Kertokaapas ihmiset millä eri tavoin olette saaneet rahat kasaan vaihtaria varten? Itse pitäisi saada vajaa 10000 kasaan ja vuosi olisi itselläni vielä aikaa. Välillä saattaa myöskin tuntua se että voisiko tuon raha määränkin käyttää johonkin muuhun... Vai onko tuon kaiken rahan laittaminen vaihtariin sen arvoista?
Vaihtari rahoitus
7
249
Vastaukset
- Kyllä se kannattaa
Kannattaa koittaa hankkia jotain osa-aikatyötä, esim mainostenjakoa yms. Kaikki palkat sitten vaan säästöön. Synttäri- ja joululahjoina perheeltä ja sukulaisilta kannattaa tietenkin toivoa rahaa reissua varten, ja kotonakin kysellä voisiko autella jossain asioissa vanhempia pientä palkkaa vastaan. Saisitko jostain lastenhoitokeikkoja, koirien ulkoilutusta tms? Pienistä summista sitä rahaa sitten kuitenkin kertyy.
- Kahden vaihtarinäiti
Parasta tietysti olisi, jos vaihtarirahoja voisi säästää pidemmällä aikavälillä kuin vuoden ajalla. Nuoret vain eivät tietysti itse ehkä ajattele vuosikausia etukäteen lähtevänsä vaihtareiksi. Meillä on ollut kaksi lasta vaihtareina, ja siihen kulunut rahamäärä on toki melkoinen ihan tavalliselle keskituloiselle perheelle. Itselle jäi ehkä nuorena jokin trauma, kun en voinut lähteä vaihtariksi, ja siksi päätin, että jos omat lapseni haluavat lähteä, heillä täytyy olla siihen mahdollisuus. Niinpä säästin vuosikausia rahoja erillisille tileille tätä tarkoitusta varten niin että molemmille oli ne kymppitonnit valmiina. Lasten kaverit ovat kyselleet, kuinka meillä on ollut varaa näihin vaihtarivuosiin (sillä eihän tuo 10 000 edes riitä kun ottaa huomioon koko vuoden muut kulutkin). No, meillä ajetaan vähän vanhemmilla autoilla eikä ole tehty keittiö- eikä kylppäriremontteja. Silti olen sitä mieltä, että se on kannattanut, koska lapsemme ovat saaneet viettää mahtavat vuodet kohdemaissaan ja saaneet äärettömän arvokasta elämänkokemusta, ystäviä, kielitaitoa, itseluottamusta jne.
- Olethan huomionut
Jotkut järjestöt myös antavat vaihto-oppilasvuodesta alennusta, jos oma perhe ryhtyy isäntäperheeksi Suomeen saapuvalle vaihtarille. Lisäksi osalla järjestöistä on myös stipendejä, joita kannattaa toki hakea.
- iidasofiaaaaaa
tietääkö joku pääseekö ammattikoulun kautta vaihtariksi kun olen miettinyt että haluaisin vaihtariksi mutta en kuitenkaan menisi lukioon?? Mikä järjestö on ollut hyvä?? Jakaako jotkut yritykset koulut tai kunnat stipendejä vaihtareille kun ei tota rahaakaan vielä ole niin paljon ja kahden vuoden päästä olisin lähdössä jos saan rahat kasaan. :)
- Hostäiti
Ammattikoulustakin voi lähteä vaihto-oppilaaksi ainakin AFS:n ja YFU:n kautta. Tosin yleensä on kaiketi niin, että kohdemaassasi opiskelisit joka tapauksessa lukiossa sen vaihtarivuoden ajan. AFS:ltä on ainakin mahdollisuus saada stipendi osaan vaihtarivuodesta, mutta ne jaetaan tietääkseni useimmiten harvinaisempiin maihin lähteville (ei USA, Australia tms). YFU:n stipendeistä en osaa sanoa mitään. Jos lähtöösi olisi kuitenkin vielä pari vuotta aikaa, niin siinä ajassa pystyy onneksi jo aika paljon säästämäänkin, ja rahoittamaan vuottaan tekemällä osa-aikahommia koulun ohessa.
- stipendiaatti
YFU myöntää isoja stipendejä. Itse olin vaihtarina sellaisella täysstipendillä, että maksoin itse vaan vakuutuksen ja tietysti vuoden aikana käyttörahat. YFU:n stipendejä haetaan syksyisin.
- y01
stipendiaatti, millon se tieto tuli niistä? miten se tuli?millanen hakemus sulla oli, kuinka pitkä tms, entä arvosanat? :D
hain itse ja toivon saavani sen niiiiiiin paljon ! ei oo muuta vaihtoehtoa;(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3207600Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1761853
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j561181Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019