Roborovski vs talvikko

Tietämätön...

Eli olisin nyt sellasta kyselly et mitä eroja niillä on muutaku koko? Esim. onko ruokailussa jotain eroja? Jos viittisitte laittaa molemmista miinus ja plus puolia ja eroja :D

21

1299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+10

      Talvikothan on pääosin erakoita ja roborovskit tarvivat lajitoverin. Roborovskithan ovat paljon vilkkaampia
      kuin talvikot, ja robot ovat enemmänkin
      katseltavia eläimiä eikä sylilemmikeitä. Jos ensimmäistä hamsteria oot ottamassa niin suosittelen talvikkoa.(:

      • tietämätön

        3 10 ei oo eka :D halusin vaa vähä tietää mielipiteitä ja mullakun on olla talvikko nii halusin tietää vähä roborovskista...


      • Robon omistaja

        Robot ovat yhtä paljon erakoita kuin talvikotkin !!!


      • **tähtönen**
        Robon omistaja kirjoitti:

        Robot ovat yhtä paljon erakoita kuin talvikotkin !!!

        Eivät ole. Ota asioista selvää ennen kuin tulet tänne selittelemään. tietenkin on yksilöitä, jotka saattavat olla agressiivia toisia kohtaan, jonka takia tulevat syrjityiksi ja erakoituvat. ja joku saattaa viihtyä muuten vaan yksin. MUTTA suurin osa roboista tarvitsee väh. yhden kaverin.


      • Robon omistaja
        Robon omistaja kirjoitti:

        Robot ovat yhtä paljon erakoita kuin talvikotkin !!!

        ROBOJA PITÄÄ AINA OLLA ENMMÄN KUIN YKSI>:(


    • saffura

      Roboroskin ruokailu ei mielestäni eroa mitenkään Talvikkojen ruokailusta. Ainakin omat Roboni ja talvikkoni syövät ihan samaa ruokaa. sen olen kuitenkin huomannut, että 2 talvikkoani eivät juurikaan tykkää jyrsiä hamstereille tarkoitettuja herkkutankoja. Roborovskini sen sijaan taas syövät herkkutangot kokonaan (vain puinen keskiosa jää jäljelle) :D

      Kertomani ruokailuero on kuitenkin varmasti yksilöllinen asia, eikä siis koske lajien välistä ruokailueroja. Halusin vain mainita, koska tällaisen eron olen huomannut.

      Muita eroja:
      Roborovskit ovat todella arkoja, ei välttämättä sovellu käsiteltäviksi. Usein ovat kauhusta kankeita, kun niiden häkkiä edes lähestyn :/

      Talvikot sen sijaan ovat enemmän "käsittely-ystävällisiä". Ainakin oman kokemuksen perusteella Talvikko voi oppia jopa tulemaan itse käteen ja ainakin omani ovat antaneet minun jopa leikata niiden kynnet.

      Yhteistä näillä lajeilla on hiekkakylvyt. Molemmat näyttävät rakastavan niitä, joten niille pitää tarjota viikoittain siihen mahdollisuus. Molemmat myös ovat (ainakin omani) pohjimmiltaan uteliaita ja tulevat esiin, kun rapistelee puruja tms..

      Sitten vielä koontina plussat ja miinukset :D
      Roborovski
      - Eloisa ja nopea (hauskaa seurattavaaa :D )
      - Voit pitää kahta samaa sukupuolta olevaa häkissä, jos riitoja ei tule. Kannattaa ottaa siskokset / veljekset samasta poikueesta

      Roborovski -
      -Ei voi käsitellä
      -Erittäin arka
      - Taitava livistäämän karkuun pienistäkin koloista, ja karatessaan hurjan nopea :o

      Talvikko
      -Usein saa käsikesyksi
      -Utelias (omani ainakin)
      -Paljon hereillä (Yksilöllistä tosin)
      - Eloisa

      Talvikko - (vaikea keksiä miinuksia, oma suosikki hamsterilajini :DD )
      - Voi vain olla yksi, ei kahta samaan häkkiin!
      - Melko herkkä lihomaan (Tosin eikö kaikki hamsterit ole?? )

      Tästä tuli tällainen pitkä selostus, toivottavasti tästä on jotain hyötyä :D
      Haluan vielä kerran mainita, että keksimäni plussat ja miinukset perustuvat pääosin omiin kokemuksiin molemmista lajeista, joten niitä ei välttämättä voi yleistää Talvikon ja Robon eroiksi :3

      • tietämätön

        joo oli paljon hyötyä. Itselläni on talvikko poika ja siskollani talvikkotyttö. (tietenkin eri häkeissä) halusin vain kuitenkin tietää hieman muidenkin mielipiteitä. :)olen itsekkin tykännyt talvikosta tooosi paljon. Mutta kysyisin ,että onko normaalia että talvikkopoikani on paljon isompi kuin siskoni tyttö? Olen kuitenkin kuullut ,että tytöistä pitäisi tulla isompia... Molemmat saa yhtä paljon liikuntaa juoksupyörissä,juoksupallossa ja jopa lattialla... Enkä minä ole mielestäni antanut mitään hirveän rasvaista ,että aika sama ruokavalio on noilla molemmilla. Aattelin että voikp periytyä?


      • tietämätön
        tietämätön kirjoitti:

        joo oli paljon hyötyä. Itselläni on talvikko poika ja siskollani talvikkotyttö. (tietenkin eri häkeissä) halusin vain kuitenkin tietää hieman muidenkin mielipiteitä. :)olen itsekkin tykännyt talvikosta tooosi paljon. Mutta kysyisin ,että onko normaalia että talvikkopoikani on paljon isompi kuin siskoni tyttö? Olen kuitenkin kuullut ,että tytöistä pitäisi tulla isompia... Molemmat saa yhtä paljon liikuntaa juoksupyörissä,juoksupallossa ja jopa lattialla... Enkä minä ole mielestäni antanut mitään hirveän rasvaista ,että aika sama ruokavalio on noilla molemmilla. Aattelin että voikp periytyä?

        ja lisään viellä ,että nimi muuttu vähän :D


      • saffura
        tietämätön kirjoitti:

        ja lisään viellä ,että nimi muuttu vähän :D

        Miulla on ollut 3 talvikkoa, tai siis nyt on 2 ja yksi on kuollut 1v sitten.
        Nykyiset ovat naaras ja uros. Omillani on myös selkeä kokoero. Uros on valtava pallo ja naaras pieni ja laihahko . Naaras painaa 30g ja uros 65g eli ainakin omillani kokoero on huomattava :) Myös edesmennyt hamsterini oli naaras ja sekin oli noin 30g painoinen eli tosi pieni. Mie oon puolestaan lukenut, että uroksen kuuluisikin olla isompi :D


      • TALVIKKO<3

        Mun hamsteri on aika pullero:(


    • Talvikon omistaja

      Robot useimmiten tarvitsee ainakin yhden kaverin, Talvikot taas ovat erakoita, kaverin toki voi ottaa, mutta saattaa syntyä tappeluita, joka johtaa siihen, että pari joudutaan eroittamaan. Talvikot ovat sylissäkin viihtyviä lähes jokainen, Roborovskit taas ovat "saippuapaloja" joka tarkoittaa, että ne eivät kerta kaikkiaan pysy sylissä. Robot ovat kylläkin vilkkaampia otuksia kuin Talvikot, talvikot ovat aika rauhallisia / myös uteliaita.

      Talvikon hankin tänään Faunattaresta, päivällä, ja nyt jo uskalsi ottaa kädelle.

    • Roborovskeista

      Omistan kaksi roborovskia. Toinen todella rohkea, tulee itse kädelle, antaa silitellä, tulee heti kattomaan ja odottamaan herkkuja kun tulen häkin viereen. Muutenkin todella eloisa ja ihana persoona. Kova syömään, ruokahalu valtava.
      Toinen näistä hamstereista on huomattavasti ujompi. Tulee kyllä omasta tahdostaan kädelle, mutta huomattavasti vilkkaampi eikä kauheasti meinaa pysyä paikoillaan, ottaa itse kädestä ruokaa, mutta on monesti hyvin varautunut ja lähtee piiloon, riippuen ihan kyllä päivästä miten sosiaalisella tuulella on :D Ruokahalua kyllä tälläkin kaverilla riittää :) Nää molemmat on siis veljeksiä, asuivat samassa häkissä parisen kuukautta kunnes alkoivat tappelemaan niin paljon, että pakko oli erottaa. Kaikinpuolin ihania tapauksia ovat, luonne erot ovat kyllä hyvin huomattavissa.
      Talvikoista en tosiaan osaa mitään sanoa kun ei kokemusta ole, sellainen tosiaan olisi kyllä joskus kiva hommata. :) Oho, tulipa pitkä teksti :D joskus kiva hommata. :)

      • Hups

        Oho vahingossa tuli toi yks lause kaks kertaa :D


      • sipulisukka
        Hups kirjoitti:

        Oho vahingossa tuli toi yks lause kaks kertaa :D

        Vaikka tämä keskustelu onkin jo vähän vanha mutta tästä oli hyötyä. Hankin varmaankin robot:) mulla on ollut ennen kaksi talvikkoa siis eri aikaan :)


    • TALVIKKO>#

      OK:) Eli roboja ei voi käsitellä koska ne karkaa helposti eikä viihdy kädessä, mut ne ei pure ikinä. Talvikot voi kiivetä heti kädelle (jos kouluttaa oikei), mut ne voi vähän näykkästä.

      • Hamsterit

        Talvikko ja cambel samassa suuressa terraariossa, eikä tappele.


    • robojen omistaja

      Robot ovat riippuvaisia lajitoveristaan ja viihtyvät parhaiten toisen saman rotuisen hamsun kanssa tai isoissa robo laumoissa. Robot ovat pieniä hamstereita ehkä n. pienen tulitikku rasian kokoisia. Ei niitte ruokinta silleen eroa normi hamsterin ruokinnasta. Nimimerkillä kokemusta on tästä hamsterirodusta koska itsellä on 2 tälläistä pikkutyttöä! :)
      Robot ovat vähän arempia kuin muut hamsteri rodut muttei kaikki robotkaan ole mitää arkajalkoja. Omat hamsterit olen opettanut sellaisiksi etteivät lähde säikähtäen karkuun vaan antavat silitellä ja ottaa kämmenelle. :) Robot ovat hyvin hiljaisia hamstereita eli eivät pidä mitää ininää ja muuta huutoja. Mutta jos ottaavat yhteen niin sitten saattaavat vinkua muuten hiljaisia paitsi tosi toosi ylienergisiä yö aikaan ja muutenkin aktiivisiä ja pyörää juokseevat todella innolla ainakin itsellä. :)

    • Omistanroborovskin

      Ensimmäiseksi, jos ei ole kokemuSta, suosittelen ehdottomasti talvikkoa, mutta sitä enemmän suosittelen syyrialaista.
      Talvikko:
      helppo käsitellä
      helpompi kesyttää
      vain yksi
      -lihoo helpommin (ylsilökohtaista)

      roborovski
      eloisa
      tavarat halvempia, koska pienemmät tavarat käy, esim juoksupyörä(juoksupyörä ei pakollinen)
      - vaikea käsitellä
      /-tarvitsee lajitoverin mutta osa viihtyy yksin
      - ei välttänättä kesyynny, enemmän katseltava kuin sylissä pidettävä

    • Miitulainen

      En jaksanut lukea noita kaikkia vastauksia joten älkää suuttuko jos laitan tähän viestiin samoja asioita joita jo on!

      ROBOROVSKI
      Kiva seurata touhuamisisa
      Muutamia kivoja värityksiä
      Suositellaan pareittain tai pienissä laumoissa
      Hyvin terve laji.
      normaalisti robot eivät melkein ikinä pure
      - Ei koskaan kesyynny yhtä kesyiksi kuin esimerkiksi syrkki
      - Vikkelä, ei kovin nuorille lapsille sopiva lemmikki ( eli ei suositella alle 12 vuotiaille ja syrkkejä ei suositella alle 9 vuotiaille...).


      TALVIKKO
      Normaalisti hyvin ystävällisiä
      Muutamia eri värityksiä
      Aikalailla terve laji.
      - Erakkoja
      - Hämäräeläimiä


      Okei, siinä nyt oli varmaan jotain ihan järkeviä juttuja. Itse siis omista tlvikkotyttö Miitulaisen ja olen lukenut paaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaljon roboista sillä seuraavaksi aion ostaa kolme robolaista!;-)

    • Kdndl

      Minulla on roborovski ja se on vilkas Jan niitä suositellaan että on 2 tai 3 mutta minulla on 1 koska ei tullut toimeen muiden kanssa . MINUN ROBOROVSKINI ON KÄSIKESY joten niistäkin voi tulla käsikesyjä

    • ElinaKooo

      Minlla on kaksi robopoikaa. Molemmat ovat käsikesyjä- He jäävät mielummin rapsuteltavaksi kädelle, kuin vipeltäisivät pitkin poikin. Hirveästi oon lukenut, että olisivat melkoisia vipeltäjiä, mutta totuus taitaa olla se, että kaikki on kiinni käsittelystä. Ostin roboni kasvattajalta, joka käsittelee aina poikasia niin paljon, että ne ovat luovutettaessa täysin kesyjä.

      Eli kannattaa ostaa robo hyvältä kasvattajalta, niin siitä saa yhtä kesyn lölleron, kuin talvikostakin.
      Siinä kohtaa eroiksi jää enää koko, ravintoasiat sekä seuran tarve ja hyväksyminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      33
      2194
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1866
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1205
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      13
      1135
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1024
    10. 12
      997
    Aihe