aikuisopiskelu,yliopisto

mangrovemies

Tekisi mieli saattaa päätökseen aikanaan kesken jääneet yliopisto-opinnot Helsingin yliopistossa. Nyt täytyisi päästä yhteyksiin muiden vanhempien opiskelijoiden kanssa. Vanhoilla on toimintaa, jotain ilmoituksia olen nähnyt. Mutta minulla ei ole mitään yhteystietoja. Osaiskohan joku täällä neuvoa?

8

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkhjkhk

Kerrotko mistä tiedekunnasta on kyse? Muuten on vähän vaikea antaa neuvoja...
      t: "vanha" opiskelija

• Anoppimainen juttu

Pieni varoituksen sana kaikille ns. aikuisopiskelijana koulun penkille palaaville: Suhtatuminen aikuisopikelijaan on oppilaitoksissa hieman sammaa luokkaa kuin anopin vierailuun. Kiva että kävit, mutta vielä hauskempi, kun lähdet pois.

Miksi näin on johtunee siitä, että kun opiskelija alkaa olla samaa ikäluokkaa kuin opettajat ja elämänkokemustakin yhtä paljon, niin opettajien auktoriteettiasema horjuu. Lisäksi aikuisopiskelijat uskaltavat kyseenalaistaa opettajan sanomisia, ja puuttuvat opetukseen (monasti asiatominkin perustein), niin koko opetustyö saattaa tuntua näissä tapauksissa kiusalliselta.

Kaikkien näiden tekijöiden takia asennoituminen aikuisopiskelijoihin on monasti varautunutta ja selän takana suorastaan penseää.

• outo juttu

Olisikohan tässä kyse muusta oppilaitoksesta kuin yliopistosta?

• penseän pynseä

Ja liirum laarum.
      Olen itse valmistunut keski-ikäisenä, enkä huomannut minuun kohdistuvan mitään sen kummempaa asennetta.
      Kakenlaisia suhtautumisia voidaan etsiä milloin mistäkin. VOiko dippainssi olla kaunis, voiko lastenhoitaja olla mies, voiko sosiologi olla missiainesta, voiko ope olla lyhyt.
      Ja luennoitsijoiden sanomien kyseenalaistaminen on lähinnä tieteellistä keskustelua, sitä käydään joka tapauksessa ja nuorikin voi olla henkisesti pakotettu laukomaan omia, ehkä hupsujakin mielipiteitään ihan ääneen, vaikka kukaan ei niitä haluakaan kuunnella.

• Anoppimainen juttu

"Olen itse valmistunut keski-ikäisenä, enkä huomannut minuun kohdistuvan mitään sen kummempaa asennetta."

Hyvä, ettet huomannut. Kannanottoni olikin lähinnä laitosten henkilökunnan kertomista mielipiteistä peräisin. Ovat ilmeisesti osanneet pitää tuntemuksensa piilossa.

• asennevammako?
        Anoppimainen juttu kirjoitti:

"Olen itse valmistunut keski-ikäisenä, enkä huomannut minuun kohdistuvan mitään sen kummempaa asennetta."

Hyvä, ettet huomannut. Kannanottoni olikin lähinnä laitosten henkilökunnan kertomista mielipiteistä peräisin. Ovat ilmeisesti osanneet pitää tuntemuksensa piilossa.

Minäkin olen opiskellut ja valmistunut keski-ikäisenä maisteriksi. En myöskään huomannut mitään kielteistä suhtautumista itseeni missään vaiheessa.

Jos henkilökunta kuitenkin kokee varttuneemman väen yliopistossa haasteelliseksi tai peräti epämiellyttäväksi, on syytä pohtia, miten henkilökunta pystyisi korjaamaan asennettaan myönteisemmäksi.

• Surkeita seminaareja
        asennevammako? kirjoitti:

Minäkin olen opiskellut ja valmistunut keski-ikäisenä maisteriksi. En myöskään huomannut mitään kielteistä suhtautumista itseeni missään vaiheessa.

Jos henkilökunta kuitenkin kokee varttuneemman väen yliopistossa haasteelliseksi tai peräti epämiellyttäväksi, on syytä pohtia, miten henkilökunta pystyisi korjaamaan asennettaan myönteisemmäksi.

Minäpä taas koin kylmäkiskoisuutta. Sen huomasi heti, kun seminaarit alkoivat. Arvosanat putosivat, vaikka suoritukset sinänsä olivat kirjatenttejä helpompia. Nuorempien, istunnoista jatkuvasti pinnaavien surkeinkin sepustus arvosteltiin vähintään samalla arvosanalla minun töiden kanssa.

Varsinkin naisopettajilla näytti olevan vaikeuksia säilyttää objektiivisuutensa tällaisessa tilanteessa, jossa pääsi pärstäkertoimen perusteella lajitoveriaan "hinnoittelemaan".

• jksfrhajkhsf

No, minä en ole tiedekunnassani (oikeustieteellinen) huomannut penseää suhtautumista aikuisopiskelijoihin . Suhtautuminen meihin, päälle kolmekymppisiin on ollut erittäin kannustavaa. Ehkä on ollut hyvää tuuria, olen sattunut valitsemaan "reiluja" opettajia, joilla ei ole asennevammaa "vanhusopiskelijoihin" nähden.

Palasin yliopistolle viemään opintoni loppuun, nuorena sairastin aivoinfarktin ja opinnot jäivät. Olen kiitollinen, että olen kuntoutunut ennalleni. Opiskelu on ollut todella palkitsevaa, ainoa miinus on se, että opiskelu on aika yksinäistä puuhaa. Olisi kiva tutustua muihin aikuisopiskelijoihin, joskus luennoilla on tullut vaihdettua pari sanaa vierustoverin kanssa, mutta siihen se on jäänyt.

Tsemppiä tämän ketjun aloittajalle, hienoa, että suunnittelet opiskelujesi loppuun viemistä!

Terv. Aikuisopiskelija oikiksesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      57
      4408
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      95
      3675
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      102
      3292
    4. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      68
      1883
    5. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      17
      1869
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1108
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      81
      783
    8. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      44
      781
    9. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      103
      780
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      22
      754
    Aihe