Ei tipu avustusta

Nittaminax

köyhälle taximatkoihin vaikka omasta mielestä olisi kuinka sairas eikä julkisilla pysty kunnolla liikkumaan.
Tai oikeesti lääkäri ei kirjoita sitä todistusta mitä vaaditaan hakemuksen liitteeksi.
On sepelvaltimotauti, sairas sinus syndrooma, astma ja keuhkoahtauma tauti, niin se ei muka riitä lekurille. Sanoi että sitten kun liikut rollaattorilla niin hän voi harkita lääkärintodistuksen kirjoittamista.
Ja mitä sillä rollaattorilla tekis jos ei sitä jaksa raahata, anteeksi työntää, edellään jyrkkää mäkeä ja vielä rappuja pitkin kolmanteen kerrokseen, kun talossa ei ole hissejäkään.

No ollaan sitten kolmaskin vuosi kodin vankina.

105

562

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei apua ja avustusta

Olen 68 v, enkä ikinä elämässäni ole taksilla kulkenut, eikä toivottavasti tule tarvettakaan. Lähimpään kauppaan on 3,5 km ja terveys ym. palvelut ovat 55 km matkan päässä. Muutan palvelutaloon kun tulee aika etten pysty enää itse itsestäni huolehtimaan, siellä on kaikki palvelut saatavissa.

• Öh..miten niin toivottavasti? Voi kait sitä taxia käyttää ihan omaksi ilokseenkin jos haluaa mennä johonkin ja rentoutua ettei tarvii itse olla kuskina.
        Tuokin taxikortti mitä olisin halunnut niin on nimenomaan virkistyskäyttöön. Sillä ei saisi kuulemma käydä edes lekurissa, niihin on kai ihan omat kortit.
        Sulla taitaa olla oma auto tai ainakin sit et joku kuskaa sua milloin mihinkin, vai pääsetkö mutkattomasti bussilla kauppaan.
        Itse ainakin haluaisin asua mahdollisimman pitkään kotona enkä mennä palvelutaloon vain sen takia etten pääse ulos.

• ei apua ja avustusta
        Nittaminax kirjoitti:

Öh..miten niin toivottavasti? Voi kait sitä taxia käyttää ihan omaksi ilokseenkin jos haluaa mennä johonkin ja rentoutua ettei tarvii itse olla kuskina.
        Tuokin taxikortti mitä olisin halunnut niin on nimenomaan virkistyskäyttöön. Sillä ei saisi kuulemma käydä edes lekurissa, niihin on kai ihan omat kortit.
        Sulla taitaa olla oma auto tai ainakin sit et joku kuskaa sua milloin mihinkin, vai pääsetkö mutkattomasti bussilla kauppaan.
        Itse ainakin haluaisin asua mahdollisimman pitkään kotona enkä mennä palvelutaloon vain sen takia etten pääse ulos.

Vai vielä virkistyskäyttöön, en ihan taida ymmärtää, lääkäri ja apteekkireissut vielä ymmärtäisin. Meillä kulkee täällä semmonen minibussi kahdesti päivässä, sen kyydissä voi käydä kirkolla asiansa hoitamassa, lähiseudun kauppaan pääsen vielä mopolla tai pyörällä jos on tarvis.
        Virkistystä riittää tässä pihapiirissä ja naapureiden tykönä, ei tähän taksista ole tarvista. Pysyy paremmin kunnossa kun kulkee mieluummin omilla jaloilla eikä kumijaloilla, silleen saapi elellä kauemmin kotosalla.

ei apua ja avustusta kirjoitti:

Vai vielä virkistyskäyttöön, en ihan taida ymmärtää, lääkäri ja apteekkireissut vielä ymmärtäisin. Meillä kulkee täällä semmonen minibussi kahdesti päivässä, sen kyydissä voi käydä kirkolla asiansa hoitamassa, lähiseudun kauppaan pääsen vielä mopolla tai pyörällä jos on tarvis.
        Virkistystä riittää tässä pihapiirissä ja naapureiden tykönä, ei tähän taksista ole tarvista. Pysyy paremmin kunnossa kun kulkee mieluummin omilla jaloilla eikä kumijaloilla, silleen saapi elellä kauemmin kotosalla.

Kuinka oletkin onnekas, kaikkille ei ole samaa onnea ja hyvää kuntoa suotu. Onhan ihmisiä, vaikkapa sokeita ja raajavammaisia jo syntymästä asti. Virkistys, nimenomaan, jotta he jaksaisivat elää omassa kotonaan, jotta yhteiskunta säästäisi laitosmaksuissa.
        Esimerkiksi.
        Jos hetkeksi hellittäisit, ja ajattelisit, sinulla on valinnanvara, ei kaikilla.
        Et tunnu tajuavan, että kaikki ei kaikilla ole omassa valinnassa.

• .....

Kyllä se niin on, ei ole terveys omissa käsissä.
        Minäkin luulin että pääsen omalla autolla milloin vain, mihin vain, mutta enpä päässytkään. Jalkaleikkauksen jälkeen en pystynyt ajamaan autoa, oli pakko ottaa taksi kun menin tikkejä poistamaan, apteekkiin, kauppaan ym... en vaivaa naapureita kyydin toivossa. En minä mitään korvausta saanut muista kun sairaalasta paluu matkaan taksilapun.

• ei apua ja avustusta
        ********** kirjoitti:

Kuinka oletkin onnekas, kaikkille ei ole samaa onnea ja hyvää kuntoa suotu. Onhan ihmisiä, vaikkapa sokeita ja raajavammaisia jo syntymästä asti. Virkistys, nimenomaan, jotta he jaksaisivat elää omassa kotonaan, jotta yhteiskunta säästäisi laitosmaksuissa.
        Esimerkiksi.
        Jos hetkeksi hellittäisit, ja ajattelisit, sinulla on valinnanvara, ei kaikilla.
        Et tunnu tajuavan, että kaikki ei kaikilla ole omassa valinnassa.

Onnekas ja onnekas, onnettomuuden vuoksi sairaseläkkeelle jouduin jo -87, onnekas olin kun jäin henkiin. Yhdellä kädellä pärjää hyvin kun voi toisen tynkää käyttää apuna, jalan ja lonkan säryt haittaavat enemmän, uni kun jää niin katkonaiseksi. Valita en silti, elämä on lahja. Invamopo ja sähkömoottorilla varustettu nojapyörä ovat mahdollistaneet tarvittavan pihapiirin ulkopuolella liikkumisen, itse hankittuja molemmat, poika toi Kanadasta.

• ei apua ja avustusta kirjoitti:

No sillä nimellä sitä kymmenen matkan korttia sanotaan ja sillä ei kuulemma saa käydä lekurissa tai edes apteekissa, mutta tuskin taxikuski jättää matkan varrelle vaikka sairaalassa kävisikin. Ainahan voi sanoa että käy tuttuaan siellä katsomassa ja apteekitkin ostoskeskuksien lomassa niin voi käydä vaikka muilla ostoksilla.

Niin sulla onkin oma menopeli millä käydä, mutta mulla ei ole mitään.

• ei täydellinen eeva

Kerro sitten miltä tuntui muuttaa. Kaikki eivät ole yhtä terveitä, kai sen suvaitset.

• Taitaapa olla niin, kuten kohu vakuutus-lääkäreistä antoi ymmärtää.
      Kaikki apu mikä maksaa, on kiven alla.
      Paitsi se raha mitä tarvitsijalla on.

Kuinkahan paljon tähän taas kertyy valitusta tai kehua pankki-tilien pulleudesta.

H.

• "Kuinkahan paljon tähän taas kertyy valitusta tai kehua pankki-tilien pulleudesta."

Eipä näytä tulleen yhtään ja mitä sitä sinä murehtimaan toisten rahoista, keskustelua se on sekin.

• Nittaminax kirjoitti:

"Kuinkahan paljon tähän taas kertyy valitusta tai kehua pankki-tilien pulleudesta."

Eipä näytä tulleen yhtään ja mitä sitä sinä murehtimaan toisten rahoista, keskustelua se on sekin.

"nittaminax"

Mutsilla oli taxi-kortti.
        12 matkaa kuukaudessa ja luotto-taksi-kuski autoineen.
        Hän kerkisi käyttää sitä vajaan kolme vuotta, ja ajeli kait 4 kertaa kuussa.
        Liikkumisessa hänet olisi voittanut Etanakin.
        Raput hän kyllä nousi viimeiseen asti, kunnes Ambulanssi-miehet viimein kantoivat, alas. Toivottavasti hän nousi kevyesti viimeiset rappusensa.
        Kortin maksoi toisten rahat, minäkin olin vero-rahoineni kustannuksissa mukana.
        Minua huolestutti vero-rahani.
        Ehkäpä siksi eivät tilini pullistele.
        Ei ole kyllä aihetta valittamiseenkaan.

H.

• Kaunis Kylli

se ei varmaan riitä että omasta mielestään on kyllin sairas, ei miuakaan ole valittu koskaan missiksi vaikka olen ollut omasta mielestäni siihen virkaan kyllin kaunis

• Huono vertauskuva. Pärstäkertoimella kun ei ennenkään ole avustuksia jaettu. Hyvillä puhelahjoilla kyllä.

• meeriamanda

Olisiko lääkäristä kiinni ( asenne), ja jostain luin et on annettu tarkat budjetit henk.kohtaisesti noistakin kuluista, tai pikemminkin niiden poistamisista.

Voitko viedä asiaasi ylemmälle taholle... em. toisen lääkärin lausunnolla tjs.?

• Vaikea sanoa olisiko asenteesta kiinni, kun ensimmäistä vasta kertaa sen lekurin näin.
        Lekurillehan ei tietääkseni kuulu kulut vaan katsoa olisiko potilas oikeutettu johonkin avustukseen ja sen mukaan kirjoittaa todistus.

Miten lie tuolla julkisella puolella et pystyykö hankkimaan toisen lekurin lausunnon.
        No jotain tässä on kehiteltävä.

• .......
        Nittaminax kirjoitti:

Vaikea sanoa olisiko asenteesta kiinni, kun ensimmäistä vasta kertaa sen lekurin näin.
        Lekurillehan ei tietääkseni kuulu kulut vaan katsoa olisiko potilas oikeutettu johonkin avustukseen ja sen mukaan kirjoittaa todistus.

Miten lie tuolla julkisella puolella et pystyykö hankkimaan toisen lekurin lausunnon.
        No jotain tässä on kehiteltävä.

Kunnan sosiaalitoimi myöntää taksiavustuksen, lääkärintodistuksen ja omien kriteeriensä mukaan.

• ....... kirjoitti:

Kunnan sosiaalitoimi myöntää taksiavustuksen, lääkärintodistuksen ja omien kriteeriensä mukaan.

"...."

Kunnan saamien verojen antaman peli-varan mukaisesti myönnetään....
        Ja siksi kunnat vähenevät.

H.

• .......
        hunksz kirjoitti:

"...."

H.

Jokaisen luulisi tuon tietävän, faktan. Oliko se sinulle jotain uutta ja outoa, katsoitko Wikistä?

• hunksz kirjoitti:

"...."

H.

Kuten säkillinen jauhoja, Kalle Päätalon äidille.
        Yrittäkää nyt ymmärtää valittamisen taso!
        H.

• ....... kirjoitti:

Jokaisen luulisi tuon tietävän, faktan. Oliko se sinulle jotain uutta ja outoa, katsoitko Wikistä?

"...."

Uutiset riittävät ja ikä.
        H.

• ....... kirjoitti:

Hmm..enkös mä jotenkin niin asiaa tuonut julki?

• okkigaam

Sitkeys palkitaan.
      Käy uudestaan lääkärillä, pyydä rollaattori, apuväline laput pitkäikais lainaa saa joka paikkakunnalla niihin. Googleta tietoa miten toimia. Soita paikkakuntasi apuvälinen yksikköön.
      Oma hakemukseni tyssäsi aikoinaan sos.v vastustukseen. Hänellä oli antipatiaa minua kohtaan, jonka myös ilmaisi. Vuoden kesti papereiden pyörittäminen joka oikeus ? asteessa. Kunnet uudestaan pyysin lääkäriltä lausunnon taxia varten. Hän hämmästeli miksi ei mennyt läpi? Seuraavana päivänä tämä sama nainen sos.v soitti ja niin tuli lupa.

3v olin yksin asunnossa pääsemättä ulos. Hain palvelutalo paikkaa. Sama virkailia huusi ja hakkui puh. kiroilikin että niin kauan kun pystyy estämään minä en tule palvelutalo paikkaa saamaan. Se aika oli sellaista henkistä taistelua. Kunnes keksin kikan ja nyt olen tyytyväinen asuntooni.
      maagikko

• Sain jo pitkäaikais lainaan kävelykepin, mutta sillä rollaattorilla en tee mitään kun en saa sitä raahattua ylös kotiin niinku sanoin. Kepillä nyt jotenkin pääsen liikkumaan kun saan siitä tukea, enkä näytä ihan hölmöltä kun pysähdyn kadulle seisomaan pitkäksi aikaa. :)

Jopas sulla olikin tyly virkailija, eihän ne noin saa käyttäytyä.

• vieläkö.virtaa

Taksiavustushan ei ole saajan varoista kiinni, vaan kokonaistarpeesta.
      Ainamoinen rasite kyllä kolmas kerros, ilman hissiä.
      Kysyikö lekuri siitä?

Uskoisin, että näissä hommissa, kuin monissa muissakin tarveharkintaisissa, harkinnat ovat varsin hajallaan. Sattuman satoa, lääkärin mielialasta kiinni.
      Toki budjetti pienenee, ja sairailta, vammaisilta ja lapsilta viedään ekana, jotta saadaan pidettyä rahavirta etelään ehtymättämänä.

• keuhkot3

Se taksiko sinne kolmanteen kerrokseen kuskaa?

• Lekuri kysy vain kuinka monta metriä pystyn liikkumaan ilman taukoa ja silloin mainitsin myöskin monessako kerroksessa asun. Tämä lekuri on jo toinen jolle olen vuoden sisällä puhunut asiasta, kun ne tuppaa tuolla terveysasemalla vaihtumaan tiuhaan.

Tiedä tuosta rahavirrasta kun itsekkin asun etelässä.

• keuhkot3 kirjoitti:

Se taksiko sinne kolmanteen kerrokseen kuskaa?

Jos hinnasta sovitaan niin ainakin kuski avittaa kotiovelle asti.

• - ,, -
      • Tämä oli hyvää informaatiota, mutta kun minä en ole vammainen, niin asiaa taidetaan katsoa toisesta näkökulmasta.

• Pirre*
        Nittaminax kirjoitti:

Tämä oli hyvää informaatiota, mutta kun minä en ole vammainen, niin asiaa taidetaan katsoa toisesta näkökulmasta.

Mielestäni ei tarvitse ollakaan varsinaisessa mielessä "vammainen" kun on oikeutettu vammaispalveluihin, ihminen katsotaan sairauden vammauttamaksi, niinkuin esim. mieheni on parkinsonin vammauttama, ja sinä olet, niinkuin olen ymmärtänyt lukemastani monienkin elimellisten vikojen vammauttama..kuten astma, ja keuhkoahtauma ja sydänsairaus. Mene vaan sitkeästi lääkäriin ja vaadi saada ne oikeudet mitkä sinulle kuuluvat.

• Pirre* kirjoitti:

Mielestäni ei tarvitse ollakaan varsinaisessa mielessä "vammainen" kun on oikeutettu vammaispalveluihin, ihminen katsotaan sairauden vammauttamaksi, niinkuin esim. mieheni on parkinsonin vammauttama, ja sinä olet, niinkuin olen ymmärtänyt lukemastani monienkin elimellisten vikojen vammauttama..kuten astma, ja keuhkoahtauma ja sydänsairaus. Mene vaan sitkeästi lääkäriin ja vaadi saada ne oikeudet mitkä sinulle kuuluvat.

No tässä kuukauden sisällä olisi tarkoitus taas mennä ja katsotaan nyt miten siellä käy tällä kertaa.

• Pitänee laittaa vielä itku-virsi.
      Alkuvaiheessa broidi ja minä vietiin äitiä kaupoille ja pankki-automaatille, hänellä kun piti aina olla käteistä.
      Mutsin jalkoihin sattui DB2, mutta ei hän sitä itkenyt, vaan väitti itkevänsä vanhuuttaan ja liian aikaista lihavuuttaan.
      Mutta kyllä niihin jalkoihin sattui.

En ole varma, mutta meistä lapsista tuntui, että paikkakunnan pankissa oli joku sossu-ihminen, joka tiesi että me lapset emme aina voi olla paikalla.
      Ties vaikka olisivat päätös-paperit kyynelten tahrimat.

H.

• ...

Lekuri sinällään ei päätä muusta kuin lekurin todistuksesta. Asian päättää sosku.

Mutta lekuri katsonut, että kunto on riittävä se siitä.

Jos palvelut lähellä julkiset kuluyhteydet kunnossa ja potilaan kunto riittää, ei se ala kirjoittamaan lekurintodistusta viihdekäyttöön tarkoitettuja taksimatkoja varten.

Pöndellä eri asia, pitkät välimatkat, eikä julkisiä yhteyksiä.

Kaikki kiinni rahasta, ei tahdosta. Yhteiskunnan rahat menee liikaa jo nyt loispummien elättämiseen, asioita pitää priorisoida. Sillä sun taksisetelin hinnalla, voidaan auttaa jotain enemmän avun tarpeessa olevaa.

Sanotaan priorisoinniksi ja siitä päättää raha, tai sen puute.

=DW=

• hui kauhiaa

Mikä mittari se rollaattori on, ihminen jonka sydän ja keuhkot ovat kunnossa, mutta liikuntakyky huono voi kulkea bussilla rollaattorilla. Jos astmainen ihminen on herkkä vaikka hajusteille ja sepelvaltimovaiva ei ehkä jaksa liikutella sitä rollaattoria ja lisäksi astman takia keuhkot tukossa. onko kotikuntasi säästökuurilla.

• onko tää provo

Josko tää aloitus ny sit olisi se provo?

Tuntuu oudolta, et joku kunta jakaisi taksiseteleitä virkistykseen, jos ei kaikilla oo ees asuntoa ja ruokajonojakin on.

• //////

• Tuota minäkin ihmettelen. Talvella alas jyrkkää mäkeä rollaattorin kanssa olisin toden näköisesti oitis nurin ja vehje jatkaisi matkaansa tielle ja vilkkaaseen risteykseen. Hyvässä lykyssä se rollaattori löytyisi non kahdensadan metrin päästä, hae se sitten sieltä ja könyä takasin, no toi oli vitsi :). En edes tiedä miten siinä ne jarrut toimii.

• esbööö
        Nittaminax kirjoitti:

Tuota minäkin ihmettelen. Talvella alas jyrkkää mäkeä rollaattorin kanssa olisin toden näköisesti oitis nurin ja vehje jatkaisi matkaansa tielle ja vilkkaaseen risteykseen. Hyvässä lykyssä se rollaattori löytyisi non kahdensadan metrin päästä, hae se sitten sieltä ja könyä takasin, no toi oli vitsi :). En edes tiedä miten siinä ne jarrut toimii.

Oletko ajatellut asunnon vaihtoa?

Espoossahan on myös hyvin toimiva palvelulinja. (tän kertoi mulle yksi rollaattorilla kulkeva)

• esbööö kirjoitti:

Oletko ajatellut asunnon vaihtoa?

Espoossahan on myös hyvin toimiva palvelulinja. (tän kertoi mulle yksi rollaattorilla kulkeva)

Toki olen ja hakemuksia tehtykkin, mutta ei toistaiseksi ole onnistunut eteen tulemaan sopivaa.

• esko esko
        onko tää provo kirjoitti:

Josko tää aloitus ny sit olisi se provo?

Tuntuu oudolta, et joku kunta jakaisi taksiseteleitä virkistykseen, jos ei kaikilla oo ees asuntoa ja ruokajonojakin on.

Ikävä kyllä taitaa olla ihan tosissaan kirjoitettu. Jotku ihmiset kun kuulee jostain etuusuudesta, mitä joku toinen on saanut ne yrittää sitä heti itsekin. Monissa sairauksissa nimenomaan liikunta olisi tärkeää, tämä matami ajelisi mieluummin ilmaiseksi taksilla. Eikä kaupungeissa mitään taksiseteiltä saa, ehkä jotain alennuslippuja julkisiin. Oikeasti liikuntakyvyttömille sitten annetaan niitä taksimatkoja. Rollaattori itesään ei tarkoita liikkuntakyvyttömyyttä, tuoli kyllä.

• esko esko kirjoitti:

Ikävä kyllä taitaa olla ihan tosissaan kirjoitettu. Jotku ihmiset kun kuulee jostain etuusuudesta, mitä joku toinen on saanut ne yrittää sitä heti itsekin. Monissa sairauksissa nimenomaan liikunta olisi tärkeää, tämä matami ajelisi mieluummin ilmaiseksi taksilla. Eikä kaupungeissa mitään taksiseteiltä saa, ehkä jotain alennuslippuja julkisiin. Oikeasti liikuntakyvyttömille sitten annetaan niitä taksimatkoja. Rollaattori itesään ei tarkoita liikkuntakyvyttömyyttä, tuoli kyllä.

Älähän puhu soopaa. Espoossa tiedän monia jotka ovat saaneet 10 matkan taxikortin ja jopa etteivät käytä rollaattoria. Ei tämä kaupunki ole sellainen että julkiset kulkisivat joka paikkaan ja niillä liikkuminen olisi mutkatonta.
        Lisäksi se taxikortti ei ole täysin ilmainen. Sillä saa kulkea vain 21€ pituisen matkan ja ylimenevältä osalta maksat erotuksen, lisäksi maksat 2,50€ omavastuu osuuden.

• entinen naapuri
        esko esko kirjoitti:

Itselläni on tuttava, joka rollaattorilla kulkee kaupassa, eikä edes lähimmässä, vaan menee pidemmälle sanoen, että hän tarvitsee liikuntaa.

Ihmettelin, et kuinka hän pääsee kolmanteen kerrokseen, niin kertoi käyttävänsä keppiä rapuissa ja rollaatori on välinevarastossa. Keppi on sitten välinevarastossa, kun rollaattori käytössä.

Busseissakin kuulemma matka onnistuu, kun nykyisin on näitä matalattiabusseja
        kaupungeissa. Maallahan on varmaan vaikeampaa.

• entinen naapuri kirjoitti:

Itselläni on tuttava, joka rollaattorilla kulkee kaupassa, eikä edes lähimmässä, vaan menee pidemmälle sanoen, että hän tarvitsee liikuntaa.

Ihmettelin, et kuinka hän pääsee kolmanteen kerrokseen, niin kertoi käyttävänsä keppiä rapuissa ja rollaatori on välinevarastossa. Keppi on sitten välinevarastossa, kun rollaattori käytössä.

Busseissakin kuulemma matka onnistuu, kun nykyisin on näitä matalattiabusseja
        kaupungeissa. Maallahan on varmaan vaikeampaa.

Täällä jos uskallat jättää jotain noinkin arvokasta välinevarastoon se pöllitään heti.

• Heh hehe
        Nittaminax kirjoitti:

Täällä jos uskallat jättää jotain noinkin arvokasta välinevarastoon se pöllitään heti.

Kuka rollaattoreita pöllisi, ei niille ole pimeitä markkinoita. Sitäpaitsi ne on halpoja, eikä omavastuusosuus ole paljon mitään. Meinaatko, että niitä kuljetetaan ulkomaille myyntiin?

• Heh hehe kirjoitti:

Kuka rollaattoreita pöllisi, ei niille ole pimeitä markkinoita. Sitäpaitsi ne on halpoja, eikä omavastuusosuus ole paljon mitään. Meinaatko, että niitä kuljetetaan ulkomaille myyntiin?

No just joo, sulla taitaa olla tietoa asiasta enemmän ku mulla, oletko yrittänyt kenties myydä niitä. Ajattele nyt vähän mitä puhut.
        No minkäs hintasia ne mahtaa olla kun ei ole tullut tarkistettua, 50-100€ ???
        Niin ja kuka niitä lastenrattaitakaan viittis pölliä.....ja mikä ihmeen omavastuu osuus.

• Nittaminax kirjoitti:

Toki olen ja hakemuksia tehtykkin, mutta ei toistaiseksi ole onnistunut eteen tulemaan sopivaa.

"nittaminax"

Mites muuten näet yleisellä tasolla sanonnan "sopiva asunto" ?
        Suur-Stadin alue varsinkaan, ei ole asuntoja tulvillaan.

Antti Rokka sanoi kerran: "Sikäls ko mie ompelen lippaan tyhjäks, sie sit täytät sen, oo ihan rauhas, niihä mieki oon"

Minä olen invalidi-liiton jäsen, ja ne lähettelee liitosta lehteä jossa kerrotaan paljon vajaa-tuki-henkilöistä, jotka tarvitsevat kaikenlaista tuki-rankaa.

Rahahan tietysti ratkaisee kaiken, varsinkin oma raha, harvemmin toisten.

Hävytön kysymys: Teitkö provon?

H.

• hunksz kirjoitti:

"nittaminax"

Mites muuten näet yleisellä tasolla sanonnan "sopiva asunto" ?
        Suur-Stadin alue varsinkaan, ei ole asuntoja tulvillaan.

Antti Rokka sanoi kerran: "Sikäls ko mie ompelen lippaan tyhjäks, sie sit täytät sen, oo ihan rauhas, niihä mieki oon"

Minä olen invalidi-liiton jäsen, ja ne lähettelee liitosta lehteä jossa kerrotaan paljon vajaa-tuki-henkilöistä, jotka tarvitsevat kaikenlaista tuki-rankaa.

Rahahan tietysti ratkaisee kaiken, varsinkin oma raha, harvemmin toisten.

Hävytön kysymys: Teitkö provon?

H.

Ovatko omat vastauksesi provoja?
        Se miten näen "sopivan asunnon" ei kuulu täällä kenellekkään. Kerron jos katson sen tarpeelliseksi.
        Itse en kuulu mihinkään tuki enkä rangattomiin liittoihin, enkä liity.

• esböö
        Nittaminax kirjoitti:

Kuinkahan suuret vaatimukset sulla on asunnon suhteen?

Eikö se riitä kohdallasi, et asunto on ekassa kerroksessa tai talossa on hissi?

• bhgbghn
        Nittaminax kirjoitti:

No just joo, sulla taitaa olla tietoa asiasta enemmän ku mulla, oletko yrittänyt kenties myydä niitä. Ajattele nyt vähän mitä puhut.
        Niin ja kuka niitä lastenrattaitakaan viittis pölliä.....ja mikä ihmeen omavastuu osuus.

lastenvaunut on yleensä 500-1200€ ja markkinat suuremmat kuin rollaattoreilla

omavastuun tuntevat ihmiset joilla on vakuutuksia

• esböö kirjoitti:

Kuinkahan suuret vaatimukset sulla on asunnon suhteen?

Eikö se riitä kohdallasi, et asunto on ekassa kerroksessa tai talossa on hissi?

Aivan, eikä maasto ole pysäkille mennessä mäkinen. Tämä espoo kun ei ole pelkkää aakeeta laakeeta.

• Nittaminax kirjoitti:

Ovatko omat vastauksesi provoja?
        Se miten näen "sopivan asunnon" ei kuulu täällä kenellekkään. Kerron jos katson sen tarpeelliseksi.
        Itse en kuulu mihinkään tuki enkä rangattomiin liittoihin, enkä liity.

"minax"

Ok, asia tuli selväksi.
        Minä kuitenkin kirjoitin mahdollisuuksista apuun.
        Toivottavasti toisille on siitä apua.
        H.

• bhgbghn kirjoitti:

lastenvaunut on yleensä 500-1200€ ja markkinat suuremmat kuin rollaattoreilla

omavastuun tuntevat ihmiset joilla on vakuutuksia

No itselläni ei ole vakuutuksia ja eläkkeeni siihen edes riittäisi.

• hunksz kirjoitti:

"minax"

Ok, asia tuli selväksi.
        Minä kuitenkin kirjoitin mahdollisuuksista apuun.
        Toivottavasti toisille on siitä apua.
        H.

Voihan viestistäsi ollakkin apuja jos joku sen viittii lukea, joten se siitä.

• esböö
        Nittaminax kirjoitti:

Aivan, eikä maasto ole pysäkille mennessä mäkinen. Tämä espoo kun ei ole pelkkää aakeeta laakeeta.

Kyllä niitä kaupungin vuokrataloja löytyy aakeelta laakeltakin ja tyhjänäkin niin pirusti, ottaen huomioon sen, kuinka kaupunki pystyy sijoittamaan kokonaisen kerrostalon asukkaat tilapäisiin asuntoihin, kun taloon tulee remppa.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Sivusta

Rollaatoripotilaat tekevät pisnestä myymällä niitä venäläisille salakuljettajille, jotka kuljettavat ne pakettiautoilla Irgitskiin myytäväksi sotainvalideille. DD

Rollaatorit maksavat muutamia satasia, perusmallit. Itseostettuihin saa kela- korvauksia. Joissain tapauksissa niitä vai lainata ilmaiseksi terveysaseilla jonkinlainen välinevarasto, missä kyynärsauvoja, rollaattoreita, tuoleja jne.

Tuolipitilaat ja muut saavat pientä alennusta autoverosta ja mahdollisista lisävarusteista. Auto monille tuolipotilaille jne välttämättömyys. Mutta se on kallis investointi.

On muutamia tuttavia tuoleissa ja vanhuksilla alkaa olemaan rollaattoreita, kyynärsauvoja monikin tarvinnut. Kävin aikanaan jossain Jyväskylän kulmilla olevassa missälie apuvälinefirmassa tutustumassa. Kaikenlaisia apuvälineitä olemassa, niitä ei ihmiset vaan osaa oikein edes ajatella. Hauskimmasta päästä oli tuolipotilaalle tarkoitettu kylpyamme, sivussa ovi. Pystyy siirtymään tuolista ammeeseen istumaan. Siis huvittavaksi asian tekee se, että ensin sinne mennään, täytetään amme ja peseydytään. Mutta asiakkaat kuulemma melkein pääsääntöisesti unohtavat tyhjentää ammeen lopuksi ja sitten tulee pesutiloihin tulva.

Sitäpaitsi olin nuorempana itsekin töissä firmassa, missä valmistettiin sairaalakalusteita pöytiä sänkyjä tippapullotelineitä... Hatmittaa kun ei tullut ostettua itselle henkilökunta- alennuksella moottoroitua sänkyä silloin.

=DW=

• esböö kirjoitti:

Kyllä niitä kaupungin vuokrataloja löytyy aakeelta laakeltakin ja tyhjänäkin niin pirusti, ottaen huomioon sen, kuinka kaupunki pystyy sijoittamaan kokonaisen kerrostalon asukkaat tilapäisiin asuntoihin, kun taloon tulee remppa.

Löytyy löytyy jos niin kerran sanot ja ne on vielä kaikkien palvelujen lähellä ja bussilla pääsee ovelta ovelle. Kirstinmäellähän tehtiin juuri noin, mutta minä en sinne lähde.
        Vai että ihan pirusti löytyy vapaita asuntoja? Kerro minulle mistä. Oletko tutustunut jokaiseen tarjottavaan asuntoon etukäteen vai meinasitko että sinä vain otat jonkun asunnon. Tietääkseni Espoon Asunnot itse valitsevat asukkaansa kuhunkin vapaana olevaan asuntoon.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Löytyy löytyy jos niin kerran sanot ja ne on vielä kaikkien palvelujen lähellä ja bussilla pääsee ovelta ovelle. Kirstinmäellähän tehtiin juuri noin, mutta minä en sinne lähde.
        Vai että ihan pirusti löytyy vapaita asuntoja? Kerro minulle mistä. Oletko tutustunut jokaiseen tarjottavaan asuntoon etukäteen vai meinasitko että sinä vain otat jonkun asunnon. Tietääkseni Espoon Asunnot itse valitsevat asukkaansa kuhunkin vapaana olevaan asuntoon.

Sivusta.

Kaupungeilla on jonkinlainen määrä vara-asuntoja erikois- tai hätätilanteita varten. Kaikenlaisia tulipaloja, avioeroja tms. Ja kodittomalle pitää olla tarjota katto päänpäälle, ei asuntolassakaan voi kaikki asua, etenkään perheelliset. Kesäisin muuten helpompaa, monet opiskelijat luovuttavat asuntosa kesäksi pois.Opiskelija asuntoja tosin mun mielestä melkein kaikkialla hoitaa opiskelija-asuntosäätiöt.

Tossa meitin vieressä on osake-kerrostalo, jossa kaupungilla muutama osake. Tullut tulokseen, meitin alueen rauhallisuus riippuu paljon, millaisia asukkaita sine on laitettu. Joskus todella rauhallsita, linnut laulaa jne. Joskus siinä edessä oli kolme poliisiautoa kahtena päivänä.

Noitten hätäasuntojen takia kuvitellaan, että kaupungilla kämppiä, joita ne ei anna kenellekään. Kyllä niissä mun mielestä on tarvitsijoita paljonkin, mutta joskus tyhjilläänkin.

Kaikissa kaupungeissa jonot kaupungin vuokraslummiluukkuihin. Ei se riitä, että kysyy, pitää vain laittautua jonoon. Jonossa kiilaa tietenkin edelle ne, joilla suurempi tarve. Tilanteita, että jokunen vuosi jonossa ja numero vaan muuttunut suuremmaksi.

Mun käsitys, kaupungit pyrkivät muutenkin hajauttamaan asuntojaan. Ei ole hyvä, että kaikki loispummit kasaantuvat samaan paikkaan, tulee liikaa sosiaalisia ongelmia ja se näkyy monissa asioissa valtion ja kuntien budjeteissa. Ja niin on järkevääkin, ei ole hyvä rakentaa mitään china towneja, suurin osa ihmisistä kuitenkin ihan tavallisia.

=DW=

• esböö
        Nittaminax kirjoitti:

En tarvitse kaupungin asuntoa, mutta itse olet täällä kertonut, että sellaisessa asut ja tiedän, että vaihto on mahdollista ja vaihdon mytä nykyinen asuntosi jää vapaaksi vuokrata.

Eikö tuo esimerkkini yllä kertonut, että vapaita on.

Netistä katsoin, että kaupungin asuntoja on usealla alueella.

• esböö kirjoitti:

En tarvitse kaupungin asuntoa, mutta itse olet täällä kertonut, että sellaisessa asut ja tiedän, että vaihto on mahdollista ja vaihdon mytä nykyinen asuntosi jää vapaaksi vuokrata.

Eikö tuo esimerkkini yllä kertonut, että vapaita on.

Netistä katsoin, että kaupungin asuntoja on usealla alueella.

Monet myös käsittävät vaihdon väärin. Jos pistän vaihtoilmoituksen kaupungille se tarkoittaa että joku haluaa nimenomaan muuttaa tähän asuntoon ja minä hänen. Tähän asuntoon ei kukaan halua kun ei ole sitä perskuleen hissiä. Tämäkin on kolmio ja tarkoitettu lapsiperheelle ja meille siis nykyjään liian iso, mutta ei kukaan jaksa kantaa mukuloitaan ja kauppakassejaan tänne ja siksi päittäinvaihtokaan ei tule kysymykseen.
        Moni ollut alussa kiinnostunut, mutta kun kuulevat ettei ole hissiä se on tyssännyt siihen.

• mariaska
        Nittaminax kirjoitti:

Monet myös käsittävät vaihdon väärin. Jos pistän vaihtoilmoituksen kaupungille se tarkoittaa että joku haluaa nimenomaan muuttaa tähän asuntoon ja minä hänen. Tähän asuntoon ei kukaan halua kun ei ole sitä perskuleen hissiä. Tämäkin on kolmio ja tarkoitettu lapsiperheelle ja meille siis nykyjään liian iso, mutta ei kukaan jaksa kantaa mukuloitaan ja kauppakassejaan tänne ja siksi päittäinvaihtokaan ei tule kysymykseen.
        Moni ollut alussa kiinnostunut, mutta kun kuulevat ettei ole hissiä se on tyssännyt siihen.

Kyllähän sulla selityksiä riittää.

Meidän taloyhtiössä on yksi Espoon kaupungin asunto ja se on kolmio kolmannessa kerroksessa. Pariskunta, joka siinä asui, halusi pienemmän kaupungin kämpän ja sai. Tilalle muutti perhe, jossa on pieni lapsi ja toinen tulossa.

• mariaska
        mariaska kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä on yksi Espoon kaupungin asunto ja se on kolmio kolmannessa kerroksessa. Pariskunta, joka siinä asui, halusi pienemmän kaupungin kämpän ja sai. Tilalle muutti perhe, jossa on pieni lapsi ja toinen tulossa.

ps. talossamme ei ole hissiä.

• mariaska kirjoitti:

No jos siihen asuntoon tuli niin hyvä, mutta tähän ei. Turha tästä on jankuttaa tämän enempää. Olen puhunut vain omasta kokemukseta enkä muiden.

• Jos on ihan sairaasti ylpeä, mutta köyhä, niin joutuu kieltäytymään pienestäkin almusta.
      Ulkomaan-elävät ymmärtävät hyvin, milloin ylpeyden pitää langeta, ymmärtäen että aika koittaa, jolloin saa alkaa ylpeillä viisaudestaan.
      Koti-Suomalainen sitten vaan kärsii ja valittaa.

H.

• eikö yhtään?

Eikö sulla ole ystäviä jotka voisivat auttaa ja kuljettaa sua huveihin ja virkistymään?

• Tuota tuota, eihän se heidän tehtävänsä ole ja ilmatteeksiko heidän pitäisi mua kuskata ja voihan olla että niitä ei kiinnosta juuri ne asiat mitkä minua kiinnostaa.
        Nykyiset ystävänikin ovat itse samassa tilanteessa, mutta niillä onkin se taxikortti jolla menevät minne menevät. Tai no ei kaikilla, ja toisilla ei edes itsellään ole autoa millä kuskata.

• kalatjakateus

@eikö yhtään?

Mikähän ihmeen pakko on vierailla toisiaan auttaa, kun enää harvoilla omaisillakaan on siihen halua, saati mahdollisuutta.

Eikä taksiseteleitä kenenkään kateellisen kannata noitua, he, jotka niitä saavat, ovat varmasti niiden tarpeessa.

Tosin yhteiskuntahan on hyvää vauhtia menossa teeseitse-systeemiin. Pian varmaan sairaalatkin suljetaan, leikkaa itse, saa neuvoksi.

Taitaa harva taksiseteilein kyetä tansseihin, kun tuntuu täällä niinkin joku asian päähänsä saaneen.

• ystäväapu
        Nittaminax kirjoitti:

Tuota tuota, eihän se heidän tehtävänsä ole ja ilmatteeksiko heidän pitäisi mua kuskata ja voihan olla että niitä ei kiinnosta juuri ne asiat mitkä minua kiinnostaa.
        Nykyiset ystävänikin ovat itse samassa tilanteessa, mutta niillä onkin se taxikortti jolla menevät minne menevät. Tai no ei kaikilla, ja toisilla ei edes itsellään ole autoa millä kuskata.

Miulla liikkuminen itekseni aika mahotonta, sillä ystävät ovat kultaakin kalliimpia. Kyytipalkkioiksi tarjoon ruokaa ja pullakahvit, monet sukat ja rasatkin olen kutonut, kädet kun vielä pelaa. Välillä apuja tarjotaan enemmän kun on tarvis, harvoin tarvii erikseen pyytää.

• eikö yhtään?
        kalatjakateus kirjoitti:

@eikö yhtään?

Mikähän ihmeen pakko on vierailla toisiaan auttaa, kun enää harvoilla omaisillakaan on siihen halua, saati mahdollisuutta.

Eikä taksiseteleitä kenenkään kateellisen kannata noitua, he, jotka niitä saavat, ovat varmasti niiden tarpeessa.

Tosin yhteiskuntahan on hyvää vauhtia menossa teeseitse-systeemiin. Pian varmaan sairaalatkin suljetaan, leikkaa itse, saa neuvoksi.

Taitaa harva taksiseteilein kyetä tansseihin, kun tuntuu täällä niinkin joku asian päähänsä saaneen.

Ei pakko, mutta hyvä ystävä voisi tarjota apuaan ja tehdä sen jopa mielellään. Näin täällä meilläpäin tehdään. Ehkä isoissa kaupungeissa on itsekkyyttä enemmän.

• vuorovaikuttaja
        eikö yhtään? kirjoitti:

Ei pakko, mutta hyvä ystävä voisi tarjota apuaan ja tehdä sen jopa mielellään. Näin täällä meilläpäin tehdään. Ehkä isoissa kaupungeissa on itsekkyyttä enemmän.

mukavampi se on kuljetuksiin ottaa ystäviltä apua vastaan, vaikea olisi ottaa vieraan tienaamia rahoja omiin huvimenoihini

olen minäkin aikanani paljon auttanut ystäviäni, tämä on sitä vuorovaikutusta

• tätäpäivää.
        eikö yhtään? kirjoitti:

Kyllähän avittelu käy päinsä, kun se on molemminpuolista. Taitaisivat kaverit karista, jos heitä säännöllisesti tarvittaisiin avustajaksi. Näillä polttoaineen hinnoilla.

Jos on tarpeeksi huonokuntoinen, ei ole mitään väärää, että systeemissä on jo kauan ollut tämä avustussysteemi.
        Kyllä laitospaikan päivämaksulla yhteiskunnalle tehdään monen monta matkaa päivässä.

Yksinäisyys, ilman omaisia ja ystäviä on tämän päivän vitsaus, onhan siitä saanut surullisia juttuja lehdistä lukea.
        Eikä ystäviään voi valikoida, ottaa vain heidät, joilla on sopiva auto, johon vaikka pyörätuolilla ihminen kykenee sijoittumaan.

• ://
        vuorovaikuttaja kirjoitti:

mukavampi se on kuljetuksiin ottaa ystäviltä apua vastaan, vaikea olisi ottaa vieraan tienaamia rahoja omiin huvimenoihini

Tuohan ei ole aloituksen aihe, oli ystäviä tai ei.

• osancta
        vuorovaikuttaja kirjoitti:

Useimmat meistä ovat kyllä osallistuneen yhteisten verovarojen kartuttamiseen vuosikymmeniä.
        Eikä tässä ole kyse mistään kerran kaupassa käynnistä, vaan kroonistuneesta tarpeesta.

• ystäväapu kirjoitti:

Miulla liikkuminen itekseni aika mahotonta, sillä ystävät ovat kultaakin kalliimpia. Kyytipalkkioiksi tarjoon ruokaa ja pullakahvit, monet sukat ja rasatkin olen kutonut, kädet kun vielä pelaa. Välillä apuja tarjotaan enemmän kun on tarvis, harvoin tarvii erikseen pyytää.

Eli ei ole olleet ilmaisia matkoja kuitenkaan. :)

• outo ajatus
        Nittaminax kirjoitti:

Eli ei ole olleet ilmaisia matkoja kuitenkaan. :)

miksi huvimatkoja pitäisi jonkun saada ilmaiseksi?

• outo ajatus kirjoitti:

miksi huvimatkoja pitäisi jonkun saada ilmaiseksi?

Lue aikaisemmat viestit, niin tulet viisaammaksi.

• outo ajatus
        Nittaminax kirjoitti:

Lue aikaisemmat viestit, niin tulet viisaammaksi.

Olen lukenut, silti en ymmärrä miksi. Itse elän hyvin säästäväisesti, pienellä palkalla ilman mitään tukia. En edes osaisi ajatella vaatia huvituksiini rahaa muilta, jos ei euroja omasta kukkarosta löydy niin en huvittele, näin on aina ollut.

• outo ajatus kirjoitti:

Olen lukenut, silti en ymmärrä miksi. Itse elän hyvin säästäväisesti, pienellä palkalla ilman mitään tukia. En edes osaisi ajatella vaatia huvituksiini rahaa muilta, jos ei euroja omasta kukkarosta löydy niin en huvittele, näin on aina ollut.

No en voi mitään jos et ymmärtänyt pointtia. En rupea rautalangastakaan vääntämään aikuiselle ihmiselle.

• tiedonmurusia

Voisiko joku antaa mulle esimerkin mitä nämä virkistysmatkat ovat, siis mitä sisällään pitävät ja mihin suuntautuvat?

• silmäkäteen

Sanottu jo muutamaan kertaan ylläolevissa linkeissä:

"Vammaispalveluasetuksen Vammaispalveluasetus 4§ mukaan kuljetuspalveluihin ja niihin liittyvine saattajapalveluihin kuuluvat vaikeavammaisen henkilön tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset, jotka liittyvät

työssä käymiseen
        opiskeluun
        asioimiseen
        yhteiskunnallisen osallistumiseen
        virkistykseen
        tai muuhun sellaiseen syyhyn.

Jokapäiväiseen elämään kuuluvia kuljetuksia ovat vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset."

• minun mielestäni
        silmäkäteen kirjoitti:

Sanottu jo muutamaan kertaan ylläolevissa linkeissä:

"Vammaispalveluasetuksen Vammaispalveluasetus 4§ mukaan kuljetuspalveluihin ja niihin liittyvine saattajapalveluihin kuuluvat vaikeavammaisen henkilön tarpeelliset, jokapäiväiseen elämään kuuluvat kuljetukset, jotka liittyvät

työssä käymiseen
        opiskeluun
        asioimiseen
        yhteiskunnallisen osallistumiseen
        virkistykseen
        tai muuhun sellaiseen syyhyn.

Jokapäiväiseen elämään kuuluvia kuljetuksia ovat vaikeavammaisen henkilön asuinkunnan alueella tapahtuvat tai lähikuntiin ulottuvat kuljetukset."

avauksessa ei ollut kysymys vammaisen kuljettamisesta

• m-mhh
        minun mielestäni kirjoitti:

avauksessa ei ollut kysymys vammaisen kuljettamisesta

Aloittaja kertoo tuolla keskellä ketjua, ettei hän ole vammainen.

• veikkaan 1x2

Taxilla kapakkiin ja takaisin

• ;))/
        m-mhh kirjoitti:

Aloittaja kertoo tuolla keskellä ketjua, ettei hän ole vammainen.

Sairaus tai vamma, onko tuo nyt hemmetti noin vaikea tajuta?
        Ihan kuin esikoululaiset kyselisivät.
        Oikeus on hänellä:

"jolla on erityisiä vaikeuksia liikkumisessa ja
        joka ei vammansa tai sairautensa vuoksi voi käyttää julkisia joukkoliikennevälineitä ilman kohtuuttoman suuria vaikeuksia."

Joku puhuu aidasta, joku aidan seipäistä, kolmas yltyy puhumaan paimenpoika-langasta, kolmas ihailee, kuinka vehreätä on ruoho aidan takana.
        Anna mun kaikki kestää

• 2x2
        veikkaan 1x2 kirjoitti:

Ihan vapaasti. Kirkko tai kapakka, jokaisen oma asia.

• veikkaan 1x2 kirjoitti:

Niinkö, sekö sulla olisi ensin mielessä jos saisit taxikortin.

• On se niin raskasta, kun joutuu ilmoittamaan sosiaali-virastolle että on mulla rahaa.
      Paljon hauskenpaahan se on ilmoittaa kaveri-piirille.
      H.

• mattonen

Miks sun täytyy tuollaisia ilmoituksia tehdä, ei mun vaan tarvi.

• Kuinka vanha olet Nitta? Poltatko tupakkia? Miten kauan olet sairastellut ja ollut riippuvainen lääkityksestä? Tuntuu pahalta lukea ketjuasi. Pidän kuuskymppisiä vielä nuorina ja liikuntakykyisinä, mutta kun luen ketjua ihmettelen kuinka monella on vaikeuksia kävellä pieniäkin matkoja saati portaita ylös ja alas.

Asun Suomessa toisessa kerroksessa ja se on sopiva ylösnousumatka. Heemstedessä asumme kolmannessa kerroksessa ja sekin vielä menettelee.

Tietty en ole enää niin vetreä kuin vielä kymmenenvuotta sitten, mutta kahdeksankilometrin kävelymatka auringonpaisteessa onnistui eilen hyvin.
      Oli mäennousua ja laskua. Petze on minua yli kymmenen vuotta vanhempi ja kävelytahti joskus jopa kovempi kuin omani.

En halua mitenkään kehua, mutta kai elämäntavoilla on merkitys kuinka kauan kroppa jaksaa erilaisia kuormia kantaa. Ylipaino on yksi syy jalkojen menetykseen.

Minulla on ystävä, joka jaksaa aina kysyä vointiani kun tapaamme. Syöpä kun jää niin sairastuneen kuin sivustseuraajienkin korvien väliin vaikka tauti olisikin taisteltu pois.

Tämä ystäväni huolettaa minua, enkä koskaan kysy kuinka voit kun näen hänen huonovointisuutensa. Hän painaa 140 kg. Paino rajoittaa kävelemistä, mutta haluja elämäntapojen muutokseen ei näytä riittävän.

Uskon, että monissa tapauksissa elämäntapojen täyskäännös voisi pelastaa ihmisiä vajoamasta ennenaikaiseen vankeuteen sisätiloihin.

• +++++++

Arvasin oikein.Ei ole maailmassa niinkaukaista paikkaa, etteikö Korppis 60 pääsis!

• ----------
        +++++++ kirjoitti:

Arvasin oikein.Ei ole maailmassa niinkaukaista paikkaa, etteikö Korppis 60 pääsis!

Mikähän sun kommentin tarkoitus nyt on

• ----------
        +++++++ kirjoitti:

Siis mitä? oletko joku vartija keneltä pitäisi kysyä lupa tänne kirjoittaakseen? Tiedätkö, Internet on lähes maailman laajuinen.

• vastuu on oma

En jaksa ymmärtää ihmisiä, jotka ei välitä terveydestään ja sitten narisevat koko ajan..ja kaikesta?

• vm 50

Rippikoulukaverini kuoli kolme vuotta sitten kehkoahtaumatautiin. Ei lopettanut tupakointia vaikka lääkäri sanoi että et elä kauan jos et lopeta.
        Opettelimme yhdessä tupakoimaan 60-70 lukujen vaihteessa. Itse en oppinut kuin poskisavuja pöllyttelemään, sekin jä kokonaan. Hänelle tuli myös alkoholiongelma, näin omin silmin kun tyhjensi viskipullon parissa tunnissa, tupakkaa myös kului varmaan askillinen.
        Olen juonut useimpina viikonloppuina noin valkoviinipullon verran, viinissä on alkoholia 9%. Nyt olen jättänyt senkin pois kun alkoi närästämään. En olisi halunnut jättää, mutta haittaa oli enemmän kuin iloa.
        Riippuvuudet kulkevat usein suvussa, hänen lähisukulaisissaan on alkohlisteja. Vaikka ei mikään kehumisen aihe olekaan,en itse pystyisi asiaan vaikuttamaan, meillä ei suvussa ole tietääkseni yhtään alkoholistia, kukaan sisaruksistani ei polta, ei myöskään vanhempani.
        Nyt keväällä olisi mukava istuskella mökin seinustalla auringossa valkoviini lasin kanssa kissa sylissä. Sen kyllä teen tänä keväänä.

• reipas ja raitis
        vm 50 kirjoitti:

Rippikoulukaverini kuoli kolme vuotta sitten kehkoahtaumatautiin. Ei lopettanut tupakointia vaikka lääkäri sanoi että et elä kauan jos et lopeta.
        Opettelimme yhdessä tupakoimaan 60-70 lukujen vaihteessa. Itse en oppinut kuin poskisavuja pöllyttelemään, sekin jä kokonaan. Hänelle tuli myös alkoholiongelma, näin omin silmin kun tyhjensi viskipullon parissa tunnissa, tupakkaa myös kului varmaan askillinen.
        Olen juonut useimpina viikonloppuina noin valkoviinipullon verran, viinissä on alkoholia 9%. Nyt olen jättänyt senkin pois kun alkoi närästämään. En olisi halunnut jättää, mutta haittaa oli enemmän kuin iloa.
        Riippuvuudet kulkevat usein suvussa, hänen lähisukulaisissaan on alkohlisteja. Vaikka ei mikään kehumisen aihe olekaan,en itse pystyisi asiaan vaikuttamaan, meillä ei suvussa ole tietääkseni yhtään alkoholistia, kukaan sisaruksistani ei polta, ei myöskään vanhempani.
        Nyt keväällä olisi mukava istuskella mökin seinustalla auringossa valkoviini lasin kanssa kissa sylissä. Sen kyllä teen tänä keväänä.

Nykyään pääsee helposti irti tupakasta jos vaan itse haluaa. Itseni lisäksi on moni tuttavani lopettanut (ei kai saa nimeä mainostaa) lääkkeen avulla

• Voisitko tarkentaa vastaustasi?

• mikään ei riitä

Mitäs seuraavaksi haluat kaupungilta, tämän jälkeen, jos sen saat?

Viimeksihän halusit hammashoitoa nukutuksessa?

• tosi epäreilua

tuntuu sosiaaliavustusten varassa elävillä ihmisillä olevan varaa paljon enempään kuin itse toimeentulonsa hankkivilla :(

• Ja sen saa perustellusti myös rikkaat. Siinä varallisuudella ole mitään tekemistä.

• tosi epäreilua kirjoitti:

tuntuu sosiaaliavustusten varassa elävillä ihmisillä olevan varaa paljon enempään kuin itse toimeentulonsa hankkivilla :(

Viittaatko vastauksellasi minuun. En saa sosiaaliavustusta vaan kitkuttelen sairaseläkkeelläni joka on juuri ja juuri enemmän kuin sosiaaliviraston myöntämät tuet.

• ehkä muistan väärin
        Nittaminax kirjoitti:

Viittaatko vastauksellasi minuun. En saa sosiaaliavustusta vaan kitkuttelen sairaseläkkeelläni joka on juuri ja juuri enemmän kuin sosiaaliviraston myöntämät tuet.

muistan sinun maininneen asumistuen jossain aiemmassa keskustelussa

• ehkä muistan väärin kirjoitti:

muistan sinun maininneen asumistuen jossain aiemmassa keskustelussa

Jos löydät sen niin vastaan. Toisekseen asumistukea ei myönnä sosiaalivirasto vaan kela.

• vai olenko väärässä
        Nittaminax kirjoitti:

Jos löydät sen niin vastaan. Toisekseen asumistukea ei myönnä sosiaalivirasto vaan kela.

Kela ei ole tuottava yritys joka omistaan maksaisi, eli veronmaksajien taskuilla se käy aivan yhtälailla kuin muutkin sosiaaliavustuksia jakavat instanssit. Ymmärtääkseni asumistuki myönnetään sosiaalisin perustein.

• onhan näitä kaanaan.
        tosi epäreilua kirjoitti:

Olen pähkäillyt tätä aloittajan tilannetta vaikka kuinkapäin, mutta aina päädyn siihen, että ahneudella ei ole mitään loppua.

Voihan olla, että muistan väärin hänen asumisolosuhteensa ja onko hänellä miestä? Kissoja muistaakseni on,....astmaatikolla?

Onhan minun ikäisellä tuttuja, rolaatoreilla kulkevia ja "huoneensa vankeja", siis ei pääse edes ulos ja sisälläkin kulkee tämän pyöränsä kanssa, mutta ei heillä ilmeisesti ole ollut hinkua päästä mihinkään hupireissuille yhteiskunnan taxiseteleillä.

Lähin tietämäni "setelin" saaja oli naapurini, mutta tarkasti oli määritelty, että vain vaimo sai olla mukana, kun kauppareissuja tekivät, ei siis kukaan naapureista, vaikka olikin se "Espoon korpi", jossa bussitkin kulkivat harvasepäivä, jos muistivat reitin. No, vitsi, vitsi, joka päivä..aamuin-illoin.

Tämä tapaus oli jo kolmesti ollut ohitusleikkauksessa ja pystyi korkeintaan 50m kävelemään, kun piti "happea haukata", siis levätä.

Törkein tietämäni tapaus oli vaimo, joka haki miehelleen näitä "virkistys-seteleitä" ja saikin, mutta itse ajeli yksin, josta sitten kärähtikin...onneksi.

• onhan näitä kaanaan. kirjoitti:

Olen pähkäillyt tätä aloittajan tilannetta vaikka kuinkapäin, mutta aina päädyn siihen, että ahneudella ei ole mitään loppua.

Voihan olla, että muistan väärin hänen asumisolosuhteensa ja onko hänellä miestä? Kissoja muistaakseni on,....astmaatikolla?

Onhan minun ikäisellä tuttuja, rolaatoreilla kulkevia ja "huoneensa vankeja", siis ei pääse edes ulos ja sisälläkin kulkee tämän pyöränsä kanssa, mutta ei heillä ilmeisesti ole ollut hinkua päästä mihinkään hupireissuille yhteiskunnan taxiseteleillä.

Lähin tietämäni "setelin" saaja oli naapurini, mutta tarkasti oli määritelty, että vain vaimo sai olla mukana, kun kauppareissuja tekivät, ei siis kukaan naapureista, vaikka olikin se "Espoon korpi", jossa bussitkin kulkivat harvasepäivä, jos muistivat reitin. No, vitsi, vitsi, joka päivä..aamuin-illoin.

Tämä tapaus oli jo kolmesti ollut ohitusleikkauksessa ja pystyi korkeintaan 50m kävelemään, kun piti "happea haukata", siis levätä.

Törkein tietämäni tapaus oli vaimo, joka haki miehelleen näitä "virkistys-seteleitä" ja saikin, mutta itse ajeli yksin, josta sitten kärähtikin...onneksi.

Miksi katsot olevani ahne, jos jollekin ja minullekkin kuuluu lain mukaan avustus johonkin määrättyyn etuuteen. Voihan olla että joskus tarviit niitä itsekkin.
        Astmakin todettiin vasta noin puolivuotta sitten, vahingossa, jonka yhteydessä huomattiin alkava keuhkoahtauma. Niin ja en muuten saa edes kelan korvauksia lääkkeistä, vielä, joten täyden hinnan olen joutunut maksamaan.

Kerrotaan nyt sellanen asia että niitä "seteleitä" on kahta eri laatua. 10 ja 18 matkan kortteja ja nämä 10 matkat on tarkoitettu ns virkistys käyttöön eli 5 edestakaista matkaa jolla saat kulkea vain espoon sisällä eikä niitä saa käyttää lekurissa käyntiin. Näin minulle on kerrottu.

18 matkan kortilla saa käydä jopa helsingissä asti, mutta mulla sinne ole mitään asiaa eikä kiinnosta.

Hienoa kuitenkin että olette tuostakin asiasta kateellisia niille jotka haluavat joskus käydä asioilla viisikin kertaa kuukaudessa.
        Ai niin, mitä mun mies tähän kuuluu?

• demeter1

En ehtinyt lukea ihan koko ketjua, mutta käsittääkseni tämä taksisetelien evääminen liittyy kuntien säästöpakkoon ja tuo evääminen "kun ei kulje rollaattorilla" tuntuu mukailevan yleistä linjaa.
      Ei yksittäistä asiakasta nähdä yksilönä, puhumattakaan siitä, että kukaan olisi halukas tarkastelemaan kokonaisuutta. Väärinhän se on, mutta näin se vain on.

Vaikka jossakin kohdin ilmoitit, nitta, ettet kuulu mihinkään postilasjärjestöön , nitta,
      minäkin suosittaisin kuulumista. Ne järjestävät monenlaista virkistystä jäsenilleen ja nähdäkseni sieltä voi saada myös vertaistukea, vaikka sitä autokyytiä johonkin tilaisuuteen...

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5352
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      78
      4714
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3017
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      87
      2948
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2514
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1966
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe