Tervehdys kaikille. Olen tässä hieman aikaa miettinyt oman auton hankkimista ja tuning-harrastuksen aloittamista. Lakitekstejäkin on tullut luettua, joista ensimmäisenä kiinnitti huomiota säädökset vähäpäästöisistä autoista. Varmaankin näiden autojen moottoreiden tuunaus olisi likipitäen mahdotonta, joten mihin vedetään raja ns. normaali- ja vähäpäästöisten autojen välille?
Harrastuksen aloitus ja vähäpäästöiset autot
15
486
Vastaukset
- asdasd44544
vahapaastoisiksi autoiksi luetaan ne joissa on katalysaattori paasiassa. Taisi tulla pakolliseksi vuonna 92, kuitenkin.
Oikeastaan ainoat ongelmat virityksessa on jos haluat esimerkiksi isompaa turboa. Teho saa nousta vain 20% Tietenkin tuokin on kierrettavissa kun tarpeeksi pienilla ahdoilla penkittaa, silla siita taytyy sitten penkkipaperia kayda nayttamassa konttorilla.
Muutenhan ei kukaan paaltapain nae etta on tehoja nostettu. Esim nostamalla ahtoja tai vaikka lisaamalla moottorin tilavuutta strokerilla tai vastaavaa.
Toinen ongelma tietenkin on paastomittaus kun menee suuttimet tarpeeksi isoiksi ja nokat jyrkiksi niin voi tulla siina sitten ongelmaa. Mutta nykyaan saa saadettya nuokin sen verran hyvin ettei pitaisi olla ongelmaa ja esimerkiksi e85selle jos laittaa niin siinahan on pienemmat paastot muutenkin niin viela helpompaa.
Helpoimmalla paaset kun ostat valmiiksi rakennetun ja muutat/parantelet siita mieleisen ja sitten jos tuntuu omalta hommalta niin siirryt itse tekemaan. Tekniikan parantelu uusista osista kun ei ole halpaa ja on paljon semmoisia juttuja joihin tarvitse koneistamoa tai jonkun joka tietaa mita tekee. - Goofy208
Kuinkas sitten kun laissa sanotaan:
"Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä."
Mistä saa tietää, mitä kukakin on mihinkin hyväksynyt?- lifemocker
mistäs luulet että ne saa tietoon sen, mitä osia sulla on moottorin sisällä? :D
- lifemocker
lifemocker kirjoitti:
mistäs luulet että ne saa tietoon sen, mitä osia sulla on moottorin sisällä? :D
"Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.
Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan."
- söpis kundi
Eikai noita lakihöpötyksiä yms. tarvitse niin vakavasti ottaa, höpsistä vaan. Senkus rakentelee sellaisen kuin ite haluaa, ei ne katsastuksessa mitään huomaa.
- lifemocker
"Varmaankin näiden autojen moottoreiden tuunaus olisi likipitäen mahdotonta"
höpöhöpö, ainut vaan on, että 90 luvun autoja on vaikeampi alkaa turbottamaan, mutta ns vakiomoottorin "jatko viritys" on suhteellisen helppoa. mutta maksaa ihan helvetisti.
tietysti 98 jälkeisten autojen virittäminen on astetta hankalampaa kun tulee kaikenmaailman e-hyväksynnät jne vastaan, mutta kunnon säädöillä menee viritettykkin moottori ok päästöistä läpi. olettaen tietysti ettei mitään hulluja kisa osia ole moottoriin työntänyt
esim itse olen tässä hondaani rakennellut about koko koneen uusiksi, sen verran, että joku 40 heppaa on tullut lisää eikä ole päästöjen kanssa ollut mitään ongelmia. rahaa vaan vaatii pirtusti ainakin vaparin rakentaminen jos auto on valmiiksi turbolla niin asiat paljon helpompia.- Goofy208
Mistä näistä e-säännöistä saisi luettua lisää? Jos viitsit linkin laittaa =)
- lifemocker
Goofy208 kirjoitti:
Mistä näistä e-säännöistä saisi luettua lisää? Jos viitsit linkin laittaa =)
http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/tyyppihyvaksynta
sitten on vielä TÜV-hyväksyntä
näillä nyt ei ole merkitystä kovinkaan paljon sillä se on katsastajastakin kiinni miten paljon jaksaa mistäkin nipottaa. jotkut sanoo eri asioista kuin toiset.
mutta 1998-> autojen virittäminen on hieman vaikeampaa kuin vanhempien.
ja 1990 vanhempien autojen turbottaminen on helpompaa kuin uudempien.
mä en ole paljon lakitekstejä katsellut yhtään vaan käyttänyt senkin ajan vain autoni moottorityypin opiskeluun ja siihen minkälaisia osia siihen on saatavissa ja mitä kannattaa tehdä. kaikki on ollut ok kunhan päästöt pysyvät rajoissa ja alustan osat kondiksessa.
- lifewithmother
On maukasta ajaa viritettyä Hondaa ja asua äitin kanssa. Äitikin tykkää, kun vien hänet vauhdikkaalla Hondallani lähikauppaan ostoksille.
- lifemocker
muista vaan 2 seikkaa:
- pakoputken/ilmansuodattimen vaihto EI ole "virittämistä"
- suosi lidliä, äläkä suomen monopoliketjuja!
;)
- perseenhaju.
Vanha auto 80-luvulta tai ihan ysärin alusta, jos bensavehje niin megasquirt ja aloitat opettelemaan moottorin säätöä. Sen jälkeen saat menemään läpi päästöistä ja tehoa tulee.
- lifemocker
sitä nyt ite kannata alkaa opettelemaan kun on asiantuntevaa porukkaa olemassa, ketkä pientä korvausta vastaan sen tekee. muutenkin kun se pitää melkeen tehdä dynossa!
- perseenhaju.
lifemocker kirjoitti:
sitä nyt ite kannata alkaa opettelemaan kun on asiantuntevaa porukkaa olemassa, ketkä pientä korvausta vastaan sen tekee. muutenkin kun se pitää melkeen tehdä dynossa!
Niin, megalle riittää paljon asiantuntevaa porukkaa myös, jos ei itse jaksa säätää. No kuitenkin asensin bemariin itse ja säätänyt ihan nollilta hyvin toimimaan laajakaistalambdan avulla. Tyytyväinen olen ollut kaiken kaikkiaan ja kaikki on nyt avoinna, mitä tahansa kulutukseen ja viritykseen tulee.
Ei muutaku säätöä, jos esim turbottaa. Kyllä pystyy tarkasti katsomaan sopan tarpeen ja pienentään sytkäennakkoa ahtoilla.
- Goofy208
Eipä noista E-säännöistä saanut mitään selvää. Kaipa ne katsastuskonttorissa sitten kertoo jos jotain on pielessä. Onko jotain muita sivustoja tai foorumeita mitä suosittelisitte aloitteleville, joista sais hyvin tietoa kaikkeen liittyen?
- lifemocker
edelleenkin: RIIPPUU täysin siitä auton vuosimallista ja moottorista, että mitä saa ja kannattaa tehdä!
jos nyt eka kuitenkin päättäisit sen auto merkin niin siitä olisi hyvä lähteä. eri merkeille kun on kuitenkin eri/omat foorumit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448179Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432191Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262082- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811637- 281163
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860