Guten morgen!
Ongelmani seuraava: ikivanha Valmetin Jellona sanoi sopimuksen lopullisesti irti syystalven tuiskuissa. Häikkää oli jo aiemmin, mutta takatukin paukahtaminen poikki alliluodolla oli viimenen pisara. Vein tässä vastoittain pyssyn poliisilaitokselle, ja sanoin että pitäkää hyvänänne. Ei tuota kehdannut edes myyntiin laittaa, tokko siitä olisi kukaan mitään maksanut.
Mutta asiaan. Nyt olisi investoinnin paikka ja uuden haulikon hommaaminen edessä. Itse olen rajannut kandidaatit kahteen: pumppuhaulikko tai hanallinen rinnakkaispiippuinen. Itsellä on jo kokemusta parista päällekkäispiipusta ja puolarista, ja en osaa määritellä onko kyse vain näin vanhemmiten erikoisuuden tavoittelusta vai mistä, mutta muutosta kaipaan. Kikkelini ei kaipaa jatketta, joten siitäkään ei ole kyse.
Elikkä siis, kumpi passais paremmin tällaiselle varhais keski-ikäiselle pullukalle, joka enimmäkseen jahdistaa jänistä, kettua ja mettälintua, mutta myös pienessä mittakaavassa sorsaa, kyyhkyä ja kiekkoa?
Omat kokemukset kummastakin ehdokkaasta, pumpusta ja länkkärihaulikosta ovat nolla. Toivottavasti hankinnan myötä niitä jo kesäaikaan kertyy. Opastusta siis kaipaan. Kokemusta, näkemystä, arvausta, plussia ja miinuksia molemmasta vaihtoehdosta, sekä tietysti hyviä ja laadukkaita merkkejä ja malleja. Kiitti vastauksista jo etukäteen!
Uutta hankkimassa
4
231
Vastaukset
- jucci
Browning bps on varmaankin kestävimmästä päästä jos tosiaan tarvii olla pumppu, myös benellin nova on sieltä parhaasta päästä jos vaan sopii poskelle, tai sellainen asehan on paras joka sopii käyttäjälleen. Ei siinä pumppaamisessa mitään ihmeellistä ole mutta silti neuvoisin katsomaan ennen vaikka tuota remarin uutuus puolaria versamax sportsmannia, eli versamaxin jätkän versiota. Todennäköisesti tulee myös omaan kaappiin tämä uutukainen. Hanalliset taitaa olla suurin osa jo niin museovehkeitä ettei ainoaksi käyttöaseeksi voi suositella.
- Winsun pumpulla
olen rautahaulikauden verran (olikos se -96 alkaen?) metsästellyt. Aisa meni kerran poikki, mutta aseseppä korjasi. Kiekkoja olen myös ampunut, ja rikki saanut.
Poskelle käyvä haulikko kannattaa valita, oli se merkki mikä hyvänsä.- Suppealla kokemuksel
Suppeaan kokemukseeni perustuen, suosittelisin puoliautomaattia.
Itselläni on vanha Winchester, johon olen melko tyytyväinen. Paras ominaisuus on rekyylin puute. Ei ole enää kiireen aiheuttamia mustelmia, joita syntyy, kun perä ei ole ihan oikein kohdallaan. Voi myös ampua toisen tähdätyn laukauksen, joskus jopa kolmannenkin, kun pyssy ei heilahda liikoja laukauksen johdosta.
Täysin ilman kokemusta, kuvittelisin pumppaamisen viemän aseen ikävästi pois "tähtäysprosessista". Pumppuihinhan saa isompia makasiineja, mulle puolarin kolme on riittäneet.
Jokainen toki tyylillään ja makunsa mukaan.
- marattt
Samaa mieltä edellisten kanss. rinnakkaispiippunen kannattaa unohtaa kättelyssä. Ei ole enää oikein tämän päivän metsästäjän ase. Ei varsinkaan tuollanen ulkoisilla vasaroilla. Pumppu hyvä, pätevin 'kaiken viljan' ase. ittellä kokemusta mm. mossberg 500, remington 870, 887 ja benelli supernovasta. Näistä suosittelen ehdottomasta viimeistä. Kaikilta ominaisuuksiltaan parempi kuin jenkkiläiset, vaikka eivät huonoja ole nekään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 133293
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831629Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2641468Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä731445Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2371341Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121120Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041079Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341060- 921003
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi65993