kauluskaijoista..

pompeli

siis sopiiko kauluskaija ekaksi linnuksi?
entä kuinka suuri häkki olisi semmoiselle suositeltava?
äänteleekö kauluskaijat todella paljon?jos itselläsi on kauluskaija,kertoisitko millainen se on lemmikkinä?
vielä lopuksi:paljonko se maksaa(noin)?
mistä saa?

17

4601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -N-

      Moi!
      Sopivat ekaksi linnuksi!
      Häkki ei koskaan ole liian suuri, mutta tässä mmm: Pinta-ala (m²) 1,20 Lyhyemmän sivun pituus 0,60 pitemmän sivun pituus 1 m. Eli esimerkki koko: 80x60x100. Kyllä, kauluskaijat ovat erittäin äänekkäitä lintuja!!
      Maksaa 100e alken. Voi olla hieman allekkin.
      Eläinkaupasta saa joskus, mutta en suosittele sieltä ostamaan. Kasvattajalta!

      • pompeli

        että kuinka kauan ne suur.piirtein elää?
        sit vielä:ottaisin luultavasti 2,koska en kuitenkaan ehtis oleen koko päivää niitten kaa,niin saako ne silti "kesytettyä"(ajan kanssa tietty) silleen ihan kunnolla et ei esim.arkaile ihmisii ja tulee kädelle?
        onko kauluksien mahdollista oppia puhumaan?
        (en tietenkään halua lintua sen takia että tekisin siitä jonkun sirkuseläimen,mutta olisi vain mukavaa opettaa sille jotain)


      • -N-
        pompeli kirjoitti:

        että kuinka kauan ne suur.piirtein elää?
        sit vielä:ottaisin luultavasti 2,koska en kuitenkaan ehtis oleen koko päivää niitten kaa,niin saako ne silti "kesytettyä"(ajan kanssa tietty) silleen ihan kunnolla et ei esim.arkaile ihmisii ja tulee kädelle?
        onko kauluksien mahdollista oppia puhumaan?
        (en tietenkään halua lintua sen takia että tekisin siitä jonkun sirkuseläimen,mutta olisi vain mukavaa opettaa sille jotain)

        Moi!
        Suurinpiirteinen elinaika on minusta siinä neitokakadujen kanssa samalla rajalla, eli hyvällä hoidolla n. 20 vuotta ja ylikin. Viisaammat vastatkoon! Kaksi kannattaakin ostaa, silloin ei tarvitse kantaa huonoa omatuntoa seurusteleeko lintujen kanssa tarpeeksi. Jos linnut poikasena ostaa, ne mitä luultavimmin saa kesyiksi. Eläinkaupasta ostettuja kauluksia harvemmin saadaan kesyiksi. Mutta yleensäkin kaulukset ovat vaikeampi kesyttää kuin esimerkiksi neitokakadut. En tiedä liittyykö mitenkään tähän, mutta olen lukenut, että naaraat ovat melko aggressiivisia, koiraat vähemmän. Puhumiseen oppiminen on yksilöllistä. Siitä voi tulla melkoinen sana-seppo tai sitten pelkästään visertelijä =). Jos poikasesta aloittaa ahkeran opettamisen, kyllä se on hyvinkin mahdollista.


      • -C-
        -N- kirjoitti:

        Moi!
        Suurinpiirteinen elinaika on minusta siinä neitokakadujen kanssa samalla rajalla, eli hyvällä hoidolla n. 20 vuotta ja ylikin. Viisaammat vastatkoon! Kaksi kannattaakin ostaa, silloin ei tarvitse kantaa huonoa omatuntoa seurusteleeko lintujen kanssa tarpeeksi. Jos linnut poikasena ostaa, ne mitä luultavimmin saa kesyiksi. Eläinkaupasta ostettuja kauluksia harvemmin saadaan kesyiksi. Mutta yleensäkin kaulukset ovat vaikeampi kesyttää kuin esimerkiksi neitokakadut. En tiedä liittyykö mitenkään tähän, mutta olen lukenut, että naaraat ovat melko aggressiivisia, koiraat vähemmän. Puhumiseen oppiminen on yksilöllistä. Siitä voi tulla melkoinen sana-seppo tai sitten pelkästään visertelijä =). Jos poikasesta aloittaa ahkeran opettamisen, kyllä se on hyvinkin mahdollista.

        Moi
        kasvatan kauluskaijoja ja käsinkasvatetut poikaset maksavat minulla 500e niistä saa kyllä hyvän lemmikin.
        jos otat kaksi ni naaras voi olla pesimä kauden ulkopuolella hyvinhyvin akressiivinen koiraalle ja voi myös tappaa sen jos ei ole sen mielestä hyväksytty parneri.
        muuten kauluskaijat ovat ihani lemmikkejä,mutta eivät oppi kauhian hyvin puhumaan(en ole tavannut vielä kertaakaan puhuvaa kauluskaijaa).
        miinus puolena voi sanoa että se niiden äänetly on aika kovaa,mutta eivät kyllä kauhian usein sitä käytä
        T:-C-


      • pompeli
        -C- kirjoitti:

        Moi
        kasvatan kauluskaijoja ja käsinkasvatetut poikaset maksavat minulla 500e niistä saa kyllä hyvän lemmikin.
        jos otat kaksi ni naaras voi olla pesimä kauden ulkopuolella hyvinhyvin akressiivinen koiraalle ja voi myös tappaa sen jos ei ole sen mielestä hyväksytty parneri.
        muuten kauluskaijat ovat ihani lemmikkejä,mutta eivät oppi kauhian hyvin puhumaan(en ole tavannut vielä kertaakaan puhuvaa kauluskaijaa).
        miinus puolena voi sanoa että se niiden äänetly on aika kovaa,mutta eivät kyllä kauhian usein sitä käytä
        T:-C-

        voiko ottaa 2 koirasta?? vai onko niillä sitten se että ne ei tule toimeen keskenään missään nimessä?(tietämätön kun olen..)tiedätkö saako poikasia (käsikesyjä!!)mistään vähän halvemmalla kun ei tuo 500 eur. taida minun lompakolle olla aivan tuttu näky :)
        kiitoksia paljon vastauksestasi!!


      • -N-
        pompeli kirjoitti:

        voiko ottaa 2 koirasta?? vai onko niillä sitten se että ne ei tule toimeen keskenään missään nimessä?(tietämätön kun olen..)tiedätkö saako poikasia (käsikesyjä!!)mistään vähän halvemmalla kun ei tuo 500 eur. taida minun lompakolle olla aivan tuttu näky :)
        kiitoksia paljon vastauksestasi!!

        Eipä noita kauluksia paljoa Suomessa käsinkasvateta, tuskimpa niitä halvemmalla saa. Minusta ihan hyvä hinta, on se niin kovan työn alla :). En ole ikinä kyllä eläinkaupassakaan näe, enkä osaa sanoa muita kasvattajia tähän hätään, vaikka kyllä kai niitä muitakin on.


      • a_(')>
        -N- kirjoitti:

        Eipä noita kauluksia paljoa Suomessa käsinkasvateta, tuskimpa niitä halvemmalla saa. Minusta ihan hyvä hinta, on se niin kovan työn alla :). En ole ikinä kyllä eläinkaupassakaan näe, enkä osaa sanoa muita kasvattajia tähän hätään, vaikka kyllä kai niitä muitakin on.

        Siis sopiiko ekaksi linnuksi? - Sopii kuten jo mainittiin, varauksella. Jotain pitkäjännitteistä lemmikkieläimen hoitokokemusta pitää olla.

        Häkistä? - Kaulikset tarvitsevat paljon vapaana lentämistä, suihkutusta ja normaalin kokoinen häkki olisi vain ruokailua ja yöpymistä varten. Muuten iso lentohäkki.

        Ääntely? - Kiljuvat onnellisina, erityisesti keväisin. Varoituskiljunta on huumaava. Kannattaa opettaa puhumaan, korvaa laulamista.

        Lemmikkinä? - Hurmaava ja kaunis ja luottavainen ja kiltti. Nopea oppimaan uusia asioita. Ja parven varoittaja ulkop vaaroista. (*Lentokoneesta varoitettiin juuri, hornetti. WIIKH!) Erittäin hyvä muisti.

        Hinta? - Kaupoissa on ollut jopa 400e/yksilö. Käsinkasvatetusta kannattaa maksaa.

        Elää? - Hyvässä hoidossa 30 - 45v. Näyttää vaihtelevan.

        Kesyyntyminen? - Kaulis luottaa enemmän ihmiseen, ja oppii ehkä kesymmäksi kuin neitsikat, vaikka ovat tarhalintuja. Eli kaupassa olevat ovat tuotu ulkomailta, Saksasta ja Ruotsista. Neitsikat ovat kaikki, Suomessa, ihmisen kanssa heti kuoriutumisestaan lähikontaktissa.
        - Villimpi kaulis kesyyntyy hitammin, sen kanssa ei saa tehdä yhtään virhettä. Eli väärää käyttäymistä ihmisen taholta. Kesyyntyminen voi kestää hyvinkin kauan.
        Systemaattinen kesyttäminen nuoresta poikasesta lähtien onnistuu parhaimmin.

        Älä ota 2 ota vain 1 ensin, jos otat. Tuossa ed kirjoituksissa olikin jo seikat miksi vain 1 ensin.
        Kaulis on hieman vaativampi lintu kuin esim neitsikat. Ja aktiivimpi tekemisissään. Tarvitsee seurustelua. Viihtyy perheen kanssa touhuten. Ja ääni kantaa, vaikka ikkunat ovat kiinni, ulos ja vähintään naapuriin asti.

        - Joo, ovat kalkattimia. Eivät koskaan vieraiden kanssa. (Oppineet, että vieraat alkavat metelöidä siitä.) Kasvattajalta saisit yksilökohtaiset ja oikeat hoito- ym ohjeet, se on sen arvoista. Tietäisit valmiiksi mistä lintu pitää.

        Ainiin, pidennetääs vielä: Turussa ja Helsingissä on näkynyt näitä kaupoissa, ja Virkkalassa. Kaikki villejä, eli eivät ole tottuneet ihmiseen.

        **W: :O -> C'lle!


      • pompeli
        a_(')> kirjoitti:

        Siis sopiiko ekaksi linnuksi? - Sopii kuten jo mainittiin, varauksella. Jotain pitkäjännitteistä lemmikkieläimen hoitokokemusta pitää olla.

        Häkistä? - Kaulikset tarvitsevat paljon vapaana lentämistä, suihkutusta ja normaalin kokoinen häkki olisi vain ruokailua ja yöpymistä varten. Muuten iso lentohäkki.

        Ääntely? - Kiljuvat onnellisina, erityisesti keväisin. Varoituskiljunta on huumaava. Kannattaa opettaa puhumaan, korvaa laulamista.

        Lemmikkinä? - Hurmaava ja kaunis ja luottavainen ja kiltti. Nopea oppimaan uusia asioita. Ja parven varoittaja ulkop vaaroista. (*Lentokoneesta varoitettiin juuri, hornetti. WIIKH!) Erittäin hyvä muisti.

        Hinta? - Kaupoissa on ollut jopa 400e/yksilö. Käsinkasvatetusta kannattaa maksaa.

        Elää? - Hyvässä hoidossa 30 - 45v. Näyttää vaihtelevan.

        Kesyyntyminen? - Kaulis luottaa enemmän ihmiseen, ja oppii ehkä kesymmäksi kuin neitsikat, vaikka ovat tarhalintuja. Eli kaupassa olevat ovat tuotu ulkomailta, Saksasta ja Ruotsista. Neitsikat ovat kaikki, Suomessa, ihmisen kanssa heti kuoriutumisestaan lähikontaktissa.
        - Villimpi kaulis kesyyntyy hitammin, sen kanssa ei saa tehdä yhtään virhettä. Eli väärää käyttäymistä ihmisen taholta. Kesyyntyminen voi kestää hyvinkin kauan.
        Systemaattinen kesyttäminen nuoresta poikasesta lähtien onnistuu parhaimmin.

        Älä ota 2 ota vain 1 ensin, jos otat. Tuossa ed kirjoituksissa olikin jo seikat miksi vain 1 ensin.
        Kaulis on hieman vaativampi lintu kuin esim neitsikat. Ja aktiivimpi tekemisissään. Tarvitsee seurustelua. Viihtyy perheen kanssa touhuten. Ja ääni kantaa, vaikka ikkunat ovat kiinni, ulos ja vähintään naapuriin asti.

        - Joo, ovat kalkattimia. Eivät koskaan vieraiden kanssa. (Oppineet, että vieraat alkavat metelöidä siitä.) Kasvattajalta saisit yksilökohtaiset ja oikeat hoito- ym ohjeet, se on sen arvoista. Tietäisit valmiiksi mistä lintu pitää.

        Ainiin, pidennetääs vielä: Turussa ja Helsingissä on näkynyt näitä kaupoissa, ja Virkkalassa. Kaikki villejä, eli eivät ole tottuneet ihmiseen.

        **W: :O -> C'lle!

        kannattavampaa ottaa vain 1 lintu vaikkei koko päivää olekaan lähettyvillä? olisiko minun mahdollista saada kauluksesta kesy ja seurallinen kaveri itselleni (ajan kanssa,niinkuin jo tuolla jossain mainitsinkin!!) vaikka olen vielä lapsi ja käyn koulua? uskon kyllä että kärsivällisyyttä riittää!! varmaan useat miettivät että joku neitsikka tai undu sopisi mieluummin minulle, mutta minä TODELLA haluaisin ansaita kauluksen ystävyyden vaikka sitten vuosien kesyttämisellä ja hiellä ja tuskalla!!
        tiedättekö onko naarailla ja koirailla siis jotain "suvaitsevais" eroja, kun siitä moni huomauttaa että naaraat olisivat agressiivisempia.

        kai sitä rahaa pitää sitten tässä ruveta jostain
        ansaitsemaan että tuon 500e saisi kasaan..


      • pompeli
        pompeli kirjoitti:

        kannattavampaa ottaa vain 1 lintu vaikkei koko päivää olekaan lähettyvillä? olisiko minun mahdollista saada kauluksesta kesy ja seurallinen kaveri itselleni (ajan kanssa,niinkuin jo tuolla jossain mainitsinkin!!) vaikka olen vielä lapsi ja käyn koulua? uskon kyllä että kärsivällisyyttä riittää!! varmaan useat miettivät että joku neitsikka tai undu sopisi mieluummin minulle, mutta minä TODELLA haluaisin ansaita kauluksen ystävyyden vaikka sitten vuosien kesyttämisellä ja hiellä ja tuskalla!!
        tiedättekö onko naarailla ja koirailla siis jotain "suvaitsevais" eroja, kun siitä moni huomauttaa että naaraat olisivat agressiivisempia.

        kai sitä rahaa pitää sitten tässä ruveta jostain
        ansaitsemaan että tuon 500e saisi kasaan..

        on kyllä muista eläimistä hoitokokemusta..nyt meillä mm.kani ja koira..(jos siis sitä tarkotit,en oo ihan varma..;) )


      • -N-
        pompeli kirjoitti:

        on kyllä muista eläimistä hoitokokemusta..nyt meillä mm.kani ja koira..(jos siis sitä tarkotit,en oo ihan varma..;) )

        Eli 1 kaulus on järkevämpi vaihtoehto, jos meinaa kesyttää, mutta koska ivat hyvin seurallisia, kannattaa hankkia vaikkapa 2 koirasta. Kyllä uskon, että aikasi riittää linnulle, vaikka käytkin koulua. Tuosta käsinkasvatetusta: Kannatan sitä vaihtuehtoa! Linnusta tulee todellinen perheenjäsen. Itsellääni on käsinkasvatettu neitokakadu, ja totta tosiaan se on kuin ihminen! Kesyttämistä ei tarvitse, ainoastaan tutustumista lintuun. Se ei pelkää kättä, mutta vierastaa vähän alussa uutta ympäristöä ja sinua. Nelli tottui minuun n. 1vko. ssa. Se edelleen vierastaa kaikkea uutta. Tosiaan emonkasvattamasta ei koskaan saa samanlaista lellivauvaa ja pusukaveria kuin käsinkasvatetusta =D.


    • Kalle

      Mulla on 3 poikasta juuri tullut pöntöstä. Viisi lintua kerrostalossa on vähän liikaa, joten voin myydä hyvään kotiin.

      Jos olet kiinnostunut ostamaan, voit tulla katsomaan poikasia Helsinkiin.

      • Kalle

      • pompeli

        eli onko ne siis käsikesyjä?(tai aijotko totuttaa?)
        paljonko pyytäisit hintaa?
        en ole vielä aivan varma pystyisinkö ottamaan kauluskaijaa, mutta yritän kerätä mahd. paljon tietoa ja taitoa niistä ja niiden tarpeista.
        toivoisin että vastaisit joko tänne tai sähköpostiini mahd.pian(olen jo lähettänyt sinulle mailia, mutta ajattelin nyt yrittää tätäkin kautta ottaa yhteyttä sinuun..)


      • Kalle
        pompeli kirjoitti:

        eli onko ne siis käsikesyjä?(tai aijotko totuttaa?)
        paljonko pyytäisit hintaa?
        en ole vielä aivan varma pystyisinkö ottamaan kauluskaijaa, mutta yritän kerätä mahd. paljon tietoa ja taitoa niistä ja niiden tarpeista.
        toivoisin että vastaisit joko tänne tai sähköpostiini mahd.pian(olen jo lähettänyt sinulle mailia, mutta ajattelin nyt yrittää tätäkin kautta ottaa yhteyttä sinuun..)

        Siis, poikaset eivät vielä ole käsikesyjä, koska ovat olleet vanhempiensa ruokinnassa ja tulleet juuri pöntöstä. Ne ovat vielä niin vauvoja että eivät ymmärrä ympäristöstään paljoa mutta kesyyntyy varmasti kun varttuvat.

        Alkuun pääsee lainaamalla kirjastosta papukaijakirjan. Hinnan voimme sopia kohtuulliseksi.


      • pompeli
        Kalle kirjoitti:

        Siis, poikaset eivät vielä ole käsikesyjä, koska ovat olleet vanhempiensa ruokinnassa ja tulleet juuri pöntöstä. Ne ovat vielä niin vauvoja että eivät ymmärrä ympäristöstään paljoa mutta kesyyntyy varmasti kun varttuvat.

        Alkuun pääsee lainaamalla kirjastosta papukaijakirjan. Hinnan voimme sopia kohtuulliseksi.

        häkki olisi hyvä kauluskaijalle?
        onko nämä sinun vanhemmat kauluskaijat kuinka kesyjä?
        haluaisin todella hankkia kauluksen, mutta vanhempani eivät ole aivan vakuuttuneita, koska yleensähän ne maksavat paljon, ja se on kuitenkin MONIVUOTINEN ja aikaa varaava lemmikki..
        pystyisitkö laittamaan tänne tai jonnekkin muualle nettiin kuvia joko poikasista tai isommista kauluksistasi..(tai molemmista!)
        onko n.3m leveä, n.4m pitkä ja n.2,5 korkea huone tarpeeksi iso lentotilaksi?(pääsisi lentelemään sinne joka päivä ja joskus isompaankin tilaan.)
        noista kirjoista..olen yrittänyt löytää papukaijoja koskevia kirjoja kirjastosta, mutta en ole löytänyt yhtään.tiedätkö itse mitään hyvää kirjaa, jonka voisin lukea?

        anteeksi tämä kauhea kysely, mutta yritän vain saada jonkinlaisen käsityksen siitä, millaista on omistaa ja hoitaa oikein kauluksia, kun ei noilla yhdistyksen sivuilla yms. kaikkea kerrota;)!

        kiitos vastauksestasi!


      • -C-
        pompeli kirjoitti:

        häkki olisi hyvä kauluskaijalle?
        onko nämä sinun vanhemmat kauluskaijat kuinka kesyjä?
        haluaisin todella hankkia kauluksen, mutta vanhempani eivät ole aivan vakuuttuneita, koska yleensähän ne maksavat paljon, ja se on kuitenkin MONIVUOTINEN ja aikaa varaava lemmikki..
        pystyisitkö laittamaan tänne tai jonnekkin muualle nettiin kuvia joko poikasista tai isommista kauluksistasi..(tai molemmista!)
        onko n.3m leveä, n.4m pitkä ja n.2,5 korkea huone tarpeeksi iso lentotilaksi?(pääsisi lentelemään sinne joka päivä ja joskus isompaankin tilaan.)
        noista kirjoista..olen yrittänyt löytää papukaijoja koskevia kirjoja kirjastosta, mutta en ole löytänyt yhtään.tiedätkö itse mitään hyvää kirjaa, jonka voisin lukea?

        anteeksi tämä kauhea kysely, mutta yritän vain saada jonkinlaisen käsityksen siitä, millaista on omistaa ja hoitaa oikein kauluksia, kun ei noilla yhdistyksen sivuilla yms. kaikkea kerrota;)!

        kiitos vastauksestasi!

        Hei!
        Meillä kauluskaijat syövät pellettejä,myös tarjoan vähän siemenia,hirsintähkiä ja aika paljon tuore ruokaa jota yrtiän pitää vaihtelevana ja tietysti veden pidän mahdollisinman puhtaana koska ainakin meillä liotetaan pellettejä vedessä.
        Meillä lennellään päivittäin useita tuneja vapaana ovat tosi taitavia lentäjiä.
        Meidän pariskunta on aika arka vieraita kohtaan,mutta niitä ei ole edes tahdottu kesyttää kädele tuleviksi koska viihtyvät toistensa seurassa,mutta poikaset ovat käsiruokittuja ja myös emojensa hoivissa oleita yksilöitä ja niistä on tullut tosi kesyjä,mutta niitä on käsitelty koko poikas ajan.
        Uskon että saat kasvattajalta suht kesyn linnun jo.
        terveisin -C-


      • Kalle
        pompeli kirjoitti:

        häkki olisi hyvä kauluskaijalle?
        onko nämä sinun vanhemmat kauluskaijat kuinka kesyjä?
        haluaisin todella hankkia kauluksen, mutta vanhempani eivät ole aivan vakuuttuneita, koska yleensähän ne maksavat paljon, ja se on kuitenkin MONIVUOTINEN ja aikaa varaava lemmikki..
        pystyisitkö laittamaan tänne tai jonnekkin muualle nettiin kuvia joko poikasista tai isommista kauluksistasi..(tai molemmista!)
        onko n.3m leveä, n.4m pitkä ja n.2,5 korkea huone tarpeeksi iso lentotilaksi?(pääsisi lentelemään sinne joka päivä ja joskus isompaankin tilaan.)
        noista kirjoista..olen yrittänyt löytää papukaijoja koskevia kirjoja kirjastosta, mutta en ole löytänyt yhtään.tiedätkö itse mitään hyvää kirjaa, jonka voisin lukea?

        anteeksi tämä kauhea kysely, mutta yritän vain saada jonkinlaisen käsityksen siitä, millaista on omistaa ja hoitaa oikein kauluksia, kun ei noilla yhdistyksen sivuilla yms. kaikkea kerrota;)!

        kiitos vastauksestasi!

        Mitä isompi häkki sen parempi. Isot lentohäkit maksavat vaan enemmän. Häkin tarvitsee kuitenkin minimissäänkin olla aika kookas koska kauluskaija on noin 40cm pitkä pyrstöineen.

        Laitoin kuvia mailiisi vanhemmista. Poikasista ei ole kuvia vielä koneellani. Mutta voin laittaa kun kerkeän

        Huone on lentämiseen aivan sopivan kokoinen. Jos lennättää muualla niin tarvitsee varmistaa turvallisuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe