Reunavahvisteinen perusta

likks

Millähän periaatteella reunavahvisteinen laatta toimii, kelluuko se koko perusta?
Joudutaako tekemään suuria maatöitä?, entäs onko tämä kallis tapa perustaa vs.maanvarainen?

4

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laattarakentaja....

      Pehmeällä maalla kuten savella laatta tavallaan kelluu. Jos on riittävän vahva laatta, niin kantaa koko alalta, mikä onkin sen tarkoitus. Kalliimpi se on kuin harkkoperustus, mutta kumman valitsee riippuu maaperästä. Savella ilman paalutusta voi laattaperustus olla hyväkin ratkaisu, ei ainakaan laidoilta painu ja keskeltä jää ylös. Mutta laatan pitää olla oikeasti vahva, ei kuten 60 -70 luvulla tehtiin, liian heikkoja laattoja. Meillä on talo laatalla ollut jo 40 vuotta ja laserilla mitattu ja ei ole sentinkään painumaa havaittavissa. Maatyöt lienevät samansuuruisia perustustavasta riippumatta. Iso monttu ja soraa/sepeliä tilalle kaikilla tavoilla tehtynä.

      • nimetön,.

        Niin onko se reunavahvisteinen edullisempi vaihtoehto paalutukselle?


    • Laattarakentaja....

      Reunavahvistettu kantava laatta on halvempi, kuin paaluille tety perustus. Paaluperustuksella tulee parempi, koska talon alle jää ryömintätila ja viemärit ja vesijohdot pääsee tekemään jälkikäteen. Lattaperustuksella viemärit jää laaatan alle piiloon. Paaluperustus on paras, varsinkin jos talon ympärillä kaivellaan myöhemmin syviä viemätikaivantoja yms. , koska savimaa saattaa painua kaivuun seurauksena tai pohjaveden korkeuden muutoksista. Nykyään on jopa lämmitettäviä kantavia lattaperustuksia, jotka valetaan styrksin päälle, niistä en osaa sanoa yhtään mitään.

      • Mainittakoon vielä, että eräillä alueilla laattaperustus on savimmaalla toiminut hyvin parikymmentä vuotta — kunnes viereen rakennettiin uusi omakotitaloalue, joka ojitettiin hyvin, minkä seurauksena savimaa alkoi kuivumaan ja vajoamaan...

        Nyt on puolet taloista halki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe