ahne leski

miten toimia

Perinnönjaon jälkeen ilmeni että leski siiränyt osakkeita ja rahaa omalle tililleen juuri ennen miehensä kuolemaa. Siirroista leski ei ilmoittanut perunkirjassa. Vainaja oli siirtojen ajankohtana kyvyön vaikean sairautensa johdosta, osallistumaan päätöksentekoon. Pankki ilmoittanut että siirrot lahjoituksia. Miten perillisten tulisi toimia?

34

1006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omituista!

      Pankki ilmoittanut että lahjoituksia. Eikö lahjoituksista pitäisi tehdä lahjakirja?
      Miten ne lahjoitukset on hoidettu, jos kerran vainaja on ollut oikeustoimikyvytön?

      • miten toimia

        Eli onko pankilla velvollisuus kertoa perillisille miten lahjotukset ja rahasiirrot tehty kun leski asian toimittanut vainajan ollessa oikeustoimikyvytön? Vai onko pakko tehdä poliisille selvityspyyntö jos leskikin vaikenee?


      • Faktoja vain
        miten toimia kirjoitti:

        Eli onko pankilla velvollisuus kertoa perillisille miten lahjotukset ja rahasiirrot tehty kun leski asian toimittanut vainajan ollessa oikeustoimikyvytön? Vai onko pakko tehdä poliisille selvityspyyntö jos leskikin vaikenee?

        Mikäli kaikki perilliset yhteistuumin vaativat vainajan tiliotteita, niin pankin on ne luovutettava.
        Mikäli joku perillisistä ei suostumustaan anna, voikin aiheellisesti kysyä, mitä pelättävää hänellä on.


    • kenen?

      SInänsä, jos ne siirrot on tehty ennen kuolemaa, niin miksi ne pitäisi kertoa vainajan perukirjassa? Perukirja koskee vainajan omaisuutta, velkoja ja varallisuutta, perukirja tehdään verottajaa varten...

      • Ttppii

        Perukirjaan tulee myös puolison omaisuus. Eihän muuten voi tietää tuleeko tasinkoa mahsettavaksi.


      • Kyllä perukirja tehdään, paitsi verottajaa varten, myös tulevan osituksen ja perinnönjaon pohjaksi.

        PK 20:4.2-3
        "Jos vainajan jälkeen on elossa puoliso, on myös tämän varat ja velat merkittävä perukirjaan. /-/

        Perukirjassa on lisäksi mainittava /-/ muu pesään kuulumaton omaisuus, joka on otettava huomioon perillisen lakiosan suuruutta määrättäessä."

        PK 7:3.3
        "Pesän varoihin on [lakiosaa määrättäessä] lisättävä /-/ jollei erityisiä vastasyitä ole, hänen sellaisissa olosuhteissa tai sellaisin ehdoin eläessään antamansa lahja, että se on tarkoituksensa puolesta rinnastettavissa testamenttiin /-/ "


      • Anonyymi
        Ttppii kirjoitti:

        Perukirjaan tulee myös puolison omaisuus. Eihän muuten voi tietää tuleeko tasinkoa mahsettavaksi.

        Jos avioparilla avioehto ja kuollut puoliso on testamentannut puolet leskelleen ei lesken varallisuutta merkitä perukirjaan


    • ~§:=0

      Me dementoidumme. Dementikkoja huijataan.
      Diagnosoitu vaikea-asteine ndementia kyllä vaatii selvitykset omaisuudensiirroista.

    • 19-5

      Aika typerä leski kun ei tiennyt että puolson perukitrjoituksessa lasketaan myös lesken omaisuus....

    • höhö

      anna lesken nauttia.mielestäni lesken oikeus on pitää omaisuutensa ja puolisonsa omaisuus.

      • juu ei siinä mitään

        Jos leski pitää ja hoitaa omaisuutta.
        Mutta jos alkaa hillitön tuhlaaminen ja yltäkylläinen elämä niin yllä siinä panee miettimään että kun kerran on verot maksanut niin jotain pitäisi saada.

        leskiä on monenlaisia, on myös niitä ahneita paskoja jotka ajattelevat vain ja ainoastaan omaa napaa, sukulaiset ja lapset ovat vain palvelemassa häntä.
        Tällaisia leskiä ei kannata eikä saa sääliä, kaikki pois mitä saa.

        Itse olen myös leski ja aina ajattelen lasteni parasta ja meillä menee hyvin lasten kanssa, ei mitään riitoja.


      • hyyyyyyhyyy
        juu ei siinä mitään kirjoitti:

        Jos leski pitää ja hoitaa omaisuutta.
        Mutta jos alkaa hillitön tuhlaaminen ja yltäkylläinen elämä niin yllä siinä panee miettimään että kun kerran on verot maksanut niin jotain pitäisi saada.

        leskiä on monenlaisia, on myös niitä ahneita paskoja jotka ajattelevat vain ja ainoastaan omaa napaa, sukulaiset ja lapset ovat vain palvelemassa häntä.
        Tällaisia leskiä ei kannata eikä saa sääliä, kaikki pois mitä saa.

        Itse olen myös leski ja aina ajattelen lasteni parasta ja meillä menee hyvin lasten kanssa, ei mitään riitoja.

        jos ennen on eletty hyvinkin säästeliäästi ja puolison kuoltua leskella alkaa vaihtua autot, ja kodin elektroniikka uusitaan useasti, matkustellaan koko maailma.. niin kyllähän se alkaa vähän vtuttaa se touhu - kun tietää kuolleen puolison ajatelleen erityisesti lasten elämää eteenpäin - taloudellisesti. eli kyllä monet leski8naiset varsinkin alkavat perin ahneiksi ja itsekkäiksi näissä tilanteissa. ei nämä mitään ainutkertaisia ole. ja kuitenkin vain ne perilliset syyllistetään, joille mitään ei anneta edes pyytämällä.


      • -erkki
        hyyyyyyhyyy kirjoitti:

        jos ennen on eletty hyvinkin säästeliäästi ja puolison kuoltua leskella alkaa vaihtua autot, ja kodin elektroniikka uusitaan useasti, matkustellaan koko maailma.. niin kyllähän se alkaa vähän vtuttaa se touhu - kun tietää kuolleen puolison ajatelleen erityisesti lasten elämää eteenpäin - taloudellisesti. eli kyllä monet leski8naiset varsinkin alkavat perin ahneiksi ja itsekkäiksi näissä tilanteissa. ei nämä mitään ainutkertaisia ole. ja kuitenkin vain ne perilliset syyllistetään, joille mitään ei anneta edes pyytämällä.

        Jo on perillisen ahneus huipussaan! Eikä edes itse ahneuttaan ymmärrä,

        >>jos ennen on eletty hyvinkin säästeliäästi ja puolison kuoltua leskella alkaa vaihtua autot, ja kodin elektroniikka uusitaan useasti, matkustellaan koko maailma..


      • Vihdoinkin
        hyyyyyyhyyy kirjoitti:

        jos ennen on eletty hyvinkin säästeliäästi ja puolison kuoltua leskella alkaa vaihtua autot, ja kodin elektroniikka uusitaan useasti, matkustellaan koko maailma.. niin kyllähän se alkaa vähän vtuttaa se touhu - kun tietää kuolleen puolison ajatelleen erityisesti lasten elämää eteenpäin - taloudellisesti. eli kyllä monet leski8naiset varsinkin alkavat perin ahneiksi ja itsekkäiksi näissä tilanteissa. ei nämä mitään ainutkertaisia ole. ja kuitenkin vain ne perilliset syyllistetään, joille mitään ei anneta edes pyytämällä.

        Tiedän muutaman pariskunnan, joissa mies ei halunnut eläessään kotia mitenkään kohentaa ja remontoida, nämä vanhemman polven miehet kun eivät paljon kotitöitä tehneet, joten eivät tarvetta ymmärtäneet.
        Jonkin aikaa miestensä kuolemien jälkeen nämä leskinaiset sitten remontoivat vanhanaikaisia, puutteelisia keittiöitään, uusivat pyykkikoneita ja laittoivat muuta normaaliin elämään kuuluvaa helpotusta, kun lopulta saivat olla päättämässä. Olisipa ollut kauheata, jos aikuiset lapset olisivat sen yrittäneet estää - onneksi eivät, näkivät äitiensä tarpeet.


      • Anonyymi

        vanha ketju mutta ihmettelen, että miten niin? Kyllä se vainajan omaisuus kuuluu perillisille jo ihan lain mukaan. Tasinkoa pitää mahdollisesti maksaa ja testamentit huomioida, mutta muute..


    • jkhj

      jotenkin

    • osa on

      tämmöisiä ne lesket on..

    • ohhhohh

      toi erkki on varmaaan yksi näitä perinnöt sileäksi leskiä

      • patti1

        erkki, nix-nax ja muutamat muut tietävät/tuntevat tosiasiat. Olen myös sitä mieltä että, aikuisten yli18v.pitää elää elämäänsä odottamatta perintöjä. Kyllähän vanhemmat varmaan tekisivät testamentin lapsilleen jos näin haluaisivat.


      • 575675675
        patti1 kirjoitti:

        erkki, nix-nax ja muutamat muut tietävät/tuntevat tosiasiat. Olen myös sitä mieltä että, aikuisten yli18v.pitää elää elämäänsä odottamatta perintöjä. Kyllähän vanhemmat varmaan tekisivät testamentin lapsilleen jos näin haluaisivat.

        usein testamanettia ei tehdä lainkaan. tunnen leskitapauksia, jotka kuitenkin väittävät, että toki omaisuus oli hänelle tarkoitettu. vanhempi ajattelee kuitenkin yleensä eteenpäin eli omia lapsiaan. mutta näin..


      • ahneuttttta.
        575675675 kirjoitti:

        usein testamanettia ei tehdä lainkaan. tunnen leskitapauksia, jotka kuitenkin väittävät, että toki omaisuus oli hänelle tarkoitettu. vanhempi ajattelee kuitenkin yleensä eteenpäin eli omia lapsiaan. mutta näin..

        Kyllä en voi ymmärtää tuollaista näkökantaa.
        Että ajatellaan ilmaista rahaa ja omaisuutta kohta kuolevilta vanhemmiltaan.
        Vasta nyt olen törmännyt tällaiseen, vaikka en ole enää nuori.
        Jokainen hankkikoon rahansa itse ja itselleen.


    • Rahaa leskelle

      Puhutaan vain ahneista leskistä. Kyllä yleensä tämä leski on itse puolisonsa kanssa ansainnut omaisuutensa ja oikeuttettu sitä käyttämään toisen kuoltuakin. Pitäisi puhua ahneista perillisistä jotka odottavat heti pääsyä saaliin jaolle vaikka eivät ole mitään saamansa perinnön eteen tehnyt. Puolisoiden kannattaa laittaa ainakin rahat sukanvarteen eläessään ettei niitä näy perunkirjoituksissa. Jää ainakin rahaa leskelle käyttöön ja yhteinen asuntohan jää hallintaan josta nämä ahneet perilliset joutuvat maksamaan perintöveroa.

    • turva perillisille

      tyypillinen ahne leski edellisessä

      yleensä lopulta tärkeämmäksi osoittautuu liha ja veri - eli sukulaisuusside -
      leskethän ovat kuitenkin vain puolisoita - ei sukulaisuussidettä - ja tulevaisuushan on turvattava - leskillä oma omaisuus ja eläke takana - kreikassa oli fiksu idea, että naimattomat tyttäret esim saivat isänsä eläkkeen itselleen.. miksi maksaa kahta eläkettä leskille? no niin, ahneuden takia tietenkin.

    • -erkki

      >>yleensä lopulta tärkeämmäksi osoittautuu liha ja veri - eli sukulaisuusside -
      leskethän ovat kuitenkin vain puolisoita - ei sukulaisuussidettä> ja tulevaisuushan on turvattava - leskillä oma omaisuus ja eläke takana

    • 432422

      ja lehmät lentää

      • leski olen

        Myönnän heti alkuun, että olen leski, ja olen ihan samaa mieltä kuin -nimimerkki -erkki.

        Luojan kiitos omat lapseni eivät kuuluneet tuohon ahneiden perillisten kategoriaan, vaan pititivät itsestään selvänä, että pesä jää jakamattomaksi, vaikka siihen kuului (lesken hallintaoikeuden rasitttamien) omakotitalon ja irtaimiston lisäksi kesämökki, rahavaroja, sijoitusasunto ja muita osakkeita. Ei heille tullut mieleenkään ryhtyä esittämään jakovaatimuksia, mutta omasta aloitteestani teetin osittaisen osituksen ja perinnonjaon kiinteistöistä ja osakkeista.

        Lapset olivat toisaalta tyytyväisiä (asuntovelkaisia lapsiperheitä kun ovat) mutta toisaalta huolestuneitä ja kyselivät koko ajan, tulenko nyt varmasti itse toimeen. Onneksi tulen, kun on kohtalainen eläke ja oma koti jäi koskemattomana minun hallintaani.

        Mutta minun on todella vaikea ymmärtää, että voi olla lapsia, jotka eivät pätkän pätkää ajattele vanhempaansa, vaan hinkuvat kaiken mahdollisen itselleen heti kun toisesta puolisosta aika jättää.


      • fggf5ttr67
        leski olen kirjoitti:

        Myönnän heti alkuun, että olen leski, ja olen ihan samaa mieltä kuin -nimimerkki -erkki.

        Luojan kiitos omat lapseni eivät kuuluneet tuohon ahneiden perillisten kategoriaan, vaan pititivät itsestään selvänä, että pesä jää jakamattomaksi, vaikka siihen kuului (lesken hallintaoikeuden rasitttamien) omakotitalon ja irtaimiston lisäksi kesämökki, rahavaroja, sijoitusasunto ja muita osakkeita. Ei heille tullut mieleenkään ryhtyä esittämään jakovaatimuksia, mutta omasta aloitteestani teetin osittaisen osituksen ja perinnonjaon kiinteistöistä ja osakkeista.

        Lapset olivat toisaalta tyytyväisiä (asuntovelkaisia lapsiperheitä kun ovat) mutta toisaalta huolestuneitä ja kyselivät koko ajan, tulenko nyt varmasti itse toimeen. Onneksi tulen, kun on kohtalainen eläke ja oma koti jäi koskemattomana minun hallintaani.

        Mutta minun on todella vaikea ymmärtää, että voi olla lapsia, jotka eivät pätkän pätkää ajattele vanhempaansa, vaan hinkuvat kaiken mahdollisen itselleen heti kun toisesta puolisosta aika jättää.

        en minäkään voi sellaista ymmärtää.


    • 24234

      No itselle ei ole mitään hinguttu, vaikka toinen vanhempi kuollut jo hyvin nuorena. Sinähän olet tehnyt viisaasti, että olet itse suorittanut perinnönjakoa. Niinhän sen pitäisikin mennä. On melko ikävää, jos nuorien perillisten pitää itse hinkua apua, jonka olisivat isältään tai äidiltään eläessään saaneet. Joten ei kannata täällä vinkua tietämättä kenenkään asioista tuon taivaallista.

      Osa leskistä nyt vain ei ole mitenkään yhteistyökykyisiä, eivätkä ajattele lapsiensa elämää eteenpäin. Omat reissut ja nautiskelut päällimmäisenä. Ja sitten ihmetellään, kun välit jotakuinkin kylmenee, ellei viilene lopullisesti.

      • näin meillä

        Just näin, elämä aviovaimona ja suurperheen äitinä oli yhtä helvettiä ukon kuolemaan asti, sitte se riemu repes. Matkatoimistojen kanssa yhteistyö on sujunut etten sanois hyvin. Ja mennään lämpimään jos kotosalla on viileetä.


      • Anonyymi

        Miksi lesken tehtävä olisi miettiä aikuisten lasten elämää? Säälittää kaikki jotka näkevät vanhempansa vain perintönä. He ovat rahansa tienanneet, anna heidän tuhlata omansa ja säästä sinä omat rahasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi lesken tehtävä olisi miettiä aikuisten lasten elämää? Säälittää kaikki jotka näkevät vanhempansa vain perintönä. He ovat rahansa tienanneet, anna heidän tuhlata omansa ja säästä sinä omat rahasi.

        Lain mukaan kuitenkaan leskivei peri mitään,ilman testamenttia. Eli omaisuudesta vähintään vainajan omaisuudesta puolet( riippuen oliko leskellä mitään vai runsaasti) on näiden perillisten eli kasten omaisuutta.
        Ei leski saa sitä mikä ei hänen ole,hassata. Se on säilytettävä perillisille. Eivät edes tilin rahat kuulu leskelle,vaan niiden tuotto.


    • 30 vuotta perikuntaa

      http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mielipiteet/kolumnit/perikunnat-perikatoon-1.60673
      ”Olisi säädettävä laki, että perikunnat on purettava viiden vuoden kuluessa."


      Kun asia pitkistyy, niin mutkistuu.

      • nähhtyp

        Kun vanhamumma on kuollut, niin paappa sanoo että metsiä ei sittem myyä. Viimeinen järjen hiven, mumman ajatus metsän uudistamisesta kariutuu, ja vanha paappa ei tajua että metsiä pitäs jo kaataa, ne kohta lahoo sinne.


    • jyrrrrrttr

      jyyyjyyy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1804
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1714
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1602
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1531
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      19
      1399
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe