takaveto vs etuveto

molempia ollu

kumpi on virittäjän/ tuunaajan valinta?

15

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma valinta

      riippuu aika paljon mihin tarkoitukseen ja saatko kanssa sen tehon autosta niihin pyöriin jos moottori antaa 500hv ja 600nm eikä renkaat pidä niin eihän se mitään tehoa ole elikkä jos haluat niin itse valitsisin 4vedon esimerkkinä käykööt evo, imbreza yms.. mutta jos taas mietit superautoja nehän ovat yleensä takavetoisia mutta moottori onmyös takana tuomassa painoa että auto saa pitoaki. mutta etuvetojakin saa kyllä tehtyä tehokkaiksi mutta mielestäni etu ja taka vedossa on 2 pyörää vetämässä liian vähän toki 4 vedot kuluttavat enemmän bensaa.

    • lifemocker

      vaparissa ei oo niin väliä onko taka- vai etuveto kun ei niitä tehoja saa kuitenkaan niin paljon että pito loppuisi kesken.

      turboissa tietenkin sitten takaveto tai nelikko

      • R-VO

        mielenkiintonen näkemys sulla tuo vaparin tehottomuus ja se etteikö muka vaparista sais tehoja. mutta taka tai nelivetoa käytän silti


      • lifemocker
        R-VO kirjoitti:

        mielenkiintonen näkemys sulla tuo vaparin tehottomuus ja se etteikö muka vaparista sais tehoja. mutta taka tai nelivetoa käytän silti

        ok eli et tiedä asiasta yhtään mitään. suosittelen kokeilemaan.

        laita 10k euroa vapariin ja katso paljon saat tehoja siitä irti

        vertaappa sitten siihen kun laitat saman summan turbokoneeseen ja näe paljon tehoja sieltä löytyy tämän jälkeen!


      • R-VO
        lifemocker kirjoitti:

        ok eli et tiedä asiasta yhtään mitään. suosittelen kokeilemaan.

        laita 10k euroa vapariin ja katso paljon saat tehoja siitä irti

        vertaappa sitten siihen kun laitat saman summan turbokoneeseen ja näe paljon tehoja sieltä löytyy tämän jälkeen!

        hehe paljonko mun täytyy vielä kokeilla? olen rakentanu vapareita kuin turbojakin niin paljon etten varmaan ees muista kaikkia.

        en sanonu vaparin hinnasta mitään. vihjasin vaan että kyllä niistäkin osataan tehoja ottaa aika lahjakkaasti.

        ja se vielä on pakkosanoa että kyllä mä ainakin olen omistanu/ajanut ihan vakio takavetosia vapareita jossa pidon saa loppumaan aika helposti


      • lifemocker
        R-VO kirjoitti:

        hehe paljonko mun täytyy vielä kokeilla? olen rakentanu vapareita kuin turbojakin niin paljon etten varmaan ees muista kaikkia.

        en sanonu vaparin hinnasta mitään. vihjasin vaan että kyllä niistäkin osataan tehoja ottaa aika lahjakkaasti.

        ja se vielä on pakkosanoa että kyllä mä ainakin olen omistanu/ajanut ihan vakio takavetosia vapareita jossa pidon saa loppumaan aika helposti

        se on vaan ihan pirun kallista vaparin kanssa ja riippuen tietenkin koneesta tietyn pisteen jälkeen aika pirun hankalaa saada enää kaakkeja lisää pellolle. tietysti käytännöllisyys kärsii kokoajan mitä pitemmälle vaparia rakentaa, kun joutuu tekemään kompromisseja.

        ainakin omassa autossa juuri sellainen kone, että se ei suhtaudu kaikista optimaalisimmalla tavalla parannuksiin, eikä täten ole se helpoin "virittää".
        toki mun pitää koittaa pitää käytännöllisyyskin mielessä kokoajan, eikä tuo lompakkokaan loputtoman syvä ole.

        turboista kun on paljon helpompi saada sitä voimaa ulos. ja halvempi? ainakin luulisin, että aikamoisen turbovehkeen saisi näilläkin rahoilla kasaan mitä on tuohon omaan vapariin tullut työnnettyä :D


      • hesu.

        vaparissa ei oo niin väliä onko taka- vai etuveto kun ei niitä tehoja saa kuitenkaan niin paljon että pito loppuisi kesken.

        en ihan allekirjoittaisi tuota väitettä.
        www.youtube.com/watch?v=YWYPfcyCAU4

        eikä välttämättä maksa ihan maltaita.


    • sivusta seurannut

      aiheena etu- vai takaveto ja täyssota meneillään turbon ja vaparin välillä O_o

      • lifemocker

        kysymys oli myös virittämisestä ;)


    • mietteitä asiasta

      Turbomoottorit ovat yleensä lyhyt ikäisempiä kuin vaparit. Öljyn korkean lämpötilan vuoksi(ei tehdas vakiot) mut ei ne vaparitkaa ikuisuuksia kestä.mut siitä ei ole kahta sanaa kummasta saa enemmän polleja irti.mut jos muistellaan vuosia takaperin niin nämä turboilla varustellut f1 formulat.1.5l v6 ja yli 1000hp--> (okei polttoaine oli vähän rajumpaa kuin 98).rallissa näistä gt corolloista saadan 1.6l doch puristettua se 240hp ja kiertää sen 10000rpm.siitä voi jokainen päätellä kuinka lyhyet huoltovälit on....

    • --..--

      Siis kyllähän vaparistakin saa tehoja varsin mukavasti mutta samalla koneella ei käytännössä ole normaalia elinikää eli tollanen 1.6l vapari josta 200hp irti niin saat joka toinen kuukausi avata moottorin ihan huoltotoimena. Toki sama pätee tollaseen formulaankin eli normijampan käytössä ei mahdolllisia.
      Turboautosta saat helpommin ja halvemmalla ne lisähevoset kuin vaparista.
      Esim sellanen 100-150hp onnistuu alle 2000€ vaparissa ei mitenkään.
      Ei turbo auto käytännössä ole lyhytikäisempi kuin vaparikaan, turbo vaan pitää huoltaa ajallaan, joten siitä ylimääräinen huoltokohde. Toki sekin noin 150tkm välein jos ei ole jotain mennyt rikki.
      Ajamallahan valtaosa autoista hajoaa, eli ei vakio autokaan kestä jos sitä kokoajan rääkkää.

      • lifemocker

        2000:llakaan ei paljon mitään kyllä saa. vaparit kun pitää rakentaa kokonaan uudestaan jos sieltä jotain irti haluaa.

        kun aletaan koneen sisuksia laittamaan uusiksi niin siinä palaa sitä rahaa.. oli laite mikä hyvänsä.


    • karvanopat tuo15hv

      Ei mitään moottorin virittämistä.2.5 tuuman putkisto kiinni.sit on kunnon pörinät.äänihän kertoo voimasta vai miten se oli ;)

      • lifemocker

        eiks halvempi ois vaan vaihtaa se pelkkä takapönttö ;)


    • minä vaan

      Vaparin virittäminenkään ei ole kovin kallista jos itse osaa tehdä asioita. Toki fyysisiäkin osia pitää vaihtaa mutta jos esim kannen muokkauksia osaa tehdä itse niin siinä säästää aimo summan rahaa. Tuosta että kumpi on parempi virityskohde etu vai takaveto ei voi oikein sanoa kumpi olisi parempi. Vanha nappisilmä lada takavetoiseksi ja vaikkapa uusi type-r civic etuvedoista vaihtoehdoiksi niin ottaisin hondan. Se kokonaisuus on se mikä ratkaisee. Vapaastihengittävistäkin saa sen verran tehoja irti että ilman alustamuutoksia tulee pito-ongelmia niin etu kuin takavedollakin. Vapari vs turbo on taas taas tottumus kysymys. Itsellä ajan saatossa ollut molempia. Jos pistetään samoilla tehoilla oleva turbo ja vapari auto viivalle niin pääsääntöisesti vapari voittaa koska voima tulee pihalle eri tavoin kuin turbossa. Toisaalta turbo on edullisempi jatkojalostaa kuin vapari mutta hyvin viritetty vapari on paljon helpompi ja mukavempi ajaa radalla tai ek:lla. Se että turbo kone ei muka kestäisi samalla tavalla kuin vapari on täysin turhaa puhetta. Kun kone on rakennettu oikein ja otettu huomioon turbon kasvattama lämpökuorma (eli asennettu öljynjäähdytin sen mukaan ja käytetty kunnon öljyä) niin se kestää kyllä. Täytyyhän toki huomioon ottaa että turbo on moottorin apulaite joka kuluu käytössä joten sekin on aika ajoin vaihdettava ja hinnaltaan aika iso. Toisaalta tuo turboon kuluva raha menee jo moneisti pelkkiin kansitöihin vaparissa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      161
      2617
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      183
      1649
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1065
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe