remmirähjää ja pakkomiellettä ?

penturalli

minulla on pieni 1,5vuotias sekaroituinen narttu. koira on tosi sosiaalinen ja leikkisä, mutta on alkanut nyt viimeisen puolen vuoden aikana ärisemään joillekin vastaan tuleville koirille. jos koiran päästää toisen koiran luo se ei ole vihainen, mutta kun se yrittää kiskoa koiran luo enkä päästä sitä niin se alkaa äristä. mistähän tämä johtuu? muutenkin toisten koirien ohitukset menevät aika huonosti. koira kiskoo toisten luo ihan kamalasti, mutta siihen ei ole sen kummemmin puututtu kun koira on niin pieni ja helppo pitää kaukana muista. tiedän, että tuohon olisi pitänyt puuttua heti, mutta ajattelimme että se menee ohi. ärinää ei tapahdu kaikkien koirien kohdalla.

koirallamme tuntuu myös olevan "pakkomielle" toiseen koiraamme. toinen koiramme on ulkona häkissä ja sisäkoiramme useasti ikkunasta sitä katselee. ongelma ilmenee kun joku menee ulkokoiran luokse esim. viemään ruokaa ja käyttämään sitä lenkillä. sisäkoira alkaa vinkua ja ulista tosi kovaa ja kyttää ikkunasta, välillä juosten ympäri taloa. kiellämme koiraa kun se tekee näin, mutta eipä se tuossa tilassa paljon kieltoihin reagoi.

koirat tulevat siis tosi hyvin toimeen, lenkkeilevät paljon yhdessä ja pienempi koiramme tuntuu olevan tosi kiintynyt tähän isompaan, ulkokoiraan.

9

226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama juttu täällä

En tiedä tarkemmin mutta täällä on vähän sama juttu. Oon tehnyt sen virheen että oon antanut kaveerata tuttujen koirien kanssa hihnassa lenkillä ja koira automaattisesti luulee että jokainen vastaantulija pitää käydä tsekkaamassa. Koiralla tuntuu olevan pakkomielle löytää aina kaveri jonka kanssa reuhkata.
      Yleensä kohdatessa vieraan koiran omani haukkuu tosi vihaisen kuuloisesti oikeen etujalat harallaan kiskoo vastaan tulevan luokse mutta sitten kun pääsee kuonot vastakkain niin välit selviää ja yleensä alkaa iloinen leikki. Kaikkien kanssa kemiat ei tosin kohtaa. Oon yrittänyt mennä palkkion kanssa sellaisten koirien ohi joista se ei tykkää.
      Olisko niin että koira kokee sen teidän ulkokoiran alemmakseen jota se yrittää suojella ja siksi ahdistuu kun ei pääse sen luo? Jos se haluaa itse olla johtaja ja päättää kenen luo menee lenkillä ja kun on kerran antanut vetämiselle periksi niin se toistaa sitä ja kiihtyy kauheesti jos ei pääse tavoitteeseensa eli toisen koiran luo selvittämään välejä. Haukkuu turhautuessaan kun ei ihan pääse koiran luo vaan se vedetään vaan eteenpäin. Näin ajattelin että se on omalla kohdalla mut en tiedä koirista paljoakaan. Itse olen vähentänyt koiran "sosiaalista elämää" eli tavannut vähemmän koiria koska tuollaiset jatkuvat leikkimiset voivat olla koiralle stressaaviakin jos toistuvat usein ja kauan.

• Teljesen

Ihan turha puhua mistään pakkomielteestä, kun on kysymyksessä normaali koira, jonka koulutus on vaan laiminlyöty. Jos koira pääsee tuolla käytöksellä tavoitteeseensa, eli tapaamaan toista koiraa, se vahvistaa käytöstä.
      Niin se vaan on, että jos koira saa päättää, mitä lenkillä tehdään ja kenen luo mennään, tulos on juuri tuollainen. Tokihan koiralla on luonnollinen kiinnostus lajikumppaneitaan kohtaan, nuorena varsinkin. Aikuisen koiran käytös sitten muuttuu usein haastavammaksi ja rähinät alkaa.
      Omistajan velvollisuutena olisi opettaa koiralle sivistyneet käytöstavat lenkkeillessä, eikä raahautua lapasena koiransa perässä. Paras ohje on edelleenkin: hihnassa ei moikkailla. Jos tapakasvatus laiminlyödään pentuna, on myöhemmin moninkertainen työ päästä tavoitteeseen.

• penturalli

me ei siis päästetä koiraa vastaantulevien koirien luokse lenkillä. on muutama tuttujen koira jonka kanssa treffaillaan ja yhdelle näistä koira ärisee jos ei pääse luokse mutta luokse päästessään alkaa leikkiä. siitä ollaan siis päätelty ettei vihainen ole myöskään tuntemattomille koirille vaikka ärisee eikä pääse luokse.

yleensä kun koira ensin kiskoo toisen koiran luokse alkaa se sitten kauheaa vauhtia kiskomaan ohi koirasta. tuntuu että haluaisi päästä toisten ohi mahdollisimman nopeasti. tätä on myös jos ohitetaan ihmisiä, koiralle tulee kamala kiire päästä ihmisten ohi. mitään tappeluita tai negatiivisia kokemuksia koiralla ei ole koskaan ollut. ei ole pakotettu tervehtimään ketään eikä ole koskaan joutunut tappeluihin tai muihin epämiellyttäviin tilanteisiin. tai ainakaan tilanteisiin jotka kuvittelisin olevan epämieluisia. en sitten tiedä, voihan koira kokea epämieluisaksi tilanteet joista se minun silmissäni näyttää nauttivan.

emme siis todellakaan "raahaudu" koiran perässä. kuten aloituksessa sanoin, koira on pieni joten se on helppo saada hallittua ilman, että täytyy mennä itse koiran mielen mukaan. mielestäni on vain hieman noloa kun koira ärisee ja kiskoo, vaikka itse tiedän että ei ole vihainen. tiedän, että tähän olisi pitänyt puuttua jo pentuna, mutta silloin tällaista ongelmaa ei ollut. nyt siis kaipaisinkin vinkkejä, että miten tällainen ongelma hoidetaan näin aikuisiällä. :)

• ...

Kyse on molemmissa ongelmissasi samasta asiasta.

Kun koira alkaa äännellä toisia nähdessään tai menee levottomaksi sisätiloissa, on kyse paineen purkamisesta päästä.

Eli koiran vire kasvaa liian isoksi ja se alkaa kiehumaan yli. Puhutaan siis samasta asiasta kuin painekattilassa; kun paine kasvaa tarpeeksi isoksi, pilli alkaa viheltää.

Jälleen kerran sanon tämän; tee eläinkoe itselläsi. Istu paikoillasi, älä liikauta evääkään ja ala toisella päässäsi kivaa, kivaa, kivaa, niin että päässä pian raikuu yksi ja ainut sana; kivaa. Kokeile miten kauan pystyt olemaan täysin liikkumatta paine päässä. Jossain vaiheessa alkaa sinustakin tulla ääntä tai liikautat sormeasi tms, kun lopetat kokeilun joudut varmastikin nousemaan seisomaan tai ravistelemaan itseäsi pikkuisen. Nyt tiedät mitä koirassa tapahtuu. Koira ei vain mielikuvilla provoa itselleen painetta, kuten sinä tässä harjoituksessa, vaan koira oikeasti aistii jonkun virettä nostavan homman, paineensieto ei ole koiralla hyvä tai sitten on hyvä ja paine valtava siinä vaiheessa kun se alkaa viheltää.

Eli jos kokeilit itselläsi, tiedät, että oireilun kieltäminen on todellakin epäinhimillistä kohtelua, ajattele siis, että sinäkin olisit ollut pakotettu jatkamaan kivan hokemista päässäsi, mutta et saisi liikahtaa tai äännellä, menisi jo kidutuksesta. Ainoana keinona itse näkisin koiran siedättämisen, eli että nuo tilanteet oliviat niin jokapäiväisiä, että ne eivät painetta nsota. Mene koira kentälle; siellä koirasi oppii työskentelemään kanssasi siedättymällä toisten koirien seurassa. Muutaman viikon ajan, kulje ulkokoirasi luona satoja kertoja päivässä; sisään, pyörähdys takaisin ulkohäkille, pyörähdys sisään, pyörähdys takaisin ulkohäkille, pyörähdys sisään...

• ...

Tuosta paineensiedosta muuten omalla kohdallani sain jokunen aika sitten hyvän muistutuksen. Kävin katsomassa Sofi Oksasen Puhdistuksen elokuvateatterissa. Ahdistus kasvoi päässä aivan valtavaksi siinä kohden kun sille pikkutytölle tehtiin mitä nyt tehtiin, onneksi siinä ei näytetty sen tarkemmin, mutta kirjan lukeneena tiesi... Vääntelehdin penkissä, oli tosi vaikea istua ja se vain jatkui, elokuva kun ei tarjoa mitään kepeää senkään jälkeen, kunnes minun oli pakko nousta seisomaan. Onneksi istuin laitimmaisessa penkissä. Kun olin purkanut sen energian liikkeeseen, pystyin taas pysmään aloillani penkissä loppu elokuvan.

Minä nousin seisomaan. Joidenkin huomasin itkevän, toiset vääntelehtivät yhtä tuskaisen oloisena kuin minäkin, joku jopa kikatteli hervottomana...

• Viritetty koira
        ... kirjoitti:

Tuosta paineensiedosta muuten omalla kohdallani sain jokunen aika sitten hyvän muistutuksen. Kävin katsomassa Sofi Oksasen Puhdistuksen elokuvateatterissa. Ahdistus kasvoi päässä aivan valtavaksi siinä kohden kun sille pikkutytölle tehtiin mitä nyt tehtiin, onneksi siinä ei näytetty sen tarkemmin, mutta kirjan lukeneena tiesi... Vääntelehdin penkissä, oli tosi vaikea istua ja se vain jatkui, elokuva kun ei tarjoa mitään kepeää senkään jälkeen, kunnes minun oli pakko nousta seisomaan. Onneksi istuin laitimmaisessa penkissä. Kun olin purkanut sen energian liikkeeseen, pystyin taas pysmään aloillani penkissä loppu elokuvan.

Minä nousin seisomaan. Joidenkin huomasin itkevän, toiset vääntelehtivät yhtä tuskaisen oloisena kuin minäkin, joku jopa kikatteli hervottomana...

Olen samaa mieltä, että koiran vire kasvaa liian suureksi, mutta: "oireilun kieltäminen on todellakin epäinhimillistä kohtelua". Siis mitä ihmettä? Treenaan omaa koiraa korkeassa vietissä ja jos se esim. seuraamisessa näppii minua käteen (turhautumista, vietti jossain ulkoavaruudessa saakka), niin kyllä todellakin kiellän sitä... ja ihan reippaasti. En silti katso olevani epäinhimillinen koiraa kohtaan, kyseessä on vietin patoaminen, joka sitten sallittaessa purkautuu parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Kyllä koiran täytyy pysyä hanskassa, vaikka sen vire olisi millaisissa sfääreissä.

• ...
        Viritetty koira kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että koiran vire kasvaa liian suureksi, mutta: "oireilun kieltäminen on todellakin epäinhimillistä kohtelua". Siis mitä ihmettä? Treenaan omaa koiraa korkeassa vietissä ja jos se esim. seuraamisessa näppii minua käteen (turhautumista, vietti jossain ulkoavaruudessa saakka), niin kyllä todellakin kiellän sitä... ja ihan reippaasti. En silti katso olevani epäinhimillinen koiraa kohtaan, kyseessä on vietin patoaminen, joka sitten sallittaessa purkautuu parhaaseen mahdolliseen suoritukseen. Kyllä koiran täytyy pysyä hanskassa, vaikka sen vire olisi millaisissa sfääreissä.

"Siis mitä ihmettä? Treenaan omaa koiraa korkeassa vietissä ja jos se esim. seuraamisessa näppii minua käteen (turhautumista, vietti jossain ulkoavaruudessa saakka), niin kyllä todellakin kiellän sitä... ja ihan reippaasti"

Itselläni sama tilanne. Patukalla, pallolla tai muulla innostettuna koira käy puremaan niin kättä kuin jalkaa, se myös ottaa sivusuunnassa tilaa itselleen, siis menee ylivireeseen.

En kuitenkaan mitenkään päin näe tarkoituksenmukaisena kieltää koiraa kyseisestä toiminnasta, koska a) koira ottaa silloin erittäin hyvin kontaktia; se on siis täydellisen suuntautunut minuun, b) koira on silloin erittäin hyvässä työvireessä (jota sinäkin hehkutit). Kumpaakaan noista en halua pois, siksi en todellakaan lähtisi koiraa kieltämään.

Tämän takia meillä edelleen opetellaan seuraaminen ja muut tarkkaavaisuutta ja malttia vativat liikkeet makupaloilla. Välillä kokeilen toki, että joko pallokainalossa onnistuu, mutta tähän asti ei ole onnistunut juuri sen takia, että koira ei vielä ilmeisesti osaa tarpeeksi hyvin seurata, eli sille paikka ja tekeminen ei ole varmaa, ja se tekee seuratessa jotain ei toivottua, joka ei kuulu liikkeeseen (liikkuu sivuttain sekä alkaa hamuilemaan suullaan, myös pomppii).

Eli vireen hallinta. Virettä käytetään hallitusti, ottaen esiin tarvittava määrä kuhunkin tilanteeseen. Kun koira ei pääse ryntäämään sata lasissa, ei sitä ole mieltä innostaa valmiiksi ryntäämään sata lasissa.

Meillä kaikki liikkeeseen liittyvät, ei niin tarkat, liikkeet tehdään patukalla. Ei teitenkään tehtäisi jos koira kiihtyisi niistä niin paljon, että tulisi esimerkiksi ääntelyä, tämä koira kuitenkin purkaa vireensä liikkeeseen, ei ääntelyyn. Eteenmenot, kaukokäskyt, esineen puremiset jne harjoitellaan patukalla, koska silloin koiran vire saa olla huipussaan. Paikalla pysymiset, tarkat seuraamiset, tunnistusnoudot jne, opetellaan makupaloilla, juuri sen takia, että koiralle annetaan mahdollisuus onnistua, ilman että tarvitsee alkaa kieltelemään (siitä ylimääräisestä liikkeestä jota liika into saa aikaan).

Itsestäni on aivan käsittämätöntä siis, että joku kieltää koiraa siitä mihin sen on itse ajanut; siis virittänyt sen patukkaan ja alkaakin yhtäkkiä kieltämään patukkaan intoutumisesta... Koira hamuilee patukkaa kainalostasi, ei se siinä innsossaan tajua, että pureskelee kättäsi, pomppii tai on vinottain, se tajuaa vain sen, että se pyrkii saamaan patukan ja yhtäkkiä sitä siitä kielletään. Tarpeeksi tanakan kiellon kun siihen isket, niin milläs motivoit koiraa seuraavana päivänä, kun se oppi, että patukkaa ei ainakaan kannata enää hamuta..?

Vire siis tarpeeksi alhaalla kuitenkin, että koira kykenee vielä keskittymään oppimiseenkin, myös vireellä koulutettavien koirien kanssa...

• ...
        ... kirjoitti:

"Siis mitä ihmettä? Treenaan omaa koiraa korkeassa vietissä ja jos se esim. seuraamisessa näppii minua käteen (turhautumista, vietti jossain ulkoavaruudessa saakka), niin kyllä todellakin kiellän sitä... ja ihan reippaasti"

Itselläni sama tilanne. Patukalla, pallolla tai muulla innostettuna koira käy puremaan niin kättä kuin jalkaa, se myös ottaa sivusuunnassa tilaa itselleen, siis menee ylivireeseen.

En kuitenkaan mitenkään päin näe tarkoituksenmukaisena kieltää koiraa kyseisestä toiminnasta, koska a) koira ottaa silloin erittäin hyvin kontaktia; se on siis täydellisen suuntautunut minuun, b) koira on silloin erittäin hyvässä työvireessä (jota sinäkin hehkutit). Kumpaakaan noista en halua pois, siksi en todellakaan lähtisi koiraa kieltämään.

Tämän takia meillä edelleen opetellaan seuraaminen ja muut tarkkaavaisuutta ja malttia vativat liikkeet makupaloilla. Välillä kokeilen toki, että joko pallokainalossa onnistuu, mutta tähän asti ei ole onnistunut juuri sen takia, että koira ei vielä ilmeisesti osaa tarpeeksi hyvin seurata, eli sille paikka ja tekeminen ei ole varmaa, ja se tekee seuratessa jotain ei toivottua, joka ei kuulu liikkeeseen (liikkuu sivuttain sekä alkaa hamuilemaan suullaan, myös pomppii).

Eli vireen hallinta. Virettä käytetään hallitusti, ottaen esiin tarvittava määrä kuhunkin tilanteeseen. Kun koira ei pääse ryntäämään sata lasissa, ei sitä ole mieltä innostaa valmiiksi ryntäämään sata lasissa.

Meillä kaikki liikkeeseen liittyvät, ei niin tarkat, liikkeet tehdään patukalla. Ei teitenkään tehtäisi jos koira kiihtyisi niistä niin paljon, että tulisi esimerkiksi ääntelyä, tämä koira kuitenkin purkaa vireensä liikkeeseen, ei ääntelyyn. Eteenmenot, kaukokäskyt, esineen puremiset jne harjoitellaan patukalla, koska silloin koiran vire saa olla huipussaan. Paikalla pysymiset, tarkat seuraamiset, tunnistusnoudot jne, opetellaan makupaloilla, juuri sen takia, että koiralle annetaan mahdollisuus onnistua, ilman että tarvitsee alkaa kieltelemään (siitä ylimääräisestä liikkeestä jota liika into saa aikaan).

Itsestäni on aivan käsittämätöntä siis, että joku kieltää koiraa siitä mihin sen on itse ajanut; siis virittänyt sen patukkaan ja alkaakin yhtäkkiä kieltämään patukkaan intoutumisesta... Koira hamuilee patukkaa kainalostasi, ei se siinä innsossaan tajua, että pureskelee kättäsi, pomppii tai on vinottain, se tajuaa vain sen, että se pyrkii saamaan patukan ja yhtäkkiä sitä siitä kielletään. Tarpeeksi tanakan kiellon kun siihen isket, niin milläs motivoit koiraa seuraavana päivänä, kun se oppi, että patukkaa ei ainakaan kannata enää hamuta..?

Vire siis tarpeeksi alhaalla kuitenkin, että koira kykenee vielä keskittymään oppimiseenkin, myös vireellä koulutettavien koirien kanssa...

Tokikaan en tiedä, miten loivaliikkeinen koira sinulla on olemassaan, mutta omalle kohdalle on sattunut kolme sen verran nopea liikkeistä vireellä koulutettua, että kun närpäisy kädestä tai reidestä tulee, niin siihen kohtaan en mitenkään kerkeäisikään kieltoa laukaisemaan. Siinä vaiheessa kun pomppu ja näykkäsy on jo ohi, minä vasta tajuan, että mitä tapahtui, siitä vielä menee muutama sekunnin murto-osa ennenkuin saan sanan tulemaan ulos suustani ja kohdalla on täydellinen esimerkki yleisimmästä rangaistustilanteesta; eli täysin väärin ajoitetusta palautteesta.

Sama sivuttaisliikkeessä; kielto toimisi jos se olisi ajoitettu siihen hetkeen kun koira siirtyy vinottain, no se tapahtuu niin nopeasti, että siinä ei kerkeä edes kahta kirjainta peräkkäin sanoa ja kun se kielto tulee myöhässä, koiran toiminta on enää vain patukan tiivis tuijottaminen ja jos kieltäisin siinä, kieltäisin siis patukan tiiviistä tuijottamisesta, en suinkaan siitä sekuntti sitten otetusta sivuttain askeleesta.

Uskon, että oikea aikaista kieltoa varmasti kerkeää jollain mastiffi tyyppisellä koiralla harjoittaakin, mutta miksi riskeerata niilläkään? Jos tuleekin kiellettyä kontaktin pitämisestä patukkaan, niin kyllähän se vähän syö koiralta kuin koiralta motivaatiota...

• Kokemusta vastaavanl

Inhimillistä tai ei, oiretta on turha yrittää poistaa tukahduttamalla jos oireen syyhyn ei puututa. Paine etsii vain toisen reitin purkautua. Lukekaa joku hyvä kirja koirien käyttäytymisestä, sen avulla voi aueta se mikä sitä painetta nostattaa, ja sitten puututaan siihen. Vasta sen jälkeen voi hoitaa oiretta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      67
      4479
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      104
      3737
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      109
      3363
    4. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      68
      1908
    5. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      21
      1906
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      87
      1175
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      89
      923
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      123
      886
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      54
      878
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      24
      804
    Aihe