Kissa lentokoneessa

Minä ja kissa

Hei,

Oletteko matkustaneet kissanne kanssa lentokoneessa? Onko helppoa jne.

Olen hakenut googlella lisää tietoa mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jos lemmikin kanssa matkustaa.

Entäpä jos kissa vaatii vessaa, niin pitääkö antaa kissan kakata ja pissata omaan kuljetuslaukkuun vai mitä olette tehnyt?

Mahdollinen matka olisi lennolla yhteen suuntaan n. 1 tunti.
Bussikuljetukset. 1 tunti ja toinen 30 minsaa.

Kertokaa kokemusia. :)

36

10700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Catfly

      Hei! Olen tehnyt useamman pitkän lentomatkan kissan kanssa.

      Lentoyhtiölle pitää tietysti ilmoittaa hyvissä ajoin , että kissa on tulossa matkalle ja he kertovat sitten voiko kissa matkustaa matkustamossa vai ruumassa ja paljonko maksaa ja mitä muita vaatimuksia on kuljetushäkin/laukun suhteen. Tämän olet tietysti tehnyt jo?

      'Vaarallisin' hetki on matkatavaratarkistus, jossa kissa pitää ottaa ulos häkistä, joka menee läpivalaisun läpi. Tällöin pitää kissaa pitää tiukasti sylissä, jottei se pääse karkaamaan paniikissa. Parasta on, jos itse pystyy olemaan rauhallinen, niin kissakin on sitä. Kissalla on parasta olla melko tiukasti istuvat valjaat (ja panta), joista saa tukevan otteen, jotta se ei varmasti karkaa tässä vaiheessa.

      Jos kissa matkustaa ruumasssa, on parasta , ettei sillä olisi ruumassa olon aikana pantaa tai valjaita, ettei se vaan 'sotkeudu' niihin paniikissa. Kuljetushäkin pitää olla IATA- hyväksytty, tarpeeksi iso että kissa pystyy seisomaan ja muuttamaan asentoa ja niin tukeva, ettei se voi mennä rikki tai saada lommoja. Ja ehdottomasti tärkein on häkin lukitussysteemi, jonka pitää olla metallinen ja täysin varma! Ruumassa kissalla pitää olla myös häkin kalterissa tiukasti kiinni oleva astia, jossa juomavettä.

      Matkustamossa kissa voi matkustaa pehmeässä ja pienemmässä kantokassissa. Mutta senkin pitää olla tukevaa tekoa, ettei kissa esim. paniikissa revi rikki kassin hengitysverkkoa (kuten minun kissani teki kerran matkustamossa, muttei onneksi tullut ulos kassistaan!).

      Kummassakin matkustustavassa häkin/kantokassin pohjalla pitää olla nestettä imevä alusta tai froteepyyhkeitä tms., koska kissaa ei missään nimessä saa ottaa koneessa pois kopastaan!

      Hyvää olisi ostaa kotiin Feliway-spraytä tai vastaavaa tuotetta (eläinkaupasta ja joissain apteekeissa) jo n. 1 viikko ennen reissua ja sprayata sillä tuleva matkakoppa ja antaa kopan sitten olla auki lattialla, jotta kissa tutustuu siihen rauhassa ennen reissua!

      Yleisesti otttaen kissat eivät todellakaan nauti lentomatkoista sen enempää matkustamossa kuin ruumassakaan mutta hyvällä valmistelulla ja rauhallisuudella niistä selvitään. Ja tuollainen tunnin lento menee varmaan suht helposti. Minun kissani ovat tehneet 5-6 tunnin lentoja ja jopa vaihtaneet konetta, mutta siitäkin on selvitty ehjin nahoin :)!

      Hyvää matkaa Sinulle ja kissallesi!

      • Minä ja kissa

        Hei ja kiitos vastauksestasi.

        Kyllä meillä on selleinen kissan kantolaukku joka sopii sinne matkustamoon. Pidän kantolaukkua koko ajan lattialla auki, jotta kissa tottuu siihen. Tosin kissa on kerran ollut siinä kantolaukussa, kun haimme kissani kasvattajalta - sitä ennen suihkutin Feliway-sprayta laukun sisälle, jotta kissani ei kauhistuisi.

        Toivottavasti mahdollinen kakka ja pissa ei haise koko matkan. :)

        Kiitos!


      • omat kokemukset
        Minä ja kissa kirjoitti:

        Hei ja kiitos vastauksestasi.

        Kyllä meillä on selleinen kissan kantolaukku joka sopii sinne matkustamoon. Pidän kantolaukkua koko ajan lattialla auki, jotta kissa tottuu siihen. Tosin kissa on kerran ollut siinä kantolaukussa, kun haimme kissani kasvattajalta - sitä ennen suihkutin Feliway-sprayta laukun sisälle, jotta kissani ei kauhistuisi.

        Toivottavasti mahdollinen kakka ja pissa ei haise koko matkan. :)

        Kiitos!

        Luulen, että kisusi ei pissi eikä kaki koko matkan aikana. Olen matkustanut 7-8 tuntiakin useiden eri kissojen kanssa, mutta kaikki kissat ovat pysyneet umpinaisina koko matkan. No, toki kissat ovat erilaisia ja joku voi tehdä ns. hätäkakat.
        Suosittelen, ettet syötä ja juota kissaa kovin juuri ennen matkaa, ettei kissa oksenna matkalla.


    • katit helve..ttiin

      lentokoneesta.

      Ainakaan matkustamoon niitä ei saa tuoda. Paljon matkustavana olen aina vaatinut että ne eivät tule matkustamoon jos olen sellaisen huomannut.

      ONNEKSI yhdenkin matkustajan vaatimus riittää. Allergiaan vedoten katit joutuvat AINA ruumaan.

      • jioasuaofHWWQ

        Lentoa varatessasi sinun täytyy ilmoittaa jo etukäteen että olet allerginen jollekin tietylle eläimelle esim. koiralle tai kissalle.

        Jos et ole sitä siis varaustilanteessa tehnyt, niin eläin saa tulla matkustamoon kunhan se sijoitetaan sinusta hieman kauemmaksi jos mahdollista. Jos ei, niiskuta ihan rauhassa.

        Kuinkahan paljon olet lentokoneella matkustellut kun tätä et tiennyt?

        Taitaa palstan pikku provolla olla taas tylsä päivä. Sunnuntai, ei koulua eikä kavereita. Mitäpä sitten muuta kuin palstalla itseään naurunalaiseksi tekemään.

        Ja kiitos kysymästä, olen taas päivystämässä joten mulla on oikein hyvää aikaa tässä katsella sinun pätemistäsi ja sille hymyillä.

        Pssst. Eikö sun pitäisi olla virpomassa kun kuitenkin pieni trull.. trolli olet?


      • 1+0

        Lainaus Finnairin sivulta:

        "Eläinallergiasta kannattaa aina mainita jo lentoa varatessa. Jos allerginen henkilö on varannut lipun tietylle lennolle, lento voidaan sulkea kissojen tai koirien kanssa matkustavien varauksilta. Jos taas kissa tai koira on jo ilmoitettu lennolle, allergiselle henkilölle voidaan suositella toista lentovuoroa. Hyvän ilmastoinnin ansiosta eläinallergeeneille altistuminen on kuitenkin vähäistä lentokoneessa."


      • Minä ja kissa

        2 ehtoa

        Eläinallergiasta kannattaa aina mainita jo lentoa varatessa. Jos allerginen henkilö on varannut lipun tietylle lennolle, lento voidaan sulkea kissojen tai koirien kanssa matkustavien varauksilta.
        Jos taas kissa tai koira on jo ilmoitettu lennolle, allergiselle henkilölle voidaan suositella toista lentovuoroa. Hyvän ilmastoinnin ansiosta eläinallergeeneille altistuminen on kuitenkin vähäistä lentokoneessa.


      • FINNAIR PLUS
        jioasuaofHWWQ kirjoitti:

        Lentoa varatessasi sinun täytyy ilmoittaa jo etukäteen että olet allerginen jollekin tietylle eläimelle esim. koiralle tai kissalle.

        Jos et ole sitä siis varaustilanteessa tehnyt, niin eläin saa tulla matkustamoon kunhan se sijoitetaan sinusta hieman kauemmaksi jos mahdollista. Jos ei, niiskuta ihan rauhassa.

        Kuinkahan paljon olet lentokoneella matkustellut kun tätä et tiennyt?

        Taitaa palstan pikku provolla olla taas tylsä päivä. Sunnuntai, ei koulua eikä kavereita. Mitäpä sitten muuta kuin palstalla itseään naurunalaiseksi tekemään.

        Ja kiitos kysymästä, olen taas päivystämässä joten mulla on oikein hyvää aikaa tässä katsella sinun pätemistäsi ja sille hymyillä.

        Pssst. Eikö sun pitäisi olla virpomassa kun kuitenkin pieni trull.. trolli olet?

        asiakas, profiilissa allergia merkintä. EI KISSAT häiritse :))))

        IKINÄ ei ole katti tullut samaan koneeseen matkustamoon, ruumaan vaan kyllä kai ne siellä elää.


      • 5+25
        FINNAIR PLUS kirjoitti:

        asiakas, profiilissa allergia merkintä. EI KISSAT häiritse :))))

        IKINÄ ei ole katti tullut samaan koneeseen matkustamoon, ruumaan vaan kyllä kai ne siellä elää.

        Klikkasit sitten heti plussan itsellesi. No joo, kukapa sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse :)))))

        Jos kissallinen matkustaja varaa lennon ENNEN allergikkoa, kissa saa olla matkustamossa.

        Onko se nyt ihme ettei yhtään kissaa ole tullut samaan koneeseen kanssasi, sillä ei niitä nyt ihan joka päivä lennoille ole pyrkimässä. Toki hiihtoloma-aikaan asia on toinen kun katit matkaavat häntä suorana skimbailemaan Sveitsiin tai kotimaiseen Lappiin. Myös Pääsiäisen aikoihin kissat lentävät paljon, mutta ainoastaan mustat kissat ja ainoastaan noitien luudan varrella kököttäen, eikä suinkaan sinivalkoisin siivin lennellen.

        Olen itsekin lentänyt aika paljon, sekä luudalla että lentokoneessa istuen, mutta yhtään kissaa tai koiraakaan ei ole kabiinissa näkynyt. Ruumaan en ole kurkistanut.

        J.K. Annoin sulle toisen plussan ihan näin Palmusunnuntain kunniaksi, vaikka en kirjoitustasi allekirjoitakaan.

        J.K.2 Saitko paljon suklaamunia kun kävit virpomassa?


      • Plussaa tulee
        5+25 kirjoitti:

        Klikkasit sitten heti plussan itsellesi. No joo, kukapa sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse :)))))

        Jos kissallinen matkustaja varaa lennon ENNEN allergikkoa, kissa saa olla matkustamossa.

        Onko se nyt ihme ettei yhtään kissaa ole tullut samaan koneeseen kanssasi, sillä ei niitä nyt ihan joka päivä lennoille ole pyrkimässä. Toki hiihtoloma-aikaan asia on toinen kun katit matkaavat häntä suorana skimbailemaan Sveitsiin tai kotimaiseen Lappiin. Myös Pääsiäisen aikoihin kissat lentävät paljon, mutta ainoastaan mustat kissat ja ainoastaan noitien luudan varrella kököttäen, eikä suinkaan sinivalkoisin siivin lennellen.

        Olen itsekin lentänyt aika paljon, sekä luudalla että lentokoneessa istuen, mutta yhtään kissaa tai koiraakaan ei ole kabiinissa näkynyt. Ruumaan en ole kurkistanut.

        J.K. Annoin sulle toisen plussan ihan näin Palmusunnuntain kunniaksi, vaikka en kirjoitustasi allekirjoitakaan.

        J.K.2 Saitko paljon suklaamunia kun kävit virpomassa?

        jokaisesta lennosta, ei sitä tarvitse erikseen klikkailla.

        Ja höpönhöpön että kissa saisi paikan vaikka varaisi lennon vuoden päähän jos kyytiin on tulossa yksikin platinakortillinen plus asiakas.(vaikka viime minuutilla)

        Tämäkin on koettu kun katti poistettiin jo matkustamosta koska ihmiset asetetaan TIETENKIN tuhoeläimien eli kattien edelle.


      • tähtihetki

        hyvä katit helvettiin

        Allergia pitää ilmoittaa etukäteen. Jos ei ole ilmoitettu, kissa tulee mukaan matkustamoon.
        Etsitään paikka kaukaa sinusta.

        Kun minä olen matkalla kissani kanssa, ja sinä ilmoitat vasta koneessa, ettei mukamas käy, ei onnistu.

        Minulle ei myydä paikkaa koneeseen, jos on allerginen ilmoittautunut. Ja jos ei ole ilmoittaunut, niin ei ole oikeasti allerginen.


      • Anonyymi

        Yleensä kissa-allergiosena sinä vedät ne päivän lääkkeesi. itse omistan 2 kissaa ja olen allerginen, mutta arvaappas mitä? Osaan syödä lääkkeeni niin kissat eivät aiheuta kuolemaa.


    • Roosa4

      Olen lentänyt paljon edesmenneen kissani kanssa lentokoneessa. Meillä se oli suht helppoa. Siis kissa kuljetuskoppaan, eri lentoyhtiöillä on vähän erilaisia sääntöjä hinnoittelussa ja paikasta mihin koppa koneessa laitetaan. Hinnoittelu on pääasiassa painon mukaan. Kissa laitetaan yleensä lentokoneessa jalkatilaan kuljetuskopassaan, monet ulkolaiset lentoyhtiöt antavat kuljetuslaatikon olla sylissä tai vieressä penkillä. Kissa kyllä pidättelee pissaa ja kakkaa, pystyy olemaan käymättä vessassa useamman tunnin. Minulla oli mukana hiekkaa ja pieni matala pahvilaatikko ja käytin lentoaseman vessassa kissaa pissimässä.
      Jos on kovin arka ja säikky kissa niin voi antaa rauhoittava tabletti, mutta en suosittele koska kissalle tulee siitä vain huono olo/ärsyyntynyt.
      Meidän katti naukui vähän nousuissa ja laskuissa mutta muuten lennot meni hyvin. Vaikka ihmisten liikkuvuus on vapaata niin muutamiin maihin ei rokotettuakaan kissaa saa viedä. Lisätietoja niistä maista saat maa-ja metsätalousministeriöstä.

    • flyingcat

      Silmiini pisti erityisesti huomio turvatarkastuksesta. Itse en ehkä uskaltaisi kissaa ottaa ulos kopasta karkaamisvaaran vuoksi(ellei siis ole ehdottoman pakko). Kannattaa kysyä turvatarkastajilta, onko mahdollista saada hoitaa tämä asia siten, että kissa otetaan kopasta suljetussa huoneessa ja sen jälkeen koppa tarkastetaan. Sitten kissa koppaan ja matka jatkuu. Tällainen järjestely olisi hyvä varsinkin jos kissa on kovin pelokas (jos kissa nimittäin pelkää kovasti ja haluaa päästä irti, niin sitä ei pitele mikään). Tietysti kannattaa varautua valjailla yms. siltä varalta, että tällainen menettely ei toimi. Voit toki kysyä jo etukäteen, miten turvatarkastus kissan kanssa sujuu, mutta tilanne selviää lopullisesti vasta tarkastuksessa.

      Koppaan kannattaa laittaa alusiksi sanomalehteä/pyyhe tai kroonikkoalusta(apteekista), jotka imevät nesteet itseensä. Aloittajan matka ei sinänsä kestä kovin kauan, joten kissa pärjää kopassa, vaikka joutuisikin hädät tekemään. Koneessa koppaa ei saa avata.

      Rauhallista ja turvallista matkaa

    • Itsekkäät omistajat

      jos kerran olette katin ottanut riesaksi niin pysykää kotona, jookos.

      Turha tulla kiusaamaan ihmisiä koneeseen haisevilla kissoillanne.

      • 1+52

        No onpas tämä arka aihe kun näin SUURIA tunteita kissan lentäminen aiheuttaa!!!


      • hannu ja kissa

        Mun kissa ei haise.
        Enemmän haisee jotkut itsekkäät matkustajat.
        Ja muut tyhmät ihmiset.

        Ihmisen elämä on aika kamalaa, jos kissoista pitää ottaa stressiä, tai ehkä pienistä lapsista. Entäs humalikot aikuiset?


    • ahtaalla

      Kerran oli mun vieressä niin lihava setä että sen käsirasva peitti mun kuulokeaukon paikan ;(

    • tadaaaaaa

      olen itse muuttamassa espanjaan ensi vuoden puolella ja haluan ehdottomasti kissan mukaan matkustamoon,ruumaanhan en laita häntä pelkäämään. Hän on minun pikku lapseni.
      Hän on todella rauhallinen ja kiltti joten epäilen ett turvatarkastuksessa on ongelmaa. Eli riittää että ennen lennon varaamista soittaa kyseiseen lentoyhtiöön ja tarkistaa miten matkustaminen onnistuu ja maksut ym,sitten ne varaa puolestani,vai?
      Ja koppa on semmoinen kangas mutta kestävä,missä on vetoketju,toki sen voi lukita pienellä lukolla ulkopuolelta jos he sen vaativat?ja sinne sisälle sanomalehtiä ja froteepyhe vaan?

      • kusimirri

        Vähemmän sitä siellä ruumassa pelottaa kuin matkustamossa.


    • pimpelipompeli

      Googletin tässä illan ratoksi aihetta, kun tulee ajankohtaiseksi pian. Kiitos hyvistä neuvoista asiallisille kommentoijille. Muutan piakkoin Yhdysvaltoihin töihin ja siellä tulen asumaan useamman vuoden: kissani tulee ihan taatusti mukanani ja reissaa lentokoneen matkustamossa penkin alla. :)

      Luotan kyllä siihen, että kun minulle ja kissalleni myydään paikka koneessa, molemmat myös saamme matkustaa tavalla josta olen maksanut. Ja johon valmistunut; hetken varoitusajalla ennen nousua ei pehmeää matkustamokoppaa vaihdetakaan ruumakuljetus häkkiin. Jos joku kissanvihaaja alkaa soittaa suutaan koneessa, niin se on voi voi. Uskon, että oikeasti allergiset ihmiset pitävät tarkasti huolen heille sopivasta lennosta. Kyllä me kaikki mahdutaan mukaan; järjestelykysymys! :)

      Onneksi on muutenkin siisti ja rauhallinen katti, jonka kanssa on helppo matkustaa. Mitä nyt miukaisee muutaman kerran silloin tällöin, mutta suurimman osan matka-ajasta nukkuu. Eipä pitäisi häiritä ketään. Lentokoneessa ei vielä olla kuljettu, mutta jos VR:n lemmikkivaunussa kaikkien hyörivien koirien ympäröimänäkin on pysynyt rauhallisena, niin eiköhän koneessakin olla ihan ookoo.

    • stressaantunut

      Mista olette saaneet kissoille sopivia pehmeita kuljetuslaukkuja?
      Finnairin rajat ovat:
      Pehmeän kuljetuslaukun enimmäismitat ovat 55x40x20 cm (pituus x leveys x korkeus

      En mistaan loyda tuon kokoista ja ei tuosta paljoa pienemmaksikaan haluttas menna. Tuo korkeus on se mika tuntuu olevan hankala.

      Muut lennot menevat muvasti kun kaikki elaimet ovat ruumassa, mutta Finnair ei ota kuin kaksi ruumaan ja kaksi matkustamoon, joten joudumme laittamaan kovan hakin ylimaaraisena matkatavarana ja laitamme toisen kissan pehmeaan hakkiin, toinen menee ruumaan koiran kanssa,

      • Sannnnnnni

        Ainakin oma eläinlääkärini sanoi ihan suoraan että ruuma ei välttämättä ole turvallinen. Riippuu vuodenajasta ja lentoyhtiöstäkin, mutta ulkomailla on sattunut (ja ulkomaille meistä moni lentää) että lento on jumittanut tuntitolkulla kesäkuumassa ja eläimet sitten ruumassa ilman ilmanvaihtoa ja vettä, ruumiitahan siinä on tullut.
        Itse olen lentänyt kissojeni kanssa paljonkin (täällä on näköjään jotain trolleja liikkeellä platinatrollikortteineen, mutta en tiedä miten henkilö joka ei istu samalla rivillä voisi edes tietää että lennolla mukana on kissa tai kaksi, niillä on siisti repunnäköinen pehmyt kantolaukku eikä ääntäkään juuri lähde).
        Matka pitää varata *todella* ajoissa -yleensä yhdelle lennolle otetaan vain x eläintä (1 tai 2) joten mitään äkkilähtöä ei voi ajatella. Lentoyhtiöstä riippuu millainen kantolaukku, mutta matkustamoon pehmeä on paras. Yleensä hinta on samaa kuin mistä tahansa epätavallisesta tavarasta (soittimista, urheiluvälineistä tms). Pehmeän kanssa mitoilla ei niin väliä koska senhän saa sullottua; eläimen painolla on sensijaan merkitystä. Joitain lentoyhtiöitä kiinnostaa kassin paino yhteensä, joten esim pieni ja vielä pienempi kissani saavat matkustaa samassa kassissa yhtenä eläimenä, toisia taas kiinnostaa hännällisten lukumäärä.
        On EHDOTTOMAN välttämätöntä selvitellä saapumismaan määräykset; pahimmillaan eläin voi joutua kuukausiksi karanteeniin omistajan laskuun tai lopetetuksi. Esim Englantiin vaaditaan ei vain rabiesrokotusta vaan myös vasta-aine todistukset ja niiden hankkimiseen menee puoli vuotta helposti. Sinne ei myöskään saa lentää matkustamossa ollenkaan vaikka lento-yhtiön puolesta saisikin (lensimme sitten Hollantiin ja jatkoimme sieltä autolautalla).
        Matkalaatikossa käytän itse noita lattiasuojia joita käytetään jos koiranpennut pissivät lattioille, ne voi heittää pois ja korvata uusilla jos tarvetta on. Pidän myös muovipussissa kissanhiekkaa ja levitän sen tarjolle lentokenttien vessoissa. Siis muovipussin päälle ja sitten kokoonkiedottuna roskiin, ei lattialle tietenkään. Luuhaan yleensä siellä vessan eriössä niin kauan kuin vain jotta kissa saa rauhoittua, käydä pussihiekkalaatikolla ja juoda vettä.
        Kissani ovat erittäin maailmaanähneitä, vanhin asunut kuudessa eri maassa, kysy toki tarkempia vinkkejä jos haluat, Catfly =)


    • Mauhau

      Hei! Minäkin aijon suunnistaa Espanjaan Loka-Marraskuussa tänä syksynä kahden kissani kanssa ja tulla takaisin vasta ensi kesänä joten sain täältä kullanarvoisia neuvoja! Olenkin viettänyt jo muutaman unettoman yön miettiessä tätä asiaa. Nyt helpotti, en nimittäin mielelläni niitä päästäisi silmistäni ja sijoittaisi ruumaan, koska toinen on niin arka, että voisi kuolla vaikka pelästyksestä!

    • Sannnnnnni

      Ruuma tosiaan ei ole hyvä, ei ainakaan jos sen voi välttää (ei se nyt mikään tappoloukkukaan tietenkään ole ja jos joku välttyy hylkäämästä eläimiään kokonaan kuljettamalla ne rahtina niin onhan sekin paljon, paljon parempi kuin muut vaihtoehdot). Kaksi kissaa menee yleensä matkustamossa ihan vaivatta jos vain varaa ajoissa. Kuitenkin jos otuksesi on ihan *lohduttoman* arka niin kannattaa ehkä kysellä eläinlääkäriltä rauhoittavia; omani ovat matkustaneet pennusta asti joten ovat urheita. Lootaan kannattaa myös totuttaa ajoissa, itse pidän kantokoria olohuoneen nurkassa ja kisut muutenkin käyvät siellä nukkumassa, joten pidempi aika siinä ei ole niin hirveä kriisi.
      Toisaalta kissa joka on leimautunut tiettyyn ihmiseen sopeutuu yllättävän hyvin jos vain saa sen ihmisensä pitää; en huolisi liiaksi.

    • pentuliini

      Meillä mahdollisesti ajankohtaisena koiran pennun lennättäminen keski-euroopasta Suomeen. Pitääkö sen pehmeän kantolaukun olla myös IATA-hyväksymä? Vai kelpaako mikä tahansa kantolaukku? ...Kunhan tietysti mitat sopii lentoyhtiön vaateisiin...

      • 19+18

        Jos pentu kulkee ruumassa niin IATA hyväksytty, mutta jos matkustamossa niin pehmeä. Tietysti asia kannattaa tarkistaa kyseisen lentoyhtiön sivuilta, sekä tsekata myös Eviran sivut.


    • pikkukisuliini

      Miten 3 - 4 kuukauden ikäinen kissanpentu selviää kotimaan lennoilla? Pysyykö kisu rauhallisena? lukkiutuukohan kissallakin korvat kuten ihmisillä? Hermostuuko letokoneen äänistä ja melusta? Tarvitsisin rohkaisevia neuvoja. Kiitos niistä jo etukäteen.

    • RSn2016

      olen juuri selvinnyt toiselta lentomatkalta kissojeni kanssa. Halusin kertoa oman kokemukseni. Minun kissani matkustivat ruumassa, kumpikin omassa kuljetuslaatikossaan. Helsingissa kissat piti ottaa laatikoista pois, jotta laatikot voitiin tarkistaa. Onnekseni henkilokunta lentokentalla oli todella mukava ja menimme lahtoaulasta suljettuun tilaan, koska minulla oli pelko etta kissat karkaavat ja tai en saa niita laatikoista ulos. Laatikoiden tarkistus kesti alle puoli minuuttia ja sitten kissat takaisin boxeihin ja he jaivat rauhalliseen paikkaan odottamaan lennon lahtoa.
      Portilla viela kysyin, etta kuinka kauan kissat joutuvat olemaan ulkona ennen koneen lahtoa, koska huomasin heidan olevan ulkona hyvissa ajoin ennen koneen lahtoa. Onneksi ei ollut kylma ja virkailija vakuutti heidan olevan kunnossa.
      Tukholmassa kysyin Transfer Centerista, etta voisi virkailija selvittaa, missa kissat ovat ja ovat he viela elossa. Kylla, minulla oli kova huoli siita, miten he parjaavat. Virkailija soitti pari puhelua, ja sain vahvistuksen etta kissat on nahty ja ovat OK.
      Seuraavan kerran varmistin viela portilla ennen seuraavan lennon lahtoa, etta kissat ovat varmasti tulossa samalle lennolle kuin mina ja kerroin kuinka huolissani olin heista. Yksi virkailijoista puhui kollegalleen ja tama kavi ottamassa kissoistani valokuvan, jonka sitten naytti minulle. Koneessa viela kysyin lentoemannalta, etta mika on lampotila ruumassa. Olin nimittain myoskin kuullut naita kamalia asioista, etta siella ruumassa matkustaneet elaimet eivat ole selvinneet. Lentoemanta soitti kapteenille ja kertoi, etta kapteeni sanoi, etta siella on kaikki hyvin. En mina tieda tiesivatko he oikeasti mitaan, mutta minua tama helpotti.
      Vihdoin Chicagoon saavuttuamme kysyin heti koneesta ulos astuttani lentokenttahenkilokunnalta, etta mista menen kissani hakemaan. Siellahan ne kuljetuslaatikot nakyivat jo pitkan matkan paasta. Kylla pelotti siina vaiheessa, etta ovatko enaa elossa. Siella he olivat. Hyvin hiljaa katselivat ympariinsa. Sitten oli Edessa matkatavaroiden tullaus. Chicagossa naytin kissojen EU passit ja virkailija vilkaisi kissoja ja toivotti tervetulleeksi.
      Viela oli Edessa parin tunnin matka ennen kuin olisimme kotona. Kissani olivat kuljetuslaatikoissaan kaiken kaikkiaan noin 22 tuntia. Molemmat luonteltaan hyvin arkoja. Syy miksi en tuonut heita matkustamoon oli muiden matkustajien huomioon ottaminen. En tiennyt miten pitkaan kissani naukuisivat ja koska en kuitenkaan voisi ottaa heita laatikoistaan koneessa pois, ajattelin, etta ruumassa matkustaminen on ainut vaihtoehto. Allergia asiasta lentoemanta sanoi, etta jos koneessa olisi allergisia matkustajia, heidat sijoitettaisiin mahdollisimman etuosaan konetta.
      En antanut rauhoittavia laakkeita kissoilleni, koska heille ei ole niita aikaisemmin annettu ja elainlaakari sanoi, ettei ole sellaista laaketta, jonka vaikutus kestaisi tuollaisen matkan. Kissa saattaisi voida paljon huonommin kun laakkeen vaikutus lakkaisi. Kissoillani oli seka ruokaa etta vetta kuljetuslaatikoissaan ja olin viela sitonut heille omat evaspussit laatikoiden ulkopuolelle, jossa vesipullot, mista helppo kuljetuslaatikon verkon lapi vetta lisata kuppiin, ilman etta avaa ovea.
      Ruokaa kissani eivat olleet syoneet ja vedestakin vaikea sanoa, etta olivatko edes koskeneet. Kotiin paastyamme avasin ovet heille hiekkalaatikoiden vieressa ja alle viiteen minuuttiin molemmat olivat kayneet. Kuljetuslaatikoihin eivat olleet laskeneet. Elainlaakarin ohjeen mukaan pidin kissojani hyvin tarkasti silmalla kunnes olivat myos juoneet vetta. Se pitaisi kuulema tapahtua 24 tunnin sisaan, jotta ei aiheuta sairautta. Molemmat onneksi joivat kahden tunnin sisaan kotiin saapumisesta. Toiseen maahan muutettaessa kannattaa ottaa mukaan ruokaa, jota kissasi syovat. Ei ole ihan helppoa heti loytaa uudesta kotimaasta sellaista ruokaa, joka kay.
      Kaiken kaikkiaan kokemus oli erittain raskas, mutta ihanaa henkilokuntaa kaikissa matkan vaiheissa, mika helpotti omaa oloani sen verran etta pystyin keskittymaan kotiin paasyyn. Nyt nuo reippaat matkalaiset ovat jo sopeutuneet erinomaisesti. Heille olen luvannut etta ei koskaan enaa tuollaista reissua. Vaikkakin he parjasivat hyvin ja mina varmasti ihan liikaa murehdin. Ei me olla ainoat lentokoneella matkustaneet lemmikkiperhe:)

    • kusimirri

      Kissa matkustaa parhaiten ruumassa. Se matkustamoon raahaaminen johtuu vain idiooteista kissanomistajista jotka luulevat kusimirrinsä kuolevan jos se on metriä kauempana.

      • Pusimirri

        Kovin on eläimiä vihaavia ja pelkääviä (oletettavasti) ihmisiä palstalla. Minusta kusimirrin kaltaiset kirjoittelijat joutaisivat matkustaa siiven päällä. Heillä näyttää olevan siihen riittävän repivät kynnet.


      • Anonyymi

        On kyllä ihmeellistä eläinvihaista jätettä täällä. Vaikka mun katit ei ruumaan kuoliskaan niin otan ne kyllä matkustamoon ihan myös niiden oman turvallisuudentunteen ja mukavuuden takia. Enkä muuten oo lentämässä huvikseni kissat kainalossa vaan muutto ulkomaille edessä. Onneks vaan Saksaan että ei oo pitkä matka mutta kyllä se voi olla kissalle kammottava kokemus sekin kun ei se tiedä missä ollaan. Kusimirri sais itse mennä ruumaan.


    • julmaatouhua

      Kyllä on rääkkäämistä ottaa kissa ihmispaljouteen, meteliin ja hälinään! Tuolla alussa kirjoitettiin usein sana "paniikissa", haluatko oikeasti aiheuttaa lemmikillesi "paniikin"?

      • Ei ole yhdelläkään lennolla ollut meteliä ! Olen lentänyt lyhyitä ja mannertenvälisiä
        Oletko edes lentänyt "Julmaa touhua" ?


    • kisuvessa

      Paula Koivuniemi kertoi lentäneensä New Yorkiin Oliver kissa viereisellä istuimellaan? Olisiko bisnes luokka vai onko se ykkösluokka?
      Kyllähän noinkin pitkällä lennolla kissan pitää päästä tarpeilleen. Miten se on ratkaistu?

    • Anonyymi

      Eikö noi hyper super allergiset ole niitä, jotka luonnonvalinta poistaa keskuudestamme..? Älä altistu pölylle, järvivedelle, hiekalle, säälle... Älä nappaa leipää lattialta kotonasi, jos sen pudotat, blaa blaa. Kissa, koira, hiiri tai fretti, teen lomani ilman elukoita. En kuitenkaan ymmärrä, miksi näitä ei saisi tuoda matkustamoon. Jos on hyper super allerginen ja varaustilanteessa tulee ilmi, että ei sovi samaan seuraan, sitten ei sovi. Odota seuraavaa lentoa.ä, tai varaa lentosi ajoissa. Se kissa tai koira voi tehdä isäntänsä kanssa sen ainoan lentonsa sinne uuteen kotiinsa.
      Yleensäkin tämä allergia hölynpöly olisi vältettävissä sillä, että maistaisitte lapsina vähän multaa ja kaupungissa sitä noen tahrimaa lunta, eikä sen mamman tarvitsisi pestä Andyllä lattioita. Mäntysuopa riittää, eikä sitäkään tarvitse käyttää joka viikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe