belggarit

hghgjjhkhk

Hei minulla olisi haaveena joskus ottaa myös belggari..ja kysyisin sellaista asiaa että millaisia linjoja koirissa on?

Mökkinaapurissani oli tervuere; erittäin äkäinen vahtikoira. Meni kuin majuri tontin rajoja ja oli purrut omaakin porukkaa. Ja sitten toinen tervuere oli tuttuni naapurissa. Se tuli moikkaamaan meitä usein ja oli enemmän seurakoira tyyppiä oikein pehmoliini. Kummatkin oli siis ääripäistä.

Mitä mieltä olette belggarien luonteista?

Onko belggareilla vielä kovin epilepsiaa?

Ja mikä rauhallisin sopivin kotiharrastuskoiraksi belggarimuunnoksista? Virtaa toki on kaikissa :) Rauhoittuuko iän mukana..

muuta jos tulee mieleen

13

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Belggari

      Näyttelylinjaisia ja käyttölinjaisija, sekä näiden linjojen erilaisia sekoituksia.

      Belgi on reaktioherkkä, aina valmis toimimaan, kiihkeä ja tykkäävät yleensä käyttää suutaan.

      Epilepsiaa esiintyy edelleen (varsinkin näy- tervut ja groet) ja kannattaa katsoa millaisista suvuista koiransa ottaa, jotkin kasvattajat edelleen peittelevät epilepsien ilmenemistä omissa jalostuskoirissaan/niiden sukulaisissa.

      "Kotiharrastuksiin" löytyy parempiakin rotuja kun belgianpaimenkoira, mutta jos tämän rotuinen on pakko saada, suosittelen ehdottomasti näyttelylinjaista tervua tai grotskua. Käyttölinjaisilla vietit on jalostettu tappiinsa ja ne ovat harrastajien koiria, jotka osaavat vietit hyödyntää oikein.

      • hghgjjhkhk

        Kotiharrastuksena aattelin kisailla tokossa ja ehkä pelastuskoiratoimintaan eli ei tule tosiaan ammattikäyttöön. :)

        Ihastuin tuohon helppoon koulutettavuuteen. Ja reaktiokykyyn sekä intoon.

        Itselläni tällä hetkellä hieman jästempiä otuksia ja kun joudun melkoisen tomerasti komentaa koiraani sivulle niin omani oli vasta kääntymässä luokseni kun jo vieras malinois otti siivet alleen ja tuli sivulle. :)
        Kuinka tyypillistä tuo on että tottelee ihan vierasta?

        Saksanpaimenkoira tuskin olisi korviaan letkauttanut.


      • hghgjjhkhk
        hghgjjhkhk kirjoitti:

        Kotiharrastuksena aattelin kisailla tokossa ja ehkä pelastuskoiratoimintaan eli ei tule tosiaan ammattikäyttöön. :)

        Ihastuin tuohon helppoon koulutettavuuteen. Ja reaktiokykyyn sekä intoon.

        Itselläni tällä hetkellä hieman jästempiä otuksia ja kun joudun melkoisen tomerasti komentaa koiraani sivulle niin omani oli vasta kääntymässä luokseni kun jo vieras malinois otti siivet alleen ja tuli sivulle. :)
        Kuinka tyypillistä tuo on että tottelee ihan vierasta?

        Saksanpaimenkoira tuskin olisi korviaan letkauttanut.

        Oiskos ketään joka voisi hieman vielä valottaa minulle belgin luonnetta..itse kun olen törmännyt ääripäihin niin mikä on tyypillinen belgin luonne ja totteleeko tosiaan kaikki noin helposti myös vieraita immeisä? Ja koulutettavuudesta ja muusta?

        Kuinka pitkät lenkit teette?

        Mikä muunnos energisin ja mikä rauhallisin?siis belgiksi ;)

        Ja kotikoiraksi siis tulee ei ammattikäyttöön..tokoa aattelen.


    • kotikoirajuuso

      Mulla kokemusta vain KNPV-linjaisista Malikoista. Hemmetin ihania kotikoiria otleet.

      • hghgjjhkhk

        Voisitko kenties kuvailla niiden luonnetta tarkemmin..mitä nyt pidät tärkeänä kertoa..jotain.. :)

        Aikas hiljaista on belggariosastolla ja haluaisin hieman kartoittaa luonnetta..

        Malinoisit on upeita ja sitä aluksi ensin harkitsinkin mutta lienee ehkä tervuere kuitenkin näyttelylinjasta se paras ensiottajalle..


    • fargo

      Puutun tuohon vierasta tottelemiseen. Meillä tokotreeneissä koulutetaan koiria olemaan välittämättä vieraista käskyistä. Tokokilpailuissa kun voi kuulua eri käskyjä viereisestä kehästä ja esim paikkamakuuseen laitossa koirat laitetaan alas ja otetaan istumaan järjestyksessä. Ei siis saa ennakoida/ottaa käskyä viereiseltä henkilöltä. Itelläni on tervu ja aluksi tämäkin meni maahan kun vieruskaveri komensi koiransa alas.

      Ryhmässämme on muunkin rotuisia koiria ja näillä myös sama juttu. Ei siis belgi ole ainoa rotu. Enempikin tuo on koulutuskysymys.

    • hghgjjhkhk

      Ok tilanne oli tavallisessa puistossa jossa pidimme koiria vapaana eli ei varsinainen koulutustilanne. Omani ei omaa miellyttämishalua ja komensin jämäkämmin kuin sen omistaja ja luultavasti siksi totteli minua. Kuulemma ei totellut omistajaansa mutta oli sen verran heikko johtaminen/äänen käyttö..en huutanut vaan sanoin tiukasti..

      Toisaalta on hyvä ettei ole yhden ihmisen koira eikä liian pidättyväinen sillä arjessa sopeutuvainen koira on helpompi jos joutuu jättään hoitopaikkaan.

      Onko sinulla kantaa noihin ääriluonteisiin vai kasvattaako kasvattajat hyvin eri linjoja sakemanneilla kovasti vaihtelevuutta miten belgeillä..en ihan haluaisi noin seurakoiramaista kuten tämä yksi yksilö oli tai noin äärivahtivaa ja reviiritietoista..

    • malinois-10

      Kyllä näyttelylinjaisenkin belgin tulee osata perustottelevaisuus ja hyvät tavat. Saalisvietti on korostetun voimakas, jolloin pakeneva eläin, juokseva lapsi, humalainen ihminen tms. saattavat saada aikaan ei toivotun reaktion. Koirat ovat kiihkeitä ja erittäin nopeita reaktioissaan. Koiratuntemus, peruskoulutus ja määrätietoinen kasvatus ovat tärkeitä. Eri kasvattajien linjat selviävät varmaan parhaiten kyselemällä itse kasvattajilta.

    • belgiemo

      Belgien luonteet on niin erilaisia, ettei oikein voi kaikkea yleistää. Vilkkaita ja tekemistä kaipaavia ovat mutta esim. itse olen omistanut kolme belgia ja kaikki aivan erilaisia. Ensimmäinen belgini(ja yleensäkin oma koirani) oli todella kaikkien kaveri, mutta osasi puolustaakin. Pehmeä mutta ei pelkuri. Rakasti lapsia ja osasi olla aloilleen eikä vouhottanut ihmeitä. Teki kun tarvis ja rauhoittui hyvin. Toinen belgi oli yksi elohopea.............Kolmas belgi oli myös rauhallinen mutta vahvatahtoinen, tekevä. Toisen koiran tullessa meille niin koirien kemiat eivät pelanneet ja belgi näykki sitten turhautumisessaan lapsia joten pitkän harkinnan tuloksena jouduimme luopumaan koirasta lapsettomaan ja koirattomaan perheeseen.

      Eli eroja on ja kannattaa tutkia juuri luonnetestejä ja vanhempien koirien taustoja,luonteita mitä sieltä löytyy. Emä on se, joka opettaa pennuille alkutaipaleen ja sieltä monet asiat pennut oppii. Jos ei omaa hyvää koirankoulutustaustaa, niin ei kannata ottaa vietikkäistä ja todella tempperamenttisista vanhemmista belgiä.

      Ehdottoman peruskoulutuksen belgi vaatii (kuten yleensäkin koirat) tai muuten saat kodintuholaisen jos et järjestä tekemistä. Näissäkin on eroja..Eka ei tuhonnut mulla ihmeitä:kukkaruukkuja,kenkiä..toka söi sohvan ja lattiaa..kolmas ei tehnyt myöskään juuri mitään.

      Eli kodin koristeeksi belgi ei sovi vaikka todella upea koira onkin. Belgeissä on todella pehmeitä, kovia, haastavia, helppoja, kaikkien kavereita,vain omistajan ystäviä..jne..Ja se, että ehdottomasti kannattaa koira tutustuttaa pienenä kaikkeen mahdolliseen niin saat sosiaalisen ja toimivan koiran. :)

      Itsellä myös belgi etsinnässä ja vaikeaa on valita kun mun mielestä hyviä tervuja on nyt vähän tarjolla ja mitä tahansa en halua.... :) :)

    • Morgan

      Tyhmä belggari. Kävi mun kaukasianpaimenkoirapennun kimppuun koirapuistossa. Normaali aikuinen koira ymmärtää eikä käy pennun kimppuun. Ei tämä belgialainen. Faktat on, että ensi talvena mun kaukkari painaa sellaiset 70 kiloa ja belggari hätinä 30kg. Ja kun kaukkarin hormonit heräävät ja alkukantainen vaisto taistella jopa karhuja vastaan niin mitäs kun se muistaa puistossa tuon belggarin? I hate to say I told you, but I told you so......

    • koiratäti

      Voi sua Morgan. Toivottavasti osaat käsitellä koiraasi, koska kaukkarit ovat vahvoja koiria ja huolimattomalla kasvatuksella voi myös käydä sinunkin,puolisosi,lasten tai naapurin päälle.
      Kuulostat vähän siltä, että pitää egottaa jollain "tappaja" koiralla..Toivottavasti et todellakaan omista moista rotua, ei kuulosta asenteesi hyvälle ollenkaan.

      • morgan

        Omistan kyllä kaukkarin, tottakai. En egoile vaan puhun miten koira saattaa toimia.


      • hisskaaa
        morgan kirjoitti:

        Omistan kyllä kaukkarin, tottakai. En egoile vaan puhun miten koira saattaa toimia.

        Kyllä on väärällä ihmisellä koira,jos pitää sen kautta päteä. Miksi ne kaikkein hissukoimmat ottavat ne isoimmat koirat,ihmettelen vain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe