Pittääkö lapsi olla kotona vanhemman sairauslomalla

Kuumeetonpotilas

Kuumetta pukkaa ja tyttö pitäs viedä aamulla päiväkotiin, vaiko ei sittenkään. Sairausvapaa ois kuitenki itellä.

Mitäs näsäviisaat tähän vastaa?

14

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sehän riippuu..

      Jos lievää flunssaa ja lämpöä, niin hoitaisin kotona. Nyt kun mulla kuumetta 40 ja noro oksettaa niin värväsin naapurin viemään muksun hoitoon.

      • tiesitkö?

        Ja nyt lapsi mahdollisesti tartuttaa muita siellä hoitopaikassa... Se norohan voi tarttua lapsesi välityksellä toisiin,vaikka hän ei itse sairas olisikaan. Huonompi juttu!


      • Itsekästä

        Et varmasti ole ainoa, joka ei ajattele tartuntatautien leviämistä perheenjäsenten mukana. Päivähoidossa taudit leviävät muutenkin herkästi, ja noron ollessa kyseessä pitäisi hälytyskellojen soida vanhempien päässä. Onhan monissa paikoissa vierailutkin kielletty, jos PERHEESSÄ JOLLAKIN on noro. Näin ainakin meillä päin vanhustentaloissa ja terveyskeskuksen vuodeosastoilla. Vaikka päivähoidossa on yleensä enimmäkseen perusterveitä lapsia, joukkoon mahtuu aina joitakin, joilla on mahdollisesti joku perussairaus, joka pahenee infektion yhteydessä. Eikä se henkilökuntakaan ole immuuni norolle, jolloin pahimmassa tapauksessa useampi hoitaja on ryhmästä yhtäaikaa pois eikä sijaisia saada.

        Ja joskus vain siksi, että tuotiin isoveli hoitoon kun pikkuveli vaatii kaiken huomion...


    • sdfgsfdg

      no riippuu siitä, kuinka kipeä itse on ja haluaako lapsi mennä sinne hoitoon yms. Meillä oli esim. niin, että ensin esikoinen oli kuumeessa ja otin molemmat lapset kotihoitoon, sitten oli kuopus kipeänä, mutta koska esikoinen oli kökkinyt sisällä jo 3 päivää ja oli itse terve ja kaipasi ulos ja leikkimään kavereiden kanssa, niin näin paremmaksi sen, että esikoinen meni terveenä sitten hoitoon, koska tosiaan oltiin oltu sisällä kotosalla jo niin pitkään...mies oli työmatkalla, joten ei hän voinut illallakaan käyttää ja minä hoidin kuopusta kotona. Olisi ollut aika kurjaa esikoisen kannalta, että kun ensin hän itse joutui olemaan kipeänä sisällä muutaman päivän ja sitten jos ei olisi terveenäkään päässyt ulos leikkimään ja kavereiden kanssa (on vajaa 4-vuotias).

      • hohhoijaa

        Hoitoonmeno ei saa olla lapsen halusta kiinni. Kyllä vanhempien kuuluu päättää näin isot asiat. Eikö kotona muka keksi tekemistä???


      • sdfgsfdg
        hohhoijaa kirjoitti:

        Hoitoonmeno ei saa olla lapsen halusta kiinni. Kyllä vanhempien kuuluu päättää näin isot asiat. Eikö kotona muka keksi tekemistä???

        Hoh hoijaa, kyse oli siitä, että lapsi oli ollut jo MONTA PÄIVÄÄ SISÄLLÄ ja kaipasi ulos ja muiden lasten seuraa, koska oli itse jo täysin terve, mikä on aivan ymmärrettävää! Pphoitaja (asuu vieressä) käytti lasta ulkona muiden kanssa, jonka jälkeen lapsi tuli takaisin kotiin. Itse en voinut mennä lapsen kanssa ulos, koska hoidin nuorempaa KIPEÄTÄ lasta kotona. Lapsemme ovat yksityisellä hoitajalla, josta maksemme paljon, on aivan sama mistä syystä se lapsi on siellä hoidossa, jos maksamme siitä! Ja todellakin lapset eivät ole olleet normaalisti ikinä "turhaan hoidossa", vaan pari kertaa pphoitaja on käyttänyt esikoista ulkoilemassa jos on ollut vastaava tilanne eli että olen hoitanut toista kipeätä lasta kotona! Ja ei, lapseni ei olisi päässyt illakkaan vielä ulos, koska mieheni oli työmatkalla silloin...


      • -----------
        hohhoijaa kirjoitti:

        Hoitoonmeno ei saa olla lapsen halusta kiinni. Kyllä vanhempien kuuluu päättää näin isot asiat. Eikö kotona muka keksi tekemistä???

        Missä kohdassa sanottiin, että kyse oli vain lapsen halusta? "Näin paremmaksi sen, että esikoinen meni terveenä sitten hoitoon". Eli vanhempi näki asian paremmaksi näin. Vanhemmat saattavat joskus tehdä ratkaisuja jopa lapsen parasta ajatellen, ei ainoastaan aina lapsen halun vastaisesti.

        Tuosta tarttumisriskistä, onhan se todellinen, jos kotona ollaan kipeinä. Itse veisin silti lapseni hoitoon (ts. isä veisi), jos olisin todella kipeänä, vaikka korkeassa kuumeessa tai vatsataudissa. En olisi kykeneväinen hoitamaan lasta turvallisesti, joten parempi näin. Ja meidän perheessä on jo koululaisia, joten olen täysin tottunut siihen, että terveet koululaiset menevät kouluun huolimatta siitä, kuinka kipeänä muu perhe on. Samoin kuin terve lastenhoitaja menee töihin, vaikka hänen muu perheensä olisi missä taudissa. Eipä niitä ympärillä olevia ihmisiä pysty suojelemaan kaikilta tartunnoilta ja lapselle on väärin, että hän joutuu olemaan karanteenissa vaikka kuinka kauan, jos vaikka isossa perheessä sairastetaan vuorotellen.


    • nellimaija

      En ole näsäviisas, mutta vastaan silti. Sairaslomapäivä on tarkoitettu sairastavalle, siis tässä tapauksessa vanhemmalle. Voi siis viedä hoitoon, ihan luvan kanssa.
      Mutta pakkohan se ei ole.
      Itse en ole kuumeisena vienyt, koska en kertakaikkiaan ole jaksanut pukea itselle ja lapselle päälle ja lähteä liikeenteeseen ja sitten vielä hakea mahdollisesti poiskin.

    • 2309857

      Riippuu vähän omasta olostakin. Mä olen vienyt hoitoon jos olen ollut saikulla, ja lapset terveenä. Meidän 1,5-vuotias ei anna kyllä mahdollisuutta lepäämiseen. Just oltiin koko porukka kipeänä, ja jouduin kuumeessa hoitamaan kahta toipilasta, ja olin kyllä niin poikki... Yhdeksi päiväksi vein lapset sitten hoitoon hyvällä omatunnolla kun olivat jo kunnossa ja itse vielä kipeänä.

    • riippuutilanteesta

      Jos esim. norovirus niin silloin en veisi päiväkotiin, turha tartuntavaara. Kipeänä tuskin jaksaisin muutenkaan viedä, aina on dvd:t ja muut viihdykkeet olemassa sitä varten jos ei itse jaksa tai pysty kehittelemään mitään toimintaa, parin päivän virikkeellisyyden puute tuskin lapselle aiheuttaa sen kummempia traumoja elämässä...

    • Se on vanhemman oma asiansa haluaako lähteä viemään hoitoon vai pitää kotona.

      Jos itse oisin kovin kipeä, niin tuskin jaksaisin lähteä ajelemaan lasta päivähoitoon. Pitäisin varmaan kotona, toisaalta jos isä veisi hoitoon ja hakisi, niin saisin levätä vaivani pois tai ainakin paremmaksi.

      Mikään laki ei silti velvoita viemään lasta hoitoon tai olemaan viemättä. On sitten olemassa hoitomuotoja, jolloin sairas vanhempi kotona estää hoidon toteutumisen ko. kohteessa.

    • minä...,

      Olin kipeä tai en, en veisi lastani päivähoitoon.

      • ...

        Aivan! Työnteko onkin ihan yliarvostettua, kuka sitä muka tarvitsee kun voi elätyttää itsensä muillakin...


    • sdadfsfadsfdsas

      ite olin flunssassa ja vein lapsen hoitoon, koska lapsi oli terve. minun piti joka tapauksessa lähteä käymään työterveydessä joten vein lapsen samalla matkalla pväkotiin muutamaksi tunniksi. ja koska piti seuraavana päivänä mennä työterveyteen uudelleen, lääkärille tällä kertaa, vein lapsen pväkotiin ja lapsi oli siellä melkein normaalin hoitopäivän, hain vain paria tuntia aiemmin kotiin.

      minusta on ok jos vanhempi on esim flunssassa, viedä lapsi hoitoon, olettaen että lapsi on terve ja jos vanhempi jaksaa viedä. mutta jos perheessä on noroa niin myös lapsi pysyy kotona, vaikka sillä hetkellä olisikin terve.

      ite olen ollut terveenä jo viikon verran flunssasta ja lapsi edelleen terve. meillä lapsi harvemmin saa samoja tauteja kuin meillä vanhemmilla on. eikä lapsi sitä flunssaa nytkään saanut, vaikka miehen kanssa molemmat siinä oltiin. eikä lapsi meidän norojakaan ole saanut, tosin muutenkin joka toinen vuosi ehkä sairastetaan kerran sekin, jos niinkään usein. mutta silti, en aio viedä lasta pväkotiin tartuttamaan muita jos meillä on noro päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe