Harrastuksen aloitus ja vähäpäästöiset autot

Goofy208

Tervehdys kaikille. Olen tässä hieman aikaa miettinyt oman auton hankkimista ja tuning-harrastuksen aloittamista. Lakitekstejäkin on tullut luettua, joista ensimmäisenä kiinnitti huomiota säädökset vähäpäästöisistä autoista. Varmaankin näiden autojen moottoreiden tuunaus olisi likipitäen mahdotonta, joten mihin vedetään raja ns. normaali- ja vähäpäästöisten autojen välille?

15

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdasd44544

      vahapaastoisiksi autoiksi luetaan ne joissa on katalysaattori paasiassa. Taisi tulla pakolliseksi vuonna 92, kuitenkin.

      Oikeastaan ainoat ongelmat virityksessa on jos haluat esimerkiksi isompaa turboa. Teho saa nousta vain 20% Tietenkin tuokin on kierrettavissa kun tarpeeksi pienilla ahdoilla penkittaa, silla siita taytyy sitten penkkipaperia kayda nayttamassa konttorilla.

      Muutenhan ei kukaan paaltapain nae etta on tehoja nostettu. Esim nostamalla ahtoja tai vaikka lisaamalla moottorin tilavuutta strokerilla tai vastaavaa.

      Toinen ongelma tietenkin on paastomittaus kun menee suuttimet tarpeeksi isoiksi ja nokat jyrkiksi niin voi tulla siina sitten ongelmaa. Mutta nykyaan saa saadettya nuokin sen verran hyvin ettei pitaisi olla ongelmaa ja esimerkiksi e85selle jos laittaa niin siinahan on pienemmat paastot muutenkin niin viela helpompaa.

      Helpoimmalla paaset kun ostat valmiiksi rakennetun ja muutat/parantelet siita mieleisen ja sitten jos tuntuu omalta hommalta niin siirryt itse tekemaan. Tekniikan parantelu uusista osista kun ei ole halpaa ja on paljon semmoisia juttuja joihin tarvitse koneistamoa tai jonkun joka tietaa mita tekee.

    • Goofy208

      Kuinkas sitten kun laissa sanotaan:

      "Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä."

      Mistä saa tietää, mitä kukakin on mihinkin hyväksynyt?

      • lifemocker

        mistäs luulet että ne saa tietoon sen, mitä osia sulla on moottorin sisällä? :D


      • lifemocker
        lifemocker kirjoitti:

        mistäs luulet että ne saa tietoon sen, mitä osia sulla on moottorin sisällä? :D

        "Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:

        - vaihtamalla kaasutin,
        - asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
        - muuttamalla sytytyslaitteistoa,
        - muuttamalla puristussuhdetta,
        - vaihtamalla nokka-akseli,
        - muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
        - vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.

        Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.

        Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan."


    • söpis kundi

      Eikai noita lakihöpötyksiä yms. tarvitse niin vakavasti ottaa, höpsistä vaan. Senkus rakentelee sellaisen kuin ite haluaa, ei ne katsastuksessa mitään huomaa.

    • lifemocker

      "Varmaankin näiden autojen moottoreiden tuunaus olisi likipitäen mahdotonta"

      höpöhöpö, ainut vaan on, että 90 luvun autoja on vaikeampi alkaa turbottamaan, mutta ns vakiomoottorin "jatko viritys" on suhteellisen helppoa. mutta maksaa ihan helvetisti.

      tietysti 98 jälkeisten autojen virittäminen on astetta hankalampaa kun tulee kaikenmaailman e-hyväksynnät jne vastaan, mutta kunnon säädöillä menee viritettykkin moottori ok päästöistä läpi. olettaen tietysti ettei mitään hulluja kisa osia ole moottoriin työntänyt

      esim itse olen tässä hondaani rakennellut about koko koneen uusiksi, sen verran, että joku 40 heppaa on tullut lisää eikä ole päästöjen kanssa ollut mitään ongelmia. rahaa vaan vaatii pirtusti ainakin vaparin rakentaminen jos auto on valmiiksi turbolla niin asiat paljon helpompia.

      • Goofy208

        Mistä näistä e-säännöistä saisi luettua lisää? Jos viitsit linkin laittaa =)


      • lifemocker
        Goofy208 kirjoitti:

        Mistä näistä e-säännöistä saisi luettua lisää? Jos viitsit linkin laittaa =)

        http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/tyyppihyvaksynta

        sitten on vielä TÜV-hyväksyntä

        näillä nyt ei ole merkitystä kovinkaan paljon sillä se on katsastajastakin kiinni miten paljon jaksaa mistäkin nipottaa. jotkut sanoo eri asioista kuin toiset.

        mutta 1998-> autojen virittäminen on hieman vaikeampaa kuin vanhempien.
        ja 1990 vanhempien autojen turbottaminen on helpompaa kuin uudempien.

        mä en ole paljon lakitekstejä katsellut yhtään vaan käyttänyt senkin ajan vain autoni moottorityypin opiskeluun ja siihen minkälaisia osia siihen on saatavissa ja mitä kannattaa tehdä. kaikki on ollut ok kunhan päästöt pysyvät rajoissa ja alustan osat kondiksessa.


    • lifewithmother

      On maukasta ajaa viritettyä Hondaa ja asua äitin kanssa. Äitikin tykkää, kun vien hänet vauhdikkaalla Hondallani lähikauppaan ostoksille.

      • lifemocker

        muista vaan 2 seikkaa:

        - pakoputken/ilmansuodattimen vaihto EI ole "virittämistä"
        - suosi lidliä, äläkä suomen monopoliketjuja!

        ;)


    • perseenhaju.

      Vanha auto 80-luvulta tai ihan ysärin alusta, jos bensavehje niin megasquirt ja aloitat opettelemaan moottorin säätöä. Sen jälkeen saat menemään läpi päästöistä ja tehoa tulee.

      • lifemocker

        sitä nyt ite kannata alkaa opettelemaan kun on asiantuntevaa porukkaa olemassa, ketkä pientä korvausta vastaan sen tekee. muutenkin kun se pitää melkeen tehdä dynossa!


      • perseenhaju.
        lifemocker kirjoitti:

        sitä nyt ite kannata alkaa opettelemaan kun on asiantuntevaa porukkaa olemassa, ketkä pientä korvausta vastaan sen tekee. muutenkin kun se pitää melkeen tehdä dynossa!

        Niin, megalle riittää paljon asiantuntevaa porukkaa myös, jos ei itse jaksa säätää. No kuitenkin asensin bemariin itse ja säätänyt ihan nollilta hyvin toimimaan laajakaistalambdan avulla. Tyytyväinen olen ollut kaiken kaikkiaan ja kaikki on nyt avoinna, mitä tahansa kulutukseen ja viritykseen tulee.

        Ei muutaku säätöä, jos esim turbottaa. Kyllä pystyy tarkasti katsomaan sopan tarpeen ja pienentään sytkäennakkoa ahtoilla.


    • Goofy208

      Eipä noista E-säännöistä saanut mitään selvää. Kaipa ne katsastuskonttorissa sitten kertoo jos jotain on pielessä. Onko jotain muita sivustoja tai foorumeita mitä suosittelisitte aloitteleville, joista sais hyvin tietoa kaikkeen liittyen?

      • lifemocker

        edelleenkin: RIIPPUU täysin siitä auton vuosimallista ja moottorista, että mitä saa ja kannattaa tehdä!

        jos nyt eka kuitenkin päättäisit sen auto merkin niin siitä olisi hyvä lähteä. eri merkeille kun on kuitenkin eri/omat foorumit


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1160
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      266
      948
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      818
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe