Yritin googlettaa asiasta, mutten löytänyt minkäänlaista vastausta kysymykseeni..
Olen todistajana, mutta koska olen todella ujo ja pelkään jännittäväni ihan liikaa ja sanojeni menevän täysin sekaisin, haluaisin kysyä, että onko miten väärin ottaa yksi alkoholipitoinen (4.7%) juoma ennen oikeudenkäyntiä, jotta minun olisi rennompi olla ja saisin sanottua asiat selvemmin..?
Mahtaa kuulostaa tyhmältä, mutta pelkään esiintymistä erittäin paljon ja varsinkin, kun paikalla on henkilö ja hänen läheisensä;, joita en haluaisi edes tavata.
alkoholi ja oikeudenkäynti
8
150
Vastaukset
- huolestunut9
Ja toinen asiani koskee sitä todistajan palkkiota. Voinko vain pyytää matkakulut päivärahan kuitteja vastaan vai voinko esimerkiksi pyytää 100 € ilman sen suurempia selittelyjä?
- 20+20
Kyllä ihan pienessäkin voi todistaa. Hyväksytäänkö esiintyminen ratkeaa vasta käräjäpaikalla.
Ei sitä todistajanpalkkiota ihan noin pyydellä, siellä on haastemiehellä lomakkeita, joita täytellään.
- huolestunut 9
No minusta ei helposti kyllä huomaa, että olisin jotain ottanut, mutta ajattelin jos ennen oikeudenkäyntiä selvitetään asia.
Näin väjän tuuminkin, että se on vain tietty summa jonka saa, mutta tuttuni, joka on ollut todistajana sanoi, että hän pyysi 100 € eikä mitään kuluja kyselty. Minusta sinänsä kummallista.- faktaafaktaa
Riippuu siitä, että onko todistaja ollut syyttäjän nimeämä vai sellaisen asianosaisen nimeämä, jolla ei ole oikeusapua.
Jos on syyttäjän nimeämä tai sellaisen asianosaisen, jolle on myönnetty oikeusapu, todistajalle maksetaan valtion varoista päiväraha 16 euroa (puolipäiväraha) tai 38 euroa (kokopäiväraha), korvaus matkakuluista pääsääntöisesti julkisten mukaan tai 0,45 euroa/km sekä korvaus ansionmenetyksestä max 58,87 euroa.
Jos on asianosaisen nimeämä (jolla ei oikeusapua), voi palkkioksi pyytää periaatteessa mitä tahansa. Riippuu sitten siitä, mitä nimeäjä myöntää kohtuulliseksi määräksi.
- EI ei ei ei ei ei ei
Tuota noin.
Puheenjohtajana suutun harvoista asioista niin paljon kuin siitä, että oikeuteen tullaan alkoholia nauttineena. Ensinnäkin, puheenjohtaja ei voi olla varma, että oletko tarpeeksi selvin päin vai niin kännissä, että sinua ei voida kuulla.
Toiseksi, osoittaa myös erittäin suurta epäkunnoitusta oikeutta ja istuntosalissa työskenteleviä ihmisiä (syyttäjä, käräjäsihteeri, tuomari/notaari) kohtaan tulla sinne alkoholia juoneena. En tiedä, missä itse olet töissä, mutta tuskinpa pitäisit siitä että sun duuniin tullaan kännissä (ellet sitten ole ravintola-alalla).- hekkala1
Höpöhöpö. Ap:llä on tarkoitus vetää huiviinsa yksi annos. Kukaan ei huomaa mitään vaikka ottaisi toisenkin. Käytännössä voisi hypätä heti rattiin, jos ei ole ihan metrinen pikkutyttö.
Vanhoissa sotaleffoissa tullaan känniin kahdesta hörpystä ja sitten kestetään vaikka amputaatio. Mutta hei, se on elokuvaa.
- ristiriitainen tilan
Poliisin suorittamassa esitutkinassa ei saa päihtynyttä kuulla, mutta tuomioistuimessa asia jää prosessia johavan oikeuden puheenjohtajan harkintaan
Nollatoleranssia ei ole laissa määritelty - 13+12
Näköjään tälläkin palstalla näitä valehtelijoita riittää. Missään ei kielletä poliisia kuulustelemasta päihtynyttä, jos se on välttämätöntä. Siitä on vain tehtävä pöytäkirjaan merkintä ja varattava kuulustellulle tilaisuus myöhemmin tarkastaa se, mitä tuli päihtyneenä kerrottua.
Kuulustelut
12 §
Päihtyneen kuulusteleminen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m533837Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163685Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3983481Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o813287Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363069Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582558- 502445
- 1032295
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise142079Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182079