Kameran valinta

Sisqi

Nyt olisi edessä uuden kameran hankkiminen, ja ajattelin kysyä muiden näkemystä nykyisestä tarjonnasta. Hintaluokka kameralla saisi olla siinä 200 luokkaa.

Kamera tulee lähinnä ulkomaanreissuille ja illanistujaisiin. Eli maisemakuvia ja hämäräkuvia. Kameran tulee olla pieni, mahtua taskuun ja/tai käsilaukkuun. Videokuvalla ei ole minulle mitään merkitystä. Kuvan laadun pitäisi olla hyvää, koska suurentelen joitain kuvia tauluiksi. Asetuksia en itse juuri itse vaihtele, Autolla mennään hyvin pitkälti :)

Olen aikaisemmin käyttänyt Ixus kameroita, mutta en huomannut, että viimeksi hankkimassani Canonissa (240 HS) ei ollutkaan edes kunnollista panorama ominaisuutta, mikä on mulle melkein must ominaisuus reissuilla. Kuvanlaatu ja käyttö muuten ollut ok.

Itse kun tutkiskelin tarjotaa, pisti silmään kaksi mallia: Olympus SZ-14 ja Canonin Powershot SX240HS. En ymmärrä spekseistä paljoakaan, joten kysynkin teidän kokemuksia, täyttääkö nämä mun kriteereitä? Olisiko joku muu parempi?

13

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cameraman.

Toinen noista ihan ok. Elä nyt Olympusta ainakaan.

• Eiks sun pitänyt

Mennä hoitoon, eikä roikkua täällä trollaamassa?

• Trolliksi
        Eiks sun pitänyt kirjoitti:

Mennä hoitoon, eikä roikkua täällä trollaamassa?

leimaaminen on keskustelupalstoilla yleinen väittelyn hävinneen tai valheellista väittämää itsepäisesti ylläpitävän keskustelijan epätoivoinen yritys pelastaa kasvonsa.

• Kompaan

Älä Olympusta osta.

• Ai jaa

Kompaa vaan, miksi ei Olympusta? Onhan sullakin kusta päässä, eikä me voida sille mitään.

• Siis mitä tarkoitat kunnon panoraamalla? Canoneissa se on kaikissa samanlainen, kuvat otetaan erikseen ja yhdistetään tietokoneella. SX240 HS on aikalailla samanlainen kuin Ixus 240 HS, siinä on vain pidempi zoom ja käsisäädöt.

• Sisqi

Juu, tarkennusta panoramaan. Eli haluaisin, että se kamera tekee sen kuvan heti valmiiksi, ei erikseen tietokoneella yhdistelyä. Tuttavan Olympuksessa oli erittäin näppärä toiminto, kamera otti kuvan automaattisesti, kun tietyt pisteet yhdistyivät ja lopuksi kamera yhdisti kuvat yhdeksi panoramaksi. Canoni tosiaan vain avustaa panoramoissa, eli kuvat jäävät omikseen ja sitten ne pitäisi itse yhdistää (liekö sitten kameran mukana joku tullut joku ohjelma jolla sen hoitaa näppärästi, en ole asiaan perehtynyt).

Taidan sitten tiputtaa tuon Canonin pois, jos on niin samanlainen kuin entinen. Turha maksaa noin paljoa niin pienistä muutoksista. Eli joko tuo Olympus, tai sitten joku ihan muu. Onko ideoita?

Ja tosiaan kaipaisin vähän tarkempia mielipiteitä, kuin yhdellä lauseella, että ei ainakaan toi. Jos kyse on vaan siitä, että merkki nyt ei ole oma suosikki, niin se ei paljoa minua auta.. Eli jos joku tietää, että tuossa mallissa nyt ei esim. salama riitä täyttä auringonpaistetta hämärämpään kuvaamiseen tai että se luultavasti hajoaa ensimmäisen kuukauden aikana, niin saisin jotain konkreettista irtikin mielipiteestä.

• Vanha hyvä neuvo

Jos tarvitset pokkarin, osta Canon. Jos taas tarvitset järkkärin, osta Nikon.
      Muut ovat marginaalimerkkejä, joihin ei kannata rahojaan tuhlata.

• Panoraama Panu

Ei se panoraaman teko tuolla Canonin ZoomBroweser EXllä ole vaikeaa: edit tilassa stitch jne. Ei siihen kauan aikaa menee. Onhan se tietenkin nopeampaa panoraama suoraan kamerasta mutta kuka niitä panoraamoja ja kuvia yleensä katselee takatelkkarista muuta kuin tarkistuksen vuoksi. Kuvia varten mulla on omat monitorit jossa säädöt hoituu helposti.

• Paras kamera
      • Paras?

Thi hi hi hi hi...

• oekdoedlpldpwe
      • Sonyllakin on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1589
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      125
      1414
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      82
      1240
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1133
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1018
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      979
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      210
      784
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      753
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      119
      703
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      698
    Aihe