Työkyvyttömyyseläke tuli!

Hihhei!

Kolme vuotta kerkisin olla kuntoutustuella ja nyt loppui löysässä hirressä oleminen. Eläke alkaa nyt toukokuun alusta. Suht nuori toki olen, vähän päälle 30v. Jebajee! :)

19

4609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaivainen1

      Onnittelut.Paljonko saat eläekettä kun ei sulla työvuosia vielä paljoa ole? Oletko monivaivainen? haitko ensimmäsitä kertaa? siis työkyvyttömyyseläkkeelle? Minä olen alla 50v ja menen työkokeiluun jos pystyisin edes lyhyempää työaikaa kokeilemaan..

      • Hihhei!

        Aika tarkalleen saan 1300€/kk. Vielä tulee parin vuoden päästä se hieman reilu 20% kertakorotus. Joo, olen kyllä monivaivainen, mutta mt-syyt pääosassa. Saanhan sitä minäkin töitä tehdä jos jossain vaiheessa pystyisi (muutaman satasen ilman että eläke lakkaa/tippuu) ja eläkkeen voi jättää sitten myös lepäämään jos tuntuu että täysipainoisesti haluaisi töitä kokeilla.


      • Hihhei!
        Hihhei! kirjoitti:

        Aika tarkalleen saan 1300€/kk. Vielä tulee parin vuoden päästä se hieman reilu 20% kertakorotus. Joo, olen kyllä monivaivainen, mutta mt-syyt pääosassa. Saanhan sitä minäkin töitä tehdä jos jossain vaiheessa pystyisi (muutaman satasen ilman että eläke lakkaa/tippuu) ja eläkkeen voi jättää sitten myös lepäämään jos tuntuu että täysipainoisesti haluaisi töitä kokeilla.

        Niin ja hain ensimmäistä kertaa toistaseks voimassa olevaa eläkettä.


      • mikä vaikuttaa
        Hihhei! kirjoitti:

        Niin ja hain ensimmäistä kertaa toistaseks voimassa olevaa eläkettä.

        Kuinka sairas pitää olla että pääsee eläkkeelle.Pääseekö pelkästä mielenterveys syystä tai masennuksesta.Täytyykö olla päälekurin lausunto.


      • Hihhei!
        mikä vaikuttaa kirjoitti:

        Kuinka sairas pitää olla että pääsee eläkkeelle.Pääseekö pelkästä mielenterveys syystä tai masennuksesta.Täytyykö olla päälekurin lausunto.

        Ei kuinka sairas, vaan paljonko työkykyä jäljellä. Voi sitä olla moniakin sairauksia, mutta silti työkykyinen. Itellä tuo työkyky hiljalleen hiipui pois. Masennus on mielenterveyssyy (mutta ei mielisairaus), eikä kyseessä ole vain "pelkkä".


      • 2567890
        Hihhei! kirjoitti:

        Ei kuinka sairas, vaan paljonko työkykyä jäljellä. Voi sitä olla moniakin sairauksia, mutta silti työkykyinen. Itellä tuo työkyky hiljalleen hiipui pois. Masennus on mielenterveyssyy (mutta ei mielisairaus), eikä kyseessä ole vain "pelkkä".

        Onneksi olkoon minunkin puolestani. Minkälaisilla perusteilla, testeillä tms. sinun työkykysi määriteltiin? Kyselen siksi, että olen saanut lähetteen psykiatrille, jonka tulisi määritellä minun työkykyni. Tiedän jo, ettei täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle ole mitään asiaa, mutta haluavat katsoa, olisiko aiheellista lähteä hakemaan osatyökyvyttömyyseläkettä.


    • sairas duunari

      Kyllä olen miettinyt mineäkin tota eläkkeelle hakemista..siis mun kohdalla osatyökyvyttömyyeläke.Voisin luultavasti tehdä osaikaista työtä.No katsotaan nyt miten työkokeilut menee. Tsemmppiä kaikille.

      • Sama edessä

        Mitä kautta olet "päässyt" työkokeiluun ja kuinka pitkäksi ajaksi? Oliko helppo päästä? Maksetaanko sinulle kuntoutustukea, kuntoutusrahaa vai ihan palkkaa.


    • sairas duunari

      Lääkäri teki lausunnon Kevalle ja tein itse hakemuksen. (olen kunta-alan työläinen) ja Keva maksaa siltä ajalta kuntoutusrahaa.(on pienempi kuin palkka)Työviikot oltava vähintää 20h eli teen 4hpvä.Työkokeilun kesto 3kk.Siinä puolivälissä pidetään palaveri ja katsotaan miten on mennyt ja mietitään jatkoa.Jos työmatkat on yhteensuuntaan 10km niin maksavat myös matkakorvausta.

    • yksityinen taaplaaja

      Kunta-alalla pääseekin työkyvyttömyyseläkkeelle jos on työkyvytön omaan työhönsä. Yksityisellä puolella sama ei päde vaan pitää olla työkyvytön myös kaikkiin muihinkin töihin mitä kohtuudella voisi henkilöltä vaatia. Toisinsanoen kuntpuolella on paljon helpompi päästä eläkkeelle.

      • raasku vaiva

        Uskosin että Keva ei päästä helpolla ketään eläkkeelle..Kun katson miten raasku olen ja muutamat työkaveritkin.


    • ******

      Olen ollut vuodesta 2009 sairauslomalla/ kuntoutustuella lukuunottamatta muutaman kuukauden kokeilua palata omaan työhöni. Se ei onnistunut ja sain kenkää. Terapia on vielä kesken, jatkuu ainakin ensi Jouluun. Nyt pitäisi hakea lekurilta paperi, että tuki jatkuisi vielä terapian loppuun ainakin. Enkä pistäisi pahakseni lopullistakaan eläkepäätöstä... Psyykkiset ongelmat ovat syynä. Saisinkohan mie jo päästä löysästä hirrestä pois ja saada lopullisen eläkkeen?

      • riina

        Täällä ollaan samassa tilanteessa 2010 asti kuntoutustuella.mulla on kyllä osatyökyvyttömyseläke koitin 1,5 kk tehdä puolikasta,mutta sairautenitakia en kyennyt ja haettiin sitten kokoeläkettä . mutta eläkelaitos kuntoutustukena myöntänyt vuoden kerrallaan nyt 2014 tammikuulle. työ suhteeni purettin tammikuussa 2013. sairauteni on leikkauksesta 2006 pysyvä hermovaurio eli crps.ikäni on 56v...toivottavasti seuraavassa haussa saan jo eläkkeen tää tressaa jatkuva piina mitä sieltä tulee..ammattini kokki..


    • havainto x

      Hei Riina.Jännä että sitten muutamat pääsee heti vuodenkin sisällä eläkkelle tuosta Crps-taudista.Tosin niillä on amputoitu raajoja.

      • riina

        Hei havainto..Niinpä mulla jalkaleikkauksesta hermovaurio crps..mutta 2006 lähtien pitkillä sairaslomilla..ja 2010 osatyökyvyttömyyseläkkellä jotatein siis 1.5 kk...ja 2011 lähtien kuntoutstuella..käytän rollaattoria ja keppiä vähäiseen kävelyyn..mutta silti eläkeyhtiö ei myönnä täyttä eläkettä..olen entinen urheilija,ja kyllä tässä on niin mastentavaa kun ei pääse kunnolla liikkeelle.pidän kuntoa yllä olen hankkinut kotiini kuntopyörän ja soutulaiteen ja joka päivä kuntoilen...katotaan nyt mitä seuraavassa hakemuksessa tulee eläkelaitokselta..toivottavasti tämä piina loppuu...


    • havainto x

      Pidän sulle peukkuja jotta pääsisit eläkkeelle.Ei ole hääviä vuoedesatatoiseen tuo veivuu.Kun olet kuitenki jo kokiellut osaaikaisesti työtä tehdä etkä ole siihen kyennyt.Kova on valta vakuutusyhtiöillä ja kovin on heikko oikeusturva taviksilla.Hyvä että yrität pitää ja pidätkin kuntoasi yllä.

      • riina

        Hei havainto..Kiitos tuestasi...Joo tässä kaikki instasit käyty.. aslakki 2001 ja 2009 tyk-kintoutus joka kesti 2 vuotta. ja sielä todettiin että työkyky mennyt että pitää hakea työkyvyttömyseläkettä..Kokeiltu lääkeitä monenlaisia mitään hyötyä ei ollut kipuuni. ja neurostimulaattoria ei apu jouduttiin poistamaan kovien kipujen vuoksi.. työvuosia liki 38 vuotta. Mulla asia on viety muutokenhakulautakuntaan katotaan mitä sieltä sit tulee 4 kk menny mitään ei ole kuulunu sieltä..Hyvää kevättä sinulle !


    • Anonyymi

      Minulle myönnettiin tk eläke mielenterveyden takia. Vakuutusyhtiö myönsi ja kunta alalta. Hakemus meni heittämällä läpi. Eläke alkaa kesäkuun eka päivä. Ei enää taistelua työkkärin kanssa. Ei kursseja ja höpö höpö töitä. Ei karensseja ja selvityksiä. Ikää vähän yli 30 vuotta.

      • Anonyymi

        Sähän ooot pysynut saman ikäisenä nämät viimeiset 7 vuotta eli vähän yli kolmekymppisenä. Vautis Vau Vau.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe