osinkojen verotus

neuvojaplease

tänä keväänä olen saanut elämäni ensimmäiset osingot.
onko tuosta nordnetin tilille maksetusta osingosta mennyt jo vero? vai pitääkö se minun itse hoitaa jotenkin?

7

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvojaplease

      ja esim lassila tikanojalta tuli pääomanpalutusta nordnetin tilille? miten tuon osalta verotus menee?

      kiitos mahdollisista vastauksista!

      • Vakuusvaje

        Kyllä Nordnet pidättää ennakkoveron ja asia on helppo tarkistaa. Lasket paljonko yhtiö jakaa osinkoa omistamallesi määrälle ja vähennät siitä 21 % veroa. Siinä summa, jonka pitäisi tulla tilillesi. Sen kummempaa ei suomalaisten osakkeiden osinkoveron kanssa tarvitse tehdä. Pidätys on yhtä suuri kuin lopullinen vero, joten jälkiverojakaan ei tule Verottaja tekee viralliset laskelmat, jotka näkyvät aikanaan ensi keväänä tulevassa veroehdotuksessa.

        Pääomanpalautus on eri juttu. Siitä ei pidätetä ennakkoa eikä varsinaisesti makseta veroakaan. Se kuitenkin alentaa omistamiesi osakkeiden hankintahintaa verotuksessa. Luovutusvoitosta menee sitten aikanaan lisää veroa, kun myyt osakkeet.

        Jos aiot käyttää hyväksesi pienten luovutusten verovapautta, muista että verottaja laskee pääomanpalautukset mukaan vuoden aikana myytyihin osakkeisiin. Jos olet saanut satasen palautuksen, voit myydä osakkeita vain 900 eurolla, jotta tuhannen euron verottomuusraja ei ylittyisi.


    • 18+18

      Pääomanpalautuksesta tuli mieleen Elisa. Sehän useaan kertaan palautti pääomaan. Jos on aikanaan hankkinut puhelinliittymän ja siihen kuuluvan osuustodistuksen edullisesti, on myöhempien osakkeeksivaihtojen (150 kpl) jälkeen voinut käydä niin, että hankintahinta olisi negatiivinen. Tällöin on mennyt tästä negatiivisesta hankintahinnasta veroa. Siis myydessä hankintahinta on nolla ja lisäksi on joutunut maksamaan veroa.

      Myydessään voi tietysti käyttää kuitenkin olettamaa 40 % myyntihinnasta. Tällaiset osakkeetha ovat olleet omistuksessa yli 10 vuotta.

      Eikös noin suunnileen homma mene?

    • osakesäästäjä

      On mennyt.

    • demareiden tuho

      Nyt Demarit tekivät toimintansa läpinäkyväksi: suurin vihollinen on vertainen, joka tienaa enemmän kuin itse. Tätä on systemaattisesti toitottanut Jutta Urpilainen. Olen hyvin tyytyväinen siihen, että sijoittajien vastuu toteutuu näin ankarana. Ne maksavat, jotka ovat tämän sopan keittäneetkin”, Urpilainen sanoi Brysselissä. Mistä lähtien tavallinen tilille tallettaja on sijoittaja? Ovatko nämä tilille tallettajat syyllisiä rahoituskriisiin? On uskomatonta, että Urpilaiselle ja koko demariporukalle ykkösvihollinen on tavallinen keskiluokkaan kuuluva veronmaksaja, joka pitää kaikkialla yhteiskuntaa pystyssä. Tämä näkyi niin talletussuojan loukkaamisyrityksessä kuin kehysriihessä, jossa ainoa häviäjä oli piensäästäjä, joka yrittää saada arkeensa pienten eläkkeiden lisäksi jotain tienestiä. Näitä säästöjä on kerätty vuosikymmeniä, ja niitä Urpilainen ja muut demarit nyt niin kadehtivat. Samoin on toiminut Katainen ja kokoomuskin, mutta hieman pienemmillä huuteluilla. Kokoomuksen puolustukseksi voi sanoa, että he onnistuivat palkitsemaan todella suurta pääomaa kunnolla. Sehän on niiden tehtävä. Entisenä demariäänestäjänä silmäni ovat nyt lopullisesti avautuneet. Demareita ei kannata äänestää, jos omistaa vähänkään mitään. Tässä asiassa muistini on hyvin pitkä. Olen lopullisesti kyllästynyt maksamaan tällaista politiikkaa. Urpilainen tuhosi demarit

    • Syksyn poika -90

      Miten hallituksen uusi osinkoverouudistus vaikuttaa seuraavaan asiaan, vai vaikuttaako mitenkään ? Jos myyn ensi tammikussa (siis 2014) 999 eurolla omistamiani sijoitusrahasto-osuuksia,niin onkohän tämä vielä tuolloin verovapaata tuottoa ? Tänä vuonna (2013) se on ollut verovapaata,koska olen myynyt juuri tuolla summalla 3/2013 rahasto-osuuksia.

      Olisi kiva jos joku kertoisi. Kiitos ja kumarrus näin etukäteen.

      p.s. pienistä summistahan tässä on kysymys, mutta kuitenkin !

      • Vakuusvaje

        Ei tuohon tiettävästi ole muutosta tulossa, mutta vielähän tässä on hallituksella neljä kuukautta aikaa miettiä asiaa uudestaan. Ovat kovia miettimään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      433
      3130
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2512
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      370
      2359
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1857
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1265
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe