Ympärileikkaus väkisin

esinahaton

Hei,

Onko muita ympärileikattu ilman omaa suostumusta, väkisin tms huijaamalla tai harhauttamalla? Kertokaa omista kokemuksistanne

57

3749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitettavasti1

Joo kyllähän näin taisi käydä joskus kauan sitten. Eipä sitä paljon kyselty eikä kerrottu miltä se tuntuu.

• esinahaton

Miten se sillon oikeen kävi? Kertoisitko tarkemmin?

• valitettavasti1

no terveyden hoitaja kirjotti lähetteen lääkäriin ja lääkäri totes että leikataan pois. mitään ongelmia siis esinahan kanssa ei ollut.

• hattupois

Olisipa minultakin leikattu jo lapsena tai nuorena.
      Lopulta kävin itse leikkauttamassa nelikymppisenä.

Minulla kävi päinvastoin. Itse en lapsena osannut vaatia leikkausta ,kun en sellaisesta tiennytkään. Ihmettelin vain erilaisuuttani. Esinahka oli siis todella ahdas.

Hyvä että asiaan puututaan, mutta potilastakin kuunneltava.
      Minulta kyllä kerran kysyttiin terveydenhuollossa, mutta häveliäisyyttäni sanoin ettei ongelmia.

• valitettavasti1

minulle se on ollu helvetti. lapsena koettu kipu on todella syvässä eikä lähde millään lanttumaakarilla pois eikä muullakaan myös muita henkisiä ongelmia tuosta on aiheutunut.

• esi nahaton2

Minuta leikattiin ilman suostumustani lapsena. Esinahka oli joskus alle kouluikäisenä kireä ja lääkärit suosittivat jotain löysennysoperaatiota vanhemmilleni. Vanhempani kyllä kyselivät, etteihän kyse ole vain "juutalaisten leikkauksesta" ja heille vakuutettiin että kyse olisi jostain pienestä viillosta vain.

Lääkäri oli sitten ympärileikannut minut eikä kertonut vanhemmillenikaan mitään. He eivät tienneet mitä oli tapahtunut. Vasta joskus nuorena asia valkeni minulle mitä oli oikeasti tehty. Koko nuoruuteni koin häpeää ja outouden tunnetta. Koulussa minua myös kiusattiin asiasta. Vähän vanhempana alkoivat sitten kaikenlaiset seksuaaliset ongelmat. Osin varmaan henkisiä.

Olen saanut selville vanhoista papereista kuka tuo lääkäri oli. Sain myös selville missä hän asuu. Olen miettinyt, että voisin mennä kertomaan hänelle millaisia kärsimyksiä hän on minulle aiheuttanut.

• killroy3

Tuollaiset lääkärit pitäisi !!!!!:....

• Mikko765

"...etteihän kyse ole vain "juutalaisten leikkauksesta"".

Lol. Että oikein "juutalaisten leikkaus". Voi kauhea. Tyyliin, että ei me mitään asiasta tiedetä, mutta ei kai tämä vain ole se kauhea "juutalaisten leikkaus" ja samaan aikaan ollaan jotain mathöfaking evankelisluterilaisia, joiden messias ja jumala on mikäs muukaan kuin juutalainen...

• Tero Nuppi
        Mikko765 kirjoitti:

Lol. Että oikein "juutalaisten leikkaus". Voi kauhea. Tyyliin, että ei me mitään asiasta tiedetä, mutta ei kai tämä vain ole se kauhea "juutalaisten leikkaus" ja samaan aikaan ollaan jotain mathöfaking evankelisluterilaisia, joiden messias ja jumala on mikäs muukaan kuin juutalainen...

"Juutalaisten leikkauksella" kirjoittaja varmasti tarkoitti tavallista ympärileikkausta. Tällöin esinahkaa poistetaan varsin reippastikin.

Esnahalle voidaan katsos tehdä muitakin operaatioita. Sitä voidaan esimerkiksi viiltää auki vain vähän tai tehdä muita löysennysoperaatioita. Tällöin kyse ei ole "juutalaisten leikkauksesta", koska nahkaa jätetään jäljelle.

Messiaista, juutalaisuudesta, evankelisluterilaisesta uskosta, uskontojen paremmuudesta tai muusta hölynpölystä ei siis kirjoituksessa ollut kyse, vaan siinä puhuttiin esinahalle tehtävästä leikkauksesta. Ok, "juutalaisten leikkaus" on melko huonosti muotoiltu, mutta Suomessa ympärileikatuista tulevat usein mieleen juutalaiset ilman sen kummempia negatiivisia tai positiivisia mielleyhtymiä - ainakin minulle. Itse en nähnyt kirjoitusta juutalaisvastaisena.

• Mikko765
        Tero Nuppi kirjoitti:

"Juutalaisten leikkauksella" kirjoittaja varmasti tarkoitti tavallista ympärileikkausta. Tällöin esinahkaa poistetaan varsin reippastikin.

Esnahalle voidaan katsos tehdä muitakin operaatioita. Sitä voidaan esimerkiksi viiltää auki vain vähän tai tehdä muita löysennysoperaatioita. Tällöin kyse ei ole "juutalaisten leikkauksesta", koska nahkaa jätetään jäljelle.

Messiaista, juutalaisuudesta, evankelisluterilaisesta uskosta, uskontojen paremmuudesta tai muusta hölynpölystä ei siis kirjoituksessa ollut kyse, vaan siinä puhuttiin esinahalle tehtävästä leikkauksesta. Ok, "juutalaisten leikkaus" on melko huonosti muotoiltu, mutta Suomessa ympärileikatuista tulevat usein mieleen juutalaiset ilman sen kummempia negatiivisia tai positiivisia mielleyhtymiä - ainakin minulle. Itse en nähnyt kirjoitusta juutalaisvastaisena.

Olet ihan oikeassa. Itse en kuitenkaan suosittelisi noita käsittääkseni lähinnä vain Suomessa tehtäviä vaihtoehtoisia toimenpiteitä. Lopputulos on mielestäni usein esteettisesti varsin "hullunkurinen" ja toisaalta ympärileikkauksen hyödyt kuten hygienia ja pienentynyt sukupuolitautien riski etenkin HIV:n osalta jäävät saamatta.

Jos maailmankuva on yhtään laajempi, osaa kyllä yhdistää ympärileikkauksen seemiläsiin uskontoihin yleensä sekä anglosaksisiin maihin.

• Mikko765
        Mikko765 kirjoitti:

Olet ihan oikeassa. Itse en kuitenkaan suosittelisi noita käsittääkseni lähinnä vain Suomessa tehtäviä vaihtoehtoisia toimenpiteitä. Lopputulos on mielestäni usein esteettisesti varsin "hullunkurinen" ja toisaalta ympärileikkauksen hyödyt kuten hygienia ja pienentynyt sukupuolitautien riski etenkin HIV:n osalta jäävät saamatta.

Jos maailmankuva on yhtään laajempi, osaa kyllä yhdistää ympärileikkauksen seemiläsiin uskontoihin yleensä sekä anglosaksisiin maihin.

seemiläsiin = seemiläisiin

• siionin kannel
        Mikko765 kirjoitti:

Onkos Mikko765 itse juutalainen? Vai vain kristillinen siionisti?

• Mikko765
        siionin kannel kirjoitti:

Onkos Mikko765 itse juutalainen? Vai vain kristillinen siionisti?

Hei,

Olen protestantti (kristitty), johon evankelisluterilaisetkin voitanee laskea.

• Tero Nuppi
        Mikko765 kirjoitti:

"Vaihotehtoinen toimenpide"? Eli jos esinahka on ahdas, se kannattaa aina poistaa kokonaan? En näe tälle syytä, jos esimerkiksi pienellä viillolla tai vain pienen osan poistamisella voi säilyttää suurimman osaa esinahkaa. Itselleni on tehty mainitsemani viilto, joka väljensi nahkaa, ja lopputulos näytti täysin samalta haavan parannuttua kuin aiemminkin. Eli mitään ei poistettu. Toki aina tämä ei riitä.

Ymmärrän hygienia-argumentin esinahan poistolle 3000 vuotta sitten alkeellisissa olosuhteissa, en nykyajan Suomessa. Itse käytän kondomia pientääkseni sukupuolitautien riskiä, en ympärileikkausta. Kortsu kun estää esimerkiksi HIV:in saamisen, ympärileikkaus ei. En myöskään ymmärrä ulkonäköargumenttia. Ei tuo perusnahkahuppukaan mikään järin nätti ole - tuleeko vehkeestä sitten esteettisesti hullunkurisempi jos vaikka esinahkaa on sentin vähemmän?

"Jos maailmankuva on yhtään laajempi, osaa kyllä yhdistää ympärileikkauksen seemiläisiin uskontoihin" -seemiläisillä uskonnoilla tarkoitetaan juutalaisuuden ja islamin lisäksi myös kristinuskoa. Lisäksi ympärileikkauksista puhuttaessa tutuin ryhmä ovat Suomessa juutalaiset, joihin minä ja juutalaisleikkauksesta puhunut kirjoittaja (ilmeisesti) sen ensinnä yhdistämme. Toki olisimme päteäksemme voineet luetella muutkin uskonnot sekä kulttuurit joissa leikkausta harrastetaan, mutten näe syytä.

Omaa laajaa tietämystään korostavan ei kannata myöskään yhdistää ympärileikkausta anglosaksisiin maihin. Esimerkiksi Iso-Britanniassa ympärileikkaus on suunnilleen yhtä yleistä kuin muuallakin kristityssä Euroopassa.

Huomautettakoon vielä ettei minulla ole mitään ympärileikkausta vastaan. Monta kertaa sille on aihetta. En vain ymmärrä miksi koko esinahka pitäisi poistaa mahdollisen ahtauden takia. Enkä missää nimessä ole sitä mieltä että esinahalle tehtävät operaatiot ovat "lähinnä vain Suomessa" tehtäviä "vaihtoehtoisia toimenpiteitä", jos nahkaa jätetään jäljelle.

• Harmillista

Onneksi minua ei leikattu vauvana koska olen evankelisluterilainen. Kouluaikana oli kyllä esinahan ahtautta, mutta venyttelin sitä itse. Aika rankkaa se oli, alussa terskakin oli ihan sinisenä, mutta venyihän se vähitellen eikä tarvittu mitään leikkauksia. Myöhemmin sitten opetin poikani venyttelmään samoin eikä ongelmia ollut.

• Tuttua on

Kyllä on. Piti olla eräänlainen korjausleikkaus, mut järkytys olikin melkoinen, kun kotona tajusin mitä todellisuudessa oli tehty - tämä siis tapahtui ihan aikuisiällä! Kummallisinta tuossa on se, että operaatiopäivänä kukaan henkilökunnasta ei puhunut sanallakaan ympärileikkauksesta! Lisäksi koko rävellys on niin ala-arvoisen huonosti tehty, että siitä saa kärsiä vielä yli 10 vuoden päästäkin...

• fimo77

En usko sanaakaan. Juuri leikattu minulla. Ensin sairaanhoitaja haastattelee ja kertoo miten homma etenee. Sen jälkeen kirurgi tutkii ja kertoo lisää. Sitten kun pääset leikkaukseen niin siellä kerrotaan jokainen vaihe.

Eli paskaa puhu. Toivottavasti kukaan ei usko sinua.

• Tuttua on
        fimo77 kirjoitti:

En usko sanaakaan. Juuri leikattu minulla. Ensin sairaanhoitaja haastattelee ja kertoo miten homma etenee. Sen jälkeen kirurgi tutkii ja kertoo lisää. Sitten kun pääset leikkaukseen niin siellä kerrotaan jokainen vaihe.

1: sairaanhoitaja ei keskustellut itse operaatiosta ollenkaan, vaan sanoi lääkärin kertovan siitä kaiken tarpeellisen. 2: lääkäri ei tutkinut ennen toimenpidettä ollenkaan, vilkaisi papereita ja sanoi, että homma tehdään puudutuksessa ja pääsee samana päivänä kotiin, rutiinijuttu. 3: itse oparaation aikana lääkäri, tai kukaan muukaan ei keskustellut kanssani sanaakaan, vaan juorusivat keskenään muun henkilökunnan asioista. 4: kotiin lähtiessä ei kukaan edes vilkassut, lyötiin vaan kipulääkeresepti kouraan ja passitettiin kotiin.

Näin siis reilu 10 vuotta sitten. Usko mitä uskot, uskonasioita ei tosin käsitellä sairaaloissa..

Sulla on varmaanki sattunut olemaan pikkusen asiallisempi hoitoyksikkö, kenties yksityisellä... olis pitäny käydä itsekin, olis vaan budjetti riittänyt.

• voi kele
        fimo77 kirjoitti:

Lue otsikko !

• omakokemus

MInulta on leikattu yksityisellä (mehiläinen).

Menin vastaanotolle ja kerroin että ympärileikkausta varmaan tarvittaisiin.

Mitään ei kerrottu toimenpiteestä etukäteen eikä toimenpiteen aikana.
      Kirurgi vain totesi että kyllä on aiheellista leikata.

Olen kuitenkin tyytyväinen lopputulokseen, vaikka aluksi kävi mielessä että olisi voinut olla joku "vähämmän poistava" toimenpide. Olen vasta jälkikäteen saanut lisää tietoa netin kautta.

• Mulla kans.

Mita tarkoitat "vähemmän poistetulla"? Mulla itellä leikattiin kans mehiläisessä ja se leikattiin niin että erektiossa ei oo yhtään liikkuvaa nahkaa jäljellä. Itse olen lukenut netistä että leikkaus voidaan tehdä myös jotenkin säästeliäästi. Siksi mua harmittaa kun kaikki leikattiin pois kysymättä mitään. Sää kuitenkin tykkäät sun leikatusta, vai?

• omakokemus

En ole tarkemmin ottanut selvää mitä vaihtoehtoja olisi ollut.

Mitään ongelmia ei ole ollut, joten senkin suhteen olen tyytyväinen.
      Myös ulkonäköön olen jo tottunut. Tottumiseen ei mennyt montaakaan viikkoa jolloin vanha olisi jo tuntunut oudolta.

• kikkailija__

En oikeen ymmärrä mitä kitisette täällä. Minulta leikattiin kun olin noin 3 vuotias. Näin vanhempana voin sanoa että olen erittäin tyytyväinen itseeni. Leikkauksesta ei ole aiheutunut minulle mitään haittaa. Ihmettelen kun tällä Suomessa kauhistellaan leikkausta ja yritetään jopa rajoittaa niitä. Kertokaa yksikin ongelma mitä siitä aiheutuu.

• ympärileikattuxx

Koulukiusaaminen peruskoulussa kun asia selvisi luokkatovereille. Tästä syystä aloin pitää itseäni friikkinä ja haudoin itsemurhaakin. Liikuntatunteja lintsasin ettei kukaan näkisi minua alasti ja saisi selville että olen ympärileikattu.

Tyttöihin en teini-ikäisenä ottanut mitään kontaktia koska pidin itseäni seksuaalisena friikkinä joka ei voi harrastaa seksiä. Siihen aikaan ei ollut mitään internettiäkään josta olisi saanut tietoa miten yleistä tuo maailmassa on.

• Niin.

Jos ei ole ikinä pannut esinahkan kanssa vaan menettänyt sen kolmevuotiaana, ei voi tietää mitä seksin tuntemukset olisi nahkan kanssa... Kun nahka poistetaan tunto aistit heikkenee ajan kanssa.

• jiiiiuuuooo0099888

jos on pakko valita kumman kanssa seksiä mieluummin, ympärileikatun vai ympärileikkaamattoman, valitsen ehdottomasti ympärileikatun.
      Paljon mukavampi, siistimpi, puhtaampi, esteettisesti kauniimpi penis.
      Kun olin naimisissa "esinahallisen miehen" kanssa, oli minulla usein hiivaa ja kutinaa, nyt kun olen ympäriliekatun miehen kanssa naimissisa, ei ole mitään ongelmia.
      Pojat, naiset tykkää , ainakin minä, kun se ruma esinahka on poissa :)))))

• IT IS COOL

KÄRSIN MINÄKIN MONMTAKYMMENTÄ VUOTTA

NYT KUN LEIKATTIIN...NIIN MIKÄÄN EI VALU ENÄÄ HOUSUIHIN

• foreskin13

Olen lukenut, että esinahka tekee yhdynnästä naisen kannalta helpomman, jotenkin pehmentää.

• Että näin

Penis puhdistuu pesemällä eikä ympärileikattu penis hylji likaa. Jos munansa pesee sopivan usein se on puhtauden kannalta aivan se ja sama, onko se ympärileikattu vai ei. Tietenkään likaa/talia ei voi kertyä esinahan alle jos esinahka on leikattu pois, mutta ei se sitä tarkoita, ettei sitä siihen terskalle pääsisi tulemaan. Bakteeri- ja hiivatulehdus tarttuu yhtä helposti ympärileikattuun kuin ympärileikkaamattomaan penikseen ja samoin siitä emättimeen. Ei ympärileikkaus tulehduksilta suojaa, vaan paremminkin päinvastoin. Esinahka antaa suojaa.

Sitäpaitsi tiesitkö, että esinahka on peniksen tuntoherkin alue? Vastoin yleistä luuloa se ei ole terska. Ympärileikattu mies ei voi koskaan nauttia seksistä kuten ympärileikkaamaton mies. Ongelmat erektion ja orgasmin saamisessa ovat myös ympärileikatuilla huomattavasti yleisempiä. Ja tiesitkö, että tutkimusten perusteella ympärileikkaamaton penis on myös naisen seksinautintojen kannalta selkeästi parempi kuin ympärileikattu?

Wikipedia tuo ympärileikkauksista naisten seksinautintoihin liittyen esiin tällaisia seikkoja:

"Ympärileikkaus kehittää peniksen päähän kovettuman, joka vähentää tuntoherkkyyttä. Se vaatii mieheltä kovempia ponnisteluja orgasmin saavuttamiseksi ja voi aiheuttaa kipuja naiselle. Koska miehellä ei ole esinahan liukuvaa liikettä suojana, yhdynnällä voi olla tuskallinen vaikutus naisen limakalvoihin."

"Vuonna 2011 julkaistun Tanskan kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan sekä ympärileikatuilla miehillä että heidän naiskumppaneillaan yleinen kyvyttömyys orgasmiin oli kolme kertaa yleisempää kuin muilla... ...Naiskumppaneilla oli kahdeksan kertaa normaalia useammin yhdyntäkipuja (dyspareunia)."

"Esinahka torjuu emättimen kuivumisen aiheuttamat haitat, mutta ympärileikattu penis vetää ulos emättimen tuottaman liukastuksen. Molemmista kokemusta omaavat naiset kertoivat saavansa ympärileikkaamattomien kanssa helpommin orgasmeja, jopa perättäisiä, ja pitivät yhdeksän kertaa useammin ympärileikkaamatonta penistä parempana. "Naisen kiihottumishäiriötä" voidaan pitää normaalina vasteena seksiin ympärileikatun miehen kanssa."

Tuon kaiken lisäksi ympärileikkaukseen liittyy paljon muitakin haittoja ja riskejä. En viitsi kuitenkaan enempää lainailla Wikipediaa, koska voit tietysti itsekin käydä siellä lukemasta aiheesta. Osoite on http://fi.wikipedia.org/wiki/Ympärileikkaus .

Jos ympärileikkaus on sinusta järkevää pelkän esteettisyyden takia, niin sitten varmaan naistenkin sukuelinten silpominen on perusteltua? Kyllähän sitäkin perustellaan myös esteettisyydellä.

• Anonyymi
        Että näin kirjoitti:

Penis puhdistuu pesemällä eikä ympärileikattu penis hylji likaa. Jos munansa pesee sopivan usein se on puhtauden kannalta aivan se ja sama, onko se ympärileikattu vai ei. Tietenkään likaa/talia ei voi kertyä esinahan alle jos esinahka on leikattu pois, mutta ei se sitä tarkoita, ettei sitä siihen terskalle pääsisi tulemaan. Bakteeri- ja hiivatulehdus tarttuu yhtä helposti ympärileikattuun kuin ympärileikkaamattomaan penikseen ja samoin siitä emättimeen. Ei ympärileikkaus tulehduksilta suojaa, vaan paremminkin päinvastoin. Esinahka antaa suojaa.

Sitäpaitsi tiesitkö, että esinahka on peniksen tuntoherkin alue? Vastoin yleistä luuloa se ei ole terska. Ympärileikattu mies ei voi koskaan nauttia seksistä kuten ympärileikkaamaton mies. Ongelmat erektion ja orgasmin saamisessa ovat myös ympärileikatuilla huomattavasti yleisempiä. Ja tiesitkö, että tutkimusten perusteella ympärileikkaamaton penis on myös naisen seksinautintojen kannalta selkeästi parempi kuin ympärileikattu?

Wikipedia tuo ympärileikkauksista naisten seksinautintoihin liittyen esiin tällaisia seikkoja:

"Ympärileikkaus kehittää peniksen päähän kovettuman, joka vähentää tuntoherkkyyttä. Se vaatii mieheltä kovempia ponnisteluja orgasmin saavuttamiseksi ja voi aiheuttaa kipuja naiselle. Koska miehellä ei ole esinahan liukuvaa liikettä suojana, yhdynnällä voi olla tuskallinen vaikutus naisen limakalvoihin."

"Vuonna 2011 julkaistun Tanskan kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan sekä ympärileikatuilla miehillä että heidän naiskumppaneillaan yleinen kyvyttömyys orgasmiin oli kolme kertaa yleisempää kuin muilla... ...Naiskumppaneilla oli kahdeksan kertaa normaalia useammin yhdyntäkipuja (dyspareunia)."

"Esinahka torjuu emättimen kuivumisen aiheuttamat haitat, mutta ympärileikattu penis vetää ulos emättimen tuottaman liukastuksen. Molemmista kokemusta omaavat naiset kertoivat saavansa ympärileikkaamattomien kanssa helpommin orgasmeja, jopa perättäisiä, ja pitivät yhdeksän kertaa useammin ympärileikkaamatonta penistä parempana. "Naisen kiihottumishäiriötä" voidaan pitää normaalina vasteena seksiin ympärileikatun miehen kanssa."

Tuon kaiken lisäksi ympärileikkaukseen liittyy paljon muitakin haittoja ja riskejä. En viitsi kuitenkaan enempää lainailla Wikipediaa, koska voit tietysti itsekin käydä siellä lukemasta aiheesta. Osoite on http://fi.wikipedia.org/wiki/Ympärileikkaus .

Jos ympärileikkaus on sinusta järkevää pelkän esteettisyyden takia, niin sitten varmaan naistenkin sukuelinten silpominen on perusteltua? Kyllähän sitäkin perustellaan myös esteettisyydellä.

Höpöhöpö

• hyvähomma

Ykskään mies ei kerro miten helppo on käyttää kondomia kun se aika tulee.Minä tiedän kokemuksesta että hyvä kun pienenä on vanhemmat on asian hoitanut kun esinahka on todettu ahtaaksi niin ovat antaneet tehdä.Kyllä vanhemmat on sen minulle kertonut että miksi on tehty näin ei ole minua haitannut koulussa eikä myöhemmin sukupuoli hommissa olen kaverilleni kertonut ja sillä selvä kortsu on helppo vetää kun ei ole ahdasta esihahkaa.

• Nainen 68

Minunkin entiselle miesystävälleni oli lapsena tehty ympärileikkaus ymmärtääkseni ahtauden vuoksi. Häntä oli myös siitä kouluaikana pilkattu, mutta täytyy myöntää, että itse pidin siitä kovasti. Siksi kannustaisin niitä, jotka ovat ympärileikattuja suhtautumaan miten sen nyt sanoisi ylpeydellä erilaiseen elimeensä.

• Todellinen tausta

Eiköhän naisten "pitäminen" ympärileikatuista miehistä johdu siitä että ympärileikatun miehen terska on tunnottomampi ja siksi mies pystyy pidempään aktiin ennen kuin "tulee".

• Anonyymi
        Todellinen tausta kirjoitti:

Eiköhän naisten "pitäminen" ympärileikatuista miehistä johdu siitä että ympärileikatun miehen terska on tunnottomampi ja siksi mies pystyy pidempään aktiin ennen kuin "tulee".

Ympärileikkauksella tai ei leikatulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten jaksaa. Leikkaamaton on vaan aika lerppu

• Kokenut nainen

Olet siis näköjään mies, kuten monet asiaasi kommentoineet. Eihän se sitten mikään huono juttu ole, on aivan eri asia, jos ja kun vielä monissa maissa tytöt ympärileikataan. Se on silpomista, siihen ei koskaan ole mitään lääketieteellisiä syitä. Muista, että kaikki muslimit ja juutalaista uskontoa tunnustavat miehet on ympärileikattu jo pikkupoikina, eikä siitä mitään haitaa ole, ihan jopa OK.

• Haista jo kukkanen

No kuule, jos tuo on jopa ok, eikä mitään haittaa, niin sitten varmaan myös tyttöjen silpominen on ok, eikä mitään haittaa..?!

• nahallinen mies

Naiset ovat tietävinään mikä on miehelle parasta! Voisinhan minäkin miehenä sanoa että tytöiltä voitaisiin heti synnyttyään leikellä korvanlehdet hiiteen koska kuuleehan niitä ilmankin, no jos nyt ei oikein hyvin mutta kuitenkin. En sano kuitenkaan.

• Ei uskonasia

Harvempi Suomalainen tietää että, myös heidän niin ihailemassa Yhdysvalloissa lähes puolelta kalpeanaamoista on leikattu se?

• jooliaikakin
      • jooliaikakin

• Mikko765

Hohhoijaa... Minultakin on lapsena puhkaistu tärykalvo ja rokotettu ilman lupaa, joista edellinen varmasti sattuu vähintään yhtä paljon kuin nopea ympärileikkaus vauvana ilman puudutusta. Ei terveydenhuollossa käytännössä paljoa kysellä lapsilta mitä tehdään. Vanhempien vastuulla on pitää huoli, että toimitaan oikein.

Aikuisten taas on turha kitistä, jos ovat ostaneet paskoja terveyspalveluita. Kannattaa olla valveutunut ja pitää itse huoli, että saa mitä haluaa. Ennakkoonkin voi kysellä ja toimenpiteistä voi viime hetkellä kieltäytyä, jos ei ole täyttä luottamusta hoitohenkilökuntaan.

• ympärileikattuxx

Ei kyse ole siitä paljon se ympärileikkaus sattuu silloin kun se tehdään. Ei se itse leikkaus ja siitä toipuminen ollut mikään suuri kärsimys.

Ne kärsimykset vasta alkavat siitä. Katsos siitä ympärileikkauksesta kärsii koko loppuiän.

• Mikko765
        ympärileikattuxx kirjoitti:

Ei kyse ole siitä paljon se ympärileikkaus sattuu silloin kun se tehdään. Ei se itse leikkaus ja siitä toipuminen ollut mikään suuri kärsimys.

Ne kärsimykset vasta alkavat siitä. Katsos siitä ympärileikkauksesta kärsii koko loppuiän.

No enpä ole kärsinyt. Turha ympärileikkausta on syyttää heikosta itsetunnostaan tai mielenterveysongelmistaan. Mulla ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa missää uimahalleissa, saunoissa tms. En ole huomannut mitään pitkiä katseita tai huomautuksia. Tuntuvat olevan lähinnä tiettyjen ihmisten pään sisällä.

Jos koulussa lasta kiusataan peniksensä vuoksi, on kouluyhteisössä jotain hyvin pahasti vialla, oli se penis sitten ympärileikattu tai ei.

• Ei osaa!
        Mikko765 kirjoitti:

No enpä ole kärsinyt. Turha ympärileikkausta on syyttää heikosta itsetunnostaan tai mielenterveysongelmistaan. Mulla ei ole ollut ikinä mitään ongelmaa missää uimahalleissa, saunoissa tms. En ole huomannut mitään pitkiä katseita tai huomautuksia. Tuntuvat olevan lähinnä tiettyjen ihmisten pään sisällä.

Jos koulussa lasta kiusataan peniksensä vuoksi, on kouluyhteisössä jotain hyvin pahasti vialla, oli se penis sitten ympärileikattu tai ei.

Mulla ainakin ainut ongelma on ollut se, että masturboida ei voi ilman liukastetta ja seksi kumppanit ei osaa useimmiten käsitellä leikattua penistä!

• PlanBeeForM
        Ei osaa! kirjoitti:

Mulla ainakin ainut ongelma on ollut se, että masturboida ei voi ilman liukastetta ja seksi kumppanit ei osaa useimmiten käsitellä leikattua penistä!

Vaihda tekniikkaa. Varresta saa stimuloitua tarpeeksi aikankin kun tottuu.
        Itse en ole koskekaan "paljastetulle alueelle" masturboidessa.

• nahallinen
        PlanBeeForM kirjoitti:

Vaihda tekniikkaa. Varresta saa stimuloitua tarpeeksi aikankin kun tottuu.
        Itse en ole koskekaan "paljastetulle alueelle" masturboidessa.

Säälin sinua, et tiedä nautinnosta mitään :(

• Että näin
        nahallinen kirjoitti:

Samaa sanoisin minäkin. Peniksen varsi on kaikkein vähiten tuntoherkkä osa koko peniksessä. Tuntoherkin osa taas on juurikin se terskaa peittävä esinahka. Terska on tuntoherkkyydessä siitä väliltä, mutta sen tuntoherkkyys vähenee ympärileikkauksen seurauksena.

Näin ollen ympärileikattu ei voi mitenkään nauttia seksistä siten kuin ympärileikkaamaton voi. Jos siis muuten ei ole kärsinyt ympärileikkauksesta, niin menetettyjen nautintomahdollisuuksien muodossa siitä ainakin kärsii.

• PlanBeeForM
        Että näin kirjoitti:

Samaa sanoisin minäkin. Peniksen varsi on kaikkein vähiten tuntoherkkä osa koko peniksessä. Tuntoherkin osa taas on juurikin se terskaa peittävä esinahka. Terska on tuntoherkkyydessä siitä väliltä, mutta sen tuntoherkkyys vähenee ympärileikkauksen seurauksena.

Näin ollen ympärileikattu ei voi mitenkään nauttia seksistä siten kuin ympärileikkaamaton voi. Jos siis muuten ei ole kärsinyt ympärileikkauksesta, niin menetettyjen nautintomahdollisuuksien muodossa siitä ainakin kärsii.

Minulla oli esinahka yli 30 vuotiaaksi. Joten tiedän mistä puhun ainakin omalta kohdaltani.

Nautinto ei ole hävinnyt minnekkään.

Totuttelu voi kestää jonkun aikaa.

• PlanBeeForM
        nahallinen kirjoitti:

LIsätään vielä tämä:

Tarkoitus ei ollut kiistää ongelmiasi. Halusin vain auttaa.

Ei tarvitse sääliä.
        Minulla ei mitään valittamista ja toivoton viltpittömästi kaikkea hyvää sinullekin.

• jack_nicholson

That's a damn shame but, how could you live and have no story to tell?
      Tell your friends about your life and circumcision. Damage is already done.
      My personal opinion is, don't touch my "dig dug" anything sharp or i cut you fucking head off.

• täys pakana

-- sitä vartenhan se on tiukka, että se kuuluu siis runkata löysäksi, ei niitä saa leikellä

• jack_nicholson

Medical reasons i understand circumcision (Avoiding infection and else)

• antti rokka

Se on leikattava jo rupeaa seisomaan eikä pääse siitä puhkeamaan kukkaan!
      Mutta multa leikattiin 15cm pois kun oli niin iso kalu!
      Aina oli pientä stondista ja mistään ei tullut mitään.
      Naiset, oliko oikein tehty?

• vähemmän on enemmän

Kävin itse ympärileikkauksessa julkisessa sairaalassa aikuisena pitkän viivytystaistelun jälkeen. Etukäteistiedon mukaan vaiheet ja vaihtoehdot piti käydä rauhassa ennen leikkausta läpi, mutta näin ei sitten käynytkään. Odotin , että leikkaava lääkäri kertoisi mitä tuleman pitää, mutta yhtäkkiä vain kutsuttiinkin jo leikkaussaliin. Siellä ei sitten enää vaihtoehtoja esitelty. Kaikki siinä meni: nahka kokonaan ja sen seurauksena myös tuntoherkkyys ja mielihyvän kokeminen. Voisin kiteyttää koko homman niin, että "paskan möivät".

Ympärileikatulla peniksellä oman kokemukseni mukaan tuntoaistimukset ja mielihyvän kokeminen on vain 1/10 esinahalliseen verrattuna ja se on äärimmäisen surullista. Tämä on ennen kaikkea miehen näkökulma ja miehen tragedia.

Jos tästä joku voi jotakin oppia, niin esinahkaa kannattaa operoida vain jos on aivan pakko ja silloinkin kerralla ainoastaan niin vähän kuin tarpeellista. Aina voi uusintaleikkauksella leikata lisää, mutta takaisin ei saa enää mitään.

Ainakin jos aikuisena menee leikkaukseen, kannattaa mieluusti etukäteen selvittää kaikki vaihtoehdot. Netistä löytyy tietoa ja oma urologi voi kertoa lisää, mutta 20 min vastaanottoajalla ei ikävä kyllä paljoa ehdi läpikäydä.

• Täyttä asiaa

Niin totta ja loppupeleissä se on ihan sama mitä vastaanottokäynnillä käydään läpi, kun siellä leikkaussalissa on sitten taas ihan eri lekuri, niin eipä se tiedä mistä on puhuttu ja miten on mahdollisesti aiottu.... eikä ne siinä vaiheessa enää kysele, saati keskustele, vaan silpasee kaikki pois suomalaiseen tyyliin. Ihan hanurista koko touhu.

• leikelty

Itselle tehtiin ympärileikkaus yläasteaikoina kireyden vuoksi. Kerrottiin että yritetään tehdä viilto, mutta jos siitä ei ole apua niin koko leikkaus. Olen ollut erittäin tyytyväinen, ei mitään ongelmaa ole koskaan ollut, jos sitä pientä säikähdystä ei lasketa joka tuli sillon ekalla kerralla katsoessa lopputulosta. Eikä minua ole kyllä pilkattukaan, joten vaikea ymmärtää. En oo yhtään häpeillykään asiaa, eikä kukaan oo koskaan puhunu asiasta mitään. Elikkä minun tapauksessani voin jopa suositella asiaa, entinen tyttöystävänikin oli aivan tyytyväinen.

• nipsnaps aikuisena

Useita tulehduksia takana ja puolisolla vastaavasti hiiva ... taas.
      Kovemman rykimisen jälkeen suraavana päivä kuseminen polttaa.
      Nahan reunassa taas pieniä haavaumia. Joten ei ainakaan tällä viikkoon uudestaan pukille. Näin jatkui vuosia, kunnes kohdalle osui lekuri joka tiesi mistä on kysymys.
      Nahka on sen verran arpeutunnut ettei se voikaan venyä ja mutteri venyttää nahan niin ohueksi ... aivan valkoiseksi ettei edes veri kierrä.
      Nips naps ja se siinä. Nyt mutteri on paljaana eikä tulehduksia, mälli lähtee liikkelle silloin kun sen haluaa päästää irti.
      Ainut huono puoli on se, että simmareissa näkyy selvästi läpi mutteri ! tai missä tahansa ohuissa kesähousuissa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      129
      1165
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1064
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      939
    10. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      109
      904
    Aihe