Oksettava olo kovassa rasituksessa

hiihto1

Mietin, että mistähän mahtaa johtua tämä ilmiö? Hieman selitystä alla.

Muutamana vuonna olen osallistunut 50-60km massahiihtoihin ja mennyt ne itselleni maksimivauhdilla jossa sykkeet pyörii 150-165 välillä. Ikää on vajaa 50V.

Ennen hiihtoa olen viikolla tankannut hiilihydraatteja ja juomista. Koitoksen aamuna olen syönyt leipää, teetä, jugurttia, banaania jne jotain tavanomaista. Hiihdon aikana urheilujuomia, rusinoita, suolakurkkua, vettä. Joskus jotain geeliä ja suklaata. Harjoituskilometrejä on kertynyt noi 500-700km ennen koitoksia.

Aina sama juttu. 60 matkalla noin 50km kohdalla nousee paha oksettava olo, joka pahenee maalia kohti. Vauhtia pitää hidastaa kovasti ja taistella pahaa oloa vastaan. Maalissa on odoteltava tovi ennenkuin voi mitään syödä tai juoda. En kuitenkaan oksenna mutta olo on kuvottava.

Hiihto on muuten kivaa, vauhtia on mukava pitää ja väsyminen ei sinällään haittaa, mutta kurja olo syö miestä.

Oisko kellään kokemusta samoista tuntemuksista ja ehkä jopa ratkaisun avaimet tulevaa ajatellen ?

11

3211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uyhgf

      No toihan nyt kuuluu asiaan että tulee huono olo kun kunnolla lasettaa menemään! Ite ku vedän kunnon kovan reenin nii ei ruoka maistu moneen tuntiin suorituksen jälkeen ja on juuri sellainen oksettava ja heikottava olo.

    • ssooppii

      Aika kova syke 50 -vuotiaalla. Onkohan nuo harjoitusmäärät riittävät tuollaiseen vauhdinpitoon, vähän epäillyttää.
      Lisää peruskestävyysharjoitusta.

      • syke on mikä on

        Sehän on ihan henkilöstä kiinni tuo syke.Itse olen myös 50 ja tuollaisen matkan hiihdän n.165 keskisykkeellä maksimien käydessä aina180 saakka.
        Riittävä harjoitustausta eli mieluusti reilu 1000 km alla ennen pitkää hiihtoa ja itselleni kaikkein tärkeimpänä on kunnon lepo eli 5-7 vrk ennen starttia.Siihen kun vielä ottaa hyvän tankkauksen edellispäivinä eli esim. pastaa reilusti ja lähtöpäivänä aamulla esim. kaurapuurot huitaisee syödä niin menee hyvillä tuntemuksilla hiihto.
        Hiihdon aikana sitten ainakin nestettä pitää ottaa tasaisin ajoin.


    • hiihto1

      Joo, harjoitusmäärä 500-700 taitaa olla pieni, mutta eipä taida tavan tallaaja enempääkään ehtiä talvessaan. Tietysti peruskestävyyttä vois yrittää pitää yllä kesäkaudellakin,,,,

      Itsellä tuollainen 60km lenkki kesti viimeksi alle 4,5 tuntia ja sillä rypistyksellä vain noin 350 muuta hiihtäjää ehti nopeammin maaliin. Taisin jäädä voittajalle ajassa vain vajaat kaksi tuntia :-) Eli kyllä jollain konstilla harjoittelemalla aika paljon parempaankin pääsisi.

      No kysymys tässä lopussa onkin että miten nuo 350 muuta, oliko niilläkin huono olo maalissa,,,,, kaikilla,,,,, muutamilla....... harvoilla,,,,, vai miten ?

    • ssooppii

      Ei hiihtäjällä pitäisi maalissa olla huono olo. Hiljainen tyytyväisyys. Täyttymys. Jaksoin sentään. Kannatti lähteä. Ainakin suihkun jälkeen näin.
      Televisiossa ne dramaattiset heittäytymiset maalissa ovat voittajan koreografiaa.
      Jos sinulla on se sykemittari, niin katso siitä mikä on hiihdossa korkein saavuttamasi syke ja laske siitä peruskestävyyssyke prosentteina. Oikeastaan maksimisyke pitäisi mitata hyvinkin tarkkaan testillä mutta jos sykemittari on ollut päällä lenkeillä, kyllä sen pitäisi pysytyä päättelemään.
      Se maksimi voi sinulla olla aika korkea, jossain 175-180 välillä tai jopa enemmän.
      Tunnut olevan aika kilpailuhenkinen, ei se mitään, mutta jos haluaa vertailla muihin ja kilpailla pitää olla pohjia.
      Hiihdon taloudellisuutta olen ainakin minä pyrkinyt kehittämään tekniikkaharjoituksilla. Hiihtämällä välillä hyvin hitaasti, välillä kovaa mutta rennosti, ns ruskoja väliin lenkillä.
      "peruskestävyyttä vois yrittää pitää yllä kesäkaudellakin" Täysin oikea päätelmä mielestäni. Nimenomaan kesällä, koska hiihto on luonteeltaan intervallityyppistä, ja kesällä on paljon helpompi hakea peruskestävyyttä, arkiliikunta, kävely, pyöräily, hölkkä jne.

    • Urh.36-v

      A) Syke ei ole liian korkea, jos maksimisykkeesi on 180-190 hujakoilla.

      B) Pitkäkestoinen fyyisinen ponnistelu rasittaa ruokatorvea, mikä taasen voi ärsyttää vagus-hermoa. Tämä hermo ärsyyntyy itselläkin aina helposti, kun minulla on refluksiesofagiitti ja palleatyrä. Joskus esiintyy pahoinvointia ja kuvotusta. Ruoka ei maistu jne..

      Lisäksi tuo runsas tankkaaminen ennen kisaa tottakai rasittaa myös ruoansulatuselimistiöä normaalia enmmän. Voihan olla, että sairastat tietämättäsi palleatyrää. Käy varmistamassa asia lääkärillä. Tekevät ruokatorven tähystyksen ja saat asiaankuuluvat lääkkeet, mikäli tarvetta on. Myös leikkausjonoon pääsee, jos tyrä on iso ja haittaa elämää.

      Myös sepelvaltimotauti voi aiheuttaa rasituksen yhteydessä pahoinvointia. Joskus tauti on erittäin salakavala, eli ne rinnan puristukset ja rytmihäiriöt tulee vasta sitten kun on suuria ahtaumia. Sekään ei selviä varmuudella muuten kuin lääkärin tutkimuksessa. Varjoainetta suoneen ja sitten katsotaan totuus ruudusta. Useilla suomalaisilla miehillä suonissa on varsin merkittäviä ahtaumia jo viidenkymmenen vuoden iässä. Genetiikka vaikuttaa paljon asiaan. Tapasin vastaikään miehen, joka harrasti keski-iässä paljon maratonjuoksua ja kuntoilua ylipäätänsä. Nyt noin 70-vuotiaana pappa on käynyt ohitusleikkauksessa kolmen ahtauman vuoksi. Eli liikunta ei varmuudella suojaa verisuonitaudiltakaan.

      Mene joka tapauksessa lääkäriin. Voidaan sulkea ainakin ne vakavimmat taudit pois. Tosin palleatyräkin voi olla erittäin invalidisoiva vaiva. Ittelä se aiheuttaa rytmihäiriöitä levossa ja inhottavaa oloa muutenkin.

      • havulatu

        Kiitos. Vaikka ed. "vastaus" ei olekaan osoitettu minulle. Kärsin samankaltaisista oireista, joita kuvailit. Todettu on tyrä ja refluksiesofagiitti minullakin.

        Olen naisihminen ja innokas hiihtämään ollut jo useita vuosia. Nautinto on alkanut vähetä, kun kiputiloja kuuntelee. Olisiko se vagus- hermopinne missä kohdin kehoa tai tuntuuko se laajemmalla alueella?

        Nyt on alkanut "pelottamaan", joudunko merkittävästi pudottamaan hiihtoa pois kuntoilusta, kun juuuri ed. mainitun kaltaiset oireet on pahentuneet. Se, kun keho on epäkunnossa, nostaa sykettä rasituksessa (huoli, väsymys), väsytttää ja tavallaan mielialakin laskee.

        En tiedä muuta lajia, jossa tulisi niin miellyttävä olo, kuin hiihto. Epämiellyttävimmilläänkin se on ollut paras laji, jota olen harrastanut. Olen vasta nyt, vuosien jälkeen huomannut, kuinka tavallaan kuluttavaa hiihto on. Sen näkee suoraan kalorikulutuksesta, omalla kohdalla.

        Nyt pitäisi sitten jaksaa innostua esim. juoksemisesta, kun lumille ei pääse. Sitä olen hieman harmitellut, kun en ole punttisalitreeneistä koskaan valmennuksessa enkä omatoimisesti jaksanut kiinnostua. Lihaksistoni on pieni ja tylsistyn kuntosalilla nopeasti. Lihasmassan pieni muokkauus voisi ilahduttaa, kun huomaa tehon ja liikkumisen helppouden parantuneen tuon takia. Talvella olen tehnyt raskaampia hidasvauhtisia kävelylenkkejä. Onneksi saan välillä rauhoitetttua.

        Hyvä, että eksyin tännekin. Ei oppi ojaan kaada.


    • GFHJ

      MEIKÄLLÄ LENTI OKSENNUS KUN JUOKSEN HUUMAA PITKÄÄN.

    • Hiihtovertti

      mielenkiintoista kirjoittelua pahasta olosta, itellä 2-3 vuotta sitten ku kävi salilla hapotti herkästi ja tuli pahaolo mutta ku talvisin hiihteli, kävin salilla ja muuten pyöräili, juoksi jos pysty niin pikkuhiljaa kunto parani ja nyt voi vetää kuntosalilla, hiihdossa, pyöräilyssä, juostessa tosi kovaa et tulee paha olo ja menee nopeesti ohi siis palautuu, et kunto on parantunut. Minkä itse nään tärkeimmäksi asiaksi, aivan sama mitä treenaa, on rentous reenatessa, tarkoitan et ei mennä väkisin (voi tietenkin välillä) mutta jää reenatessa sellainen miellyttävä, rento, väsynytkin, herkästi hilpeän väsyneen hymyilevä olotila, endorfiinit jyllää. ja siis nauttii reenistä ja sen jälkeisestä olotilasta ja tietenkin fysiikan sekä tekniikan kehittymisestä, näin tulee miellyttävä olotila siis jokainen omaan kuntoonsa nähden. Itsekkin vertaan omaa tekemistä edelliseen vuoteen en muiden tekemisiin, siis kilpailen. Kaikille tsemppiä kesäharjoitteluun.

      • hiihto on my mind

        hiihtovertti puhuu asiaa ...


    • Vauhtisokeus

      Kova urheilu on epäterveellistä, kuntoliikunta on terveellistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe