Miksi

laakari2

Miksi lääkikseen valitaan niin vähän opiskelijoita? Esim. Helsingin yliopiston hammaslääkikseen otetaan 50 ja lääkikseen 88. Sitten johonkin hömppä humanistilinjalle otetaan monia satoja opiskelijoita. Lääkäreistä on kuitenkin hirveä pula ainakin pk-seudulla. Entäs sitten kun suurin ikäluokka jää eläkkeelle? Tarvitsemme enemmän lääkäreitä!

14

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Hyvä kysymys miksi humanistiseen tiedekuntaan otetaan niin paljon opiskelijoita, vaikka monet alat ovat minustakin turhia. Luulen, että tässäkin (niin kuin monessa muussakin) on kyse demokratiasta eli jokaiselle aiheelle pitää olla tiedekunta tasa-arvon nimissä.

      Mitä tulee lääkäreihin ja heidän kouluttamiseen, niin olen ymmärtänyt, että lääkäreiden koulutus on kallista. Lisäksi tämä lääkäripula koskee tiettyjä työpaikkoja ja alueita, joihin vastavalmistuneet lääkärit eivät halua töihin. Näitä ovat muun mussa terveysasemat spukealueilla.

      Mitä tulee suureen ikäpolveen, niin enemmän olisin huolissani terveydenhoitajista ja lähihoitajista jne, koska näissä ammateissa erityisesti on pula työntekijöistä. Äitini on lähihoitaja ja tällä hetkellä sairaslomalla, koska työ on fyysisesti hyvin raskasta. Hän on sanonut minulle, että olisi tehnyt valintansa toisin, jos olisi nuorena tiennyt työn raskauden. Olen ymmärtänyt, että nykynuorisoa ei tällaiset fyysiset työt enää kiinnosta.

      Tästä tulikin johtopäätös, että humanistisen tiedekunnan opiskelija valmistuvat höpöttämään ja kirjoittamaan jonnin joutavaa, mikä on nykyään niin trendikästä. Käytännöntyötä harva enää arvostaa, mikä on sinällään jo sääli.

    • ExTkLääkäri

      Onhan lääkäreitä jo yli 25000 kun vain kolmekymmentä vuotta sitten oli vain 10000. Joka vuosi siis lääkäreiden määrä on kasvanut 500 lääkärilllä eli ei se koulutus ole mitenkään vähäistä ollut.

      Jos lääkärit tekisivät lääkärin työtä sen sijaan että hakkaavat tietokonetta tuntikausia päivässä huonojen ohjelmien vuoksi niin ei olisi mitään lääkärisaatavuusongelmaa.

      Nykyään pitää olla masokisti että menee töihin terveyskeskukseen töihin jossa ei siis voi tehdä kunnolla työtään. Pakolliset kirjaamiset ja muu byrokratia hidastaa työtä suunnattomasti ja siksi ne tehdään hutiloiden.

      On tietysti hyvä että koulutetaan lääkäreitä lisää niin jospa terveyskeskusten lääkäripula joskus väistyy.

      Ainakaan itse en terveyskeskukseen halua mennä töihin vaan jos ei töitä löydy sairaalassa niin olen mieluummin vaikka työttömänä.

      • Juniori

        Sama täällä. Terveyskeskustyö oli sen verran stressaavaa, että lopetin jakson alkuunsa ja odottelen sairaalahommia - tosin nyt ilmeisesti jonkin aikaa työttömänä. Korvaus kun riittänee tavalliseen elämään.


      • ldsklsdkl

        Jos on noin negatiivinen asenne peruslääkärintyöhön niin ei pitäisi koko alalle ryhtyä..


      • ExTkLääkäri
        ldsklsdkl kirjoitti:

        Jos on noin negatiivinen asenne peruslääkärintyöhön niin ei pitäisi koko alalle ryhtyä..

        Siitä vaan koittamaan niin näet mikä on todellisuus. Varttitunnin ajalle kun tulee rollaatttorimummo jolla on monta ongelmaa. Siinä pitäisi selvittää mitä tauteja on ennestään, lääkitykset tarkistaa, tutkia, kirjata, laittaa lähetteet kokeisiin, tehdä reseptit ja kertoa jatkosuunnitelma mummolle.

        Tk-lääkärin työ on kaikista haastavinta ja omalla tavalla hyvin antoisaa työtä jos puitteet ovat kunnossa. Valitettavasti kun ohjelmat eivät toimi ja kirjataan järjettömiä asioita sekä tehdään todistuksia byrokraattien vuoksi niin se vie työinnon pois. Työuupumus on täyttä totta monessa terveyskeskuksessa vaikka se kuulostaa kummalliselta jos on toiveammatissaan.

        Ei tarvitse ihmetellä miksi työterveyshuollossa, yksityispuolella ja sairaaloissa riittää lääkäreistä puutetta. Siellä nimittäin asiat toimivat ja resurssit ovat kunnossa. Perusterveydenhuolto on valitettavasti mennyt alamäkeä viimeiset kaksikymmentä vuotta ja ministeriössä ei ole keksitty keinoja tai ei ole ollut halua tilanteen korjaamiseksi. Ongelmat ovat kyllä tiedossa mutta mitään ei ole saatu aikaan vaikka lääkäreitä viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on tullut lisää ainakin kymmenen tuhatta. Ainakaan nykyinen peruspalveluministeri Guzenina-Richardson ei vakuuta osaamiisellaan joten parannuksia tuskin tulee vuosiin.


    • Flatus1

      Kysymys on kysynnän ja tarjonnan -laista. Kun on pulaa lääkäreistä, on työn hinnoittelu lääkärin näkökulmasta helpompaa. Siksi esim. lääkäriliitto sen kuikelon (en muista nimeä) suulla voimakkaasti vastustaa lääkärikoulutuksen lisäämistä. Esitti, ettei koulutuksen lisäämisellä olisi nyt mitään vaikutusta!! Ei kai nyt, mutta kylläkin kuuden vuoden päästä.

      Aikoinaan kovasti vastustettiin mm. Tampereen lääketieteellisen tiedekunnan perustamista. Varmaan sama peli oli Kuopionkin kohdalla, vaikka en sitä olekaan seurannut.

    • Häh?

      Miten niin humanistiseen tiedekuntaan valitaan niin paljon opiskelijoita? Onko sinulla jotain todisteita tästä?

    • jamie5

      Kieliaineisiin otetaan noin 60 opiskelijaa vuosittain, veikkaisin että liiketalouteen ja muihin ammattiin suoraan valmistaviin enemmän. Näihin hömppäaineisiin olettaisin kuuluvan folkloristiikan, johon otetaan niinkin paljon kuin 20 ihmistä vuosittain.

    • titityyti

      Itseasiassa Helsingin sisäänotto on yhteensä 170 opiskelijaa vuonna 2013
      - 120 lääketieteen opiskelijaa, (ei 88 opiskelijaa)
      - 50 hammaslääketieteen opiskelijaa

      Lääketiede on hakukohteena vuosi vuodelta suositumpi,
      siksikin opiskelijapaikkojen määrä voi tuntua pieneltä.

    • llallla

      Jos sinne olisi enemmän paikkoja niin sitten täytyisi ottaa myös niitä kokeissa huonommin pärjänneitä kyytiin. Kaipa sillä ylläpidetään jonkilaista ammattikunnan vaativuustasoa. Kuinkahan paljon lääkäreiden arvostus laskisi jos tiedekuntaan pääsisi keskivertoa huonommat kokelaat? Ja kun niistä on nyt pulaa, niin ennustan, että tulevaisuudessa niistä on ylitarjontaa ja kaikille ei riitä töitä. I´m just saying...

      • jdskfhkhj

        Minä taas väitän jopa, että ne parhaimmat tyypit jää ulos. Itse en usko, että on pelkästään hyvä asia, että lääkikseen pääsee vaan pikkutarkat (=lue nipot) kympin oppilaan. Näillä on usein sosiaaliset kyvyt nolla ja monella mielenterveyskin nipottamisen takia vähän kiikun kaakun.

        En toki tarkoita, että kaikki hakijat ovat päteviä, mutta se on myös väärin ajatella että pääsykokeet läpäisevät ovat joku ainoa autuaaksitekevä lääkäripotentiaali..

        Jos lääkikseen pääse 10% parhaimmisto hakijoista, niin aivan varmasti myös seuraavan 20% sisällä olisi sopivaa lääkäriainesta, myös sellaista, jotka ovat kiinnostuneita ihan terveyskeskuslääkäriduunista..


      • asdf132
        jdskfhkhj kirjoitti:

        Minä taas väitän jopa, että ne parhaimmat tyypit jää ulos. Itse en usko, että on pelkästään hyvä asia, että lääkikseen pääsee vaan pikkutarkat (=lue nipot) kympin oppilaan. Näillä on usein sosiaaliset kyvyt nolla ja monella mielenterveyskin nipottamisen takia vähän kiikun kaakun.

        En toki tarkoita, että kaikki hakijat ovat päteviä, mutta se on myös väärin ajatella että pääsykokeet läpäisevät ovat joku ainoa autuaaksitekevä lääkäripotentiaali..

        Jos lääkikseen pääse 10% parhaimmisto hakijoista, niin aivan varmasti myös seuraavan 20% sisällä olisi sopivaa lääkäriainesta, myös sellaista, jotka ovat kiinnostuneita ihan terveyskeskuslääkäriduunista..

        Eniten kurssikavereissa mietityttää ne ihmiset, jotka eivät ole tarkkoja. Lukion päättötodistuksen numeroilla taas ei ole mitään tekemistä lääkikseen hakemisen kanssa. Terveisin 8:n keskiarvon mies. Helppo heitellä näitä "siellä on vaa ylisuorittajatyttöjä" ilman mitään todellisuuspohjaa


      • tyhmäpyrkijä
        asdf132 kirjoitti:

        Eniten kurssikavereissa mietityttää ne ihmiset, jotka eivät ole tarkkoja. Lukion päättötodistuksen numeroilla taas ei ole mitään tekemistä lääkikseen hakemisen kanssa. Terveisin 8:n keskiarvon mies. Helppo heitellä näitä "siellä on vaa ylisuorittajatyttöjä" ilman mitään todellisuuspohjaa

        Itse pyrin lääkikseen tänä vuonna 7.0 keskiarvolla. En tehnyt mitään lukiossa ja ainut osaamisen näyttö koulunkäynnissä on L pitkä matikka, mikä on sinänsä ihme, sillä keskiarvo siinäkin aineessa hipoo 7 pintaa (yo-kokeen tehtävät olivat ihanteelliset). Mutta samapa tuo vaikka en pääsisikään sisään. Ihan mukavaa ollut viimeiset 6kk oppiessa asioita, joita en jaksanut lukiossa opetella eikä epäonnistuminen tule maailmaa kaatamaan. Olen kyllä pettynyt jos en pääse sinne 5-10 pisteen läheisyyteen pisterajasta vähintään...


    • hakija_hakkarainen

      Sama täällä, lukiossa, noin 10 vuotta sitten, en tehnyt MITÄÄN, erinnäisistä syistä. Keskiarvo niin heikko, etten sitä täällä edes sano. Nyt vuoden lukeneena pääsykokeeseen on taso aivan toinen. Ehken vielä valmis valintakokeeseen, mutta olen osoittanut itselleni kyvykkyyden oppia asioita, joita koskaan edes uneksinut oppivani. Oi jos olisin näin tehnyt töitä silloin lukioaikoina, niin ei piinaisi tämä huonojen YO-papereiden kirous joka käänteessä. Mutta, kai se on aivan sama, milloin sen työn tekee, lukiossa vai sen jälkeen, sisään päästään sitten, kun FY/KE/BI ovat niin hyvin hallussa, että läpäisee kokeen. YO-paperi kertoo vain sen hetkisestä ajasta, jolloin kirjoitukset olivat. Monilla siitä voi olla monta monta vuotta, ennen sitä tärkeintä koetta, eli itse valintakoetta. Eli kai se on aivan sama tekeekö sen työn lukiossa vai sen jälkeen. Taso on ja pysyy hakijoiden kesken.

      Niin, eipä tässä nyt mitään pointtia ollut, kunhan kirjoittelin :-)

      NIin, ja uskon, että joka vuosi jää paljon hyvää lääkäripotentiaalia vailla opiskelupaikkaa, se voi olla vaikka puolesta pisteestä kiinni pääseekö vai ei, ja tähänkin voi vaikuttaa osaltaan myös tuuri. Jos epäonnistuu niin sit vain kokka kohti seuraavan vuoden koetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe