dober!!

gkdö

tässä vähän aikaa sitten kun oli iso keskustelu siitä paperitonkoira ja sekarotusesta. niin kun laitoit että olit laittanut s-postia paimenkoira yhdistykseen siitä että hyväksyykö kennelliitto työlinjaisia bordercollieita tai jotain sinne päin. niin kiinnostuin että saitko vastausta?? mitä he sieltä sanoivat??

5

302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dober

Vastasin jo siihen ketjuun missä asiasta oli tekstiä. Kysyin asiaa siis useammalta ihmiseltä. Kokonaisuudessaan vastaukset menee suunnilleen näin:

Työlinjaisten vanhempien pennut saa rekisteriin mikäli molemmat vanhemmat ovat suorittaneet paimennuskokeen ja näinollen vanhemmat päässeet rekisteriin. Sellaista koiraa, joka ei ole paimennuskoetta suorittanut ja ei ole rekisterissä, ei pitäisi käyttää jalostukseen koska sellaisen koiran jälkeläisiä ei saa rekisteriin.
      Eli, mikäli molemmat vanhemmat ovat tämän kokeen suoritaneet, ja ne on ilmoitettu rekisteriin, niin niiden pennut pääsevät automaattisesti rekisteriin.
      Tämä bc pentue, mistä on palstalla ollut juttua, ei ole päässyt rekisteriin koska emällä ei ole suoretettua paimennuskoetta. Eli toisinsanoen sen jalostukseen käyttöä olisi pitänyt välttää.

Näin minulle tämä asia selvitettiin.

• Issukka

sen on palstalla selvittänyt ainakin kertaalleen!
      Selaile pikkasen eri juttuja, niin eiköhän se löydy!

• Dober

Vastasin jo siihen ketjuun missä asiasta oli tekstiä. Kysyin asiaa siis useammalta ihmiseltä. Kokonaisuudessaan vastaukset menee suunnilleen näin:

Työlinjaisten vanhempien pennut saa rekisteriin mikäli molemmat vanhemmat ovat suorittaneet paimennuskokeen ja näinollen vanhemmat päässeet rekisteriin. Sellaista koiraa, joka ei ole paimennuskoetta suorittanut ja ei ole rekisterissä, ei pitäisi käyttää jalostukseen koska sellaisen koiran jälkeläisiä ei saa rekisteriin.
      Eli, mikäli molemmat vanhemmat ovat tämän kokeen suoritaneet, ja ne on ilmoitettu rekisteriin, niin niiden pennut pääsevät automaattisesti rekisteriin.
      Tämä bc pentue, mistä on palstalla ollut juttua, ei ole päässyt rekisteriin koska emällä ei ole suoretettua paimennuskoetta. Eli toisinsanoen sen jalostukseen käyttöä olisi pitänyt välttää.

Näin minulle tämä asia selvitettiin.

• jaa..

mites voi olla mahdollista että mun koira ei ole suorittanut kyseistä rataa ja tämän emän papereissa on näi: emän emän emä ei ole suorittanut tai ainakaan tällä ei ole rek.nro:a. siis tästä päättelin että ei ole suorittanut paimenkoetta,nii ni miten voi olla mahdollista että tämän jälkeläiset on päässy paimenrekisterii?? "ihmettelee hän"

• Dober

Eli siis emän emän emä on rekisteröimätön? Paimensukuinen?

Minun arvaus on että joko on tapahtunut rotuunotto emän emän kohdalla tai sitten sen on saanut erikoisrekisteriin sen paimennuskokeen perusteella.

Eli siis, nyt hiukan selvennän sitä rekisteröintiasiaa (mikäli olen sen oikein ymmärtänyt).

Pentueen saa rekisteriin mikäli molemmat vanhemmat ovat suorittaneet paimennuskokeen tai niiden vanhemmat ovat jo rekisterissä. Mikäli paimensukuinen koira ei ole rekisterissä ja sillä teetetään pennut paimensukuisen, rekisteröidyn usroksen kanssa niin nämä pennut saa rekisteröityä siinä vaiheessa kun ne ovat suorittaneet paimennuskokeen. Kuitenkin rekisteröimättömien koirien käyttöä jalostukseen olisi vältettävä koska pennut joudutaan laittamaan erikoisrekisteriin mikäli ne omalla paimennuskokeellaan pääsevät rekisteriin.

Näin minä tämän ymmärsin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      260
      5732
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      36
      3326
    3. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      143
      2597
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      220
      2082
    5. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      71
      1610
    6. Otan vielä joskus yhteyttä

Ja jos et vastaa, niin tulen sinne. Pakko puhua.
      Ikävä
      64
      1027
    7. Niin että miten

Haluatko oikeasti olla minun kanssa oikeassa elämässä, vai onko tämä vain kirjoittelua
      Ikävä
      77
      971
    8. Ikävä tilanne rikoksen vuoksi Espanjassa - Jari Sillanpää pistää uutta matoa koukkuun

Jari Sillanpää on ehkä yksi suosituimmista tangokuninkaallisista. Ex-tangokuningas juhli viime syksynä 30 vuotista uraan
      Suomalaiset julkkikset
      9
      825
    9. Nuoriso on tyhmää tutkijat ovat todenneet

Nyt se on todettu ääneen mitä kaikki ovat jo pitkään epäilleet. Nuoriso on tyhmentynyt tasaiseen tahtiin. Kohta pitää ni
      Sinkut
      123
      823
    10. Tätä ei tv:ssä: Farmi-tippuja Amski rehellisenä ongelmista kuvauksissa

Ennakkosuosikki Amskidabamski Anne-Mari Tarkkio joutui ulos Farmi Suomi -realitystä. Voimatehtävässä vastakkain asettui
      Tv-sarjat
      10
      768
    Aihe