törppö ja tökerö ihminen, jolla ei ole aitoa yhteyttä omaan sisimpäänsä käy mielellään samanlaisella hierojalla.
        Pintaa vaan.


    • Ano2

      Ketjun aloittaja voi koettaa mennä kysymään käsikaasua pakaroilleen joltain ammatinharjoittajalta, jos ei oppilaat kerran miellytä. Vai onko "SM-tason urheilijalle" liian kallista? Vai onko niin, että haluat vain naisen kosketusta koko pyllylle?

    • kiertopalkinto

      Onko Tampereella todellakin useita kymmeniä koulutettuja hierojia, vai miten laajalle tämä maksava asikas oikein näitä tirkistely- tarkastelu- ja pohdiskelukäyntejään suorittaa, kun hänen tekstissään lukee seuraavaa:

      Olen itsekin mm. käynyt useilla kymmenillä koulutetuilla hierojilla ja tullut toimeen heidän kanssaan yleensä ihan hyvin.

      Jos todellakin on hierojan ja hieronnan tarvetta, niin miksi ei käy samalla hierojalla, jotta hoitotapahtumalle olisi selvää ja järkiperäistä jatkumaan. Kun kävisi samalla hierojalla, niin asiakastaan hoitava hieroja tosiaan voisi perehtyä ongelmiin.

      Harmi, ettei hierojan koulutus ei sisällä psykiatrin pätevyyttä, koska apu olisi jo varmaan löytynyt.

    • ammattina hieroja

      Aivan totta. alooitaja varmaan tarvitsisikin vallan muuta hoitoa kuin hierontaa, joka on kuitenkin päasiallisesti kehon huoltoa, eikä psyykkisten ongelmien ratkomista. Toki on hyvä, jos hierojalla pystyy niinkin paljon rentoutumaan, että alkaa siinä sivussa stvimään omia henkisiä patoutumiaan. Joskushan nämä henkiset taakat aiheuttaa fyysisiäkin oireita - ja useinhan näin onkin. Mutta nyt vielä, kun hierojan koulutukseen ei tosiaan kuulu psykologiasta mitään näyttöosiota (ammattietiiikkaahan ei aivan tähän kategoriaan voi lukea), täytynee aloittajankin siis mennä hoidattamaan omat elämänsä solmut psykologille tai psykiatrille.

    • aivan eri linjoilla

      Itse olen täysin eri mieltä kuin aloittaja, en tarvitse mitään "tunneälyä" hierojilta, koko sana on täysin muoti-ilmiö, ei esim. 70 -luvulla puhuttu mistään ihme tunneälystä. Sellaista muuten ei ole edes olemassa.

      Sen sijaan odotan hierojalta sitä, että hän hieroo riittävän voimakkaasti niin että tuntuu luissa ja ytimissä, ja hieroo koko ajan tehokkaasti, sen ajan, mistä maksan.
      Itselläni juuri selässä ne syvällä olevat lihakset ovat jumissa, niin siinä ei mikään sively auta.

      Kaikki muu on toisarvoista. En halua jutella hieronnan aikana, joten hiljainen mutta tehokas hieroja on se paras.

    • Pomo1

      Ihmeellistä että avauskirjoitus on saanut jonkin verran tukea täällä!!

      Edellinenkin kirjoittaja on 100 % samalla linjalla hänen kanssaan. Kannattaa omalta osaltaan sitä, että hieroja hoitaa hommansa niin jatkuvasti tehokkaasti, ettei hänen tarvitse puhua mitään asiakkaan ollessa hoitopöydällä.

      Sehän on puhumattomuutta ja tehokkuutta arvostavalle asiakkaalle mahdollisimman tunneälykästä toimintaa. Täydellistä yhteisymmärrystä. Aloittajahan nimenomaan pulisi tunneälyn puolesta tehokkuutta tavoitellen. Eikä siten, että tunneäly olisi jotakin, mikä estäisi mekaanisesti tehokkaan hieronnan.

      Perinteisen suomalaisen miehisyyden mukaan tunneäly-käsite tulisi jättää akoille!

    • Eveliina92

      Haluan vielä kirjoittaa tähän jos joku lukee. Oppilaat raatavat koulussa monta tutia aivan ilmaisesksi ja opettajat saavat kaiken rahan. Kun oppilas hieroo 5tuntia päivässä ilman ruokataukoja ihan nääntyneenä, ei ketään kiinnosta enää yksikään asiakas. Empatiaa tarvitsisivat oppilaat mielestäni. Ja siksi onkin parempi käydä muualla kuin kouluilla hieronnoissa

      • Anonyymi

        Jos 5 1/2 h hieronnasta oppilas "nääntyy", on alan vaihto tarpeen. Kyllä tuossa ammatissa pitää jaksaa hieroa. Käyttäisivät oman kehonsa massaa apuna, ja hieroisivat kunnolla kyynärpäällä. Niin että se tuntuisikin jossain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos 5 1/2 h hieronnasta oppilas "nääntyy", on alan vaihto tarpeen. Kyllä tuossa ammatissa pitää jaksaa hieroa. Käyttäisivät oman kehonsa massaa apuna, ja hieroisivat kunnolla kyynärpäällä. Niin että se tuntuisikin jossain.

        Kyynärpäällä hierovat ammattitaidottomat hierojat.


    • Anonyymi

      Uusien oppilaiden kannattaa ainakin kiertää tämä laitos hyvin kaukaa 😂. Koulutus maksaa tuhansia euroja enemmän vrt muut koulutusta tarjoavat oppilaitokset. Tilat todella vanhat ja ränsistyneet eivätkä välineetkään ole parhaimmasta päästä. Kaikenlaisia lisämaksuja tipahtelee sieltätäältä tutkinnon edetessä niistä mitään ennakkoon tiedottamatta. Itse saat raataa niskalimassa hierontatunteja kasaan että koulun johto saa kiertää veroja ja ajella hienoilla autoilla oppilaista välittämättä. Ei voi suositella tuleville hakijoille. . .

    • Anonyymi

      Kyllä on mielestäni höpöhöpöä tuollainen empatia yleensäkin ja varsinkin hieronnassa. Tärkeintä on että hieroja runnoo riittävän lujaa, jotta pääsee syviin lihaksiin saakka käytetty voima vaikuttamaan, ja että jännitykset saa poistettua. Mikään sivelyhieronta kun ei tepsi kertakaikkiaan. Empatiat yms. jättäisin niiden ammattilaisille. Siinä on tarpeeksi empatiaa, kun ei hieroja höpötä koko ajan jotain, vaan antaa asiakkaalle hetken rauhoittua myös henkisesti.

    • Anonyymi

      Aivan törkeää kusetusta tuo Tampereen lafka.. rahat kyllä kelpaa, mutta siihen se sitten jääki. Muutenkin johtoportaasta jää kuva, että jotain hämärää puuhailevat..

    • Anonyymi

      Hämärää on varmasti, kun alkaa tutkia. Tampereella on hyviäkin hierojakouluja. Oon saanut hyvää palvelua Yliopistonkadulla ja muuallakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe