Surkea LibreOffice

Kiitos riitti LO

Sattuneesta syystä käytän tällä hetkellä LibreOfficea: ei ole järkeä ostaa kuukauden tai kahden tarvetta varten MS Officea eikä varsinkaan kouluttaa keikkaduunaria sen käyttöön.

Siirsin yhden taulukkolaskennan Sheetin uuteen tiedostoon, LO:n natiiviformaattiin, kokeilumielessä. Sarakeessa A olevat päivämäärät siirtyivät 4 vuotta aikaisemmiksi!

Miten tällaisella roskalla voi tehdä työtä? Vai onko idea, että käytetään vain Microsoft-formaatteja?

Täsmälleen hintansa arvoinen ohjelmapaketti.

6

500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • windsucks really bad

      et vissiin kokeillut muotoilla niitä soluja joissa päivämäärät oli?

      Valkkaa ne solut ja muotoile -> solut ja siellä valitse päivämäärä.

      Ennemmin käytän libreä kuin kaatuilevaa windows härpäkettä joka ilmoittelee vähän väliä: suoritti laittoman toiminnon, suljetaan, yms.

      niin ja ei täällä ole windowsiakaan...

    • Kiitos riitti LO

      Kokeilin: ei mitään eroa. Paska mikä paska.

      Ei täälläkään ole Windowsia, vaan OS X. MS Office ei kaadu ainakaan siinä. Windowsia en ole koskaan käyttänyt, joten siitä en tiedä mitään.

    • Onhan alkuperäinen asiakirja vielä koskemattomana jäljellä?

      Kyse lienee taulukoiden erilaisista nollapäivistä ja Macin erikoisuudesta?

      Siis jospas nyt ensiksi kokeilet sillä jo muunnetulla .ods-tiedostolla.
      Työkalut - Asetukset - LibreOffice Calc - Laskenta ja tältä ikkunalta Päivämäärä osio. Jos siihen valitsee 1.1.1904, niin ehkä se auttaa? Jos ei, niin sitten tee uusi muunnos tämän asetuksen jälkeen.

      Ei nyt ole aitoja Excel-taulukoita päivämäärin käsillä, joten ei kykene ihan varmasti neuvomaan menetelmää, mutta tuosta alkupäivämäärästä eli nollapäivästä kumminkin tod. näk. kyse.

    • Kiitos riitti LO

      Ei ole Asetuksia Työkaluissa (Tools).

      Help ehdottaa:

      ”Choose LibreOffice - Preferences - LibreOffice Calc - Calculate to select the date base.”

      Ja kolmen tai neljän (!) Preferenssien avaamisen jälkeen sinne ilmestyi ao. osio: ensin oli vain Base yleisten asioiden lisäksi.

      Jeps: se auttoi, kiitos!

      Ei, en aio jatkossa käyttää tätä, ihan liian kömpelö kokonaisuus. Kunhan tuo heppu, joka tarkistaa erään ohjelmapakettini käyttöohjeita, on valmis, en enää koske tähän.

      Vai on kyse Macin erikoisuudesta? Ei, vaan ohjelmoijien taitamattomuudesta. MS Officessa tätä ongelmaa ei aivan ilmeisesti ole: olisin ihan varmasti jo kuullut, jos olisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1419
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      323
      1018
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      875
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      150
      692
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      35
      683
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      40
      630
    7. 52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      114
      536
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe