Muutin juuri viikko sitten kerrostaloon ja minulla on kaksi lemmikkimarsua. Nehän eivät mitenkään järjetöntä elämää pidä, mitä nyt joskus saattavat kuikutella ja muutaman viikon välein kiiman aikaan vähän enemmän. Öisin ovat melko hiljaa, silloin tällöin saattavat ottaa häkissä pienet spurtit -mutta siitä aiheutuva mekkala kestää yleensä muutaman minuutin maksimissaan ja eikä ääni ole lähellekään esim. ulvovaa/haukkuvaa koiraa.
Ainoa saman kerroksen seinänaapurini sattuu tietenkin olemaan koko talon pahin kerrostalokyttääjä. Sain jo varoittelua muilta naapureilta koskien juuri tätä setää. Tänään ovikelloni soi, mutta en mennyt avaamaan kun ei ollut antaa karkkia virpojille. Sitten tajusin, että en ollut kuullut kenenkään muun ovikellon soittoa rappukäytävästä, ja jäin kuuntelemaan välioven taakse. Kohta kuulin askeleet laskeutuvan alakertaan ja ulko-oven avautuvan. Veikkaan kyseessä olevan tuon kerrostalokyttääjän, ja jos oikein aavistan, niin asiana on se, että marsut ovat välillä öisin spurttailleet häkissä ja aiheuttaneet hiukan ääniä.
Olen itse aikoinaan asunut talossa, jossa naapurit mm. harrastivat karaokelaulantaa klo 1 yöllä ja käyttivät koiria klo 5 pissalla (koirat haukahtelivat rappukäytävässä), jne jne. Mielestäni minä en aiheuta lähellekään tällaista melutasoa olevaa häiriköintiä.
Mitä minun pitäisi tietää lemmikinomistajana? Koiria kun voisi käskeä olemaan hiljaa, mutta milläs marsuja täysin äänettöminä pidät? (joo, lihoiksi laittamalla, mutta josko nyt pysyttäs asiallisena).
Lemmikinomistajan oikeudet?
11
950
Vastaukset
- kissan omistaja
Häkin alle voi laittaa vaahtomuovia jos haluaa vaimentaa töminän.
Mutta, en usko että marsusi syyllistyy rikokseen... Varsinkin jos eivät juoksentele kauaa kerrallaan ja kyseessä on kuitenkin eläin, joka ei mahda käytökselleen mitään :P
Kissani öisin juoksevat ja hyppelevät esim. kirjahyllyn päältä lattialle eikä kukaan ole toistaiseksi valittanut asiasta.
Kyttääjäpapalle ei tarvitse tehdä mitään, korkeintaan hän on kosmeettinen haitta, mutta don't worry :) - Piggies'n'me
Häkin olen nostanut pöydälle jonka alla on tuollainen paksu, lyhyt käytävämatto. Joten töminän ei pitäisi(?) haitata. Tokihan nuo saattavat välillä pyrähdellä niin, että takajalat osuvat vähän kaltereihin ja tämä aiheuttaa vähän melua, mutta kuten sanoin, hyvin lyhytkestoista sellaista. Kyseessä on siis vanha kerrostalo kyprokkiseinineen, jotka eivät juurikaan ääniä siis suodata...
Ja satun muuten tietämään, että kyttääjäsedän toisena seinänaapurina on nainen, jolla on koira. Tuon koiran olen ainakin pari kertaa kuullut haukkuvan, kun olen kavunnut rappusia ylös omaan kämppääni. Pitäisiköhän jossain vaiheessa tuohon tätiin tutustua ja kysellä, miten on pärjännyt ;) - ota selvää
Hei
Eihän kukaan ole valittanut sinulle mistään vaan olet omassa mielessä kuvitellut, että naapuri oli tulossa valittamaan. Ota asiasta reilusti selvää ennenkuin alat
tekemään johtopäätöksiä. Fiksun ihmisen tunnistaa siitä, ettei hän muodosta mielikuvia muista ihmisistä toisten puheiden perusteella vaan siitä mitä mieltä itse on, kun asioilla on aina kaksi puolta. Näin toimimalla vietät paljon mukavampaa elämää ja voit tutustua mukaviin ihmisiin. - Rukuna
Ei kai marsut voi mitenkään pitää niin suurta ääntä, että se naapuriin kuuluu....? Ihmettelen vain, ovat sentään kissojakin pienempiä ja paljon lylleröisempiä. Saako siellä edes kävellä? Tai tiskata astioita? Tai ottaa kaapista vaatteita?
- naapuri6
"Sain jo varoittelua muilta naapureilta koskien juuri tätä setää."
Näinhän ammatti kyttääjät toimivat, heti värväämässä kun taloon ilmestyy uusi asukas.
Älä vaan astu ansaan - lisää liikuntaa
Älä laita lihoiksi!
Onko sitten isännöitsijältä tai taloyhtiön hallitukselta tullut varoitusta (virallista sellaista)?
Jos ei, niin sittenhän sun ei tartte tehdä muuta kuin antaa lisää liikuntaa marsuille!
Ehdotus: Olisko häkin alapuolelle sopiva laittaa jokin superlooni ohkainen levy tai kuminen matto (aerobikkaajat käyttää sellaisia, samoin telttailijat jne.) Jokin pehmeä viltti häkin alapuolelle estämään pientä ääntä?
Voisko häkin ympärille yöllä laittaa mitään vilttiä ja parille seinälle tyynytä tms.? Ääntä estämään. Ei kuitenkaan mitenkään niin että happi juoksijoilta loppuu...
Nää konstit voisi vaimentaa ääntä .. - hönkötihönköti
Ei tarvii stressaa tuollasista kyttääjistä yhtään etenkään marsujen takia. Jos sulle tulee varoitus niin ota yhteys isännöitsijään tai vuokrayhtiöön ja kerro kyttääjästä. Ennen sitä ei kannata tuhlaa elämää jatkuvaan miettimiseen, että mistä millonkin lähtee ääntä.
Vuokrayhtiössä ne varmasti ymmärtää että marsut ei yksinkertaisesti voi pitää sietämätöntä meteliä. Ja muista sanoa sille kiukuttelevalle naapurille jos tulee ovelle valittaan, että "aijon soittaa/olen soittanut vuokrayhtiölle jo tästä asiasta". Niin todennäköisesti se jättää rauhaan jo siinä vaiheessa.
Marsut ei pidä meteliä sen enempää kuin käveleminen asunnossa. - peraaaaar
Koirien haukkuminen on päivälläkin kotirauhan rikkomista.
Koira ei ole vastuussa haukkumisestaan, vaan sen omistaja vastaa kaikista koiran tekemisistä, myös koiran haukkumisesta.
Jokainen Suomen kansalainen nauttii perustuslaillisesta kotirauhasta, jota ei saa häiritä milloinkaan tahallisesti,
joten koiran omistaja on vastuussa myös päivisin tapahtuvasta häirinnästä jonka koira haukkumisellaan aiheuttaa.
Sillä koiran haukunta saattaa häiritä sellaista henkilöä joka on päivisin unen ja levon tarpeessa sairautensa, työnsä,
tai muun vastaavan seikan vuoksi. Kehotan sitä henkilöä jota koiran haukunta häiritsee edellä mainituista seikoista johtuen,
käänytmään paikkakunnan poliisin puoleen, joka puolestaan tulee poistaa "todelliset häiriötekijät" välittömästi.
Juoru-ämmien ainoastaan pahaa tarkoittavien ja epätodellisten asioiden vuoksi ei koiraa voida poistaa, vaan aina on
oltava todistettu ja paikkaansa pitävä näyttö koiran jatkuvasta häiriköimisestä.
Yksi hetkellinen haukuntakerta ei riitä koiran poistamiseen, vaan häiriön pitää olla kotirauhan häirintään liittyvää todellisuutta.
Pitäkää siis lemmikkinne hiljaa myös päivisin ja ulkoilluttakaa niitä runsaasti, niin säästytte kiusallisilta riidoilta, oikeuskäynneiltä
ja niihin liittyvistä korvauksien maksamisista.
OLETTAISIN EDELLÄMAINITUN PÄ'TEVÄN MYÖS MARSUN "PIENIIN" ÄÄNIIN. - Gini Pig
Oletko varma, etteivät marsusi juopottele ja kutsu huonomaineista seuraa poissaollessasi.
- <3lemmikki
Jos tää "setä" kehtaa tulla valittaan marsujen metelöinnistä, nii jo on miehellä pokkaa. Jos joku tulis valittaan mulle moisesta niin en vois ku nauraa päin naamaa :D Eihän marsun pikku spurteille voi tehdä enää mitään muuta kun nuo edellä mainitut asiat. Suosittelisin naapurille rauhoittavia jos tuollaisesta "melusta" häiriintyy. Ite en oo ikinä stressanu elämän äänistä, vaikka työn takia olen välillä joutunu päivisinki nukkumaan. Jos on hirveen hermoheikko nii ei pitäs asua kerrostalossa (ja nyt joku fiksu sanoo että jos pakon takia joutuu asuun kerrostalossa) niin kaikkihan sen tietää että siellä aina jotaki pientä ääntä kuuluu, sitä sanotaan ELÄMÄKSI
- koira
Valituksen tekemiseen tarvitaan kolmen naapurin nimet ennenkuin isännöitsijä reagoi, ja tuskin tää kyttääjäksi tunnettu pappa kenenkään sympatiaa saa.
Nuo on normaalia elämisen ääniä eikä niistä kukaan täyspäinen hermostu....
Hyvä vinkki, jos kello soi ja olet varma että siellä on se pappa, tempase ovi auki sellasella vauhdilla päin näköä jotta hänelle tulee muuta mietittävää kuin marsu :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2895435- 705016
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484126- 513830
- 413448
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo873107Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv692962- 382120
- 442071
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272068