1900 rakennuttu talo jossa tällä hetkellä muovimatto, vanerilevy ja sitten vanhalankkulattia. Ajattelin purkaa luonnollisesti muovit pois mutta jätänkö vanhan lankkulattia vai vanerin päälle uuden lankkulattian? Onko vanhanlattian alla suojapaperia ettei tuulettuvasta alapohjasta pääse sisäilmaan paskat vai tarviiko sitä edes?
Vanhan hirsitalon lattia ongelma
6
677
Vastaukset
- Vanha lattia esiin
Minä irrottaisin lattialankut, täyttäisin painuneen lattiaeristyksen ja varsinkin seinänvierustat hyvin. lmansulkupaperi eristyksen ja lankun väliin.
http://puusuutari.blogspot.fi/2013/02/vanhojen-lattioiden-korjaaminen.html - Hieno lattia
Vanha lankkulattia kuulostaa upealta. Ota se esiin. Sen kunnostamiseen löytyy paljon ohjeita kirjallisuudesta ja ehkä netistäkin.
Oleellista on se, onko lankuissa pontit vai ei. Jos kyseessä on vanhat suorasivuiset lankut, jotka on tapitettu toisiinsa, saattaa lankuissa olla isot raot. Lattia voidaan silloin kiristää. Jos taas lankuissa on pontit ja ne ovat kutakuinkin kiinni, on sellainen lattia helpompi kunnostaa. Pontittomassa lattiassa olisi hyvä olla esim. tervapaperi lankkujen alla eli eristyksen päällä. - ggll
Irroita vanhat lattialaudat, tee tarvittavat lisäeristykset ja asenna ilmansulkupaperi. Ilmansulkupaperin saumat teipataan ja reunoilta nostetaan seinälle listan alle (voi myös käyttää liimamassaa). Näin saat poistettua mahdolliset ilmavirtaukset (veto), jotka kuljettavat helposti epäpuhtauksia sisäilmaan. Paperi mahdollistaa myös mahdollisen kosteuden kuivumisen sisäilmaan, jolloin eristetilaan ei tiivisty kosteutta.
Mikäli et halua vanhoja lautoja aivan sileiksi, puhdista ne huolella esim. soodalla ennen pintakäsittlyä (myös kevyt hionta). - mek
Jos ulkoilman kosteus on päässyt vanhaan lankkulaittaan joka on muovimäton alla niin voi aika isoja yllätyksiä tulla kun purat sen lattian. Moni on laittanut vuovimaton sellaiseen kesämökkiin joka on talvella kylmänä niin aika nopeasti lahoo se laittia kun korteus ei pääse haihtumaan muivimaton takia. Pura kaikki pois lattiasta ja tarlistat eritykse ja korjaa puutteen ja ei höyrysuluksi muosia vaan pikipaperi tai joku muu hengittävä materiaali ja lankkulattia takisin joko uusita tai niistä vanhoita lankuita niin hyvä tulee.
- pikku mökin akka
Siellä lankkulattian alla saattaa olla eristeenä sammalta ja multaa. Näin ainakin tässä mökissä.
- diudiu...
Kannattaa ainakin jostain huoneesta purkaa koko lattia ja katsoa mikä on tilanne.
Itse purkaisin koko lattian eristeineen ja tilalle jotain mikä pysäyttää maaperästä nousevan kosteuden siihen tuulettuvan alapohjan kattoon, eikä ole tästä kosteudesta moksiskaan eli vaikka finnfoam levyt. Todennäköisesti ne alapohjan katon laudat on hitusen kosteusvaurioituneet, ellei talo nyt ole selkeästi korkealla maastossa.
Siellä vanhan lattian alla on todennäköisesti savea, hiekkaa, purua, sammalta ja rakennusjätteitä jossakin järjestyksessä.
Muovimatot on huono juttu jos alhaalta pääsee nousemaan kosteutta joka jää siihen muovin alla olevaan puuainekseen jumiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445299Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243460Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992870Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui582686- 1732365
- 252157
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271899Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661865Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161401