Paljonkohan pitäisi nykyaikana olla 60 ikäisellä vararahastoo eli säästöjä
vanhuuden varalle? Eli velattoman asunnon lisäksi. Eläke riittää nyt normaaliin elämiseen ja ektraakin jää, jolla voi sitten matkustaa - tai säästää tuota vararahastoo.
Vararahasto
43
299
Vastaukset
- Pytt I Pannan
Nauran kun näen matkustavia vanhuksia hikoilemassa etelän vetelän maissa.
Meillä täällä koti-Suomessa on puhtaat vedet, metsässä marjoja , kaikenkaikkiaan ihana luonto. Miksi minun pitäisi lähteä syömään, jotain epämääräistä mössöä ja palata p*skataudissa kotimaahan ja istua tuntiitolkulla ahtaassa lentokoneessa polvet sylissä.
Käytän rahani Hyvään autoon, merkkivaatteisiin,terveydenhoitoon esim hierontaan ja jalkahoitoon tietyin välein, hyvään takalliseen asuntoon, jossa voin nauttia elämästä. Myös ruokailu kunnon ruokapaikoissa viikottain kuuluu minun elintapoihini. Ainakin viikonloppuisin. Ruotsin ja Saksanlaivoilla joskus käyn risteilemässä ja sielläkin en ota mitään alakerran konehuonehyttiä.
Etelään en kaipaa, enkä rahojani tuhlaa.- Emmä siis viittis
Ihanaa, sinä "Pytt I Pannan" oot mietteiltäsi kuin mä. Minäkään en tajua, mitä riemua on kulkea auringonpaahteessa nähtävyyksiä katsomassa, kävelyillä, hiekkarannoilla? Ihme äheltämistä. Olen henk.koht. hyvin tyytyväinen eri maissa käymisiini nuoruuden ja työikäisyyden aikana, silloi se oli eri. Nyt ei huvittaisi pätkääkään, vaikka terveyttä tai rahaa olisikin.
Se on semmonen juttu, etteihän ihmiselle lopulta matkoista jää mitään käteen. Siis tämä nyt on sinkun puhetta, sillä ehkä hyvästä suhteesta voisi jäädä jotakin fiilispuolta yhteisistä kokemuksista?
Ihminen ei muista just mitään näkemäänsä! Tietty, voi kokemuksia ottaa kuvina, mutta sehän häiritsee koko reissua! Hmmm, olen liikkunut nuorempana just melkein ilman kameraa. Lopputulos on se, ettei ohikiitävästä maisemasta tai muusta nähtävyydestä muista mitään, vaikkei ole muistisairautta. Siis, mikä se hyöty sitten olisi mennä kaikkea katsomaan? Eihän se kanna yhtään. Sorry, jos on ilonpillaaja.
Just nyt menee tv:n Teemalla juna. Viilettää Norjan pohjoisosaa läpi. Matkustaminenhan on ihan just tuommoista, sananmukaisesti ohikiitävää maisemaa. Emmä siis viittis.
Täytyy sanoa, kiitos nykyajan, tv:n ja netin, että meillä on kaikki ulottuvillamme. Olen onnellinen näin. Tämä on just sopivaa, tämä riittää. Sekä kiitän kaikesta siitä, mitä meillä on Suomessa. Ei tarvi mennä 'merta pidemmäksi kalaan'. Mun mielestä :).
Haluaisin kätkeä rahaa mieluumminkin myöhempiä aikojani varten, jotta voin ostaa tarvitsemaani palvelua, apua, hoitoa. Siitä ei vielä tiedä. Mutta siitäkin sitten voi nauttia, melkein enemmänkin. On stressittömämpääkin. - jag undrar
Missä olet nähnyt vanhuksia hikoilemassa?
- puerto rico
Minä teen tuota kaikkea kokoajan mutta myös puerto ricossa käyn lämmittelemässä.Toisilla on varaa etelän matkoihin ja toiset vain haaveilee:)).Yrittää perustella miks ei mene .
- hyvä kun vanhatki
jaksavat matkustaa, siitä on heille vain pelkkää hyötyä.
kyllä etelän ilmasto on vertaansa vailla meille pohjolan alpiino kansoille,
ilmasto on terveellinen,
parantaa kipuja, vanhaki muuttuu etelän ilmastossa pirteäksi,
pysyy terveempänä pitempään kuin täällä synkässä kylmässä pohjolasa,
ON KOETTUA TIETOA - Viimeinen matka-71
Hyvä kirjoitus !
Hikoilua,tatuointia, suihkusta ei tule lämmintä vettä, kakkatauti,liikenteen melu,levottomat hotelliyöt,ötököitä,ärvellystä. Niitäkö "päätepysäkkiä " lähentelevä
ihminen kaipaa.
Lentoasemalla seisoo vanha autonromu.- matkailu on mukavaa
Huomaa ettet ole päivittänyt matkailuasi yli neljäänkymmeneen vuoteen :DD
- otan uusiksi --
viimeinen matka - 71
sinullahan on ollu tosi huono matka,
oliko joku halpamatka kyseessä jossa ei ollu tasoa ollenkaan,
meikän matkat on aina onnistuneet suhteellisen hyvin, joten nautintoa enemmän kuin huonoja kokemuksia, - -71
otan uusiksi -- kirjoitti:
viimeinen matka - 71
sinullahan on ollu tosi huono matka,
oliko joku halpamatka kyseessä jossa ei ollu tasoa ollenkaan,
meikän matkat on aina onnistuneet suhteellisen hyvin, joten nautintoa enemmän kuin huonoja kokemuksia,Ei ollut halpamatka. Aurinkomatkat toimi järjestäjänä ja kohde oli Gran Canaria /Ingles, Hotelli Australia.
Onnistunut matka, mutta se oli siinä. Keskityimme omaisuuden keruuseen ja jätimme matkustelun.
Saimme kaiken, kun emme tuhlanneet turhuutee. Tuntemanne matkustavaiset ovat vieläkin p-aukisia, suurin osa. Kaikki menee "ruskeaan naamaan ". - Nauttija/Matkailija.
-71 kirjoitti:
Ei ollut halpamatka. Aurinkomatkat toimi järjestäjänä ja kohde oli Gran Canaria /Ingles, Hotelli Australia.
Onnistunut matka, mutta se oli siinä. Keskityimme omaisuuden keruuseen ja jätimme matkustelun.
Saimme kaiken, kun emme tuhlanneet turhuutee. Tuntemanne matkustavaiset ovat vieläkin p-aukisia, suurin osa. Kaikki menee "ruskeaan naamaan ".Juu ja hautaan sinäkin haluat rahasi mukaan.
Otatko käteisenä vai visa electron kortilla ja pankin tiliote arkkuun?
Entä irtaimisto? Onko niille oma hautapaikka, kuten auto jne. - 0000000
Nauttija/Matkailija. kirjoitti:
Juu ja hautaan sinäkin haluat rahasi mukaan.
Entä irtaimisto? Onko niille oma hautapaikka, kuten auto jne.Ihan yleisesti perukirjaan merkitään irtaimistosta - vanhaa ja kulunutta, arvo 0.
Niinhän nykyisin onkin, kellpä kelle käytetty kelpaa? - -71
Nauttija/Matkailija. kirjoitti:
Juu ja hautaan sinäkin haluat rahasi mukaan.
Entä irtaimisto? Onko niille oma hautapaikka, kuten auto jne.Mistäs arvasit
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288336178493.html
Valmettia en voi hautaan laittaa, sillä ei ole sellaista paikkaa mistä se tulis ylös. - -71
-71 kirjoitti:
Mistäs arvasit
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288336178493.html
Valmettia en voi hautaan laittaa, sillä ei ole sellaista paikkaa mistä se tulis ylös.Mistä se EI TULISI ylös.
- ökyilijä
-71 kirjoitti:
Ei ollut halpamatka. Aurinkomatkat toimi järjestäjänä ja kohde oli Gran Canaria /Ingles, Hotelli Australia.
Saimme kaiken, kun emme tuhlanneet turhuutee. Tuntemanne matkustavaiset ovat vieläkin p-aukisia, suurin osa. Kaikki menee "ruskeaan naamaan ".Mulla on omaisuutta paljon ja matkustan silti.ei niitä rahoja hautaan saa......pers aukiset pysykööt kotona manailemassa kun etelän matkat on kalliita.
- tyytyväinen mummo.
Asunto ja mökki on maksettu. Asun yksin, kyllä muutama kymppitonni pitää olla säästössä. Eläke riittää elämiseen ja jää vähän "tärvyyrahaa".
Ei minuakaan enää etelänmatkat erityisemmin viehätä. sateisen viime kesän jälkeen kävin pari viikkoa auringossa.
En tykkää myöskään risteilyistä, menisin ehkä useammin mutta asuna aika pohjoisessa. Kotimaassa matkustelen kesäisin, saatan olla reissun päällä jopa kuukauden vuokramökeissä. Käyn omalla mökillä lähes ympäri vuoden.
En kaipaa seuraa, yksin on hyvä. Ihmisiä tapaa tarpeeksi kun menee ihmisten ilmoille. Vähän riippuu kulutuksesi tasosta. Jos on miljonäärin tulot mutta miljardöörin menot, loppu tulee nopeasti.
Yleensä ns turha kulutus vähenee iän myötä ja jos ei ole kerättynä paljon kallista ylläpitoa vaativaa infraa, tulee hyvin toimeen jos on tähänkin asti tullut. Yksityislentokoneet kannattaa myydä kun ei sokeana voi enää itse lentää, huvipurren miehistö kannattaa sanoa irti jne. Tavallinen ihminen voi miettiä auton myymistä ja muuttamista palvelujen ääreen taajamaan...Tietysti sen verran, mikä riittää väistämättömästi eteen tulevaan suurempaan sydänremonttiin yksityisellä puolella.
Toivottavasti kukaan ei nyt taas innostu putkiremontistaan.
H.- Ouninpohja.
H:lla menee rahat Jyväskylän suurajoviikkoon.
Ouninpohja. kirjoitti:
H:lla menee rahat Jyväskylän suurajoviikkoon.
"Ouninpohja"
Ajoihin riittää rahaa virkistys-rahastostani.
H.- mimmimummi*
Miksi yksityisellä.. tuttavani miehelle tehtiin aika suuri leikkaus ja ainakin tekoläppä ja muutakin ....aivan omalääkärin kautta prosessi eteni ...kehui kovin hoitoa ja valmistelua joka oli perusteellinen ...ja pitkä. (beesaaja...beetasalpaaja)
- -sydänvikainen-
mimmimummi* kirjoitti:
Miksi yksityisellä.. tuttavani miehelle tehtiin aika suuri leikkaus ja ainakin tekoläppä ja muutakin ....aivan omalääkärin kautta prosessi eteni ...kehui kovin hoitoa ja valmistelua joka oli perusteellinen ...ja pitkä. (beesaaja...beetasalpaaja)
Kuinka paljon yksitysellä maksaisi?
- -----
Meille on tulossa putkiremontti, onneksi on tullut säästettyä:)
Toivottavasti oma putkistoni kestää ehjänä kuolemaani saakka. Jaaa, mie kyllä jätän mieluummin perintöni jälkipolvelle kuin venäläisillä lääkäreillä rahaa veroparatiiseihin takoville hoitokonserneille t. nimim. 'tulihan taas käytyä ns terveystarkastuksessa' yksityisellä...
- rytkyt.
Sehän riippuu ihan siitä, kuinka kauan on matkaa edessä. Ja varmuudella sen tietää hyvin harva.
Kun elää tulojensa mukaan, ei ole koskaan pa, ja senhän luulisi jo jokaisen oppineen.
Jos aikoo ostaa lipun avaruuteen, varmaan enemmän, kuin jos tyytyy bussimatkaan naapurikuntaan.
Avaruuteen haluavalle ei ole yläikärajaa.
Hiustenleikkausta enemmän tarvitaan vaikka kaihileikkaukseen.
Itse en harrasta pakkomatkoja etelään, minulle riittää ihana Lappi ja oman mökin kodikkuus.
Kukin toteuttaa kyvyillään itseään, toivottavasti.
Ja käyttää varansa omaan iloon ja terveyteen, ilman, että visusti säästää kaikessa omassa hyvässään. Minä meinasin kerran joutua pakosta matkustamaan muille maille.
Pähkinärinteelle, Vantaalle. Veikkauksen pää-konttori on siellä.
Tein onneksi ristiin tarkastuksen ja koin helpotuksen huokauksen.
H.- Bussi 39
Hyvä niin.
Olisit eksynyt jo Konalan kohdalla. Bussi 39 kirjoitti:
Hyvä niin.
Olisit eksynyt jo Konalan kohdalla.Jos Veikkauksen pääkonttoriin on ihan oikeaa asiaa, sinne mennään taksilla joka on mersu, ja kuski puhuu erittäin hyvää Suomea tai Ruotsia.
Ja koje-laudalla nököttää laatu-navigaattori.
Vantaa kun on niin pimeää ainesta.
H.- Bussi 39-45
hunksz kirjoitti:
Jos Veikkauksen pääkonttoriin on ihan oikeaa asiaa, sinne mennään taksilla joka on mersu, ja kuski puhuu erittäin hyvää Suomea tai Ruotsia.
Ja koje-laudalla nököttää laatu-navigaattori.
Vantaa kun on niin pimeää ainesta.
H.Se on kyllä Hämevaaraa viralliselta nimeltään, Karhunkierros. Bermundan kolmiossa Vantaa-Espoo-Helsinki.
Lähimpänä Espoota ja Helsinkiä koska keikkuu aivan Vantaan rajapyykillä.
Mutta niin paljon kuin sinua....miten sen sanoisi rumasti...hyljeksin olemassaoloasi ja luonnettasi, niin periaatteen mies olet. Taksin on oltava mersu ja ehdottomasti suomalainen kuski.
Tässä päivänä muutamana menin Tullipuomin ohitse ja siinä oli tolpalla takseja noin 20. Ehdin laskea että noin puolet oli mersuja. Stadissa niitä näkyy olevan. - veikkauksen naapuri
pähkis on sivistyksen kehto:)).......siellä pääsee palotelluksi jos eksyy väärään mestaan heheheheh
- zz-zz
Olen pitänyt 100 000 euroa rajana. Se on takuuraja, minkä valtio takaa, jos pankki menee nurin.
"zz-zz"
Sopii hyvin kuvioon.
Valtio kun on sinä, minä ja muut Hentun-Liisat_Lasset.
Eli aina pelataan toisten ihmisten rahoilla.
Vain minun rahoillani on erityinen merkitys.
Vaan eipä ole niillä merkitystä heille, jotka niitä jakavat.
H.
- -71 vielä kerran
Tässä epäilijöille. Mukaan on otettu.
http://yle.fi/uutiset/kullervo_-traktori_nousi_haudasta/6309066- umpi-hanki
Sehän on yhtä hieno kuin ummenajokas.
- Unpi-Hanki
umpi-hanki kirjoitti:
Sehän on yhtä hieno kuin ummenajokas.
Sehän on ummenajokas.
- Pirre*
Ei mitään, välttämättä, - voi olla ettei vanhuuttakaan tule.
- Tase pappa
Minulla tuo vararahaston suuruus on salaisuus, jota en itsekään tiedä.
Omat varannot on hieman retuperällä. Sijoitettuna kaikenlaisiin kohteisiin, joiden tuottoprosentteja en osaa edes suunnilleen arvioida. Kun vuosikausia on virallisesti elänyt EVP-elämää, niin uskoo asian olevan kunnossa.
No- minulla on noita lasikantisia laulukirjoja tuolla kaapissa , sanoisinko kunnioitettava määrä. Niiden prosentit näkee sentään etiketistä. On noilla matkoilla eksynyt laukkuihin.
Äskettäin tiedustelin meidän perheen, kanssani parisuhteessa elävältä rahaministeriltä, mahdollisesti tekemistään sijoituksista, joita Hän on ilmeisestikin joutunut suorittamaan yhteisistä varoistamme, pitkän elämämme aikana.
Lähestyin asiaa mielestäni ovelasti, muotoillen kysymykseni siten, jotta paljonkohan perikuntani joutuneekaan maksamaan peritöveroja, minun poistuessani enkelikuoroon.
Vastauksena oli tiukkaakin tiukempi käden heilautus, salamoiva katse ja vino hymy. Yhteisvaikutukseltaan tuo jotensakin lamasi uskoani ja pani aprikoimaan, onko kaikki kohdallaan.
Pitäisköhän huolestua vararahaston likviditeetin riittävyydestä.
Ainakin varaamani Garibian Risteilyn maksamattomat maksulaput pistin roskikseen.
Oliskohan aika huolestua vai luottaa pankkimaailman ja perheen sisäisten suhdanteiden toipumiseen. - 63 vuatta jo
Meille on tulossa putkiremontti, onneksi on tullut säästettyä:)
Toivottavasti oma putkistoni kestää ehjänä kuolemaani saakka.
minulla alkaa jo laiskistummaan...sais olla potkua enampi...- hiljaa vua
tase pappa--olehhan tarkkana nuihe kysymysten kaa,,,muuten rahaministeri kyssyy ,mistä se olikaan ne 5 hirttä poikki?...sitten olet mieron tiellä ,,,
- Pirre*
Aloitin reissuamisen, lähen reteesti Ahvenanmaalle (3pvää) tulevana suvena hyhymmm, ei tässä siästellä :))
- Rahaa on 100€ pankis
Me matkustamme Ruotsinpyhtäälle. Asumme Loviisassa.
- pensionistas
Kovin on henkilökohtainen asia.
Meidän ylimääräiset menomme kahden viime vuoden aikana ovat olleet noin 100000€. Halutessa niistä olisi osan, taloyhtiön käyttövesi-, viemäri-, julkisivu-, lukitusjärjestelmä-, katto- ja piharemontit voinut siirtää yhtiövastikkeeseen tai ottaa henkilökohtaista pankkilainaa mutta realisoimme hieman osakkeita ja maksoimme pois kerralla.
Oli mukavaa kun ei hoitovastike noussut poskettomaksi.
Samaan 100000€:oon mahtuu Espanjan asuntomme kylpyhuoneremontti, osuutemme hissin uusimisesta ja kaksi ikkunaa.
Nämä ylimääräiset kulungit eivät haittaa matkusteluamme.
Ihmisillä on hassu käsitys lomailusta. Hiekkarannalla hikoilua?!
Laiskuuttamme käymme kiertomatkoilla, viimeeksi Kuubassa.
Pari viikon mittaista kaupunkilomaa. Vuosittain jossakin Saksan kaupungissa joulumarkkinoilla. Ensi jouluna käymme Bremenissä.
Kesällä viikon piipahdus jossakin Keski-Euroopan kaupungissa.
Sydäntalvella joku lämpimän meren risteily lisäviikko.
Keväät ja syksyt Espanjassa.
Jossakin välissä viikon tai kahden valmismatka johonkin uuteen kohteeseen.
Nykyisillä, mitättömillä eläkkeillämme emme toimisi noin vaan sitä marginaalia on täytynyt hankkia aikanaan.
Mitoiksen voi kukin itse päätellä, jos se kiinnostaa! Mutta tuskin!- Hohhhhoijjaaaa
Onhan se. Jos on rahat Caymanilla, asunto Floridassa ja rantatontti Bahamalla ja oma kone ettei tarvitse lentoja maksaa niin tuleehan tuo elämä halvaksi.
- L - L
En tiedä paljonko pitäisi olla. Riippuneeko elämäntavoista ja tarpeista?
Tällä hetkellä meidän puskurimme on noin 3:n vuoden nettoeläkkeittemme kokoinen.
Paremminkin on ollut mutta tälläkin pärjätään.
Mitä pienemmät eläkkeet niin sitä tärkeämpää on riittävä puskuri yllättävien menojen ja tarpeiden varalle.
Emme ole oikeastaan koskaan säästäneet vaan rahaa on jäänyt, jos on jäädäkseen, peruskulutuksemme jälkeen. aina ei jäänyt.
Suurin yksittäinen menopositiomme on matkustelu.
Rahaa ei tarvitse käyttää vaikka sitä sattuisi hieman olemaankin.
Teemme mitä kohtuuden puitteissa haluamme mutta edellytämme mielestämme riittävän vastikkeen jokaiselle eurolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829